Koude start R1200RT probleem?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Koude start R1200RT probleem?

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik denk dat ik een probleempje heb met mijn 1200RT.

Als ik de motor start (koude start) dan slaat deze meteen aan en draait hij mooi rond. Na zo'n 20 a 30 seconden stationair draaien zakt het toerental ineens een beetje (50rpm) waarna de motor rauw begint te lopen. Zodra ik een beetje gas geef pakt ie mooi op en loopt daarna weer rauw op z'n stationaire toerental.

Bij het wegrijden moet ik meer gas geven als normaal bij een warme motor omdat hij anders afslaat. Als ik de parkeerplaats uitrij en na 150m stop loopt de motor nog steeds rauw. Bij het voor de tweede keer wegrijden moet ik helemaal oppassen dat de motor niet afslaat. Na zo'n 500 m rijden moet ik weer stoppen maar heb dan geen problemen meer. De motor pakt dan mooi op.
Het is me slechts één keer overkomen, ik had m toen net, dat de motor is afgeslagen bij de tweede keer wegrijden. Starten en aanslaan deed ie toen pas bij de derde startpoging.

Ik dacht dat dit een boxer eigenschap was vandaar dat ik er nooit eerder over begonnen ben. Laatst reed ik op een andere 1200RT en toen viel me op hoe mooi deze liep en reed na een koude start.

Wat heb ik er zoal aan laten doen (heb nog garantie tot 15oktober). Gisteren de motor naar de dealer gebracht. Ze hebben de volgende zaken gedaan:
- axiale speling gecontroleerd
- klepspeling gecontroleerd
- synchroon gecontroleerd
- stationairmotors gecalibreerd
- adaptie waarde terug gezet op nul
- O-ringen injectoren vervangen (ivm benzine geur)
- O-ringen benzineleidingen & benzinetank vervangen
- brandstofleidingen gecontroleerd
- drukregelaar gecontroleerd

De laatste 1500km plofte de uitlaat erg vaak bij gas los. Dat is nu weg. Wat me wel opviel op de terugweg van de dealer naar huis is dat het filerijden bijzonder oncomfortabel was. In de eerste en soms in de tweede versnelling bij een toerental rond de 1800-2000rpm bokte die vaak. Dit heb ik nog nooit zo meegemaakt.

Voordat ik weer contact met de dealer opneem wil ik eerst hier eens een balletje opgooien.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
JeHo
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Koude start R1200RT probleem?

Ongelezen bericht door JeHo »

Wat is de adaptiewaarde en het op nul zetten?
Het onregelmatig stationair draaien bij koude motor is bij mijn bmw ook het geval.Afslaan doet hij echter niet.Ook bij warme motor is de stationaire loop
niet wat het zijn moet.
Ik zou verder ook niet weten wat de oplossing van het probleem is.
Motor is door dealer gesynchroniseerd , door ploffen in uitlaat door gas dicht te draaien na synchronisatie , teruggegaan om te controleren maar alles was o.k.
Zelf e.e.a. nog gecontroleerd m.b.v. carbtune, en iets bijgeregeld. Wel is mij opgevallen dat de borglak van de aanslagschroef rechter gasklephuis verbroken is.
Volgens de wet is het streng verboden om aan deze schroeven te draaien.Zijn fabrieksmatig afgesteld.
Ploffen is minder geworden na Pyrenenentour . Verder draait de motor goed
m.v.g. JeHo
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Adaptie-waarde is simpel gesteld een kalibratie van de minimale en de maximale waardes van dat onderdeel.
Zo wordt het stationair toerental geregeld door een stappenmotor met hal-sensortje.
Na verloop van tijd kan die ingeleerde waardes gaan afwijken versus wat ze werkelijk zijn.
Door een adaptation te doen worden die waardes opnieuw ingeleerd.
En via de diagnose-aansluiting (dus computer/software) kan je dus die waardes opnieuw inleren.

Het bij een koude motor ietwat "bokkig" lopen, herken ik ook. Alsof de motor zal afslaan, wat niet gebeurt bij mij, overigens.
Maar is meestal na een minuutje weg. Althans bij mij.
Daarom start ik de motor en ga ik mijzelf daarna aankleden en "inpakken" ;)

Dingen waar ik aan zou denken als het echt symptomatisch is:
- Anti-klop sensoren (zijn piëzo ellementen, gaan ook wel eens stuk)
- Bougies
- Bobine
- Bobine-dop

Die schroef had inderdaad niet versteld mogen worden. :shock:
Waarschijnlijk geen BMW dealer waar je geweest bent?
Ik zou adviseren bij een BMW DealeRT of Kenny langs te gaan om te horen wat daar de consequenties van zijn.
In mijn optiek en begrip had men daar vanaf moeten blijven. Altijd.
JeHo
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

Bedankt voor de uitleg dutchmidiman,maar deze motor is wis en waarachtig door de bmw dealer gesynchroniseerd. Let wel alleen gesynchroniseerd.
Overige werkzaamheden zoals kleppen stellen had ik van te voren zelf gedaan.
Ik had niet aan de dealer gevraagd om de stationaire afstelling te controleren. Dat speelde toen (juni 2013) niet.

m.v.g. JeHo
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Mijn stem gaat ook naar defect bobine(s) toe...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Men zegt dat ze de waarden van de bobine en injectoren hebben uitgelezen en deze waren goed. Is dit een eenvoudig klusje om even ergens anders alsnog te laten nakijken?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Het controleeren van de bobines is eenvoudig, maar dan wel een beetje gevaarlijk!
Er zijn vroeger geisoleerde 'vonk- meters' te koop dat een breuk op afstand maakt in het hoogspanning kant van de ontsteking. Afhankelijk van de afstand waarover de vink kunt springen zie je als de bobine nog goed is.

Bij mij heb ik een staalen inbussleutel in de bobine gestoken en het tegen de cilinderkop laten vonken. Een goed bobine geeft een sterk wit-blauw vonk tot wel 2,5cm luchtgaat/afstand. Als de vonk niet sterk is bij 1,2cm dan is de bobine verdacht. Ook als er wat roest/corrosie te zien is bij de naden van de bobine is hij waarschijnlijk bijna kapot.

Zorg dat je bougies nog in de cilinder bijft- anders loop je kans op brand!

Hooft je keen computer te gebruiken bij het controle van de bobines- wat een onzin zeg! :lol:

Kijk ook voor een aarde-draad naar de cilinderkop ( heeft wel op de 1150, weet het niet zeken bij de 1200..) en zorg dat deze roest-vrij is...

Als je de bobine moet vashouden- zoals bij mijn methode- dan doe het bij de afdichtingsrubber, met een geisoleerde tang, met de bobine-trekker of met wat droog hout. Daar blijf je geisoleerde van een vonk van een defect bobine.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Funbiker
Bijz: Zumo660, Autocom SPA, Hoge ruit, oliekoelerrooster
Woonplaats of omgeving: Leusden

Ongelezen bericht door Funbiker »

Ook mijn -1200- ploft in de uitlaat
vooral als ik op de motor afrem en dan weer licht gas geef, op het punt dat je net niet optrek.
Of als ik wat met het gas speel als ik met de motor stil sta.
Bij stationair loopt de motor niet 100% netjes, maar niet storend, vooral boven ca 3500 a 4000 toeren trilt de motor sterk.
Gisteren de beplating verwijderd en de klepspeling gecontroleerd, waren perfect, ook de bougies wagen goed en ook synchroon stonden de gaskleppen gelijk.
de bobines gecontroleerd door de stekker van de laagspanning gedeelte 1 voor 1 los te trekken.
daarna wat gespeeld met de gashendel en nog steeds ploffen.
toen ik echter de stekkers van de stationairmotors lostrok was het ploffen weg.
naar mijn idee zou het ploffen in de uitlaat kunnen komen door het niet goed of verkeerd functioneren van deze stationairmotors
moet ze maar eens opnieuw kalibreren met de GS-911
weet iemand of het trillen boven de 3500 toeren hier ook mee van doen heeft, lijkt mij namelijk niet _001
Vakantie motto: Alles wat je thuis laat is meegenomen.
Inspector Gadget

Dit draadje gaat over koude-start problemen van de 1200RT ;)

Ploffen in de uitlaat kan diverse oorzaken hebben;
In principe betekend ploffen dat de verhouding brandstof/lucht en daaropvolgend verbranding niet in orde is.
Het ploffen is het verbranden van onverbrande benzine in het uitlaatsysteem.
Dit kan komen door een vervuild luchtfilter, defect bougies, lek in je uitlaat (of er is een niet-OEM uitlaatdemper gemonteerd) of er is valse lucht bij je inlaattraject door (bijvoorbeeld) de rubbers die niet goed gemonteerd zijn of niet meer goed afsluiten.

Bougies dienen een koffiebruine kleur te hebben.
Zwart is een te rijk mengsel en wit is een te arm mengsel.
Funbiker
Bijz: Zumo660, Autocom SPA, Hoge ruit, oliekoelerrooster
Woonplaats of omgeving: Leusden

Ongelezen bericht door Funbiker »

Luchtfilter is pas vernieuwd, uitlaat is origineel en lek dicht, bougies zijn koffie met melk ;) bruin
die valse lucht door de rubbers ga ik nog controleren en voor de zekerheid andere bougies monteren
wat mij wel verbaast is dat het ploffen ophoud zodra ik de stationair servomotortje links los koppel.
zouden deze met de GS-911 moeten worden gereset???
Vakantie motto: Alles wat je thuis laat is meegenomen.
on6bvk
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door on6bvk »

Hoi,

Het slecht draaien bij koude motor heb ik ook gehad toen ik er super 95 in heb gegooid als test.
Niet te doen.
Terug 98 erin en het probleem is weg.
Heb nu ongeveer 4000km op de teller.

grtz

Verstuurd van mijn ASUS Transformer Pad TF700T aan alle forumleden
Inspector Gadget

(de juiste) Diagnose-tools zoals de GS911 kunnen inderdaad de "adaptation" (kalibratie) van de stappenmotor die het stationair regelt.
Net zoals het vastzetten van deze "idle actuators" ten behoeve van het synchroniseren van de motor.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik vermoed dat er geen speling zit op een van beide gaskabels bij de gasklephuizen waardoor de/een kabel het stationair verknalt (er wordt dan altijd een beetje aan de kabel getrokken bij stationair), dan heb je ook een situatie dat bij hogere toerentallen er niet synchroon gedraaid wordt. Dus niet alleen synchroon controleren maar eens helemaal opnieuw beginnen met synchroon afstellen (volgens 'het boekje' dus).
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”