versnellingsbak spiebanen
Moderator: RT_Patrick
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
versnellingsbak spiebanen
Leuk filmpje om even te bekijken.
[media]Jx3e0gqzylY[/media]
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: versnellingsbak spiebanen
Is een bekend probleem bij deze serie. Dinsdag j.l met Beemer-tycoons samen mijn motor uit elkaar gepeuterd om preventief eens te kijken hoe het er voor stond. Bij mijn motor (50k)bleek het in top conditie en bleek dat er ook een beetje vet op zat (bij mijn vorige 1150RT was er toen als de nodige roest van droog draaien te zien(54k)). Met een beetje Staburag op de splines de boel weer in elkaar gezet en vlak voor Kerstavond in de slagregens en storm weer naar het knapperend haardvuur thuis gereden met de wetenschap dat deze motor weer een tijdje mee kan (werd het toch nog een Kerstverhaal
)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Ton1959
Ja maar welk probleem was jou bekend dan? Het grootste probleem blijkt de constructie en die is niet goed. Het smeren zal wel iets doen maar de koppelingsplaat draagt niet voldoende op de spiebanen en dat schijnt het echte probleem te zijn.
- Baird
- 2024
Precies dit probleem, Chris heeft hier in de loop der jaren meerdere filmpjes over gemaakt (ik heb deze niet bekeken omdat ik de strekking ken), heb in de directe omgeving al meerdere fietsen gezien waarbij het mis ging. Het heeft inderdaad veel weg van een constructiefout van pakweg 8-10 mm, ben al eens bezig geweest om een gemodificeerde koppelingsplaat te krijgen maar dat was toen niet mogelijk.Ton1959 schreef:Ja maar welk probleem was jou bekend dan? Het grootste probleem blijkt de constructie en die is niet goed. Het smeren zal wel iets doen maar de koppelingsplaat draagt niet voldoende op de spiebanen en dat schijnt het echte probleem te zijn.
Voor mij was het nu zaak om te weten hoe het er voor staat en het dan in de maximale situatie weer te monteren: gereinigd en met het correcte vet weer te monteren. Ik ga in ieder geval mijn speurtocht voor een betere koppelingsplaat weer eens oppakken. Chris heeft ooit een prijs van $600.= laten vallen voor zo'n aangepaste plaat en dat moet voor minder kunnen.
Nog een opmerking van Chris (in een van de andere filmpjes) is dat het vooral voorkomt bij fietsen die rustig bereden worden, niet bij degenen die flink in de toeren worden gereden, komt toch de onregelmatigheid van het draaien bij lagere toerentallen om de hoek kijken.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Eric r1200rt
- Type: R1200RT
- Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Educatieve film, ook zeer helder taalgebruik 

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
- Ton1959
Die laatste opmerking maakte hij in dit filmpje ook. Daar heb ik toch mijn twijfels over. Ik denk dat flink afremmen op de motor door middel van terugschakelen eerder problemen zal geven. Ik weet nog wel hoe ik in de begin jaren de motor gebruikte. De rijstijl die het snelst de ketting verslijt sloopt de koppeling ook het snelst. Elk stoplicht sprintje zet enorm veel kracht op diie spiebanen toch.
Het zou ook zomaar kunnen dat de toleranties mbt tot de passing van spiebanen op de as en het gat in de koppelingsplaat (dom) nogal eens ruim zijn. Het zouden dus ook meerdere factoren kunen zijn anders was BMW wel gekomen met een aangepaste koppelingsplaat. Toch gewoon een kwestie van de de lengte van de spiebanen aanpassen . Heb je bij jou overigens de kopelingsplaat vervangen? Of was hij nog perfekt? Ik denk dat ik bij mij volgend jaar ook een keer de spiebanen ga smeren. Maar mocht de plaat nog goed zijn dan wil ik eigenlijk toch minimaal de koppelingsplaat en de diafragmaveer wel vernieuwen. Dan moet ik er toch wel een hele tijd tegen kunnen.
Het zou ook zomaar kunnen dat de toleranties mbt tot de passing van spiebanen op de as en het gat in de koppelingsplaat (dom) nogal eens ruim zijn. Het zouden dus ook meerdere factoren kunen zijn anders was BMW wel gekomen met een aangepaste koppelingsplaat. Toch gewoon een kwestie van de de lengte van de spiebanen aanpassen . Heb je bij jou overigens de kopelingsplaat vervangen? Of was hij nog perfekt? Ik denk dat ik bij mij volgend jaar ook een keer de spiebanen ga smeren. Maar mocht de plaat nog goed zijn dan wil ik eigenlijk toch minimaal de koppelingsplaat en de diafragmaveer wel vernieuwen. Dan moet ik er toch wel een hele tijd tegen kunnen.
- Baird
- 2024
Ik heb de koppelingsplaat niet vervangen, ik ben blijkbaar zuinig op mijn koppeling want ik heb nog nog nooit een koppelingsplaat hoeven vervangen vanwege slijtage. Hij is niet los geweest en de splines waren prima, de dikte op het oog ook goed, er was weinig stof ( maar wel een beetje, kuch) in het huis dus 'if it works, dont change it' , waarom € 350.= uitgeven als ik dat ook nog een paar jaar kan uitstellen, tegen die tijd peuteren we de boel toch weer gewoon uit elkaar?Ton1959 schreef:Die laatste opmerking maakte hij in dit filmpje ook. Daar heb ik toch mijn twijfels over. Ik denk dat flink afremmen op de motor door middel van terugschakelen eerder problemen zal geven. Ik weet nog wel hoe ik in de begin jaren de motor gebruikte. De rijstijl die het snelst de ketting verslijt sloopt de koppeling ook het snelst. Elk stoplicht sprintje zet enorm veel kracht op diie spiebanen toch.
Laatst gewijzigd door Baird op 27 dec 2013, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Ton1959
Ik was eigenlijk nieuwsgierig hoeveel speling er zat tussen spiebanen en koppeling maar dat voel je alleen als je hem demonteerd. De mijne heeft er nu rond de 64000 schat ik. En ik doe normaal enorm lang met een koppeling. Heb er nog nooit een versleten. Wel handig dat je zo kon zien dat de plaat okay was. Ik zie het wel als ik hem uit elkaar haal.
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
Ik denk dat 99% van de R rijders het zaakje niet zullen open gooien, om een beetje staburags hier en daar te smeren OF je moet zelf goed kunnen sleutelen en dan doe ik het zelf nog niet. Heb dit werkje zelf één keer gedaan en als ik het open gooi dan wordt ook koppelingsplaat en drukgroep vervangen, wat nog geen garantie is dat je weer 50000 km probleemloos rijdt, want er kan nog altijd een dichting van motorblok of versnellingsbak gaan lekken, enz enz. Iemand met een minder technische aanleg zal naar een garage moeten gaan om het zaakje open te gooien en 500 euro mogen dokken voor een beetje vet te smeren, IK denk het niet.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Baird
- 2024
Ik snap je stelligheid niet waarom ik deze check niet zou moeten doen. Ik zeg ook nergens dat iedereen dit moet doen, althans ik zie het in mijn tekst niet staan. Ik had daarentegen voor deze gelegenheid de ruimte, de vaardigheden en de samenwerking met iemand om daar een paar uur vrije tijd in te stoppen om gewoon te weten hoe de boel er voor staat: kosten minimaal, informatie maximaal, wat wil je nog meer.Benji schreef:Ik denk dat 99% van de R rijders het zaakje niet zullen open gooien, om een beetje staburags hier en daar te smeren OF je moet zelf goed kunnen sleutelen en dan doe ik het zelf nog niet. Heb dit werkje zelf één keer gedaan en als ik het open gooi dan wordt ook koppelingsplaat en drukgroep vervangen, wat nog geen garantie is dat je weer 50000 km probleemloos rijdt, want er kan nog altijd een dichting van motorblok of versnellingsbak gaan lekken, enz enz. Iemand met een minder technische aanleg zal naar een garage moeten gaan om het zaakje open te gooien en 500 euro mogen dokken voor een beetje vet te smeren, IK denk het niet.

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Ton1959
Lijkt mij een zeer goed idee om het wel te doen ik zie het als preventief onderhoud om meer kosten te besparen.
- Benji
Dus Baird en Ton1959 jullie horen bij die 1 % en moeten hier niet voor naar de garage gaan en geld voor dokken.Baird schreef:Ik snap je stelligheid niet waarom ik deze check niet zou moeten doen. Ik zeg ook nergens dat iedereen dit moet doen, althans ik zie het in mijn tekst niet staan. Ik had daarentegen voor deze gelegenheid de ruimte, de vaardigheden en de samenwerking met iemand om daar een paar uur vrije tijd in te stoppen om gewoon te weten hoe de boel er voor staat: kosten minimaal, informatie maximaal, wat wil je nog meer.Benji schreef:Ik denk dat 99% van de R rijders het zaakje niet zullen open gooien, om een beetje staburags hier en daar te smeren OF je moet zelf goed kunnen sleutelen en dan doe ik het zelf nog niet. Heb dit werkje zelf één keer gedaan en als ik het open gooi dan wordt ook koppelingsplaat en drukgroep vervangen, wat nog geen garantie is dat je weer 50000 km probleemloos rijdt, want er kan nog altijd een dichting van motorblok of versnellingsbak gaan lekken, enz enz. Iemand met een minder technische aanleg zal naar een garage moeten gaan om het zaakje open te gooien en 500 euro mogen dokken voor een beetje vet te smeren, IK denk het niet.
Bij mijn R1100RT wat ik vroeger had, werd de koppelingsplaat en drukgroep vervangen bij 60000 km omdat deze door slipte, een half jaar later lekte een dichting van de versnellingsbak en kon het zaakje opnieuw open. In die tijd ging ik nog naar de garage omdat ik er zelf geen tijd en plaats voor had, dus opnieuw kassa. Dus preventief kun je wel een likje staburags aanbrengen OK, maar een garantie is het niet. Maar dit is mijn persoonlijke mening en ervaring.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Ton1959
Garantie is het niet maar ik heb er straks wel een beter gevoel bij dan degene die besluit om er niks aan te doen. The choice is yours zou ik zeggen.
Als ik de speling tussen spiebanen en koppelingsplaten al te groot vind dan zou ik al kijken waar het ligt en misschien om die reden al de plaat vervangen. Als je al meer speling hebt dan normaal zal dit zeker de as geen goed doen. Ik verwacht van het beetje vet ook alleen geen wonderen. En ja het kost mij inderdaad alleen tijd en hier en daar een paar boutjes misschien en wat vet. Ik ben dan blij dat ik bij die 1% mag horen.
Als ik de speling tussen spiebanen en koppelingsplaten al te groot vind dan zou ik al kijken waar het ligt en misschien om die reden al de plaat vervangen. Als je al meer speling hebt dan normaal zal dit zeker de as geen goed doen. Ik verwacht van het beetje vet ook alleen geen wonderen. En ja het kost mij inderdaad alleen tijd en hier en daar een paar boutjes misschien en wat vet. Ik ben dan blij dat ik bij die 1% mag horen.
- Benji
Als je er een goed gevoel bij hebt, moet je dit doen.Ton1959 schreef:Garantie is het niet maar ik heb er straks wel een beter gevoel bij dan degene die besluit om er niks aan te doen. The choice is yours zou ik zeggen.
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Gewoon meer gas geven zodat de arbeidsslagen niet doorklappen op de prise-as ipv zomaar alles open te gooien . Wel leerzaam maar een ingrijpende wijze om te leren vind ik . Maar goed , zo heeft iedereen zijn eigen tijdsverdrijf en eigenaardigheden
.
Wisten jullie het al dat rijden met weinig toeren in een te hoge versnelling schade kan veroorzaken aan de drijfstanglagers ? Nu is de kwaliteit van duitse passingen en lagers best o.k. , maar pak je bv Harley of een Italiaanse Vor nou dan is het geregeld raak .
Groet J .

Wisten jullie het al dat rijden met weinig toeren in een te hoge versnelling schade kan veroorzaken aan de drijfstanglagers ? Nu is de kwaliteit van duitse passingen en lagers best o.k. , maar pak je bv Harley of een Italiaanse Vor nou dan is het geregeld raak .
Groet J .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Ton1959
Het ergste voor de lagers en ook voor de koppeling is vooral in die verkeerde versnelling het gas er vol op zetten. Dat is ook de manier om even te testen of de lagers nog goed zijn en de koppeling nog niet op is. En je hebt inderdaad mensen die denken dat het zuinig rijden belangrijker is dan de levensduur van lagers. Die rijden dan weer onder de 2000rpm in de hoogste versnelling.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht