Beantwoord: Radio luisteren op de motor

Communicatie op je RT (intercom)

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Robbedoes23
2023
2023
Type: R1200RT/LC
Bijz: Zumo XT Nolan N100-5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ede

Beantwoord: Radio luisteren op de motor

Ongelezen bericht door Robbedoes23 »

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om onderweg, via bluetooth op mijn helm, te genieten van de radio. Ik heb vorig jaar een Nolan N44 gekocht met het B1 bluetooth systeem daarin, achteraf gezien had ik toch de B4 moeten kopen, daar zit de radio namelijk ingebouwd, maar helaas, verstand komt dus echt met de jaren. Nu luister ik regelmatig via een app op mijn iphone naar de radio maar in het "buitengebied" wil de internet-ontvangst nog wel eens wegvallen. Ben ook al op zoek geweest naar een MP-3 speler die radio kan ontvangen en bluetooth verbinding kan leggen met de helm, maar ook daarbij werkt de radio dan alleen als je een set oordopjes aansluit omdat de kabel daarvan dan als antenne dient. Wie weet wat en waar ik iets kan kopen wat aan mijn wensen voldoet???
Inspector Gadget

Re: Radio luisteren op de motor

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, de meeste MP3 spelers met radio-functionaliteit, gebruiken de draad van de oordoppen als antenne.

Maar laat ik eerst met het "gemakkelijke" beginnen;
Een radio met Bluetooth functionaliteit zal A2DP moeten ondersteunen.
Dat is vereist. Niet alleen voor het afspelen van MP3's maar dus ook voor het radio-gedeelte.

Ik denk dat je sneller zult slagen door óf de MP3-speler-met-radio via het optionele draadje aan te sluiten óf de MP3-speler-met-radio aan te sluiten op een zogenoemde Bluetooth dongel welke A2DP ondersteund.

Je kunt eventueel ook opteren voor een DAB+ radio, zoals de Pure Highway, die kan ook gebruik maken van een externe (kleine) antenne voor het ontvangst. Dan ben je gelijk "klaar voor de toekomst". ;)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 14 apr 2014, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Lemoi
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

misschien een kleine nuance. AD2P heb je alleen nodig als je het apparaat ook wilt controleren. Dus als je 1 radio kanaal op hebt staan dan is een gewone BT (transmitter) dongle ook genoeg. Volume stel je een keer goed op je MP3/radio speler en de rest kan je dan nog instellen met het volume van je heatset op je helm.
Ik gebruik het zo al een paar jaar. Werkt prima. Maar ik gebruik een auto radio in het radiovak waar ik op de line out van de achterspeakers een BT dongle heb gezet. Ik heb de orginele stuurbediening zo aangepast dat ik daarmee de radio en de dongle kan bedienen omdat die domme dongle niet automatisch met mijn helm paired.
Inspector Gadget

Je bedoelt AVRCP (Audio/Video Remote Control Profile) die vaak (ook) gestreamed kan worden over A2DP-verbinding.

Advanced Audio Distribution Profile (A2DP) omschrijft het protocol hoe audio & video gestreamed dient te worden, uni-directioneel.

In stereo indien mogelijk en beschikbaar.
Al dan niet gebruik makende van de Audio/Video Distribution Transport Protocol (AVDTP) en Generic Audio/Video Distribution Profile (GAVDP), in de diverse smaken (versies). En zelfs Digital Rights Management (DRM), zoals SCMS-T digital rights management.

Daarnaast heb je ook nog de overbekende Headset (HSP) en/of Hands-Free (HFP) maar die is bedoelt voor 2-weg communicatie (telefoon, intercom, portofoon e.d.)

Maar ik dwaal weer af;
A2DP is voor een radio- (of MP3) verbinding meest ideaal omdat je dan de standaarden volgt, in plaats van een passagier emuleert (via bijvoorbeeld HFP). A2DP herkent ook de prioriteiten, in- en afschakelen van de verbinden.
Met HFP & HSP kan dat soms echt een heel gedoe worden.

Vandaar mijn advies. ;)
Lemoi

rob, ja klopt. ik was te snel en moest toch weer even graven vanuit mijn lange Philips tijdperk
Inspector Gadget

No problemo!
Het is ook geen gemakkelijke of dagelijks materie. ;)
Lemoi

ja vroeger wel maar da's alweer 7 jaar geleden. Toch snel dat je iets vergeet. Of ligt het aan mijn leeftijd? :D
Inspector Gadget

Big RT Smile

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Communicatie”