Vandaag mijn BMW Navigator 4 geüpdate via Garmin Express (v2.3.16) naar kaartupdate 2014.30.
Helaas ging dat niet foutloos.
Ten eerste gaf Garmin Express geen optie om de kaartregio (dus grootte) te selecteren, en wilde alleen Western Europe installeren. Terwijl het geheugenkaartje ruim voldoende vrije ruimte had voor Volledige Dekking van Europe.
Wel kreeg ik de optie te selecteren of ik de kaart en eventueel installatie bestanden ook op de pc of alleen op het device wilde installeren.
Afijn, wetende dat Garmin's software-wegen vaak ondoorgrondelijk zijn, Garmin Express zijn "ding" laten doen.
Nadat, enkele uren later, Garmin Express klaar was met de installatie van Western Europe, Garmin Express opnieuw opgestart en dan krijg je wel de optie om een herinstallatie te doen én de keuze welke regio(s).
Helaas leek Garmin Express daarin te blijven hangen in de voortgang met een melding dat het nog 2 uur zou duren.
Uiteindelijk Garmin Express afgebroken en geprobeerd opnieuw op te starten maar dat faalde, dus PC opnieuw opgestart.
Omdat ik de bui al zag hangen en lezende op het interweb dat dit wederom een gekend probleem is met Garmin Express, daarom dit keer gekozen voor "vertrouwde" GarminMapUpdater (v3.2.2) om de kaart te herinstalleren.
Die ging redelijk voortvarend te werk, gaf ook de opties/keuzes voor welke regio je wenst te installeren en de eventuele extra bestanden op de pc et cetera.
Dat was na een klein uurtje gepiept.
Helaas was er toen nog wel het probleem dat ik in de kaart-informatie op het toestel zag dat het 3D bestand niet selecteerbaar was én dat ik mijn OnRoute motorkaart op het toestel zelf kwijt was. :shock:
Dat die 3D kaart (gebouwen e.d), het bestand "gmap3d.img") niet getoond werd, klopte wel, Garmin's installatie software had deze hernoemd naar "gmap3d1.img" !
En dat gaat niet werken, de Zumo 660/BMW Navigator kan niet omgaan met meerdere 3D gebouwenkaarten.
De Zumo 660/BMW Navigator 4 kan wel meerdere bestanden met de extensie GMA (certificaat), IMG (de kaart) en UNL (unlockcodes) gebruiken voor meerdere kaarten, 2 in het toestel en nog eens 2 op het geheugenkaartje.
(zie eerdere draadje).
Nadat ik die "gmap3d1.img" weer hernoemd had naar "gmap3d.img" werkte dat ook weer.
En van die gewiste OnRoute Motorkaart had ik gelukkig nog een kopie, want voordat ik met Garmin Express of Garnin Map Updater aan de slag ga, maak ik altijd een volledige kopie van alle data.
Kortom, het was weer eens een innoverende avond met Garmin's software.