Nieuwe R 1200 RT (2014) gereden

Laat hier je R1200RT maar zien . . . .

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
wooter

Ongelezen bericht door wooter »

Ik ben al 3 jaar een R 1200 RT gewoon. Ik heb inmiddels 128000km op mijn RT van 2010 afgelegd, en het laatste jaar ook al wat kosten mee gezien. Ik rij er snelwegkilometers mee, ik rij er toerritten mee, ik rij er wielerkoersen mee. Ik ken die fiets, ik heb er alles mee gedaan behalve accidenten en valpartijen.

Per toeval moest ik voor een probleempje vandaag naar de dealer, en stond de fonkelnieuwe demo buiten. Nog zonder ik ernaar vroeg kreeg ik de sleutels in mijn handen geduwd, en de vraag om ze nog vriendelijk te behandelen want met minder dan 200km op de teller was het echt nog wel een maagd.

Iemand die een RT kent, weet dat als je erop gaat zitten, de sleutel draait en op de startknop duwt, je het schudden van de cilinders voelt. Eens op toeren verdwijnt dat gevoel grotendeels, maar op stationair toerental als je de motor start voel je de gewichten echt links en rechts op je benen inwerken.

Niet met de nieuwe RT. Hoewel er nog altijd 2 cilinders in boxerconfiguratie erg laag zijn gemonteerd, om het zwaartepunt zo laag mogelijk te leggen, loopt de motor bij starten verrassend soepel. Het klinkt als een boxer, maar voelt allerminst aan als een boxer. Heel vreemd om dit te voelen, zeker met mijn kennis van hoe een K 1600 GT met 6 cilinders in lijn voelt.

Ik haal de zijstandaard binnen - die zit ietsje verder dan op de oude RT - en zet de motorfiets in 1e versnelling. In tegenstelling tot een vorig model RT schakelt deze nieuwe motorfiets erg soepel. BMW motorfietsen zijn gekend voor het stevig moeten intrappen van de versnelling om een versnelling te kiezen - met bijbehorend lawaai van metaal tegen metaal - maar deze RT lijkt daar allerminst last van te hebben.

Ik rij de parking uit en als vanouds voelt dit weer een vrij lichte fiets, terwijl je toch met kilo's onderweg bent. Door het lage zwaartepunt is zo een RT uitermate wendbaar, ook al is het fysiek een grote motorfiets. Met de elektrisch in hoogte verstelbare voorruit op hoogste stand kan ik met mijn systeemhelm open rijden, ook al is de buitentemperatuur amper 8 graden Celsius.

Ik rij de parking af en zoek me een weg naar de nabijgelegen ringweg. De radio staat te spelen, en terwijl ik achter een tractor rij ga ik door de boordcomputer en modussen, en zet ik ook de handvatverwarming en zetelverwarming aan. Net zoals op de K 1600 GT zijn daar 6 niveau's in te stellen. Hoewel mijn helm inmiddels dichtgeklapt is, kan ik nog altijd de radio goed horen, en hoor ik zelfs de stem van de BMW navigatie spreken.

De tractor geraakt op een stuk rijbaan met 2 rijstroken in elke richting, en ik kan de tractor inhalen. De RT voelt even snel als mijn motorfiets aan, en gaat vlot en zonder hinderlijke tikken doorheen de versnellingen. Acceleratie is al erg goed onder de 5000 toeren; daar rij je al het merendeel van het verkeer mee kwijt.

Zelfs aan deze snelheid kan ik nog altijd de radio horen, en is deze motorfiets in zijn element. Hij klinkt zuiverder en ietsje minder ruw dan mijn motorfiets, hoewel het nog altijd een erg volwassen klank is. Ik probeer de drie modi uit (regen, baan en dynamic) en moet vaststellen dat het verschil niet zo uitgesproken is als op de K 1600 GT. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het betekent wel dat deze RT in dynamic nog altijd goed handelbaar is, terwijl je op een K 1600 GT toch heel goed moet vastzitten Maar we spreken dan ook over 55 pk verschil

De redline op deze motorfiets staat op 9000 toeren, maar ik geloof niet dat daar iemand ooit aan gaat geraken. Zelfs aan een piek van net voorbij 5000 toeren loop ik heel snel in op het verkeer, en heb ik op deze paar kilometers niet echt de ruimte om alles uit deze motorfiets te halen.

Ik rij terug naar de dealer, en parkeer 'm probleemloos terug. Nogmaals blijkt dat zo een RT ook een uiterst wendbare fiets is.
In alle aspecten is deze RT beter dan zijn voorganger. De motor voelt soepeler, volwassener, wendbaarder. De functies zijn ook uitgebreider, maar de integratie is ook beter. De windbescherming is ook uitermate. Ik had geen toegang tot mijn handschoenen voor deze proefrit, maar de plaatsing van de spiegels en de extra doorzichtige ruit-onderdelen zorgen dat heel wat rijwind afgeweerd wordt.

Het enige probleem dat ik er mee heb, en waarom ik er niet voor ga is dat BMW heeft besloten dat de adaptieve xenon-verlichting enkel op de K 1600 GT beschikbaar is, waarmee de RT voor mij heel wat onpopulairder maakt omdat ik echt alle maanden van het jaar rij, en xenon verlichting echt wel kan appreciëren.

Mijn broer is evenwel jaloers, want hij heeft deze fiets al besteld, maar er nog niet mee gereden. Hij gaat evenwel heel tevreden zijn met zijn keuze, want de meest populaire touring motorfiets is stevig beter geworden, zonder dat dit een stevige pot geld moet kosten. Een RT krijg je niet voor niks, maar voor amper een paar duizend euro extra tegenover de concurrentie krijg je een motorfiets die qua rijgevoel en mogelijkheden het jaar 2014 zeker waard is.

Filmpje:
[media]urziJ7LT5-w[/media]
Laatst gewijzigd door wooter op 06 feb 2014, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Nieuze R 1200 RT (2014) gereden

Ongelezen bericht door HansD »

Bedankt voor de uitgebreide eerste indruk. Leuk verslag zo!
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Fraaie primeur! Bedankt dat je dit uitgebreide en objectieve verslag hier met ons hebt willen delen!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Franky »

Mooi verslag, je zou er zin van krijgen om ook te gaan rijden Big RT Smile
Grts Franky
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

_004
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
1-handed
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Ongelezen bericht door 1-handed »

Daar word je vrolijk van _004
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik ben om na dit verslag
roffel

Re: Nieuwe R 1200 RT (2014) gereden

Ongelezen bericht door roffel »

Is me dat wat, je zou haast gaan bestellen. Jammer dat ik pas km 9800 op de teller heb.
Snellecees
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

Voor een heel zacht prijsje help ik je er wel vanaf zodat je de nieuwe kunt kopen :lol:

Cees
HansD

Afgelopen week heb ik de nieuwe Rt proefgereden, en ik moet zeggen: ik ben onder de indruk!
Ik had wel verschil verwacht, maar dat het zo groot zou zijn t.o.v. de voorgaande R1200RT had ik niet verwacht. De nieuwe Rt is over de hele linie beter dan de oude, zowel qua comfort, uitrusting, wegligging, vermogen, looks/design, noem maar op.
Meest opvallend vind ik het blok, dat niet alleen duidelijk sterker en soepeler is geworden, maar vooral een veel betere gasresponse heeft dan zijn voorganger. Moest de oude RT toch veelal even nadenken bij gasgeven vooraleer er een merkbare reactie, accelaratie te merken was; de nieuwe Rt reageert meteen en met kracht. Een groot verschil, dat de nieuwe Rt een stuk sportiever, en meer fun maakt.
De Rt die ik heb gereden had bovendien het nieuwe schakel-assist. Vooraf dacht ik: wat een onzin-optie, dat is toch iets voor supersportmotoren zoals de S1000Rr, en niks voor een Rt! Maar als je het eenmaal gebruikt, went het snel, en dan blijkt het toch een behoorlijke verhoging van het comfort en de sportiviteit. Vooral bij onder vollast doorschakelen, en bij flink afremmen terugschakelen werkt de schakel- assist prima. Bij deellast kun je beter toch koppelen want dan werkt deze optie met een schok en protesteert de bak enigszins.
Het zitcomfort op de nieuwe Rt is prima, maar met mijn lengte van 1.87 zit ik net niet lekker. Het stuur is iets te laag, en de pedalen zouden wat lager mogen. Vooral het eerste is een probleem, want het stuur bestaat uit 1 groot gietstuk dat niet simpelweg te verhogen is.
Het nieuwe dashboard is prachtig en een bijna 100% kopie van de K1600. Het geluid is wat krachtiger dan voorheen en vooral boven de 6000 toeren klinkt een machtig gegrom dat ik niet eerder uit een boxer gehoord heb.
Meteen kopen dus?
Mijn probleem is dat ik ook de K1600 , de Gs Adventure en de Ktm 1190 Adventure gereden heb, stuk voor stuk motoren die even indrukwekkend zijn.
Wat voor de nieuwe Rt spreekt is dat deze over de hele linie meer verbeterd is dan ik voor mogelijk had gehouden. Goed gedaan Bmw!
Lemoi
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

Ik heb ook de R1200RT gereden (vorige week). Ik moet zeggen dat hij erg lekker reed, lekker geluid en schakel assit ook prima bij hogere toeren (naar boven dus). Zoals mijn voorganger al zei, met deellast niet echt ideaal. Schakelen gaat met minder "klak" maar toch wel eens "klak" alleen minder (lag dat aan de motor?).

En zoals mijn voorganger ook al zei. De zit is niet optimaal. Ik ben 1.93 lang en zat continue met mijn knieen tegen de onderkant van die "holtes" van de tank (de buddy op hoogste stand). En turbulentie viel wat tegen. Nu kan je een hogere buddy krijgen, hoewel ik me afvraag of het mijn probleem oplost. Maar hoe zit het dan met de ruit hoogte vanwege turbulentie? je kan andere ruiten krijgen maar ik heb nu op mijn RT ook al de hoogste Vstream en nog steeds last van turbulentie (standaard buddy op hoogste stand)
Dus ben nog niet overtuigd daar ik er 40k+ km per jaar mee rijd

MAAR toen stapte ik op de K1600GT voor een proefrit. Ik vond dit toch wel een groot verschil. De rust van de motor in vergelijk met de boxer. Alleen had ik een beetje het gevoel van een auto zonder dak en met twee wielen met een leuk vermogen ;-)

Ik zou willen zeggen dat de R1200RT "speelser" is en de K1600 voor het serieuze tourwerk

Dus ik sta in dubiou wat ik nou ga leasen
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Voor 40K km p.j. zou ik het wel weten.
Een 6 cylinder en niets anders.
Die wat extra kosten in lease vallen reuze mee.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Lemoi schreef: ............................
De zit is niet optimaal. Ik ben 1.93 lang en zat continue met mijn knieen tegen de onderkant van die "holtes" van de tank (de buddy op hoogste stand). En turbulentie viel wat tegen. Nu kan je een hogere buddy krijgen, hoewel ik me afvraag of het mijn probleem oplost. Maar hoe zit het dan met de ruit hoogte vanwege turbulentie? je kan andere ruiten krijgen maar ik heb nu op mijn RT ook al de hoogste Vstream en nog steeds last van turbulentie (standaard buddy op hoogste stand).
...............................
Even off-topic:
Ik ben 1.93 en mijn lengte zit in mijn benen, heb de buddy in de laagste stand staan met standaard foot-pegs, alleen het schakelpedaal is aan gepast. De ruit heb ik zelf verhoogd met ongeveer 10cm zonder flipup.
Het lijkt alsof je de oplossing tegen de turbulentie zoekt in hogere buddy seats en hogere ruiten, misschien moet je eens aan de andere kant van het spectrum zoeken: met de buddy omlaag krijg je een iets sportievere zit, zit je lager en iets dichterbij de ruit, kon wel eens meevallen. Dat je knieën wat meer gebogen zijn went snel.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

+1 vwbt Scan's reactie;

De k1600 is ondertussen de 2e generatie ook, heb ik begrepen.
Dus de meeste "kinderziektes" zullen er wel uit zijn, verwacht ik. _001

De nieuwe 1200RT LC zal een goede start maken, figuurlijk en letterlijk, maar zal pas na langdurig gebruik door de echte berijders eventuele problemen naar boven nog moeten komen.
Hopelijk niets tot weinig, maar het is altijd afwachten bij BMW. En elk ander merk die een dergelijke revolutie doormaakt, wat dat betreft.
Dat neemt niet weg dat de 1200RT LC niet te versmaden is.

Ondertussen zijn er ook "aanpassingen" beschikbaar voor de K1600 zoals stuurverhogers, zadels, windschermen, en zo voort, dus het gewenste extra comfort is ook te vinden. At a price, dat weer wel. :$

Ik ben een boxer-fan in hart en nieren, maar in een dergelijke situatie zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn, zeker op basis wat je zelf ook al aangeeft in de versus-"vergelijking".
Lemoi

@Baird, het gaat me juist om de zithoogte. En omdat de standaard buddy niet goed zit zal ik naar een nog hogere buddy moeten gaan anders blijven mijn knieën tegen de onderkant van de holte van de tank komen wat niet prettig is. Een lagere zit is dus geen optie want dan kan ik mijn benen helemaal niet meer kwijt.
En omdat ik dan een hogere buddy moet hebben zit ik dus nog hoger met als resultaat dat de ruit hoger moet zijn vanwege turbulentie.

@dutchiman en @scan. Ja 1600 is leuk maar toch ruim 100 euro per maand meer in de lease. zo minimaal dus ook weer niet.
En wat ik juist wel leuker vind aan de R1200RT is dat ie gewoon wat "speelser" is. En zoals gezegd de K1600 is bijna een auto. Ook leuk maar iets minder het speelse gevoel wat ik leuk vind van de 1200. Vandaar de twijfel .
En ik heb afgelopen jaar bijna 50K gereden op de R1100RT en dat was eigenlijk ook prima (nadat er wat aan gesleuteld was)

btw, op de 1600 had ik geen last van mijn knieen/ lengte omdat de tank niet zo'n rare vorm heeft
Inspector Gadget

Ben het met je eens dat de 1200RT inderdaad heel veel leuker is, zondermeer.

Ik weet niet hoe snel je een lease rond moet maken, maar de aftermarket-verbeteringen voor de K1600 komen nu pas zo'n beetje echt "los".
De aftermarket 1200RT LC delen die voor jou wellicht noodzakelijk kunnen zijn, zullen er nog niet allemaal zijn, schat ik zo in.

Eventueel zou je ook kunnen kiezen voor de pre-2014 1200RT LC-model, denk ik? _001

Nu is een overstap van de 1100RT naar de 1200RT al een hele stap op diverse vlakken, misschien vragen of de leasemaatschappij je een 1200RT voor een wat langere periode ter beschikking kan stellen? _001
Het is maar een suggestie natuurlijk!

Of dat zinvol bepaal jij natuurlijk zelf, maar zo te lezen aangaande je "uitdagingen" is de "standaard" 1200RT "not-done-and-dusted" voor jou, daar zal nog wel e.e.a. aan moeten gebeuren om het gewenste comfort te krijgen.
Lemoi

@dutchmidiman, bedankt voor het meedenken. Ik wachtte eigenlijk al een paar maanden op de R1200RT om hem uit te proberen. Ik vind het een leuke motor, ook het geluid is mooi :-) maar die zit positie...... Er is standaard van BMW al een hogere buddy en wunderlich heeft schijnbaar al een goede ruit zei de dealer. Ik heb de dealer gevraagd of ik hiermee een testrit kan maken. Even afwachten wat hij zegt.....
Inspector Gadget

Ik heb ook een Wunderlich ruit (naast diverse anderen) dus al je een keer wilt komen proberen, laat gerust weten.

Inderdaad, ook qua zadels is er veel beschikbaar, allemaal keuzes, keuzes... :lol:
Lemoi

@rob,

Dank je voor het aanbod! misschien kom ik er op terug :-) maar laat ik de dealer maar eens z'n best doen.
Ja, keuzes = geld voor de dealer ;)
Inspector Gadget

Graag gedaan; ik weet wat het betekend bepaalde aspecten van de 1100RT's comfort terug te vinden op de 1200RT.
Dat is niet altijd een sinecure en soms een lange zoektocht. ;)

Heb ook de VStreams in verschillende maten, kan je die eventueel ook proberen.

Maar de zit/houding is voor jou het meest belangrijk momenteel denk ik zo, een ander windscherm is het puntje op i.

Laat ik het zo zeggen wat betreft al die keuzes e.d;
Daarmee kan je wel het gewenste comfort bereiken die jij wenst en ieder mens is echt uniek.
Dat het geld kost wordt overtroffen door het behaalde resultaat.
Zonder garantie voor de toekomst. :lol:
scan

Voor 40K km zit je minstens 550 uur op de motor. Dat betekent dat je ongeveer de halve dag op je fiets doorbrengt.
Een R kiezen en dan ongemakkleijk zitten en je al die uren afvragen waarom je hem gekocht hebt lijkt me niet zinvol.
Voor een paar duizend euris allerlei meuk aanschaffen om hem op het gewenste niveau te brengen helpt ook niet.
Dan is 100 euro per maand zo slecht nog niet.
Uitgaande van bovenstaande berekening dat je die 550 uur er op zit is dat ongeveer 2,25 € p uur. Kun je nog geen biertje voor kopen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar zou ernstig overwegen om voor een goede werkplek te gaan.
Laten we wel zijn die K1600 is net zo speels, spreek uit ervaring.
Lemoi

@ dutchmidiman, dank je. Ja ik kijk nog even wat de dealer mij brengt en als dat goed zit is dat een goede keuze. Eerst maar eens zien. Daarom begrijp ik ook vaak niet dat mensen iets al bestellen voordat ze het eerst gezien, gevoeld etc hebben (en dan bedoel ik alle dingen in het leven die men koopt).

@scan, ik heb ~2 uur op elk gereden. Maar zoals gezegd lijkt de 1600 meer op een auto, zeer comfortable op lange ritten maar niet het R1200RT gevoel. Misschien is dat ingebakken door het rijden op de 1100?
Ik rij niet elke dag 2.5 uur op de motor ;-) .Woonwerk is een 30 minuten enkel reis. Ik rij wat vaker langere ritten in NL (zoals afgelopen tijd vaak het rondje Den Bosch, Den Helder, Boornbergum (Fr), Borger (Gr), Oldenzaal en terug naar Den Bosch. En veel klanten in het noorden van NL. Of bij klanten op bezoek in D (Alling bij Muenchen, Offenbach, Frankfurt, Kunzelsau, Nurnberg......). Of Parijs, of Brussel etc. En af en toe rijd ik er mee naar Oostenrijk op bezoek bij schoonfamilie en doe ik daar meestal ook een toertje. En mijn dochter 2x per week naar school brengen en afhalen maar dit is maar 8 km enkel reis ;-)

En 150 euro lease is niet erg als je zeker weet dat je 4 jaar bij je baas blijft...... Helaas is er bij ons een afkoop constructie......

Dus ik ben er nog niet uit!
Maar allemaal bedankt voor het meedenken! En gelukkig voor jullie blijft het mijn probleem ;-)
Inspector Gadget

Algemeen gesproken:
Soms is het moeilijk te bepalen van tevoren "of het goed zit", dat weet je soms pas na verloop van tijd.
Soms neem je een gok wat dat betreft.

Daarbij heb jij nu een nieuwe uitdaging;
Als je de 1100RT vergelijkt met de 1200RT, dat zijn totaal andere motoren.
Diverse andere "overstappers" hebben het mijn gevoel ook al eens bevestigd, op de 1100RT zit je meer "in" de motor, bij de 1200RT zit je meer "op" de motor.
De 1100RT is echt een zware motor qua gewicht (bemerkte ik toen ik door omstandigheden flink minder fit was) versus de 1200RT. Dus ik begrijp zondermeer de fun van de 1200RT. En zeker ook van de 1200GS, maar ik wil het je niet nog moeilijker maken. ;)

Ik bemerk ook dat de 1200RT wat meer windgevoelig is versus de 1100RT, met name aan de voorzijde.
Maar dat is naar verluid sterk verbeterd vanaf modeljaar 2010.
Ik was na lang onderzoeken, met de vStream windscherm op de 1100RT zondermeer tevreden, maar heb ik nu nog steeds diverse merken windschermen voor de 1200RT. Daar heb ik nog niet het gewenste comfort voor gevonden die ik ooit had op de 1100RT.
Hoewel de Wunderlich windscherm de juiste kandidaat lijkt te zijn voor mij.

Het enige wat ik vernomen heb van sommige professionals op de K1600 is soms rugproblemen, maar dat kan zijn door de standaard BMW zadels.

Voor de K1600 zijn er aftermarket dus ook stuurverhogers, andere windschermen, zadels enzovoort te vinden, alles wat mogelijk het comfort kan verhogen.

Kortom, het is dus zaak om uit te vinden of de 1200RT LC voor jou dusdanig aangepast kan worden dat je de gestelde problemen kunt overkomen. Of niet.

Ik zie dit draadje als een stukje reflectie waar je de meningen van anderen kunt vernemen, hoewel soms wellicht niet geheel relevant.

Uiteindelijk bepaal jij, uiteraard!
HansD

Rob,
Waar heb je stuurverhogers voor K1600 gezien? Die ben ik nog nergens tegengekomen.
Inspector Gadget

Voor de K1600 had ik ze gevonden van Helibars en SW Motech, o.a.;
https://www.helibars.com/product/bmw-k1 ... handlebars
http://www.ztechnik.co.uk/contents/en-uk/d379.html
http://www.mlmparts.com/nl/bmw/alle-bou ... ogers.html

En volgens mij zijn er nog wel meer te vinden.
Maar ik kijk er niet zo heel erg naar, omdat ik vooralsnog geen K1600 heb. :lol:

Via G00gle gevonden op de sleutels "k1600 stuurverhogers" en "k1600 replacement handlebars". ;)
Lemoi

@rob,

Van de 1600 had ik ook al gehoord dat de standaard zadel niet zo goed was. Ik was eens bij tijger leathers en zij zeiden dat zodra iemand een 1600 had ze gelijk komen voor een andere zadel.

Maar je hebt helemaal gelijk, het gaat om reflectie. Maar dat is wat ik graag zie. Het is aan de persoon zelf te bepalen of het relevant is/wat hij er mee doet. En hopelijk doen andere ook hun voordeel ermee
Inspector Gadget

Noem mij een BMW waar het zadel wel goed is/was. ;) _001
De 1100RT standaard zadel was voor mij een drama-zadel, voelde als een houten plaat met een laagje schuimrubber.
De 1150RT zadel was al wat beter.
De Corbin zadel voor de 11xxRT was een drama om te bevestigen, verschrikkelijk duur ook nog eens.

Het standaard zadel op de 1200RT is ook niet echt je-van-het, de optionele BMW Comfort zadel is al wat beter.

Wat betreft reflectie ben ik het roerend met je eens;
Jou ervaringen en aspiraties kunnen (eventuele toekomstige) meelezers meehelpen in hun beslissingen.
Daarnaast krijg je ongevraagd vele meningen, ideeën en tips, en ik persoonlijk vindt het altijd verfrissend als daar zaken bij zitten waar ik zelf nog niet aan gedacht had of nog geen idee over had.

En dat is juist de kracht van het forum, de vele meningen tellen. ;)
Bad decisions make good stories.
Lemoi

+1 _004
HansD

dutchmidiman schreef:Noem mij een BMW waar het zadel wel goed is/was. ;) _001
+2
Ik zou het zelfs breder willen trekken: de ergonomie van de meeste Bmw's is ver te zoeken. Waarom kan ik anno 2014 op de motor niet standaard mijn pedalen, stuur en zadel verstellen, zodat ik mijn persoonlijke zitpositie kan instellen _001 . Dit kan in alle auto's, soms zelfs electrische en met geheugen. Ik erger me dood dat op de nieuwe RT (en K1600 ook trouwens) het stuur een vast gietstuk is, waardoor alle bestaande stuurverhogers niet zijn te gebruiken. (Op de K1200/1300 zat vroeger een traploos verstelbaar stuur, dat simpel en snel was te verstellen. Waar is dat gebleven? _001 )
scan

+3.
Écht goede zadels zaten op de K-serie en met name de K1100LT met het King & Queen model.
De zadels van de R-serie zijn gewoon flut.
scan

+3.
Écht goede zadels zaten op de K-serie en met name de K1100LT met het King & Queen model.
De zadels van de R-serie zijn gewoon flut en dat is nog erg mild uitgedrukt.
doov650

dutchmidiman schreef:Noem mij een BMW waar het zadel wel goed is/was. ;) _001

En dat is juist de kracht van het forum, de vele meningen tellen. ;)
Bad decisions make good stories.

Dan doe ik ook een duit in het zakje.

Ik heb nooit enig probleem ondervonden met de zadels van mijn RT´s. Ze zitten heerlijk. Dagetappes van meer dan 1000 km gemaakt, dus representatief genoeg voor een oordeel, dacht ik zo.
Hetzelfde geldt voor stuur ( nooit verhogerts, verlagerts of wat dan ook nodig gehad) of de plaats van de steppies.
Maar wellicht geldt dat alleen voor mij, met mijn afmetingen van de gewone man ( 181 cm). Kleine reuzen of uit de kluiten gewassen dwergen zullen wellicht minder goed passen.
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

doov650 schreef: Ik heb nooit enig probleem ondervonden met de zadels van mijn RT´s. Ze zitten heerlijk. Dagetappes van meer dan 1000 km gemaakt, dus representatief genoeg voor een oordeel, dacht ik zo.
Hetzelfde geldt voor stuur ( nooit verhogerts, verlagerts of wat dan ook nodig gehad) of de plaats van de steppies.
Maar wellicht geldt dat alleen voor mij, met mijn afmetingen van de gewone man ( 181 cm). Kleine reuzen of uit de kluiten gewassen dwergen zullen wellicht minder goed passen.
Die duit deel ik met je mee!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Lemoi

op mijn 1100RT heb ik ook meerdere ritten van 1000 km per dag gereden, maar ik ben wel bij tijger leathers voorbij gegaan om een betere zit te krijgen. Dat scheelt toch wel voor mijn rug. Misschien speelt gewicht mee? en hoe je erop zit (meer voorover, recht)?
doov650

Lemoi schreef: Misschien speelt gewicht mee?
Dat weet ik niet.
Wat weeg je?
Inspector Gadget

Daar komt nog bij, dat naast gewicht, geen mens hetzelfde is qua verhoudingen van been- en armlengtes.
Naast de persoonlijke wensen, zoals bijvoorbeeld (meer) rechtop zitten en zo voort.

Het is echt niet voor niets dat bedrijven zoals Wunderlich, Touratech, Verholen, ZTechnik, Corbin, Sargent, Bagster, om er maar een paar te noemen, floreren in het ontwerpen en maken van aftermarket onderdelen die het comfort kunnen verhogen.
Als dat de wens is.

En die wens blijkt er evident te zijn, het is aan de individu om te bepalen of standaard goed genoeg is.
Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
doov650

dutchmidiman schreef: En die wens blijkt er evident te zijn, het is aan de individu om te bepalen of standaard goed genoeg is.
Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Of je trapt in de val die marketing heet.

Ik las eens in de catalogus van Wunderlich en op basis van wat men daarin schreef over de voordelen van de hoge ruit , wist ik het:
Ik moet een hogere ruit kopen. Want die is zoveel beter dan de standaard.

Volgende pagina: de beschrijving van de lagere ruit ( was nog voor de 1150 RT overigens). En op basis van wat daarin schreef over de voordelen van de lage ruit , wist ik het:
Ik moet een lagere ruit kopen. Want die is zoveel beter dan de standaard.

En toen bedacht ik me dat beide stellingen niet waar konden zijn en heb geen van beide ruiten besteld. Ik zal dan ook nooit te weten komen welke nu echt beter zou zijn geweest.
ijsbeer

Ongelezen bericht door ijsbeer »

T eerste wat mij opviel: welke id**t rijd op de motor zonder handschoenen _001
Stupid als je onderuit gaat heb je geen vlees meer erop
Lemoi

doov650 schreef:
Lemoi schreef: Misschien speelt gewicht mee?
Dat weet ik niet.
Wat weeg je?
teveel :) Bijna 110 met 1.93 lengte
Inspector Gadget

Ondertussen bij een BMW dealeRT geweest om weer wat onderdelen te bestellen;
Het is de verwachting dat de volgende generatie 1200RT LC inderdaad ook de adaptieve verlichting van de K1600 gaat krijgen.

En dat de zit cq. rugklachten op de K1600 helaas een meer gehoorde klacht is.

Opvallend vond ik zelf dat deze BMW dealeRT nu ook aftermarket onderdelen aan de wand heeft hangen.

En ik heb de miniatuur (waarschijnlijk in OEM van AutoArt exclusief voor BMW in opdracht gemaakt) 1200RT LC gezien, kost 90 pleuri maar nog even niet verkrijgbaar, binnenkort wel.
De 1200GS LC miniatuur (ook van AutoArt zo te zien) had ik een paar maanden geleden al bij hen gezien.

En uiteraard even de 1200RT LC staan bewonderen.
Naast ook de K1600.
_005 Zucht. :lol:
Eric r1200rt
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Liep tijdens de lunch een rondje buiten, kwam er een nieuwe 1200rt voorbij, prachtig gezicht, nog mooier geluid.

Ik wil er ook zo een Big RT Smile
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Hansst1
Type: Overig R-serie
Bijz: donkerblauw; GSA LC
Woonplaats of omgeving: Hoofddorp

Ongelezen bericht door Hansst1 »

Hoi,

Ik heb ook 2 uur mogen rijden op de nieuwe (een bijna volledig uitgerust exemplaar: alleen de schakelassist ontbrak) van de dealeRT... Op het blok (wat een pit!), stuureigenschappen en de uitrusting geen opmerkingen, maar 2 dingen vielen mij stevig op, waar ik weinig over lees:

Comfort:
Ook met de ESA in de softe stand vond ik de vering oncomfortabel hard: hij stuiterde m.i. over brugdekken e.d. heen. Ik snap deze keuze van BMW voor een toerfiets niet, moet er niet aan denken op deze fiets een belgische klinkerweg oid te rijden. En als je voor het "sportieve" die harde demping wil leveren, doe dat dan in de "harde" stand van de ESA! Toen ik op m'n eigen RT deels over dezelfde weg weer naar huis reed dacht ik: dit is pas comfort!

Versnellingsbak:
Ik kreeg 'm koud mee, dus aanvankelijk viel het niet op, maar toen het ding door en door warm was, was de klak en/of geratel bij het in 1 schakelen niet om aan te horen, dit leek wel heel een erge echo uit een ver BMW verleden... Dacht eerst dat ik het fout deed, maar dat was het niet. Rijdend schakelen is overigens geen probleem. Volgens de dealeRT is dit bekend en kan het ook nog heel erg verschillen tussen verschillende exemplaren... Ik heb moeite met deze eigenschap voor een fiets uit deze prijsklasse.

Herkenning?

groet
Hans

en nog 'n ps. Hoe is de verlichting (heb er niet mee in het donker gereden) het dimlicht is nog maar 1 pitje i.p.v. 2 op de vorige?
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Hansst1 schreef:Hoi,

Ik heb ook 2 uur mogen rijden op de nieuwe (een bijna volledig uitgerust exemplaar: alleen de schakelassist ontbrak) van de dealeRT... Op het blok (wat een pit!), stuureigenschappen en de uitrusting geen opmerkingen, maar 2 dingen vielen mij stevig op, waar ik weinig over lees:

Comfort:
Ook met de ESA in de softe stand vond ik de vering oncomfortabel hard: hij stuiterde m.i. over brugdekken e.d. heen. Ik snap deze keuze van BMW voor een toerfiets niet, moet er niet aan denken op deze fiets een belgische klinkerweg oid te rijden. En als je voor het "sportieve" die harde demping wil leveren, doe dat dan in de "harde" stand van de ESA! Toen ik op m'n eigen RT deels over dezelfde weg weer naar huis reed dacht ik: dit is pas comfort!

Versnellingsbak:
Ik kreeg 'm koud mee, dus aanvankelijk viel het niet op, maar toen het ding door en door warm was, was de klak en/of geratel bij het in 1 schakelen niet om aan te horen, dit leek wel heel een erge echo uit een ver BMW verleden... Dacht eerst dat ik het fout deed, maar dat was het niet. Rijdend schakelen is overigens geen probleem. Volgens de dealeRT is dit bekend en kan het ook nog heel erg verschillen tussen verschillende exemplaren... Ik heb moeite met deze eigenschap voor een fiets uit deze prijsklasse.

Herkenning?

groet
Hans

en nog 'n ps. Hoe is de verlichting (heb er niet mee in het donker gereden) het dimlicht is nog maar 1 pitje i.p.v. 2 op de vorige?
Voor wat de vering betreft, deze is mede afhankelijk van de rijmodus waarin de motor staat. Waarschijnlijk heeft hij in jouw geval in Dynamic gestaan dan is de vering sowieso wat stugger. Staat hij in road of rain dan is de soft stand een stuk aangenamer.

Schakelen naar de eerste versnelling geeft bij mij ook een behoorlijke klak. Het schijnt dat de nieuwe (natte) koppeling eerst moet 'inslijten'. Voor het starten in de eerste versnelling zetten is een oplossing (niet de meest optimale :( )

Er zit meer dan genoeg licht op maar inderdaad de twee dimlichten zijn nu grootlichtlampen geworden. Ik begrijp die keuze ook niet helemaal, bij de vorige 1200RT had je tenminste nog een dimlicht over als er een lampje stuk ging, nu heb je alleen nog maar groot licht.

Ik heb er nu 500 km mee gereden en ik ben zeer tevreden over de nieuwe LC, het stuurt als een GS en het blok is fenomenaal. Big RT Smile

[groet]
Harald
-1200- LC2014
Hansst1
Type: Overig R-serie
Bijz: donkerblauw; GSA LC
Woonplaats of omgeving: Hoofddorp

Ongelezen bericht door Hansst1 »

Hee Harald,
dank voor je reaktie. Dat wist ik niet van die relatie met de rijmodi. Ik heb wel 'gespeeld' met al die modi en de ESA, maar die invloed is me niet opgevallen. Dat wordt dus bij de eerste gelegenheid een nieuwe proefrit!

Groet
Hans

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Showen die R1200RT”