remlicht werkt soms wel en soms niet?
Moderator: RT_Patrick
remlicht werkt soms wel en soms niet?
Hallo,
Ik heb sinds deze week het probleem dat mijn remlicht soms wel en soms niet werkt ,is er iemand die weet wat het probleem kan zijn
ik heb een r1150rt van 2004 met abs integral
de schakelaars van de hendel en het voetpedaal zijn het niet die heb ik getest en werken zoals het moet.
dendele
Ik heb sinds deze week het probleem dat mijn remlicht soms wel en soms niet werkt ,is er iemand die weet wat het probleem kan zijn
ik heb een r1150rt van 2004 met abs integral
de schakelaars van de hendel en het voetpedaal zijn het niet die heb ik getest en werken zoals het moet.
dendele
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Re: remlicht werkt soms wel en soms niet?
Lampje zelf controleren en/of de fitting.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
@ PaPinkelman,
dat is gebeurd is volledig in orde het is een led achterlichtunit
ze werkt perfect
dendele
dat is gebeurd is volledig in orde het is een led achterlichtunit
ze werkt perfect
dendele
- Snellecees
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Het kan ook gebeuren dat de schakelcontactjes voor het aansturen van het remlicht bij de hand- of voetrem soms weigeren door vuil of oxidatie.
Groet
Cees
Groet
Cees
Hallo cees ,
dat zal het probleem niet zijn vrees ik omdat ze wel de servo aansturen ,ik denk dat er iets mis is met d eabs controleunit als ik de elektrische schema's bekijk komen de contacten binnen in de controller en komt er 1 circuit uit dat naar het remlicht gaat.
zou ik heel de servo moeten vervangen of kan ik enkel de controleunit vervangen?
:
groet dendele
dat zal het probleem niet zijn vrees ik omdat ze wel de servo aansturen ,ik denk dat er iets mis is met d eabs controleunit als ik de elektrische schema's bekijk komen de contacten binnen in de controller en komt er 1 circuit uit dat naar het remlicht gaat.
zou ik heel de servo moeten vervangen of kan ik enkel de controleunit vervangen?

groet dendele
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Als je de hele unit moet vervangen zou ik het lampje rechtstreeks vanaf de schakelaar knutselen.
Ik zou de tupperware er af halen en de bekabeling eens nalopen op beschadiging en/of rotte stekkerverbindingen vanaf de unit tot aan het lampje, wat je beschrijft zou dit de oorzaak wel eens kunnen zijn. Begin met een multimeter bij de unit om te kijken of je daar spanning hebt etc.
Ik zou de tupperware er af halen en de bekabeling eens nalopen op beschadiging en/of rotte stekkerverbindingen vanaf de unit tot aan het lampje, wat je beschrijft zou dit de oorzaak wel eens kunnen zijn. Begin met een multimeter bij de unit om te kijken of je daar spanning hebt etc.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
@ bert,
ik zal dat eens nakijken want het moet idd een probleemzijn met de controle unit daar de servo wel werkt als ik de hendel of pedaal gebruik,
weet jij of je de controleunit alleen kan vervangen of hangt deze vast aan de servo?
groeten dendele (koen)
ik zal dat eens nakijken want het moet idd een probleemzijn met de controle unit daar de servo wel werkt als ik de hendel of pedaal gebruik,
weet jij of je de controleunit alleen kan vervangen of hangt deze vast aan de servo?
groeten dendele (koen)
Je geeft aan dat de achterverlichting een led-unit is?
Is dat iets wat van de plank & speciaal voor de 11xxRT gemaakt is, of heb je zelf iets "los" gekocht cq ontworpen?
Met "alleen" led-verlichting, zonder de juiste (!) belastingsweerstanden krijg je inderdaad problemen met het achterlicht/achterlicht-verlichting.
De ABS elektronica vindt het niet zo leuk dat er geen belasting (meer) is van de gloeilampen en zal daar vaak ook storingsmeldingen op geven en zelfs deels functionaliteiten gaan lopen uit/afschakelen.
Je kunt niet "straffeloos" de achterverlichting door "alleen" leds vervangen, dat gaat niet (goed) werken op de BMW's.
Is dat iets wat van de plank & speciaal voor de 11xxRT gemaakt is, of heb je zelf iets "los" gekocht cq ontworpen?

Met "alleen" led-verlichting, zonder de juiste (!) belastingsweerstanden krijg je inderdaad problemen met het achterlicht/achterlicht-verlichting.
De ABS elektronica vindt het niet zo leuk dat er geen belasting (meer) is van de gloeilampen en zal daar vaak ook storingsmeldingen op geven en zelfs deels functionaliteiten gaan lopen uit/afschakelen.
Je kunt niet "straffeloos" de achterverlichting door "alleen" leds vervangen, dat gaat niet (goed) werken op de BMW's.
hallo dutchmidiman,
het is een speciaal gekochte ledverlichtingseenheid voor rt1150
staat er trouwens 1 jaar op maar denk dat het vooral gekomen is met het natte weer van de laatste week ben namelijk alle dagen daar dat strontweer
gereden om te gaan werken
vorig weekend werkte alles nog goed toen ik met de motorclub een rit gemaakt heb want anders had er wel iemand iets over gezegd.
het is zo het werkt 10x goed en dan ineens niet dan na 2 x remmen ineens weer wel voor een aantal keer
groet,koen
het is een speciaal gekochte ledverlichtingseenheid voor rt1150
staat er trouwens 1 jaar op maar denk dat het vooral gekomen is met het natte weer van de laatste week ben namelijk alle dagen daar dat strontweer
gereden om te gaan werken
vorig weekend werkte alles nog goed toen ik met de motorclub een rit gemaakt heb want anders had er wel iemand iets over gezegd.
het is zo het werkt 10x goed en dan ineens niet dan na 2 x remmen ineens weer wel voor een aantal keer
groet,koen
Ik vermoed dus toch helaas die led-verlichting.
Ik weet dat uit eigen ervaring op de 1100RT en ook op de 1200RT.
(waarbij de 1200RT een defecte-lamp melding geeft, maar dat is niet van belang in dit specifieke draadje).
Als het een speciale led-lamp voor de 1150RT (& 1100RT, zijn krek hetzelfde op dat punt) is, zijn in mijn ervaringen maar 2 goede oplossingen;
Degene van RoadRocketeer (bedrijf is helaas niet meer) en WhiteLights.
Daar weet ik van dat ze over het algemeen prima tot goed werken.
Defecten en "eerste releases" daar gelaten.
En ik heb heel wat oplossingen bekeken, geloof mij.
Bij dergelijke niet-OEM oplossingen zitten vaak ook extra belastingsweerstanden.
Al dan niet extra gemonteerd, liefst ergens op het metalen chassis.
Die belastingsweerstanden worden redelijk warm.
Puur ergens die belastingensweerstanden achter in de bips van de motor neerleggen zal na verloop van tijd die weerstanden doen verbranden, aansluitingen raken los (voor oververhitting cq. onvoldoende warmte-afvoer).
Je kunt m.i. een aantal dingen doen;
- Tijdelijk de gloeilampen monteren en zien of je hetzelfde probleem nogmaals krijgt.
Indien niet het geval, is het dus die LED verlichting cq. belastingsweerstanden.
- Contact opnemen met de maker van die led-verlichting en navragen of die nog modificaties aan die led-lampen gedaan heeft nadat (!) jij deze gekocht hebt, of, dat er nog tips zijn waar je naar kunt kijken.
- Zoeken naar die belastingsweerstanden, zien hoe ze eruit zien (brandplekken, sterke carbon-geur etc), of de draden daar naar toe nog goed aangesloten zijn, en ze eventueel doormeten met een ohm-meter.
Voor de 21 watt (remlicht)lamp zou je een belastingsweerstand van 6,9 ohm moeten hebben.
Voor de 10 watt (dim)lamp zou je een belastingsweerstand van 14,4 Ohm moeten hebben.
(Wet van Ohm: R=(UxU)/P)
Ik weet dat uit eigen ervaring op de 1100RT en ook op de 1200RT.
(waarbij de 1200RT een defecte-lamp melding geeft, maar dat is niet van belang in dit specifieke draadje).
Als het een speciale led-lamp voor de 1150RT (& 1100RT, zijn krek hetzelfde op dat punt) is, zijn in mijn ervaringen maar 2 goede oplossingen;
Degene van RoadRocketeer (bedrijf is helaas niet meer) en WhiteLights.
Daar weet ik van dat ze over het algemeen prima tot goed werken.
Defecten en "eerste releases" daar gelaten.
En ik heb heel wat oplossingen bekeken, geloof mij.
Bij dergelijke niet-OEM oplossingen zitten vaak ook extra belastingsweerstanden.
Al dan niet extra gemonteerd, liefst ergens op het metalen chassis.
Die belastingsweerstanden worden redelijk warm.
Puur ergens die belastingensweerstanden achter in de bips van de motor neerleggen zal na verloop van tijd die weerstanden doen verbranden, aansluitingen raken los (voor oververhitting cq. onvoldoende warmte-afvoer).
Je kunt m.i. een aantal dingen doen;
- Tijdelijk de gloeilampen monteren en zien of je hetzelfde probleem nogmaals krijgt.
Indien niet het geval, is het dus die LED verlichting cq. belastingsweerstanden.
- Contact opnemen met de maker van die led-verlichting en navragen of die nog modificaties aan die led-lampen gedaan heeft nadat (!) jij deze gekocht hebt, of, dat er nog tips zijn waar je naar kunt kijken.
- Zoeken naar die belastingsweerstanden, zien hoe ze eruit zien (brandplekken, sterke carbon-geur etc), of de draden daar naar toe nog goed aangesloten zijn, en ze eventueel doormeten met een ohm-meter.
Voor de 21 watt (remlicht)lamp zou je een belastingsweerstand van 6,9 ohm moeten hebben.
Voor de 10 watt (dim)lamp zou je een belastingsweerstand van 14,4 Ohm moeten hebben.
(Wet van Ohm: R=(UxU)/P)
bedankt voor de tip maar dat heb ik allemaal gechekt ik ben elektromonteur van beroep ik denk dat het probleem in de cdi zit
groeten koen
groeten koen
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Heb je je led achterlicht vervangen door de orginele gloeilampen??? Zo ja, was het probleem toen nog aanwezig??? Zo neen, probeer dit eerst eens.dendele schreef:bedankt voor de tip maar dat heb ik allemaal gechekt ik ben elektromonteur van beroep ik denk dat het probleem in de cdi zit
groeten koen
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
CDI?
Common rail diesel injectie?
Capacitive Discharge Ignition?
Bij de BMW's wordt het motormanagent de Motronic genoemd.
Het remsysteem van de 1150RT heeft zijn eigen intelligentie (ABS Controler) en leest allerlei schakelaars (rem & voet) en stuurt de lampen/verlichting aan.
Als het probleem zit in de ABS-controler zou je (ook) een melding op het dashboard krijgen (ABS Storing) én bij het uitlezen van de motor zal ook het e.e.a. in het storingsgeheugen staan.
Ik ken qua led verlichting alleen de RoadRocketeer en de WhiteLights, en beide merken hebben de nodige moeite moeten doen om het goed werkende te krijgen op de BMW's.
Andere merken ken ik niet (en bestaan volgens mij ook niet?
) anders was ik ze zeker eens tegengekomen in mijn zoektochten vroeger.
Ik durf er bijna een taart onder te verwedden dat het toch je led-verlichting is, wellicht in combinatie met kouder/natter weer, lagere accuspanning (o.i.d.) en die eerder genoemde belastingsweerstanden, als er niets in het storingsgeheugen staat.
Er zijn hier diverse draadje geweest (gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens) waarbij mensen accessoires lieten voeden vanuit de dimlicht en de nodige problemen en storingen ondervonden.
En anders suc6 met je verder zoektocht, maar als er problemen zijn met het remsysteem/ABS op de 1150RT zou je dat zeker op het dashboard zien (ABS meldingen) alsook iets van terugzien in het storingsgeheugen als je die uitleest.
Dit is mijn laatste reactie op dit draadje, ik heb geen verdere ideeën of suggesties.
Suc6 in ieder geval.
Common rail diesel injectie?
Capacitive Discharge Ignition?
Bij de BMW's wordt het motormanagent de Motronic genoemd.
Het remsysteem van de 1150RT heeft zijn eigen intelligentie (ABS Controler) en leest allerlei schakelaars (rem & voet) en stuurt de lampen/verlichting aan.
Als het probleem zit in de ABS-controler zou je (ook) een melding op het dashboard krijgen (ABS Storing) én bij het uitlezen van de motor zal ook het e.e.a. in het storingsgeheugen staan.
Ik ken qua led verlichting alleen de RoadRocketeer en de WhiteLights, en beide merken hebben de nodige moeite moeten doen om het goed werkende te krijgen op de BMW's.
Andere merken ken ik niet (en bestaan volgens mij ook niet?

Ik durf er bijna een taart onder te verwedden dat het toch je led-verlichting is, wellicht in combinatie met kouder/natter weer, lagere accuspanning (o.i.d.) en die eerder genoemde belastingsweerstanden, als er niets in het storingsgeheugen staat.
Er zijn hier diverse draadje geweest (gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens) waarbij mensen accessoires lieten voeden vanuit de dimlicht en de nodige problemen en storingen ondervonden.
En anders suc6 met je verder zoektocht, maar als er problemen zijn met het remsysteem/ABS op de 1150RT zou je dat zeker op het dashboard zien (ABS meldingen) alsook iets van terugzien in het storingsgeheugen als je die uitleest.
Dit is mijn laatste reactie op dit draadje, ik heb geen verdere ideeën of suggesties.
Suc6 in ieder geval.
ledunit verwijderd en orginele terug geplaatst werkt perfekt
dus nu weerstand plaatsen tussen ledunit en controller
het merk van ledunit is wightlight
bedankt voor de tips
koen
dus nu weerstand plaatsen tussen ledunit en controller
het merk van ledunit is wightlight
bedankt voor de tips
koen
Als het goed is worden belastingsweerstanden meegeleverd bij nieuwe Whitelight led-units.
Zie ook navolgende draadje;
viewtopic.php?f=31&t=5179&p=55633&hilit ... ght#p55633
&
http://www.whitelights.eu/product_info. ... uchte.html
Belangrijk is dat de belastingsweerstanden parallel (!) over de LED verlichting aangesloten wordt, *niet* in serie!
Dus 1 kant van de belastingsweerstand aan massa en de andere kant aan de signaal-draad.
Zie ook navolgende draadje;
viewtopic.php?f=31&t=5179&p=55633&hilit ... ght#p55633
&
http://www.whitelights.eu/product_info. ... uchte.html
Belangrijk is dat de belastingsweerstanden parallel (!) over de LED verlichting aangesloten wordt, *niet* in serie!
Dus 1 kant van de belastingsweerstand aan massa en de andere kant aan de signaal-draad.
En dan met name dit berichtje over de exacte aansluitingen:
viewtopic.php?f=31&t=5179&p=55718#p55693
viewtopic.php?f=31&t=5179&p=55718#p55693
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht