Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Tot mijn ongenoegen heeft de ABS pomp van mijn R1150RT de pijp aan Maarten gegeven. Ineens geen rembekrachtiging meer en het controlelampje van de ABS knipperde. Tegelijkertijd brandde een waarschuwingslampje daar boven.
Geluk bij een ongeluk is, dat ik altijd zodanig rij, dat ik de rembekrachtiging niet nodig heb, om tijdig tot stilstand te komen. Maar toch, gaat wel in de papieren lopen. Kan waarschijnlijk wel gerepareerd worden, maar een nieuwe gaat tussen de 1500 en 2000 Euri kosten.... _002 _002 _002
Komt goed uit, dat ik net een hoop verlof uitbetaald heb gekregen.....
Een nieuwe pomp kost bij de hobbyist +/- 1250 euro, als je hem zelf monteert, ik weet natuurlijk niet hoe handig jij bent.
Wat ook een optie is, op het forum van BMW Motor Club Vlaanderen, je licht eens gaan opsteken bij een zekere Danny, deze stuurt de ABS modulator op naar Duitsland en je krijgt een gereviseerde terug, kostprijs +/- 690 euro of je kunt hem bij Danny laten monteren.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Ben ooit eens in de clinch gegaan met MG waar dezelfde Bosch ABS pomp gebruikt werd als die in BMW. De MG verkocht na vervanging ABS pomp onder garantie, maar toendertijd liepen er een aantal processen tegen BMW aangaande die Bosch ABS pomp in de rechtbank in München. Je moet maar even googlen en je komt heel wat tegen. Kan gerust als argument gebruikt worden om een coulance te krijgen.
aantzeetje schreef:Ben ooit eens in de clinch gegaan met MG waar dezelfde Bosch ABS pomp gebruikt werd als die in BMW. De MG verkocht na vervanging ABS pomp onder garantie, maar toendertijd liepen er een aantal processen tegen BMW aangaande die Bosch ABS pomp in de rechtbank in München. Je moet maar even googlen en je komt heel wat tegen. Kan gerust als argument gebruikt worden om een coulance te krijgen.
Ooit was Bosch zo goed maar de kwaliteit ging er niet op vooruit maar achteruit. Ook die pomp zal dan wel weer worden gemaakt in Italie .
Benji schreef:Een nieuwe pomp kost bij de hobbyist +/- 1250 euro, als je hem zelf monteert, ik weet natuurlijk niet hoe handig jij bent.
Wat ook een optie is, op het forum van BMW Motor Club Vlaanderen, je licht eens gaan opsteken bij een zekere Danny, deze stuurt de ABS modulator op naar Duitsland en je krijgt een gereviseerde terug, kostprijs +/- 690 euro of je kunt hem bij Danny laten monteren.
Benji schreef:Een nieuwe pomp kost bij de hobbyist +/- 1250 euro, als je hem zelf monteert, ik weet natuurlijk niet hoe handig jij bent.
Ik had ooit hier op het forum eens gelezen dat die pompen niet gereviseerd konden worden maar blijkbaar dus wel. Goed om te weten en hopelijk nooit nodig :)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Zou goed kunnen dat die Danny een collega is van mij op het werk
Dan maar namens het Forum de relatiebanden eens flink aanhalen
Die Danny die ik ken stuurt idd ook ABS pompen op voor revisie
Ik wil wel eens navragen bij hem als je wil en indien het nodig is, stuur maar een PB-tje
Zou goed kunnen dat die Danny een collega is van mij op het werk
Dan maar namens het Forum de relatiebanden eens flink aanhalen
Die Danny die ik ken stuurt idd ook ABS pompen op voor revisie
Ik wil wel eens navragen bij hem als je wil en indien het nodig is, stuur maar een PB-tje
Nock on wood, mijn pomp doet het nog en dus heb ik er persoonlijk nu geen behoefte aan maar relaties zijn belangrijk! Hou jij het contact warm dan melden we jou als het nodig mocht zijn
als je even geduld hebt, kun je mogelijk de pomp van mijn 1100RT, die total loss is gegaan overnemen. Ik ga proberen het wrak over te nemen van de verzekering, maar dat ligt een beetje aan de prijs die ze ervoor willen hebben.
Zo gauw ik wat weet, meld ik me weer.
als je even geduld hebt, kun je mogelijk de pomp van mijn 1100RT, die total loss is gegaan overnemen. Ik ga proberen het wrak over te nemen van de verzekering, maar dat ligt een beetje aan de prijs die ze ervoor willen hebben.
Groet, Aad
Dat is geen elektrische zoals op de 1150 en 1200 tot 2007.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Als ik naar de link ga die geplaatst is, dan zal dat wel die Danny zijn van op het werk. Hij heeft het daar op dezelfde manier en over dezelfde prijzen voor de remleidingen zoals hij het mij vertelde. Het volgende hier zal ook het preventief vervangen worden van de remleidingen op mijn 12 jarige beauty
Indien het nodig mocht zijn om voor iemand iets te doen/vragen in zijn richting dan hoor (lees) ik het wel
Groet, Aad
Dat is geen elektrische zoals op de 1150 en 1200 tot 2007.
Sorry, had ik niet gezien, en dus te snel gereageerd
Vorige week ging tijdens een rit ineens het abs-lampje branden. Ik kom dus net bij de dealer vandaan en ook mijn abs-pomp is niet meer. Kosten: rond de € 2000,- voor een nieuwe.
Dus na even wikken en wegen heb ik besloten om maar gelijk een andere motorfiets te kopen. Anders had hij waarschijnlijk volgend jaar ingeruild geworden. Uiteraard is het weer een geworden, maar wel 3 jaar jonger en met heel weinig kilometers op de teller. Over een week of twee kan ik hem waarschijnlijk ophalen.
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Helaas was mijn motor van 2007 dus nog het oude model. Ik heb nu dus een model 2010 gekocht. Dus het kan wel.
En dank je.
Groeten Marianne
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Marianne schreef:Helaas was mijn motor van 2007 dus nog het oude model. Ik heb nu dus een model 2010 gekocht. Dus het kan wel.
En dank je.
Aah, toch een zoemeRT :) Neem aan dat de beurten altijd op tijd zijn uitgevoerd inclusief de remvloeistof van de ABS modulator om het jaar? Hoeveel km's stond er op de teller!
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Ja, twee weken geleden nog een beurt gehad bij de dealer. Er stonden nu bijna 62.000 km op de teller.
Groeten Marianne
Afgelopen week vertelde een verkoper van één van de BMW dealers hier in de buurt dat het regelmatig voorkomt dat de modulator het na het verversen van de remolie begeeft! Heeft te maken met de manier van het flushen zoals Herr BMW dat voorschrijft, lees, het "onder druk doorspoelen" als ik het me goed herinner.
ABS units die kapot gaan is dus meestal net na de beurt......nah, lekker dan! Te weinig verversen is niet goed, preventief dus ook niet
Laatst gewijzigd door Wolfs RT op 23 mar 2014, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda VT700 (Shadow) '86
Nee dat is inderdaad niet fijn en kost een hoop geld. Maar goed, we blijven lachen en ik kijk al weer uit naar mijn 'nieuwe' motorfiets.
Groeten Marianne
Ik heb net mijn abs pomp vervangen nadat ik een vreemde storing kreeg. Op een ochtend na de start ging het abs lampje branden in een 1 hz snelheid in combinatie met de abs waarschuwingslamp. Na rijden bleef het abs lampje snel knipperen. Vreemd genoeg bleef de pomp van de abs lopen en sloeg even later weer af. Met de GS911 gezocht naar foutcodes. Deze gaven aan dat de voorste remschakelaar defect was. Aangezien het remlicht ging branden tijdens het bedienen van de voorrem leek mij dit onwaarschijnlijk. Toen ben ik voor de zekerheid het systeem gaan doorspoelen en ontluchten. Dit mocht niet baten. Wel bleek steeds spontaan de pomp te gaan lopen. Overigens niet na het aanzetten van het contact. Je moet dan de abs kort horen aanslaan. De abs zelftest wordt dan doorgevoerd. Ook bij het bedienen van de voorrem en achterrem liep de pomp niet. Wel hoorde ik zacht geklik in de pomp alsof er wel een klep bediend werd maar verder geen reactie van de elektrische opvoerpompjes. Ook heb ik alle signalen zoals voeding en schakelaars doorgemeten. Wanneer de abs sensoren werden ontkoppeld dan werd dat ook door de gs911 gezien dus daar zat het ook niet in. Ik kon niet anders concluderen dat mijn pomp defect was. Via Ebay een tweedehands pomp uit duitsland gekocht (615 euro incl verzending). Daarna heb ik de oude pomp gedemonteerd en deze open gemaakt. Echter de Torx die zijn gebruikt wijken af van de standaard. De kartels zijn ronder en er zit een puntje in het midden. Dus heb ik passende Torx 5 gekocht. Deze paste wel. Na openen heb ik de oorzaak gevonden. De aanstuurprint was aangetast door de remvloeistof. Dit betekende dat er een lek was. Deze heb ik gevonden. Er bleek roestvorming op de voorremmodulator te zitten, tussen het plunjerhuis en de modulatorspoel. De roest heeft de spoel iets van het huis gedrukt waardoor remvloeistof uit het gesloten circuit kon ontsnappen . De vloeistof is naar de print gestroomd en heeft deze aangetast. Mijn conclusie is dat de in de pomp aanwezige onderdelen gevoelig zijn voor roest. Aangezien remvloeistof vocht aan trekt gaat dit op den duur interne onderdelen aantasten. Hierbij blijkt dus dat regelmatig verversen van de remvloeistof een must is. Overigens na het monteren van de nieuwe pomp werkte alles weer normaal. Ik rij dus nu weer met een lichtere portemonnee op mijn RT. Mocht er nog interesse zijn in mijn oude abs pomp dan kun je me altijd een pb sturen.
Ja dat is mogelijk. Maar je moet weten welk onderdeel je uitwisselt. Eigenlijk zou er een testbank gemaakt moeten worden waarmee je de pomp test alvorens je deze in de motor bouwt. Wellicht heeft iemand al wat in elkaar gezet. We zouden het ook als een project kunnen opzetten met een aantal forumleden. Ik ben van de partij.