ABS perikelen, ABS verwijderen
Moderator: RT_Patrick
ABS perikelen, ABS verwijderen
Hoi allemaal,
2 weken geleden had ik zelf ook problemen met het ABS op mijn R1150RT.
Ik was onderweg en maar direct langs gereden bij een BMW servicepunt (oud BMW dealer) om de boel door te laten meten.
Wat bleek...er werd te weinig druk opgebouwd in het voorrem circuit. Conclusie: als het zich blijft voor doen ... ABS module vervangen.
En ja hoor, het bleef zich voor doen en werd alleen maar erger. Ook bij gebruik van de achterrem gingen de lampjes branden en viel soms de servo druk weg.
Ik ben een speurtocht op internet begonnen naar een 2e hands ABS unit (na het lezen van diverse artikelen op internet / oa. in dit forum).
Uiteindelijk een ABS unit gevonden en wel bij Boonstra Parts, kosten € 650,= (website: http://www.boonstraparts.nl/onderdelen - zoek argumenten BMW - R1150RT - ABS Modulator). Dus voor de liefhebber (ik heb hem niet nodig)...ik wilde jullie dit niet onthouden.
Zelf heb ik er voor gekozen om het ABS volledig uit te bouwen uit mijn R1150RT (bjr: 2001), dit om frustraties in de toekomst te voorkomen (van weer een defecte ABS Modulator).
Nou zag ik in dit forum een video over het verwijderen van de ABS Modulator, maar ik vond deze video mij niet voldoende vertrouwen geven.
Ik ben dus nog even door gaan zoeken op internet en kwam een hele goede/duidelijke beschrijving tegen die mij wel vertrouwen gaf. Deze beschrijving is hier terug te vinden: http://dhmoto.net/doc/Abs_Removal.pdf
Ik heb deze beschrijving gevolgd (incl. de electrische aanpassingen) en nu werkt alles weer naar behoren en zonder dat het mij iets gekost heeft!
Nou ja, ik heb € 2,10 uitgegeven aan nieuwe koperen pakking ringen om de remleiding verbindingen. Maar dat is te verwaarlozen.
Remmen doet mijn R1150RT nu als een dolle...alleen zou ik voor de voorrem nog een stuk rubberen drukleiding willen vervangen door stalen/koperen leiding. Dan gaat het volgens mij nog beter remmen.
2 weken geleden had ik zelf ook problemen met het ABS op mijn R1150RT.
Ik was onderweg en maar direct langs gereden bij een BMW servicepunt (oud BMW dealer) om de boel door te laten meten.
Wat bleek...er werd te weinig druk opgebouwd in het voorrem circuit. Conclusie: als het zich blijft voor doen ... ABS module vervangen.
En ja hoor, het bleef zich voor doen en werd alleen maar erger. Ook bij gebruik van de achterrem gingen de lampjes branden en viel soms de servo druk weg.
Ik ben een speurtocht op internet begonnen naar een 2e hands ABS unit (na het lezen van diverse artikelen op internet / oa. in dit forum).
Uiteindelijk een ABS unit gevonden en wel bij Boonstra Parts, kosten € 650,= (website: http://www.boonstraparts.nl/onderdelen - zoek argumenten BMW - R1150RT - ABS Modulator). Dus voor de liefhebber (ik heb hem niet nodig)...ik wilde jullie dit niet onthouden.
Zelf heb ik er voor gekozen om het ABS volledig uit te bouwen uit mijn R1150RT (bjr: 2001), dit om frustraties in de toekomst te voorkomen (van weer een defecte ABS Modulator).
Nou zag ik in dit forum een video over het verwijderen van de ABS Modulator, maar ik vond deze video mij niet voldoende vertrouwen geven.
Ik ben dus nog even door gaan zoeken op internet en kwam een hele goede/duidelijke beschrijving tegen die mij wel vertrouwen gaf. Deze beschrijving is hier terug te vinden: http://dhmoto.net/doc/Abs_Removal.pdf
Ik heb deze beschrijving gevolgd (incl. de electrische aanpassingen) en nu werkt alles weer naar behoren en zonder dat het mij iets gekost heeft!
Nou ja, ik heb € 2,10 uitgegeven aan nieuwe koperen pakking ringen om de remleiding verbindingen. Maar dat is te verwaarlozen.
Remmen doet mijn R1150RT nu als een dolle...alleen zou ik voor de voorrem nog een stuk rubberen drukleiding willen vervangen door stalen/koperen leiding. Dan gaat het volgens mij nog beter remmen.
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Beste Marc,
Welkom op het
.
De ABS unit verwijderen is natuurlijk wel het laatste waar je voor kiest maar ik kan je keuze best begrijpen hoor. Een tweedehands is, voor zover verkrijgbaar, erg duur en vaak heb je garantie tot de hoek. Een nieuwe kost al snel € 1.500,= _002
De video die je hier gezien hebt is van een Amerikaan Chris Harris. Hij is echt een specialist op boxer gebied.
Ik heb je nuttige PDF link geplaatst bij Handige downloads op het forum waarvoor dank.
Welkom op het

De ABS unit verwijderen is natuurlijk wel het laatste waar je voor kiest maar ik kan je keuze best begrijpen hoor. Een tweedehands is, voor zover verkrijgbaar, erg duur en vaak heb je garantie tot de hoek. Een nieuwe kost al snel € 1.500,= _002
De video die je hier gezien hebt is van een Amerikaan Chris Harris. Hij is echt een specialist op boxer gebied.
Ik heb je nuttige PDF link geplaatst bij Handige downloads op het forum waarvoor dank.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Ik hoop wel dat je bij toekomstige verkoop, inruil oid er wel bij de nieuwe eigenaar bij vertelt dat de ABS er uit ligt. En vergeet je verzekering ook niet op de hoogte te brengen... Want hoe je het ook wendt of keert: de motor voldoet nu niet meer aan de typegoedkeuring en dat houdt dus in dat je er gewoon de weg niet meer mee op mag. APK was misschien nog niet eens zo'n gekke gedachte...
Ik wens je er nog veel geluk mee, want van je remmen moet je het niet meer hoeven hebben...
Ik wens je er nog veel geluk mee, want van je remmen moet je het niet meer hoeven hebben...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Hoi Bert,Bert M schreef:Ik hoop wel dat je bij toekomstige verkoop, inruil oid er wel bij de nieuwe eigenaar bij vertelt dat de ABS er uit ligt. En vergeet je verzekering ook niet op de hoogte te brengen... Want hoe je het ook wendt of keert: de motor voldoet nu niet meer aan de typegoedkeuring en dat houdt dus in dat je er gewoon de weg niet meer mee op mag. APK was misschien nog niet eens zo'n gekke gedachte...
Ik wens je er nog veel geluk mee, want van je remmen moet je het niet meer hoeven hebben...
Ook zonder ABS kan je zeer goed afremmen dus dat lijkt me geen probleem. En als je begint over typegoedkeuring dan voldoen de meeste motoren hier niet meer aan. Een niet originele uitlaat en wat aangepaste verlichting en je typegoedkeuring zou een probleem kunnen worden. Maar ik zou zo snel het ABS systeem ook niet verwijderen meer omdat de waarde van de motor er flink mee omlaag gaat en zou nooit een motor kopen waar zo aan is gerommelt.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 21 jan 2014, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Mag ik dan een knuppel in dit hoenderhok gooien? Voldoende ervaring verslaat ABS. Tegen blokkeren aan remt altijd nog harder dan afwisselend blokkeren en weer loslaten. Bovendien heb je er alleen wat aan als je het stuur recht houdt. De eerste keer dat ik onderuit ging door remmen op een glad wegdek was met mijn R1150RT met ABS. Dat was me al die kilometers daarvoor zonder ABS nog nooit overkomen.
Het zal wel een samenloop van omstandigheden zijn geweest, maar toch.
Ik ben bang dat ik dezelfde keuze zou maken als Marc. Leuk als het er op zit maar niet tegen elke prijs. In de praktijk maak ik er nooit gebruik van. Ik rem af en toe expres te hard op een losse ondergrond om te kijken of het nog wel werkt.
Het zal wel een samenloop van omstandigheden zijn geweest, maar toch.
Ik ben bang dat ik dezelfde keuze zou maken als Marc. Leuk als het er op zit maar niet tegen elke prijs. In de praktijk maak ik er nooit gebruik van. Ik rem af en toe expres te hard op een losse ondergrond om te kijken of het nog wel werkt.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
De kunst is dan natuurlijk wel om die rem tegen blokkeren aan te houden. Laat dat nou net niet zo eenvoudig zijn. Het is vaak in een paniekstop dat mensen hun remmen blokkeren. Maar neemt niet weg dat ik het systeem ook niet nodig heb. Afstand houden voorkomt voorkomt paniekstops volgens mij.bmwalter schreef:Mag ik dan een knuppel in dit hoenderhok gooien? Voldoende ervaring verslaat ABS. Tegen blokkeren aan remt altijd nog harder dan afwisselend blokkeren en weer loslaten. Bovendien heb je er alleen wat aan als je het stuur recht houdt. De eerste keer dat ik onderuit ging door remmen op een glad wegdek was met mijn R1150RT met ABS. Dat was me al die kilometers daarvoor zonder ABS nog nooit overkomen.
Het zal wel een samenloop van omstandigheden zijn geweest, maar toch.
Ik ben bang dat ik dezelfde keuze zou maken als Marc. Leuk als het er op zit maar niet tegen elke prijs. In de praktijk maak ik er nooit gebruik van. Ik rem af en toe expres te hard op een losse ondergrond om te kijken of het nog wel werkt.
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Poll: ABS perikelen, ABS verwijderen
Aha, discussie over de ABS . . . .
Noodzakelijk of niet noodzakelijk. Mijn mening is hierin duidelijk want ik zou best zonder kunnen en het lijkt me geen noodzaak. Eerlijk gezegd heb ik ABS nog nooit hoeven gebruiken. Uiteraard wel getest.
Doe mee aan de poll.
Noodzakelijk of niet noodzakelijk. Mijn mening is hierin duidelijk want ik zou best zonder kunnen en het lijkt me geen noodzaak. Eerlijk gezegd heb ik ABS nog nooit hoeven gebruiken. Uiteraard wel getest.
