Weerstand bij ronddraaien achterwiel
Moderator: RT_Patrick
Weerstand bij ronddraaien achterwiel
Hallo allemaal,
Van de week was Briard bij mij, erg gezellig en ik heb weer een hoop bijgeleerd over mijn RT. Onder andere bleek dat er een beetje speling op mijn achterwiel zit, waarschijnlijk een kwestie van de lagers iets strakker afstellen, zo leerde ik. Later op de avond nog even gekeken en omdat ook mijn achterste remschijf versleten is, heb ik mijn achterwiel alvast uitgebouwd. Een nieuwe schijf en blokken komen een dezer dagen binnen. Maar wat me opviel, ook toen ik de remklauw al los had, was dat het best veel weerstand vroeg om het achterwiel rond te draaien. Deze stond uiteraard vrij van de grond, de bak in z'n vrij maar het was niet zo van: geef het wiel een slinger en hij draait soepel rond. Dat verontrustte mij. Is dat terecht? Kan het zijn dat er iets van interne weerstand in de cardan zit ofzo? Weerstand die er niet in hoort?
Het zit me niet lekker.
Iemand tips?
Groet Matthijs
Van de week was Briard bij mij, erg gezellig en ik heb weer een hoop bijgeleerd over mijn RT. Onder andere bleek dat er een beetje speling op mijn achterwiel zit, waarschijnlijk een kwestie van de lagers iets strakker afstellen, zo leerde ik. Later op de avond nog even gekeken en omdat ook mijn achterste remschijf versleten is, heb ik mijn achterwiel alvast uitgebouwd. Een nieuwe schijf en blokken komen een dezer dagen binnen. Maar wat me opviel, ook toen ik de remklauw al los had, was dat het best veel weerstand vroeg om het achterwiel rond te draaien. Deze stond uiteraard vrij van de grond, de bak in z'n vrij maar het was niet zo van: geef het wiel een slinger en hij draait soepel rond. Dat verontrustte mij. Is dat terecht? Kan het zijn dat er iets van interne weerstand in de cardan zit ofzo? Weerstand die er niet in hoort?
Het zit me niet lekker.
Iemand tips?
Groet Matthijs
- Garfield
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: leusden
- Locatie: Leusden
Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel
Het achterwiel zal nooit zo soepel draaien als het voorwiel (met de remblokken vrij) Dat heeft inderdaad te maken met het cardan. Je hebt een haakse overbrenging door het pignon en kroonwiel. En dat geeft wat weerstand. Als ik bij die van mij kijk, op de middenstandaard en remmen vrij, geeft het dan een trap in de rijrichting staat het wiel binnen 1 omwenteling stil.
En als je het wiel hebt gedemonteerd, dus aan de naaf/schijf wilt draaien kan dat best het gevoel geven dat het nogal zwaar gaat. Zolang je geen zware punten voelt tijdens het handmatig draaien zal het best zo horen.
En als je het wiel hebt gedemonteerd, dus aan de naaf/schijf wilt draaien kan dat best het gevoel geven dat het nogal zwaar gaat. Zolang je geen zware punten voelt tijdens het handmatig draaien zal het best zo horen.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Als je het weet, is het niet moeilijk.
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel
Ik sluit mij aan bij Garfield.
Het achterwiel van een motor met een ketting ipv een cardan draait makkelijker.
Het achterwiel van een motor met een ketting ipv een cardan draait makkelijker.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel
Daarnaast draait er ook het nodige in de versnellingsbak mee ook al staat hij in zijn vrij 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel
Correctie: Ben ik toch blij dat mijn forumnaam BAIRD is, op zijn engels uitgesproken klinkt dat als Bert en zo heet ik toevalligvioma schreef:1 van dezeVan de week was Briard bij mij:
![]()

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel
En het zijn geen boxers .............. 

kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel
Ja dat wist ik , maar als Matthijs dan een erretje teveel schrijft is het tijd voor een geintjeCorrectie: Ben ik toch blij dat mijn forumnaam BAIRD is, op zijn engels uitgesproken klinkt dat als Bert en zo heet ik toevallig

- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel
Mensen, vergeet ook de versnellingsbak en cardanolie niet!!
De tandwielen, moeten door de olie draaien wat ook een verhoogde weerstand geeft
zeker als de olie nog koud is.
Draai eens aan het achterwiel voor dat je gaat rijden en als je na een rit stopt, dan is het verschil in weerstand goed merkbaar.
De tandwielen, moeten door de olie draaien wat ook een verhoogde weerstand geeft

Draai eens aan het achterwiel voor dat je gaat rijden en als je na een rit stopt, dan is het verschil in weerstand goed merkbaar.
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Re: Weerstand bij ronddraaien achterwiel
Bedankt! Goed om dit alles te weten. Ik zal er een rekening mee houden. Volgens hoef ik me dus nergens zorgen om te maken.
Da's mooi.
, Matthijs.
Da's mooi.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht