Omdat ik meer vragen heb gehad de afgelopen tijd, hier mijn antwoord aan Dave:
'Ik schiet vanaf de heup......'
Nou ja, ik noem het maar zo, ben een oude Western fan en de cowboys schoten door alleen maar naar het doel te wijzen, zonder over vizier en korrel van hun revolver te kijken.
Dat doe ik dus ook zo'n beetje. :;
Ik heb een SLR, een Nikon D70, vrij zwaar, maar wel makkellijk met één hand vast te houden.
Om vanaf de motor te schieten stel ik hem eerst in terwijl ik stilsta.
Meestal op het landschap programma, en bij normaal licht gewoon op 200 ISO. Hij is snel genoeg, en zo krijg je ook een beethe 'snelheidsbeweging' aan de randen van de fotos.
Ik stel ook de 'zoom' in. Meestal zie ik nog net de rand van het windscherm. Beeld niet te veel uitzoomen, dan wordt alles zo klein. Hangt natuurlijk ook van je lens af.
Omdat het gevaarlijk is door de zoeker te turen terwijl je rijdt, of zelfs naar het LCD scherm achterop te kijken, doe ik dat dus niet.
Alles staat ingesteld, dus ik hoef alleen maar ongeveer rechtuit te richten, net boven het windscherm, en voorzichtig afdrukken.... hij stelt vanzelf scherp.
Omdat ik rechts ben (en de camera ook) moet ik het gas loslaten om af te drukken. Dat moet je niet zonder meer doen op de RT, want dan lig je zo vóór je fiets :lol: :lol:
Dus mijn volgorde is:
1. koppeling inknijpen
2. gas loslaten
3. camera pakken, richten en afdrukken
4. camera weer neerleggen
5. beetje gas en koppeling op laten komen
Voilà.
Om e.e.a. handiger te maken rijd ik altijd met een tanktas waar de camera op rust (of in zit als ik hem niet gebruik). En ik heb hem met de draagband om mijn nek hangen, natuurlijk.
De mooiste foto's worden trouwens nog steeds bij stilstand gemaakt hoor !
Succes !!!!