Doe mee aan de poll.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Begrijp me niet verkeerd! Ik denk dat motorrijden zonder ABS uitstekend gaat. Heb zelf naast de BMW nog een fiets zonder ABS en ben ook nog niet verongelukt... Het gaat mij erom dat je een structurele aanpassing maakt aan een primair onderdeel van je veiligheidssysteem. Mijn principiële mening is dat je daar niet aan moet beginnen. Ik wil niet weten in wat voor juridische ellende je na zo'n modificatie geraakt als je een ander persoon dood of invalide rijdt. Neem van mij aan dat de verzekering gehakt van je maakt en dat je de rest van je leven slechts zult werken ter compensatie van de schade.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- PK
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 04 apr 2008, 22:24
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
- Locatie: Schalkhaar
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Een motorrijder die (op een schone droge weg) zonder ABS een noodstop maakt zal in de meeste gevallen eerder stilstaan dan een vergelijkbare motor die
dezelfde remactie uitvoert, maar dan vol in de ABS.
Blijft het feit dat je in een echte paniek situatie waarschijnlijk al snel te hard gaat remmen en je ABS gaat aanspreken.
Dus om zo maar te stellen dat je door het verwijderen van je ABS mogelijk een risico op de weg bent ligt wat genuanceerder.
Tijdens rijvaardigheidstraining heb ik een aantal keren de proef op de som genomen en ik ben er van overtuigd dat het ABS systeem te verslaan is
door iemand die echt kan remmen.
Maar tijdens die trainingen heb ik ook het advies gekregen dat je best mag schrikken van een paniek situatie, ...... als je maar voorzichtig schrikt
In het dagelijks gebruik zal een ABS systeem zelden noodzakelijk zijn, maar net die ene keer dat je even niet bij de les bent kan het je een heleboel
ellende besparen, dus noodzakelijk is het wat mij betreft niet, maar als ik de keus heb, dan vind ik het niet verkeerd om toch een soort backup systeem
te hebben dat me tegen mijn eigen onvermogen kan beschermen.
dezelfde remactie uitvoert, maar dan vol in de ABS.
Blijft het feit dat je in een echte paniek situatie waarschijnlijk al snel te hard gaat remmen en je ABS gaat aanspreken.
Dus om zo maar te stellen dat je door het verwijderen van je ABS mogelijk een risico op de weg bent ligt wat genuanceerder.
Tijdens rijvaardigheidstraining heb ik een aantal keren de proef op de som genomen en ik ben er van overtuigd dat het ABS systeem te verslaan is
door iemand die echt kan remmen.
Maar tijdens die trainingen heb ik ook het advies gekregen dat je best mag schrikken van een paniek situatie, ...... als je maar voorzichtig schrikt

In het dagelijks gebruik zal een ABS systeem zelden noodzakelijk zijn, maar net die ene keer dat je even niet bij de les bent kan het je een heleboel
ellende besparen, dus noodzakelijk is het wat mij betreft niet, maar als ik de keus heb, dan vind ik het niet verkeerd om toch een soort backup systeem
te hebben dat me tegen mijn eigen onvermogen kan beschermen.
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Waarom vier cylinders, .....
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Ik heb ook gekozen voor dat ABS niet noodzakelijk is.
Daarnaast blijkt ABS op de BMW (1100RT althans) niet onfeilbaar te zijn, het is zondermeer mogelijk het achterwiel toch te laten blokkeren. Althans, dat heb ik bemerkt toen ik mijzelf meer vertrouwd wilde maken met de 1100RT.
ABS heb ik nog nooit gebruikt of nodig gehad, ik heb ook altijd geleerd goed te remmen, op de motor (aandrijving) én met de remmen, in allerlei combinaties en omstandigheden.
Het klopt dat je met een goede remming eerder stil kan staan als mét ABS in werking & actief, de remweg is korter.
Ik zeg maar zo;
Als ABS zich inschakelt heb je blijkbaar niet goed geremd en/of de techniek van remming niet geheel juist toegepast.
Ik ben het met Bert M volmondig eens dat het verwijderen van de ABS niet raadzaam is, noch mogelijk voor je verzekering, noch voor degene die na jou eigenaar wordt van de Beemer.
Of het ook invloed op de type-goedkeuring weet ik niet (vermoed van wel), maar voor de 4-wielige is het wel een afkeur-punt voor de APK.
Daarnaast blijkt ABS op de BMW (1100RT althans) niet onfeilbaar te zijn, het is zondermeer mogelijk het achterwiel toch te laten blokkeren. Althans, dat heb ik bemerkt toen ik mijzelf meer vertrouwd wilde maken met de 1100RT.
ABS heb ik nog nooit gebruikt of nodig gehad, ik heb ook altijd geleerd goed te remmen, op de motor (aandrijving) én met de remmen, in allerlei combinaties en omstandigheden.
Het klopt dat je met een goede remming eerder stil kan staan als mét ABS in werking & actief, de remweg is korter.
Ik zeg maar zo;
Als ABS zich inschakelt heb je blijkbaar niet goed geremd en/of de techniek van remming niet geheel juist toegepast.

Ik ben het met Bert M volmondig eens dat het verwijderen van de ABS niet raadzaam is, noch mogelijk voor je verzekering, noch voor degene die na jou eigenaar wordt van de Beemer.
Of het ook invloed op de type-goedkeuring weet ik niet (vermoed van wel), maar voor de 4-wielige is het wel een afkeur-punt voor de APK.
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Als het om het juridisch aspect gaat kan ik wel in Bert's verhaal meegaan. Maar wellicht is het verstandig om de motor opnieuw bij de RDW te laten keuren?
Bert M schreef:Begrijp me niet verkeerd! Ik denk dat motorrijden zonder ABS uitstekend gaat. Heb zelf naast de BMW nog een fiets zonder ABS en ben ook nog niet verongelukt... Het gaat mij erom dat je een structurele aanpassing maakt aan een primair onderdeel van je veiligheidssysteem. Mijn principiële mening is dat je daar niet aan moet beginnen. Ik wil niet weten in wat voor juridische ellende je na zo'n modificatie geraakt als je een ander persoon dood of invalide rijdt. Neem van mij aan dat de verzekering gehakt van je maakt en dat je de rest van je leven slechts zult werken ter compensatie van de schade.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Volgens mij wilde Bert alleen maar TS appelleren aan zijn fatsoen en eerlijkheid bij doorverkoop van de motor.
Je kunt over deze aanmaning ook discussiëren maar ik ben van mening dat we allemaal volwassen mensen zijn.
En verzekeringstechnisch zal het wel mee vallen. Of je moet het ZO bont hebben gemaakt bij een ongeval dat er een technisch politieonderzoek komt.
Kijk eens naar de YouTube filmpjes over ABS weg halen.
Die komen ook uit de USA.
En dat land heeft een claimcultuur van heb ik jou daar. Dus als ze het daar aan durven om ABS te amoveren en ook nog op internet te zetten, dan denk ik dat het wel mee valt.
Of de typegoedkeuring nog in orde is, zou je eens bij de RDW moeten na vragen.....
Je kunt over deze aanmaning ook discussiëren maar ik ben van mening dat we allemaal volwassen mensen zijn.
En verzekeringstechnisch zal het wel mee vallen. Of je moet het ZO bont hebben gemaakt bij een ongeval dat er een technisch politieonderzoek komt.
Kijk eens naar de YouTube filmpjes over ABS weg halen.
Die komen ook uit de USA.
En dat land heeft een claimcultuur van heb ik jou daar. Dus als ze het daar aan durven om ABS te amoveren en ook nog op internet te zetten, dan denk ik dat het wel mee valt.
Of de typegoedkeuring nog in orde is, zou je eens bij de RDW moeten na vragen.....
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Tuurlijk, Rossi remt zonder ABS beter dan met.
Waag het zeer te betwijfelen of dat ook voor de leden van dit forum geldt.
Waag het zeer te betwijfelen of dat ook voor de leden van dit forum geldt.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Volgens mij word de werking van het ABS systeem totaal niet gecontroleerd tijdens een APK bij auto 's. Remmen mogen niet aanlopen en de remkracht moet aan beide zijde gelijkmatig oplopen bij afremmen. Het verschil tussen links en recht moet minimaal zijn en er mogen natuurlijk geen lekkages zijn of slechte remleidingen en remslangen. Tenzij de APK in de laatste jaren is aangepast.
Maar zoals ik al zei ik zou zelf het systeem zeker niet verwijderen maar zorgen dat het werkt of de zaak vervangen.
Maar zoals ik al zei ik zou zelf het systeem zeker niet verwijderen maar zorgen dat het werkt of de zaak vervangen.
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Wat Ton zegt.Ton1959 schreef:Maar zoals ik al zei ik zou zelf het systeem zeker niet verwijderen maar zorgen dat het werkt of de zaak vervangen.
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Ook ik heb een motor gekozen waar ABS op zit omdat ik ABS wilde hebben.
Met de ANWB rijvaardigheid training heb ik het belang van ABS leren waarderen.
Ik zal bij een kapotte unit zeer zeker de vullingen uit mijn kiezen vloeken.
Maar ik zou het zeer zeker laten repareren! !!!!
Met de ANWB rijvaardigheid training heb ik het belang van ABS leren waarderen.
Ik zal bij een kapotte unit zeer zeker de vullingen uit mijn kiezen vloeken.
Maar ik zou het zeer zeker laten repareren! !!!!
- PaPinkelman
- Berichten: 1016
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Mag ik ook een duit in het zakje doen?
Ik heb een paar jaar geleden tijdens een rijvaardigheidstraining ervaren dat onder niet-ideale omstandigheden ABS zeer zeker een absoluut veiligheidsfeature is. Situatie: hevige regen en een zeer nat wegdek (beter gezegd: het stond blank!), tijdens een remproef waren de twee ABS fietsen (beide R1100RT's) in staat om een kortere remweg te bereiken dan de andere deelnemers zonder ABS. Alle deelnemers waren even ervaren of onervaren, net wat je wil.
Sindsdien voor mij is ABS een zeer zwaar element in de keuze voor een motor!
Weliswaar zal een zeer kundige rijder (remmer?) onder ideale omstandigheden zonder gebruik van ABS een kortere remweg kunnen realiseren. Maar laten we eerlijk zijn, de gemiddelde motorrijder is geen rijinstructeur met een miljoen motorkilometers. Ideale omstandigheden zoals droog en schoon wegdek heb je niet voor het kiezen en in een panieksituatie zullen we allemaal wel eens harder knijpen en trappen dan wenselijk is......
De keuze van de TS om niet te kiezen voor een zeer dure reparatie maar voor eenvoudig uitschakelen van de ABS, kan ik echter zeer goed begrijpen! Ik zou dat ook gedaan hebben, denk ik. Het wordt niet opeens een onveilige motorfiets of een gevaar op de weg.....
Ik heb een paar jaar geleden tijdens een rijvaardigheidstraining ervaren dat onder niet-ideale omstandigheden ABS zeer zeker een absoluut veiligheidsfeature is. Situatie: hevige regen en een zeer nat wegdek (beter gezegd: het stond blank!), tijdens een remproef waren de twee ABS fietsen (beide R1100RT's) in staat om een kortere remweg te bereiken dan de andere deelnemers zonder ABS. Alle deelnemers waren even ervaren of onervaren, net wat je wil.
Sindsdien voor mij is ABS een zeer zwaar element in de keuze voor een motor!
Weliswaar zal een zeer kundige rijder (remmer?) onder ideale omstandigheden zonder gebruik van ABS een kortere remweg kunnen realiseren. Maar laten we eerlijk zijn, de gemiddelde motorrijder is geen rijinstructeur met een miljoen motorkilometers. Ideale omstandigheden zoals droog en schoon wegdek heb je niet voor het kiezen en in een panieksituatie zullen we allemaal wel eens harder knijpen en trappen dan wenselijk is......
De keuze van de TS om niet te kiezen voor een zeer dure reparatie maar voor eenvoudig uitschakelen van de ABS, kan ik echter zeer goed begrijpen! Ik zou dat ook gedaan hebben, denk ik. Het wordt niet opeens een onveilige motorfiets of een gevaar op de weg.....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Ook ik ben van mening dat ABS je ooit kan behoeden voor een schuiver.
Maar als het goed is, zou je het nooit nodig hebben.
Je ziet vaak van die filmpjes dat mensen zich compleet onderuit remmen, dat heb ik nog nooit begrepen.
Het zal wel een gebrek aan ervaring zijn.
Zelf heb ik aardig wat circuit ervaring en dan heb je over het algemeen wel wat meer ervaring met hard remmen op hoge snelheid.
Toevallig pas nog even geprobeerd om m'n motor in de abs te krijgen.
Achter lukte het wel, maar voor reageer ik sneller dan de elektronica.
Is een reactie waar ik niets aan kan doen, op het moment dat m'n voorwiel blokkeert, los ik gelijk de rem.
Hopelijk heb ik het ABS nooit nodig, maar indien wel, hoop ik dat het afdoende is
Maar als het goed is, zou je het nooit nodig hebben.
Je ziet vaak van die filmpjes dat mensen zich compleet onderuit remmen, dat heb ik nog nooit begrepen.
Het zal wel een gebrek aan ervaring zijn.
Zelf heb ik aardig wat circuit ervaring en dan heb je over het algemeen wel wat meer ervaring met hard remmen op hoge snelheid.
Toevallig pas nog even geprobeerd om m'n motor in de abs te krijgen.
Achter lukte het wel, maar voor reageer ik sneller dan de elektronica.
Is een reactie waar ik niets aan kan doen, op het moment dat m'n voorwiel blokkeert, los ik gelijk de rem.
Hopelijk heb ik het ABS nooit nodig, maar indien wel, hoop ik dat het afdoende is
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Laat het mij nog wat verder toelichten;
Ik zelf be- of veroordeel niet dat er de keuze gemaakt is het ABS systeem te verwijderen.
Kan mij zo de keuzes wel enigszins voorstellen bij (bijvoorbeeld) herhaaldelijke problemen, hoge kosten en dergelijke.
Uiteindelijk is dat een keuze die ieder voor zich zal moeten uitmaken in vergelijkbare situaties.
Zo ook de eventuele consequenties voor wat betreft de verzekering, type-goedkeuring en zo voort.
Voor mij zelf is het wel een prettig gevoel dat de motor ABS heeft, voor het geval dat het een keer echt mis gaat (afkloppen op blank hout), en ik inderdaad iets niet juist ingeschat en/of gedaan heb.
Maar ik weet ook dat ABS niet onfeilbaar is en dat het primair echt toch op mijn kennen en kunnen moet uitkomen dat ABS niet hoeft in te grijpen.
Ik zie ABS als een soort van verzekering; handig om te hebben, soms verplicht, en je weet nooit echt wat je er van verwachten kan, totdat het moment dat je het echt gebruikt of nodig hebt.
Ik zelf be- of veroordeel niet dat er de keuze gemaakt is het ABS systeem te verwijderen.
Kan mij zo de keuzes wel enigszins voorstellen bij (bijvoorbeeld) herhaaldelijke problemen, hoge kosten en dergelijke.
Uiteindelijk is dat een keuze die ieder voor zich zal moeten uitmaken in vergelijkbare situaties.
Zo ook de eventuele consequenties voor wat betreft de verzekering, type-goedkeuring en zo voort.
Voor mij zelf is het wel een prettig gevoel dat de motor ABS heeft, voor het geval dat het een keer echt mis gaat (afkloppen op blank hout), en ik inderdaad iets niet juist ingeschat en/of gedaan heb.
Maar ik weet ook dat ABS niet onfeilbaar is en dat het primair echt toch op mijn kennen en kunnen moet uitkomen dat ABS niet hoeft in te grijpen.
Ik zie ABS als een soort van verzekering; handig om te hebben, soms verplicht, en je weet nooit echt wat je er van verwachten kan, totdat het moment dat je het echt gebruikt of nodig hebt.

Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Kort gezegd bedenk ik een ongeval van jaren geleden met mijn toenmalige R80 waarbij ik de motor had kunnen redden als ik ABS had gehad.
Er kwam opeens een bestelbus van een zandpad af en al remmende en uitwijkende blokkeerde mijn achterwiel en schoof ik helaas toch tegen die wagen en was mijn geliefd machientje total loss.
Ik heb daarna altijd de wens gehad om ooit eens ABS te hebben.
Er kwam opeens een bestelbus van een zandpad af en al remmende en uitwijkende blokkeerde mijn achterwiel en schoof ik helaas toch tegen die wagen en was mijn geliefd machientje total loss.
Ik heb daarna altijd de wens gehad om ooit eens ABS te hebben.
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1415
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Even een andere invalshoek én afgezien van allerlei wetgeving; stel dat de ABS van mijn auto het begeeft en reparatie blijkt erg kostbaar, dan nog zou het niet eens in mij opkomen om de ABS dan maar te verwijderen en zónder verder te rijden
. Ik zou hem óf laten repareren óf de auto inruilen en het mankement uiteraard melden. Ik zie het verschil met een motor niet zo....of zijn er inderdaad leden die de ABS zouden (laten) verwijderen?

Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Ik zou het ook laten repareren, zondermeer.
Begrijp wel de overwegingen als je motor nog maar een lage waarde heeft, maar veiligheid is mij toch echt wel heel wat meer waard.
Begrijp wel de overwegingen als je motor nog maar een lage waarde heeft, maar veiligheid is mij toch echt wel heel wat meer waard.
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Ik snap dan ook niet dat de instructie hoe je de ABS moet verwijderen onder " handige downloads" is geplaatst.dutchmidiman schreef:Ik zou het ook laten repareren, zondermeer.
Begrijp wel de overwegingen als je motor nog maar een lage waarde heeft, maar veiligheid is mij toch echt wel heel wat meer waard.
Ik vind het eerder een onhandige download.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Uitstekend punt, waar ik mij direct achter schaar!Berrybeer schreef:Even een andere invalshoek én afgezien van allerlei wetgeving; stel dat de ABS van mijn auto het begeeft en reparatie blijkt erg kostbaar, dan nog zou het niet eens in mij opkomen om de ABS dan maar te verwijderen en zónder verder te rijden. Ik zou hem óf laten repareren óf de auto inruilen en het mankement uiteraard melden. Ik zie het verschil met een motor niet zo....of zijn er inderdaad leden die de ABS zouden (laten) verwijderen?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Ik ook.
Maar een weigerende of afwezige ABS op een auto is m.i. voor kwaadwillenden beter en gemakkelijker te maskeren dan bij een motor.
Daar staat tegenover dat je met vier wielen een lagere drempel hebt om het te testen op een zandpaadje of zo. Dat is iets wat ik op twee wielen niet vrijwillig op zoek.
Maar een weigerende of afwezige ABS op een auto is m.i. voor kwaadwillenden beter en gemakkelijker te maskeren dan bij een motor.
Daar staat tegenover dat je met vier wielen een lagere drempel hebt om het te testen op een zandpaadje of zo. Dat is iets wat ik op twee wielen niet vrijwillig op zoek.

- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Geen meter meer zonder ABS (mijn R25 daar gelaten). Moest eens remmen in het donker met een plas op straat, niks aan de hand denk je. Blijkt er ook een laagje diesel te liggen: je schrikt je te pletter dat bij die snelheid en die remkracht de ABS in grijpt maar de motor bleef overeind. ( hij stonk wel achteraf). Een schuiver en je hebt de nieuwe unit al terug verdient, bij 20.000 km per jaar dus een redelijke kans op een schuivertje.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Ik ben zelf behoorlijk bezig geweest met mijn motor om de defecte abs te repareren.(zie artikel abs-i repareren) Nu mijn abs weer functioneerd voel ik mij een stuk zekerder op de weg. Naast dat je vertrouwd op je eigen kunnen en ervaring komt erbij dat je nog een stukje hulp krijgt wanneer je het allemaal net niet juist interpreteerd, doseert en inschat. Het blijft secondewerk en ik kan mij niet voorstellen dat je alle ritten volledig 100% geconcentreerd op de motor zit. Zeker niet als je zoals ik dagelijks hetzelde ritje rijdt. Dan dwalen je gedachte wel eens af of kijk je iets te lang naar ander zaken dan de weg en het verkeer. Dit gezegd hebbende ben ik zeer benieuwd hoe erg het nu gesteld is met de abs systemen in onze RT's. Welk bouwjaar geeft de meeste problemen en vanaf welk model is afgestapt van de abs systemen zoals die in mijn motor(850rt-2002) zit nl een 1150RT i-abs III van 2004. Heb je op een 1200RT ook nog abs problemen?
Overigens nog een leuke tip voor diegene die zelf hun remsysteem verversen en ontluchten. Ik heb dit ontluchtsysteem
(https://www.vidaxl.nl/remontluchter-vacuum-1l) zien gebruiken in een profi werkplaats en dacht die wil ik ook. Na een beetje zoeken kwam ik op deze site en heb hem betseld. Super om alleen en zonder geknoei het remsysteem te onderhouden. Overigens een site waar je ook heel veel ander speciaal gereedschap voor een schappelijke prijs kunt kopen.
Overigens nog een leuke tip voor diegene die zelf hun remsysteem verversen en ontluchten. Ik heb dit ontluchtsysteem
(https://www.vidaxl.nl/remontluchter-vacuum-1l) zien gebruiken in een profi werkplaats en dacht die wil ik ook. Na een beetje zoeken kwam ik op deze site en heb hem betseld. Super om alleen en zonder geknoei het remsysteem te onderhouden. Overigens een site waar je ook heel veel ander speciaal gereedschap voor een schappelijke prijs kunt kopen.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Toch nog een kleine aanvulling. Ik ben er vast van overtuigd dat ik ook sneller zou stilstaan bij een noodstop in de regen met ABS. Daarom houd ik met regen ook meer afstand dan nodig is. Ik bouw altijd een veiligheidsmarge in.
Maar als je met ABS rijd en je maakt een inschattingsfout dan krijg je bijna hetzelfde probleem als zonder ABS. Als je te laat de auto voor je ziet afremmen en je bent te dicht bij dan ga je met ABS ook gewoon op die bumper. In dat geval is uitwijken dus beter en wel richting vluchtstrook.
Met droog weer rem ik eigenlijk nooit hard genoeg om mijn wiel te blokkeren.
Maar als je met ABS rijd en je maakt een inschattingsfout dan krijg je bijna hetzelfde probleem als zonder ABS. Als je te laat de auto voor je ziet afremmen en je bent te dicht bij dan ga je met ABS ook gewoon op die bumper. In dat geval is uitwijken dus beter en wel richting vluchtstrook.
Met droog weer rem ik eigenlijk nooit hard genoeg om mijn wiel te blokkeren.
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Abs verwijderen en toch 100% veiligheid? Nee dat gaat niet op! Natuurlijk zijn er zeer veel geweldige motorrijders die hun machine perfect bedienen. Ja ze doen het geregeld om geoefend te blijven! Maar ze vergeten 1 ding, namelijk schikreactie! En juist voor die situatie waarin je wordt verrast daar is Abs nu voor gemaakt, niet voor de 1000 en 1 keer dat een situatie tijdig gezien wordt maar voor die 1e keer dat die verrassing uit onverwachte hoek komt. En dan ben je blij met de moderne techniek die je dan helpt om veilig af te stappen! Maar goed er zijn dus collega's motorrijders die de tijd terug willen zetten naar voor veilig rijden. Ik zeg Abs nooit verwijderen ook al denk je dat je een geweldige goede rembeheersing hebt het is zo gebeurt. Knal boem en dan zeggen jammer maar was een bewuste keus om dit me te mogen maken! 

- peijsj
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
- Type: R1100RT
- Locatie: Asten Heusden
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
M.i. is er geen noodzaak om ABS op een motor c.q. onze RT te hebben. Toch ben ik ooit door een paniekstop onderuit gegaan waarbij ik 6 ribben en een sleutelbeen brak. Zou me niet zijn overkomen indien er op mijn toenmalige Goldwing ABS had gezeten. En dat is waar het m.i. precies over gaat en wat hierboven meerdere malen is geschreven en waar de meesten van ons last van kunnen hebben op enig moment nl. onbeheersbare paniek. Maar noodzaak vind ik ABS a priori niet. Sterker nog ook nog nooit nodig gehad behoudens dat eenzijdige ongeval.(Maar toch blij dat het op de RT zit...)
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 21:08
- Type: R1150RT
- Bijz: Geweldig
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nes a/d amstel
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Dat ABS een kortere remweg zal geven is altijd maar de vraag, maar het ABS systeem heeft als functie het voertuig bestuurbaar te houden.
Om het in moeilijke situatie bestuurbaarhouden van de motor, daar gaat het in het bijzonder om.
Remmen en uitwijken behoort dan nog tot de mogelijkheid, en hopelijk zal je de ongewenste obstakels daardoor veilig kunnen ontwijken.
Dus alleen voor het remmen zou ABS niet echt noodzakelijk zijn, maar voor het bestuurbaar houden wel.
Goed de verschillende meningen te horen.
Gr. Ad
Om het in moeilijke situatie bestuurbaarhouden van de motor, daar gaat het in het bijzonder om.
Remmen en uitwijken behoort dan nog tot de mogelijkheid, en hopelijk zal je de ongewenste obstakels daardoor veilig kunnen ontwijken.
Dus alleen voor het remmen zou ABS niet echt noodzakelijk zijn, maar voor het bestuurbaar houden wel.
Goed de verschillende meningen te horen.
Gr. Ad
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Hoi.
Ik heb trommelremmen………………………………
Groeten, Paul.
Ik heb trommelremmen………………………………
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Kun je gelukkig niet zo hard mee remmen dat je onderuit gaatPaulRS schreef:Hoi.
Ik heb trommelremmen………………………………
Groeten, Paul.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
PaulRS schreef:Hoi.
Ik heb trommelremmen………………………………
Groeten, Paul.

Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Probeer eens bij een plotselinge zijdelingse verplaatsing te remmen. Hoeft zelfs geen zijwaardse verplaatsing van meters te zijn maar gewoon een stuurcorrectie om ergens net langs te rijden inplaats van er op. .Dan kan je ook met trommelremmen asfalt eten.Baird schreef:Kun je gelukkig niet zo hard mee remmen dat je onderuit gaatPaulRS schreef:Hoi.
Ik heb trommelremmen………………………………
Groeten, Paul.

Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Ik heb een paar keer een ABS/ bekrachtiging storing gehad. Na dertig kilometer snelweg begon het lampje te branden op de uitvoegstrook. Soms remde het als een gek. De laatste keer helemaal niet. _003 Ik heb het remblok verwijderd. Ik heb nu twee jaar zonder ABS gereden. Ik zou graag weer ABS op mijn motor hebben. Maar dan ZONDER rembekrachtiging. Mijn mening: BMW heeft een product verkocht met een productiefout. Vervolgens kan de koper of het ABS laten vervangen of het ABS laten verwijderen. Bij vervanging door hetzelfde product sta ik over een aantal jaren met hetzelfde probleem. Ik lees vaak dat er te weinig onderhoud zou zijn gepleegd. (Ooit een andere motor gehad waar je jaarlijks het remvloeistof moet vervangen?) De BMW dealer gaf aan dat als je het niet gebruikt, dan gaat het stuk?!?!?! (dus moet ik maandelijks een noodstop maken?) Het zou BMW heel veel positieve
reacties opleveren als ze eens met een vervanging ABS module komen. Er is al een motronic computer van Bosch ingebouwd. Naar mijn idee zou er, eventueel met een aanpassing, een ABS van Bosch aangesloten kunnen worden. BMW verkoopt natuurlijk liever nieuwe motoren dan dat het duizenden bestaande klanten tegemoet komt.
(Zoek maar op internet, Wereldwijd zijn er storingen)


Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Als het systeem goed onderhouden wordt, inderdaad 1x jaar volledig doorspoelen (en dat geheel doorspoelen gebeurt helaas lang niet altijd) en vervangen, kan je er jarenlang plezier van hebben.
Het i-ABS systeem is nog een tijdje doorgezet op de 1200RT maar uiteindelijk vervangen.
Wel jammer want het remt als de brandweer.
Maar het is gevoelig door onjuiste onderhoud, zoals te vaak bleek, door alleen bijvullen.
Dat was vaak de nukken, het systeem moet echt volledig doorgespoeld worden, zonder uitzondering.
Het gaat om een gigantische druk, smalle leidingen en echt verontreinigingen in de vorm van drab, stukjes rubber en andere troep.
Naar verluid weigert de fabrikant (is niet Bosch) elke medewerking tot vervanging van bepaalde onderdelen.
Waarschijnlijk in verband met productaansprakelijkheid.
Overigens voor de 1200RT kan die rembekrachtigingspomp weer wel gereviseerd en gerepareerd worden.
Dus blijkbaar een andere fabrikant als degene op de 1150RT.
Ja, je zou kunnen stellen dat het een ietwat ongelukkige keuze was van BMW toentertijd, maar BMW is afhankelijk van de toeleverancier en de eventuele prijs- en garantieafspraken.
Om het BMW als fabrikant te verwijten dat het om een productiefout ben ik het niet mee eens, maar dat zal je verder niet zo boeien, kan ik mij zo voorstellen.
Het i-ABS systeem is nog een tijdje doorgezet op de 1200RT maar uiteindelijk vervangen.
Wel jammer want het remt als de brandweer.
Maar het is gevoelig door onjuiste onderhoud, zoals te vaak bleek, door alleen bijvullen.
Dat was vaak de nukken, het systeem moet echt volledig doorgespoeld worden, zonder uitzondering.
Het gaat om een gigantische druk, smalle leidingen en echt verontreinigingen in de vorm van drab, stukjes rubber en andere troep.
Naar verluid weigert de fabrikant (is niet Bosch) elke medewerking tot vervanging van bepaalde onderdelen.
Waarschijnlijk in verband met productaansprakelijkheid.

Overigens voor de 1200RT kan die rembekrachtigingspomp weer wel gereviseerd en gerepareerd worden.
Dus blijkbaar een andere fabrikant als degene op de 1150RT.

Ja, je zou kunnen stellen dat het een ietwat ongelukkige keuze was van BMW toentertijd, maar BMW is afhankelijk van de toeleverancier en de eventuele prijs- en garantieafspraken.
Om het BMW als fabrikant te verwijten dat het om een productiefout ben ik het niet mee eens, maar dat zal je verder niet zo boeien, kan ik mij zo voorstellen.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS perikelen, ABS verwijderen
Ben blij dat mijn R25 ook een achterrem heeft want die trommel aan de voorkant redt het echt niet in zijn uppieTuinbank schreef:Probeer eens bij een plotselinge zijdelingse verplaatsing te remmen. Hoeft zelfs geen zijwaardse verplaatsing van meters te zijn maar gewoon een stuurcorrectie om ergens net langs te rijden inplaats van er op. .Dan kan je ook met trommelremmen asfalt eten.Baird schreef:Kun je gelukkig niet zo hard mee remmen dat je onderuit gaatPaulRS schreef:Hoi.
Ik heb trommelremmen………………………………
Groeten, Paul.. Dat weet ik uit eigen ervaring en asfalt is behoorlijk hard en net heel grof schuurpapier waar je over glijd! Je vel is er af voor je het weet en geheel voel je nog enige tijd!

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1616 Weergaves
-
Laatste bericht door QuickFix
-
- 7 Reacties
- 3163 Weergaves
-
Laatste bericht door Snellecees
-
- 7 Reacties
- 3246 Weergaves
-
Laatste bericht door Nico4sen
-
- 11 Reacties
- 8203 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT