Hudway app

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
stefke
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Hudway app

Ongelezen bericht door stefke »

Zoals hier te lezen (http://www.anwbmotor.nl/nieuws/hudway-v ... ad-display) geeft de app van Hudway route aanwijzingen via de voorruit van de auto. Promotor denkt dat het ook voor een RT zou moeten kunnen werken. Ik heb geen idee of dat zo is _001 , maar het zou een leuk experiment zijn.

Ik ga 'm in ieder geval in de auto proberen.

Groeten, Steven
Groet, Steven
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Hudway app

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Ik vermoed dat het vrij kansloos is. In de auto zal het in het donker nog wel gaan; bij daglicht heb ik al m'n twijfels.. Maar ben erg benieuwd naar je ervaringen!

Overigens heeft garmin een apart apparaatje als HUD. Zal het wellicht wat beter doen, maar lijkt me eveneens een oneday fly..
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

(goed kunnen) zien is geloven. ;)

Ik gebruik zelf al jaren dergelijke oplossingen in de auto.
Heb zelfs een model met (draadloze) sensoren voor bandendruk.

Ook heb ik een "vergelijkbare" oplossing voor op de motor (SportVue) maar nog niet gemonteerd. :$

Of het met slechts alleen een telefoon gaat werken kan m.i. soms wel een hele lastige worden, denk ik.
Ook omdat er verschillende soorten displays zijn in de smartphones, zoals LCD, OLED, e.d.
De eventueel aanwezige lichtsensor zal dan (tijdelijk) uitgezet moeten worden, en het scherm op maximale helderheid.
Dus accu-duur van de telefoon zal ook nadelig beïnvloed kunnen worden.

Kortom, ik ben ook niet helemaal overtuigd maar de praktijk zal het leren. _001

PS: Een dergelijke headup display werkt "opeens" veel minder goed (lees: veel slechter zichtbaar) als je met een polaroid-gebaseerde zonnebril draagt, is mijn praktijkervaring. :$
Hans Vaessen

Ach... het leuke van de hudway is dat je het eenvoudig zelf kunt proberen. Moet je wel het toestel goed onder je scherm kunnen vastmaken en er liefst ook nog even een stroomkabeltje aan hangen (anders is je toestel inderdaad in no time leeg en je toestel-accu kokend heet -je moet immer je toestel op continu max brightness zetten).

Maar.... laten wel zijn: zonlicht is oneindig sterker dan het licht van je display. Een smartphone is in de zon überhaupt al moeilijk af te lezen, laat staan de reflectie er van... Het klinkt misschien wat lomp, maar ik zou er op de motor niet meer dan 3 seconde energie in stoppen.

garmin zelf heeft een apart apparaatje dat er specifiek voor gemaakt is. Feitelijk een soort projector; en dan nòg heb je een folie op je (auto)raam nodig... Schijnt wel aardig te werken (getuige http://www.trustedreviews.com/garmin-hu ... Nav_review) maar valt voor mik in de catagorie 'van die 150 weet ik een hoop andere dingen'. .. ;)

Interessante ontwikkeling op dit moment is de ontwikkeling van flexibele scherm. Er is ook al een folie dat je op je ramen kan plakken en je vervolgens met een app het buitenlicht kunt 'dimmen' naar helemaal donker... Gaat allemaal erg snel nu, gedreven door de mobiele telefoonmarkt. Tegen de tijd dat we zo'n schermpje tegen de ruit/in het vizier kunnen plakken haak ik graag aan.. (voor het vizier alleen ff een leuke leesbril aanschaffen).
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Garmin's oplossing had ik ook gezien, op zich het idee is wel leuk.
Je navigatie geprojecteerd in je (auto)ruit.
Helaas weer niet voor alle Garmin's geschikt.

De oplossing die ik gebruik in de auto werkt via ODB, dus vrijwel met elke auto.
Je kunt het gebruikte motorvermogen zien, de snelheid, toerental en nog tal van andere zaken.
Ikzelf gebruik het alleen maar voor de snelheid.
Zicht (reflectie) in de autoruit is prima, ook onder zonnige omstandigheden, de lichtsensor regelt dat allemaal.
En ook 's nachts opdat het niet hinderlijk is.

De SportVue van Motion Research Corporation heb ik in de praktijk kunnen testen op een andere motor, en dat werkte op zich heel erg goed. Zij hebben veel ervaringen in niet-civiele toepassingen en daar kende ik hen al van.
Helaas heeft het nooit echt aangeslagen, helaas. Wellicht waren ze te vroeg of is het te veel gadget-niveau.

Maar op de motor is dat 1 van de weinige serieuze oplossingen die ik toen zag aangaande HUD-oplossingen.
bmwalter
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Even uitgeprobeerd in de auto. Het werkt in het donker en schemering best aardig, alleen vertrouw ik de te laag aangegeven snelheid niet (10% afwijking van de teller)
Ben er wel achter gekomen dat het niet mijn ding is. Het leidt me af. Ik hoef niet de hele tijd te weten hoe hard ik ga, wat voor weer het is en waar ik ben. Jij rijdt toch meestal met de stroom mee en voor het weer en de lokatie kan ik ook gewoon uit het raam kijken....
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Hans Vaessen

bmwalter schreef:10% afwijking van de teller
Dat staat los van HUD. Als je de snelheid van je gps vergelijkt met de teller van de auto zul je altijd zien dat de gps een lagere snelheid aangeeft. En, mits ontvangstcondities in orde: de gps klopt.

Reden is dat het autofabrikanten wettelijk niet is toegestaan een te lage snelheid aan te geven. Dus neemt men sowieso een marge; het ene merk meer dat het andere... 10% is aan de hoge kant overigens maar zou goed kunnen.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Nico4sen
2023
2023
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

De oplossing die ik gebruik in de auto werkt via ODB, dus vrijwel met elke auto.
Welk systeem gebruik je Dutchmidiman? Ben er wel nieuwsgierig naar voor in de auto. Lijkt erop dat je een systeem hebt wat als boardcomputer werkt terwijl dat niet per sé als optie in je auto aanwezig hoeft zijn.
Inspector Gadget

Dat is dit systeem;

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8574 ... et-display

Via de diagnose-stekker van je auto wordt uit je motormanagement uitgelezen de rijsnelheid, toerental, verbruik, actuele motorbelasting, accuspanning, en koelwatertemperatuur. Naast draadloze bandendruk.
M.i. moeten die dus wel uitleesbaar zijn (lees: in je dashboard/boordcomputer getoond kunnen worden) om het te kunnen uitlezen & tonen. Het voegt geen meer intelligentie aan je vierwielige toe.

Ik gebruik het al jaren en ben er superblij mee.

Maar zijn ook alternatieven van (o.a.) Hella en MV die ik gebruikt heb, alleen is het vaak dan alleen snelheid.
bmwalter
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Helaas voor wie er belangstelling voor heeft: niet meer leverbaar.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
stefke
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Ongelezen bericht door stefke »

Bij mij werkte het ook niet vlekkeloos. Lastig om je telefoon goed vast te maken en ga of moet je van de route afwijken dan maakt hij geen nieuwe route, maar geeft gewoon aan dat je de route hebt verlaten. Daarnaast vond ik de projectie op de voorruit storender dan een navigatieapparaat. Maar dat is misschien een kwestie van wennen.
Groet, Steven
Inspector Gadget

En gerelateerd, iemand is wederom bezig met een headup voor motorrijders;
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/ridehud- ... n-mogelijk
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Nadeel van projectie op je vizier is dat het erg kortbij is, en voor brildragers al gauw onbruikbaar wordt, je ogen worden tenslotte alleen nog maar slechter (op een bepaalde leeftijd).
Ik ondervindt dit ook dagelijks bij het spiegelkijken, deze zitten dusdanig laag gemonteerd, dat ze in het leesgedeelte van mijn bril vallen, tenzij ik mijn hoofd duidelijk omlaag draai, kwestie van wennen dus.
Inspector Gadget

+1 bij mij ook voor wat betreft de standaard spiegels, (met mijn vari-focus bril).
Daarom heb ik de stuurspiegels ook gemonteerd.

Echter, met mijn SportVue (een wat oudere HUD) heb ik met mijn dominante oog & brildragend, er toch geen last van dat het te dichtbij zit.

Inderdaad een stuk gewenning, danwel de bril danwel de ogen (lees: de dominante oog).
Ik zeg maar zo; je moet hele goede ogen hebben om wat door mijn bril te kunnen zien. ;)
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Het idee van een Head-Up-Display is ook dat het getoonde beeld is scherp gesteld in de verte, zodat het oog niet hoeft te accomoderen. Dus het beeld zit niet dichtbij qua scherpte, en dus ook geen leesbril nodig als het hud goed is gebouwd.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”