Actiefoto's vanaf de RT

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
EuropeRider
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Contacteer:

Actiefoto's vanaf de RT

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Had ik dus een tijd geleden al eens beloofd dat ik zou vertellen hoe ik mijn 'actiefoto's' maak.... maar natuurlijk helemaal vergeten, totdat Dave me er nog een keer om vroeg.
Omdat ik meer vragen heb gehad de afgelopen tijd, hier mijn antwoord aan Dave:

'Ik schiet vanaf de heup......'

Nou ja, ik noem het maar zo, ben een oude Western fan en de cowboys schoten door alleen maar naar het doel te wijzen, zonder over vizier en korrel van hun revolver te kijken.
Dat doe ik dus ook zo'n beetje. :;

Ik heb een SLR, een Nikon D70, vrij zwaar, maar wel makkellijk met één hand vast te houden.
Om vanaf de motor te schieten stel ik hem eerst in terwijl ik stilsta.
Meestal op het landschap programma, en bij normaal licht gewoon op 200 ISO. Hij is snel genoeg, en zo krijg je ook een beethe 'snelheidsbeweging' aan de randen van de fotos.
Ik stel ook de 'zoom' in. Meestal zie ik nog net de rand van het windscherm. Beeld niet te veel uitzoomen, dan wordt alles zo klein. Hangt natuurlijk ook van je lens af.

Omdat het gevaarlijk is door de zoeker te turen terwijl je rijdt, of zelfs naar het LCD scherm achterop te kijken, doe ik dat dus niet.
Alles staat ingesteld, dus ik hoef alleen maar ongeveer rechtuit te richten, net boven het windscherm, en voorzichtig afdrukken.... hij stelt vanzelf scherp.

Omdat ik rechts ben (en de camera ook) moet ik het gas loslaten om af te drukken. Dat moet je niet zonder meer doen op de RT, want dan lig je zo vóór je fiets :lol: :lol:

Dus mijn volgorde is:
1. koppeling inknijpen
2. gas loslaten
3. camera pakken, richten en afdrukken
4. camera weer neerleggen
5. beetje gas en koppeling op laten komen

Voilà.

Om e.e.a. handiger te maken rijd ik altijd met een tanktas waar de camera op rust (of in zit als ik hem niet gebruik). En ik heb hem met de draagband om mijn nek hangen, natuurlijk.

De mooiste foto's worden trouwens nog steeds bij stilstand gemaakt hoor !

Succes !!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Change

Re: Actiefoto's vanaf de RT

Ongelezen bericht door Change »

Leuke foto's en goede tips dacht ik zo.
En de compressie is inderdaad van dien aard dat strak het gas loslaten zonder meer kennismaking met het wegdek betekent :lol: :lol: :lol:
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

hallo,

Mooie foto's, maar waarom monteer je geen z.g. cruise control op het rechter handvat je stelt hem dan zo in dat de gashendel in de stand blijft staan die je wilt/op dat moment rijdt en maakt je foto(s). dat ijkt me iets relaxtern en veiliger.

Ik zou er toch voor kiezen (denk ik) om de camera op een vast punt te monteren net als je navigatie daar bestaan bevestigingen voor. dat lijkt me gewoon wat veiliger. maar in ieder geval knap gedaan.

Met vr gr
Han
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Bedankt voor de tips Francois, we zullen eens zien wat we zelf kunnen bereiken!
Walter
Erelid
Erelid
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

EuropeRider schreef:
Ik heb een SLR, een Nikon D70, vrij zwaar, maar wel makkellijk met één hand vast te houden.
Met??? de 18-55 mm. kitlens?
anders zou die wel heel snel veel zwaarder en onhandelbaarder worden nietwaar?
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
EuropeRider
Contacteer:

han62 schreef:hallo,

Mooie foto's, maar waarom monteer je geen z.g. cruise control op het rechter handvat je stelt hem dan zo in dat de gashendel in de stand blijft staan die je wilt/op dat moment rijdt en maakt je foto(s). dat ijkt me iets relaxtern en veiliger.

Ik zou er toch voor kiezen (denk ik) om de camera op een vast punt te monteren net als je navigatie daar bestaan bevestigingen voor. dat lijkt me gewoon wat veiliger. maar in ieder geval knap gedaan.

Met vr gr
Han
Hoi Han,

Ik HEB zo'n cruise control, maar die gebruik ik juist express NIET als ik foto's maak. Ik heb er een hekel aan om 'ongecontroleerd' vaart te maken terwijl ik met een hand stuur en de ander fotografeer :D Ik freewheel liever even... (misschien met zo'n LUXE 1200RT en electronische CC wel, maar die heb ik niet).

En de vaste montage is juist een belemmering, zowel technisch als artistiek:
1. technisch, want dan moet je door je voorruit fotorgraferen, en die is meestal niet helder schoon :lol:
2. artistiek, want je kunt niet (makkellijk) een beetje ergens anders richten (ze foto #3 bijvoorbeeld)

Natuurlijk is het veiliger gewoon met twee handen aan je stuur te rijden en verder nergens mee bezig te zijn (niet bellen, niet navigeren, niet fotograferen).... maar gut.. dan was er ook niks spannends meer te beleven :D

The Man's Blog
EuropeRider
Contacteer:

Big W(alter) schreef:
EuropeRider schreef:
Met??? de 18-55 mm. kitlens?
anders zou die wel heel snel veel zwaarder en onhandelbaarder worden nietwaar?
Ik gebruik een 18-70 mm lens. Mijn 70-300 telelens werkt inderdaad niet zo prettig :lol:

The Man's Blog
Dave

Nou Francois, petje af hoor! Het valt echt niet mee om op deze manier goede foto's te maken...

Afgelopen zaterdag was de Langstedagtoer van Promotor en daar heb ik het voor de allereerste keer uitgeprobeerd. En hoewel ik die dag eigenlijk ook met andere dingen bezig ben geweest, heb ik tijdens een kortere etappe geprobeerd om wat foto's uit de heup te schieten:

Afbeelding
Hier probeerde ik mijn achtervolger vast te leggen in de spiegel :D

En ook de horizon recht houden valt in eerste instantie niet mee:
Afbeelding

Maar oefening baart kunst (hoewel ik moet zeggen dat dit nog in dezelfde etappe was, dus eigenlijk een gelukje).
Afbeelding

Dus voor de toekomst betekent dit dat ik het vaker moet doen, op tijd de foto's terugkijken en dan nog meer oefenen (zoals eigenlijk altijd met alles het geval zou moeten zijn). En vooral heel belangrijk: het achteropkomend verkeer zover mogelijk achter je houden, of je achterrijder eventueel inlichten over wat je gaat doen...
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

FRancois,
Ik blijf het lnke soep vinden, niet alleen voor jezelf en het verkeer, maar ook voor de camera.
maar ik moet toegeven: foto 5 en 6 vind ik erg mooi!
HAns
EuropeRider
Contacteer:

Mensen met mobieltjes, koffiezet-apparaten, DVD spelers en navvi's in auto's zijn een groter gevaar dan ik met mijn DSLR. Maar dat is mijn mening maar. :D

The Man's Blog
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Zeer fraaie foto's. Ga het zeker ook een proberen.
Groet
Jan
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Ik vind sommoge fot's erg mooi maar vind het toch wel riskant je gewoon met andere dingen bezig dan met motorijden. bovendien vraag ik me af wat de wetgever er van vind. natuurlijk zullen er altijd zijn die zeggen ja maar dat of dit is nog gevaarlijker en ik weet wat ik doe maar toch je bent momenten met ietrs anders bezig en daar gebeuren de grootste ongelukken mee.
maar het blijven mooie foto's dat wel. waarom geen filmpje dan hoef je die maar 1 keer aan te zetten en maakt daar later wat foto's van. of neem een camera met afstandsbediening die je op het stuur monteerd en de camera op een vaste steun een stuk veiliger denk ik dan.

Veel veilige kilometers gewenst

han
Dave

han62 schreef:bovendien vraag ik me af wat de wetgever er van vind.
Je hoeft dit inderdaad niet in Italie te proberen... :$
EuropeRider
Contacteer:

Heb ik al uitgelegd Han ;-) Ik ben fotograaf en wil kwaliteit... videootjes geven dat zeker niet, en door een met muggen besmeurde en gebogen motorruit fortograferen ook niet ;-)

Zolang er geen wet is die verbied met één hand te rijden, maak ik me daar niet zo druk om. Ik kan het zelfs met losse handen :lol: :lol:

Maar om je helemaal gerust te stellen, ik heb ook nog een andere techniek, noem het maar 'Plan B'.
Daarbij geef ik 'commando's' aan mijn duo passagier, die dan braaf de foto's maakt als ik met andere dingen bezig moet zijn... zoals haarspelden en afgronden :D

The Man's Blog

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”