Te veel olie?
Moderator: RT_Patrick
- Eric r1200rt
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Te veel olie?
Hoi
Ik heb olie ververst en filter vervangen. Heb er 3,75 ltr in gegooid, in boekje staat 4 ltr, maar zit nu al boven peil. Misschien is er oude olie in olie koeler (o.i.d.) blijven staan?
Kan dit kwaad, waar moet ik op letten om eventuele schade te voorkomen?
Ter info, ik heb er na verversen ca. 1 km mee gereden (en niets gemerkt)
Groet,
Eric.
Ik heb olie ververst en filter vervangen. Heb er 3,75 ltr in gegooid, in boekje staat 4 ltr, maar zit nu al boven peil. Misschien is er oude olie in olie koeler (o.i.d.) blijven staan?
Kan dit kwaad, waar moet ik op letten om eventuele schade te voorkomen?
Ter info, ik heb er na verversen ca. 1 km mee gereden (en niets gemerkt)
Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- aantzeetje
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Te veel olie?
Te veel olie is altijd slecht daar de carterdruk te hoog oploopt waardoor je de keerring naar je versnellingsbak naar de finistijnen kan helpen. Even aftapplug er uit draaien en olie wat laten uitlopen.
- bmwalter
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
Heb je ook gepeild na de rit? Bij het af laten lopen van de oude olie loopt alles er uit, ook uit de oliekoeler. Na het vullen zit alles onderin het carter en wordt het pas weer lekker verdeeld als de motor gelopen heeft.
Een beetje te veel is niet zo erg: je raakt het langs de zuigerveren wel kwijt via de uitlaat. (Wel zonde van de olie en voor het milieu). Veel te veel kan inderdaad schade opleveren aan keerringen (en een slippende koppeling)
Een beetje te veel is niet zo erg: je raakt het langs de zuigerveren wel kwijt via de uitlaat. (Wel zonde van de olie en voor het milieu). Veel te veel kan inderdaad schade opleveren aan keerringen (en een slippende koppeling)
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Via de plug een halve liter af tappen, lekker warm rijden, op de juiste manier olie peilen en dan weer een beetje bij vullen tot het niveau, geen risico nemen dus. 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Eric r1200rt
Dank je, ga ik doen, die halve liter olie aflaten.
Lees moment voor de plug van initieel 23Nm en dan 32Nm, kloppen deze getallen, en wanneer moet ik dan die 32Nm toepassen?
Eric.
Lees moment voor de plug van initieel 23Nm en dan 32Nm, kloppen deze getallen, en wanneer moet ik dan die 32Nm toepassen?
Eric.
- telekraan
- Type: R1250RT
- Bijz: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
- Contacteer:
Te veel olie geeft nog een ander negatief nadeel voor motoren omdat als er teveel olie in het carter zit gaat de krukas de olie teveel zeg maar mixen
Zodat er in de olie luchtbelletjes ontstaan ( op zijn boeren Nederlands) daardoor krijg je dus een verminderde olie druk omdat lucht samen persbaar is en doordat de olie voor een deel uit lucht bestaat wordt het volume groter.
De pomp kan maar een beperkt volume opzuigen en daardoor wordt de smering dus minder.
Dus een teveel aan olie is gewoon niet goed we praten dan wel over een aanzienlijk teveel he niet een drupje.
Dus mijn advies is gewoon het teveel aftappen en de volgende keer, zo doe ik het altijd de hoeveelheid minus het volume van de oliekoeler vullen warm draaien en dan bijvullen tot niveau.
Maar er zullen mensen zijn die het anders doen er zijn meer wegen naar Rome.
Zodat er in de olie luchtbelletjes ontstaan ( op zijn boeren Nederlands) daardoor krijg je dus een verminderde olie druk omdat lucht samen persbaar is en doordat de olie voor een deel uit lucht bestaat wordt het volume groter.
De pomp kan maar een beperkt volume opzuigen en daardoor wordt de smering dus minder.
Dus een teveel aan olie is gewoon niet goed we praten dan wel over een aanzienlijk teveel he niet een drupje.
Dus mijn advies is gewoon het teveel aftappen en de volgende keer, zo doe ik het altijd de hoeveelheid minus het volume van de oliekoeler vullen warm draaien en dan bijvullen tot niveau.
Maar er zullen mensen zijn die het anders doen er zijn meer wegen naar Rome.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
32Nm lijkt me veel, heb het boek niet bij de hand maar het zou me verbazen.Eric r1200rt schreef:Dank je, ga ik doen, die halve liter olie aflaten.
Eric.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Eric r1200rt
Hoi baird,
Die 32Nm vond ik in de Bmw manual (je weet wel die CD die niet op het internet mag staan ...), maar graag advies als ik het niet goed heb begrepen. Heb m gisteren aangetrokken op die 32Nm.
Er zat overigens 0,25 ltr te veel in, ben blij dat ik het afgetapt heb!
Vandaag 400km gereden, heerlijk toch zo'n RT.
Eric.
Die 32Nm vond ik in de Bmw manual (je weet wel die CD die niet op het internet mag staan ...), maar graag advies als ik het niet goed heb begrepen. Heb m gisteren aangetrokken op die 32Nm.
Er zat overigens 0,25 ltr te veel in, ben blij dat ik het afgetapt heb!
Vandaag 400km gereden, heerlijk toch zo'n RT.
Eric.
-
- Type: R1150RT
- Woonplaats of omgeving: Middelburg
Re: Te veel olie? Oeps!!
Gisteren nogal geschrokken, daarna opluchting... Wat is er gebeurd?
Direct na twee dagen toeren (Eén maal Middelburg - Culemborg vv, daarna Middelburg - Duitse grens vv) heb ik mijn oliepeil bekeken. Stond helemaal op het minimum.
Dus direct olie bijgevuld tot bovenaan. Na een paar dagen weer gekeken. Tot mijn verbazing was er niets meer te zien door het peilglaasje. Bij de motorzaak,
waar mijn motor in onderhoud is, konden ze ook niets zien. Dus nieuw peilglaasje besteld, te monteren bij het eerstvolgende onderhoud. Voor alle zekerheid -ik was
ervan overtuigd dat het ding olie gebruikte- regelmatig wat olie er bij gegooid.
Gisteren tijdens de onderhoudsbeurt, ging de aftapplug er uit. De olie bleef er uit lopen! Tot ineens het peilglaasje weer doorzichtig werd... Er bleek bijna 6 (!!) liter
in het carter te zitten. De motor bleek, achteraf, dus helemaal geen olie te gebruiken, er was niks in het glaasje te zien, omdat het oliepeil te hoog was....
Ik ben in ieder geval blij, dat verdere schade achterwege is gebleven! De enige schade die is aangericht, is mijn eniszins beschadigde ego...
Zit ik alleen met de vraag, hoe het kan dat er na die toertochten te weinig olie te zien was.. 
W!W
Direct na twee dagen toeren (Eén maal Middelburg - Culemborg vv, daarna Middelburg - Duitse grens vv) heb ik mijn oliepeil bekeken. Stond helemaal op het minimum.
Dus direct olie bijgevuld tot bovenaan. Na een paar dagen weer gekeken. Tot mijn verbazing was er niets meer te zien door het peilglaasje. Bij de motorzaak,
waar mijn motor in onderhoud is, konden ze ook niets zien. Dus nieuw peilglaasje besteld, te monteren bij het eerstvolgende onderhoud. Voor alle zekerheid -ik was
ervan overtuigd dat het ding olie gebruikte- regelmatig wat olie er bij gegooid.

Gisteren tijdens de onderhoudsbeurt, ging de aftapplug er uit. De olie bleef er uit lopen! Tot ineens het peilglaasje weer doorzichtig werd... Er bleek bijna 6 (!!) liter
in het carter te zitten. De motor bleek, achteraf, dus helemaal geen olie te gebruiken, er was niks in het glaasje te zien, omdat het oliepeil te hoog was....

Ik ben in ieder geval blij, dat verdere schade achterwege is gebleven! De enige schade die is aangericht, is mijn eniszins beschadigde ego...

W!W
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Controleer ook even je accubak, volgens mij pompt de
en
een teveel aan olie in de accubak.

- Wolfs RT
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Zoek maar eens op "olie peilen". Hier is veel over geschreven.
Je motor overvullen met olie......je bent niet de eerste en zal zeker ook de laatste niet zijn.
Je motor overvullen met olie......je bent niet de eerste en zal zeker ook de laatste niet zijn.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Drie maand geleden ongeveer RT gekocht.Kilometerstand stond op 54000.Inmiddels dik vijfduizend km gereden.Op 5000 km gebruikt hij een halve liter,lijkt me goed.Maar het is inderdaad waar, toen ik hem kocht zag ik ook niks in het peilglas.Dacht,misschien aan de binnenkant zwart geworden.Mijn neef heeft een R, en hij zei, geen olie bij doen, want mogelijk is hij vol.En jawel hoor, na een paar duizend km zag ik ineens een klein wit vlakje.Dus wees wijs, eerst schuin zetten na rijden, dan opbokken, en dan krijg je een aardig beeld.Zou zonde zijn van de motor, want een te grote druk van binnen is gewoonweg slecht.
-
- Bijz: Model 2011, full option
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Gewoon de instructies uit de manual halen.
En bovenal aan het einde van de rit controleren!
Ronald
En bovenal aan het einde van de rit controleren!
Ronald
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Keep it simple: Na het rijden, op de zijstandaard, 10 min wachten, dan opbokken en na 5 min checken geeft een betrouwbaar beeld.
fyi gr.
Joop
fyi gr.
Joop
-
- Bijz: Model 2011, full option
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Even een copietje getrokken.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2673 Weergaves
-
Laatste bericht door JoJothefirst
-
- 4 Reacties