Beantwoord: betere spiegels 1150 rt

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
knijn

Beantwoord: betere spiegels 1150 rt

Ongelezen bericht door knijn »

Gezien de matige kwaliteit van de kuipspiegels zoek ik een alternatief; vooral om de dode hoek te verminderen.
ik heb het nodige gelezen op het forum maar ben er niet uit.
Omdat ik een Groot Z-technik V-stream scherm heb vallen op het stuur gemonteerde spiegels af denk ik.
blijft over : SaferView retrofit mirror http://www.mv-motorrad.de/Safer+View+-+ ... 2-2005.htm
of een "bar mirror" zoals: MFW Mini Mirror http://www.wunderlich.de/shop/mfw-minis ... -container
of de Napoleon Baren AP-104, http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... 347&page=3
maar die is niet meer te koop lijkt het, ik vond wel iets op ebay, maar een andere bevestiging: http://www.ebay.nl/itm/Napoleon-Baren-B ... 2ecaee2ea5
De meeste "bar mirrors"die ik zie gaan in het stuur ,en niet met een bout tegen het stuur.
Suggesties en ervaringen zijn welkom !
Inspector Gadget

Re: betere spiegels 1150 rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben het geheel met je eens, de kuipspiegels geven vrij slecht zicht.
Ik persoonlijk vindt ze ronduit gevaarlijk.
Als je eenmaal aan de stuurspiegels gewend bent, wil je nooit meer anders. ;)

Ik had ook het grote ZTechnik VStream ruit op mijn 1100RT én stuurspiegels (van de R1100RS), en het gaf *geen* problemen bij mij, bij maximale en minimale stuuruitslag.

(in tegenstelling tot de 1200RT met de VStream ruiten én stuurspiegels, dat geeft wel problemen bij maximale en minimale stuuruitslag)

E.e.a. afhankelijk wellicht van welke stuurspiegels je gebruikt. ;)

Hou er wel rekening mee dat met dergelijke bar-end spiegels je motor soms "flink" breder wordt, daarom heb ik diegene van Wunderlich niet in gebruik, anders past mijn motor echt niet meer door de poortdeur. _002

Wat betreft stuurspiegels op de 1150RT heb je nodig per kant:
1x 51162307769 (= spiegel)
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=51162307769

1x 51162309607 (= ringetje)
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=51162309607

1x 51162328287 (= moer)
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=51162328287
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

In tegenstelling tot dutch ben ik het volledig met je oneens, de spiegels op R11X0RT zijn de beste die ik de afgelopen 25 jaar gehad heb. Op al mijn 3 R11X0RT's heb ik ze uitgebreid met kleine dodehoek spiegeltjes: ik hoef nu niet meer mijn hoofd te draaien om te weten wat er om me heen gebeurd, ik doe dat uiteraard wel maar in geval van nood wéét ik dat ik alles om me heen goed in beeld heb. Als de gewone spiegels goed afgesteld staan heb je een uitstekend beeld van wat er om je heen gebeurd, zelfs als de topkoffer er op zit. Misschien is het met een duopassagier anders maar daar maak je geen melding van.

Misschien moet je wat meer uitproberen met het afstellen van de huidige spiegels, mijn ervaring met spiegels op het stuur is dat je meestal je eigen arm zien en dat ze behoorlijk trillen.

succes
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

In tegenstelling tot Baird's ervaringen heb ik nimmer last gehad van trillingen van mijn stuurspiegels op de 1100RT noch op de 1200RT.
Ook zie ik absoluut niet mijn arm. Wel heb ik doelbewust een stukje van mijn schouder in beeld ter referentie.

De kuipspiegels vindt ik zelf echt levensgevaarlijk en een bijzonder slecht ontwerp, je kijkt onder je armen door én naar beneden.
Terwijl ik met de stuurspiegel volledig overzicht heb, door hoofd- of zelfs slechts alleen via oogbewegingen.
Looks boven functie was ansicht geen juiste keuze, vindt ik zelf.
Ieder zijn smaak en voorkeur, maar om de kuipspiegels een goed ontwerp te noemen vindt ik, sorry, wat erg kort door de bocht.
Eigenlijk zitten de kuipspiegels ca. 10 cm te laag.

Maar inderdaad, wellicht kan je het goedkoper oplossen met ronde dodehoekspiegels en/of het verstellen van je bestaande spiegels.
Of whatever jou voorkeur is.
knijn

@ Baird:
Ik heb nog geen stuurspiegels kunnen testen, maar ik vind de plaatsing van de kuipspiegels niet optimaal; hoe meer de spiegels in je "blikveld"zitten , hoe meer ze automatisch deel uitmaken van dit blikveld.
De kuipspiegels moet ik bewust naar kijken, en dit vind ik suboptimaal.
@Dutchmidiman: Bedankt voor de tip, nu kan ik dus ook kijken naar spiegels die op het stuur kunnen; zoals : http://www.ebay.com/itm/Spiegel-rechts- ... 53fb50b4c2
Alhoewel geen origineel, die zijn nog duurder: http://www.ebay.nl/itm/BMW-Original-OEM ... 33864d9ea0
Inspector Gadget

Ik zou wel proberen eventuele stuurspiegels te mogen passen, bijvoorbeeld bij een BMW dealeRT.
Kan je gelijk kijken of het je gaat bevallen of niet.
Tevens kan je dan ook de prijs navragen want BMW spiegels (en glazen) zijn vrij duur maar op eBay (en MarktPlatz) kunnen ze er soms ook wat van.

Op mijn 1200RT heb ik de rechthoekige spiegels van de K1200RS zitten, nog iets beter zicht versus "slechts" een ronde stuurspiegel.
Maar dat is nicht im vragen bij de 11xx serie.

Gewoon proberen en kijken wat jou het beste bevalt.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

I rest my case: we agree we disagree.

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Ik waardeer zeker je mening & input;
Laten we zeggen dat jij & ik andere ervaringen en meningen hebben. ;)

Hopelijk dat anderen ook hun ervaringen willen delen.
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik heb nog geen enkele behoefte gehad om andere spiegels op mijn 1100RT te monteren. Prima zicht in de kuipspiegels, wat mij betreft.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
knijn

Ik zou wel proberen eventuele stuurspiegels te mogen passen, bijvoorbeeld bij een BMW dealeRT.
Kan je gelijk kijken of het je gaat bevallen of niet.
Ja ,goed advies.
Tevens kan je dan ook de prijs navragen want BMW spiegels (en glazen) zijn vrij duur maar op eBay (en MarktPlatz) kunnen ze er soms ook wat van.
Prijzen..... tja ,ronduit belachelijk wat er gevraagd ( en betaald ) wordt voor BMW spul.
telekraan
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Ongelezen bericht door telekraan »

De spiegels op mijn 1150RT in de kuip voldoen goed ik was er eerst sceptisch over omdat het mijn eerste RT was maar geen probleem.
Ook met een duo passagier kan ik goed naar achteren kijken.
En stuurspiegels zijn ook niet alles mijn vorige BMW een K75 moest ik steeds om mijn armen heen kijken met de stuurspiegels, daar moest ik verlengers opbouwen, maar dat is nu niet het punt.
Alleen als je lange benen hebt en geen voetsteunverlagers voor je voeten gebruikt kan je wat last hebben met je kuipspiegels omdat je dan tegen je knieën aan kan kijken.
Maar voor de rest de kuipspiegels geen probleem.
En kijken je kijkt de hele tijd tenminste ik wel ben altijd aan het kijken wil weten wat er om mijn heen gebeurt, dus dat je echt naar beneden moet kijken en dan geen zicht meer op de weg hebt voor je ?
Kijken en weten wat er om je heen gebeurt moet je tweede natuur zijn.
Dingeman
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

De afgelopen 15 jaar eerder een R1100RT, een R1150RT, een R1200RT en een R1200 GS gereden, en nu weer een R1200RT. Ik ben van mening dat de kuipspiegels voldoen aan wat ervan verwacht mag worden. En inderdaad je kunt nog een zg dodehoekspiegeltje monteren zoals Baird meldt. Maar welke spiegels je ook gebruikt, ik vertrouw nimmer alleen op mijn spiegels. Kijken en nog eens omkijken, daar vertrouw ik meer op dan uitsluitend op spiegels. Alhoewel ik begrijp dat niet iedereen meer zo soepel is dat goed omkijken vanzelfsprekend is. :)

Zoals bekend heeft de GS wel stuurspiegels. Natuurlijk is dit een andere motor dan een RT. Ik heb dan ook geen ervaring met stuurspiegels op een RT. Maar, afhankelijk van de soort en kwaliteit van het wegdek, trilden bij de GS de stuurspiegels wel degelijk. Niet op mooi, glad en strak asfalt natuurlijk. Er zullen vele factoren van invloed zijn of een spiegel trilt, een beetje trilt of helemaal niet trilt. Bv. wegdek, vering, stuur, bevestiging, lengte stelen en kwaliteit etc.

Verder wordt afhankelijk van de grote van de stuuruitslag het zichtoppervlak in de stuurspiegels kleiner, met soms helemaal geen zicht meer naar achter.

En als laatste, maar dat is persoonlijk, ik vind het geen gezicht stuurspiegels op een RT.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Sigaar

Ongelezen bericht door Sigaar »

Dingeman schreef:
Verder wordt afhankelijk van de grote van de stuuruitslag het zichtoppervlak in de stuurspiegels kleiner, met soms helemaal geen zicht meer naar achter.
Zoals Dingeman hierboven ook al aangeeft, en voor wat het waard is, mijn eigen bescheiden ervaringen, met de kuipspiegels blijf je wel beeld houden op het verkeer achter je in de bochten, wat ik zelf heel prettig vind ten opzichte van de stuurspiegels. Het kostte me wel wat tijd om te wennen aan het onderdoor kijken naar de spiegels, en ook om de spiegels goed ingesteld te krijgen, echter ik heb nu een bruikbare instelling gevonden.

Op mijn lesmotor met stuurspiegels, was het voor mij niet mogelijk om de spiegels zo in te stellen zonder naar flinke delen mijn armen en schouders te kijken, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met mijn afmetingen/lengte.....

Groeten, Co.
Inspector Gadget

Stuurspiegels maken de RT er inderdaad niet mooier op, ik kan mij heel goed voorstellen dat sommige het zelfs foeilelijk vinden, dat begrijp ik volledig.

En in de bochten helpen stuurspiegels ook niet bepaald, maar eerlijk gezegd ik blijf de bocht altijd doorkijken, de spiegels en de lifesavers (over de schouders kijken) heb ik al voor die tijd gedaan. Ik kijk elke 10 ~ 15 seconden in de spiegels, zo is mij dat geleerd.

Nu zijn er natuurlijk ook maten en soorten van stuurspiegels, waarbij voor mij de doorslag was het vooral breed kunnen kijken. Op de 1100RT en 1200RT met de passende stuurspiegels haalde ik dat gewenste comfort & veiligheid.

Het spijt mij maar misschien is levensgevaarlijk iets te hard, maar op z'n minst vindt ik de kuipspiegels bijzonder ongunstig geplaatst en ik vindt het op die manier ondingen, ik zie er veels te weinig in, ondanks herhaalde pogingen ze beter af te stellen.

Stamppot kan inderdaad ook in de zomer wat mij betreft. Big RT Smile
strik
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door strik »

Zowel in de auto als op de motor heb ik zowel met goede en slechte spiegels altijd wel een keer een moment gehad dat je iets over het hoofd hebt gezien. Ik kijk me dan ook suf om me heen. Vooral op de motor. Kijken kijken en nog eens kijken.

Spiegels helpen, maar zijn nooit voor 100% te vertrouwen. Wanneer je dat eenmaal wel gaat doen dan ben je volgens mij de pineut.
(Ik moet eerlijk zeggen dat ik de spiegels op mijn R1100RT wel erg prettig vind, maar dat is persoonlijk. )

Groet, Hans
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Tourist64
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200 GS Adventure
Woonplaats of omgeving: Ede

Ongelezen bericht door Tourist64 »

Bij normaal solo rijden heb ik geen problemen met de spiegels. Maar ik heb wel behoefte aan stuurspiegels m'n R1200RT als mijn grote tas met kampeerspullen (tent, luchtbed, pomp, gasbrander en stoeltje) achter op de buddy staat. Ook al komt de tas maar halverwege de zijkoffers, hij neemt wel alle zicht naar achteren weg en is het vaak zoeken naar m'n maatje.

Ik ga bij het volgende RT treffen in het voorjaar maar eens goed rond kijken wie welke spiegels heeft en wat ik het mooist (of minst lelijk) vind.

Groeten,
Rob
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
Inspector Gadget

Ik vermoed dat bij mij mijn lichaamsafmetingen (armlengte, torso, zithouding e.d.) waarschijnlijk ook een belangrijke rol spelen wat betreft het zicht in de kuipspiegels.
Als ik erin kijk zie ik altijd mijn vingers, deel van de handschoen en armen/ellenboog in beeld, ik verlies (schatting!) zo'n 20% ~ 25% van het zicht door dergelijke obstructies.
Als ik de kuipspiegels "goed" afstel, wat mij niet mee valt.

Aan de andere kant heb ik nu ook die SaferView spiegelglazen maar nog niet gemonteerd, want dat moet bij goed warme temperaturen gebeuren.

Ondertussen zijn de kuipspiegels in mijn toepassing prima dodehoek spiegels. ;)
Alleen kan ik vooralsnog maar steeds niet wennen aan het "naar beneden" kijken maar misschien is dat ultimo puur gewenning als je niets anders hebt. (lees: geen stuurspiegels)
JM1100RT
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Ongelezen bericht door JM1100RT »

Ik heb ook erg moeten wennen aan de spiegels op mijn 1100RT. Ofwel enorme dode hoek naast je - ofwel geen zicht achter de motor - ofwel veel arm in beeld. Inmiddels door flink goochelen met de afstelling redelijk compromis gevonden. Ze zitten wel - laag - in het perifere gezichtsveld dus je moet er bewust in kijken. In de binnenspiegel van de auto wordt mijn aandacht soms - onbewust - getrokken doordat er iets achter je plotseling verandert. Nek draaien voor de dode hoek is in beide voertuigen aan de orde. Tot heden nog niks over het hoofd gezien, ook niet op de A2 in de spits - maar resultaten uit het verleden bieden ook hier helaas geen garantie voor de toekomst....
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik heb diverse motorfietsen gehad en/of gereden en dus ook diverse spiegelsetups, en de motoren met de spiegels laag op de kuip gemonteerd (Honda PC, Pan, BMW) gaven naar mijn mening veel beter zicht op wat achter je gebeurd als stuurgemonteerde of, nog erger, hoog op de kuip gemonteerde spiegels, zoals op de Yamaha GTS. Het grote voordeel blijft dat je niet tegen je eigen armen aankijkt, het nadeel is, dat ze niet direct in je zichtveld zitten. In de praktijk blijkt dat niet zo storend, en wel omdat we met z'n allen vrij vaak in die spiegels kijken, en daardoor maar heel kort kijken, waardoor je weer niet zoveel mist van wat er voor je gebeurd. Wat ik daarbij het lastigste vindt, is dat ik, door mijn multifocale bril, het hoofd echt bewust naar beneden moet draaien, omdat ik anders niet scherp zie. Dat is bij hoger gemonteerde spiegels natuurlijk veel minder. Wat betreft dode hoek, kan ik alleen maar melden dat ik zo heb afgesteld dat ik een (inhalende) auto die uit mijn spiegelbeeld rijdt, meteen naast me zie, eigenlijk zelfs iets overlappend. Recht achter me zie ik niets, maar daar zit ook een grote topkoffer, verder niet interessant dus.
Blijft natuurlijk dat dit ook een kwestie is van persoonlijke voorkeur, en goed afstellen, maar beslist ook van niet afhankelijk willen zijn van alleen maar je spiegels. Voor mij is dit in ieder geval de beste oplossing.

Groet, Aad -1100-
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb met mijn stuurspiegels geen last van trillingen maar ik heb geen 1150RT en schijnbaar trillen die meer dan mijn motor. Ik vind het ook wel handig als ik stilsta dat ik met een klein beetje draaien van het stuur nog meer zie van wat achter of naast me gebeurd. Maar het blijft een kwestie van smaak.
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

En geen enkele foto... _001

Ik vind mijn -1150- spiegels prima. Heb paar keer gedacht op blindhoek spiegels te plaatsen- maar dan mijn nek werkt nog prima... _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Inspector Gadget

Ik wil dit draadje niet verder vervuilen maar hierbij een paar foto's dan;
DSC00008.JPG
spiegelsachteraanzicht.jpg
Dingeman
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door Dingeman »

Geen foto,s. Alleen twee witte rechthoekjes met blauwe vraagtekentjes.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
knijn

dutchmidiman schreef:Ik wil dit draadje niet verder vervuilen maar hierbij een paar foto's dan;
Bedankt voor de foto's ,ik had nooit verwacht dat die spiegels ( ronde) gebruikt kunnen met een groot scherm.
Ik heb nogal wat reacties losgemaakt :roll: wel grappig zoals de menigen soms radicaal verschillen.
Inspector Gadget

:lol:
Moet je maar eens een draadje beginnen over banden, zadels, windschermen, helmen e.d.
Zoveel verschillende meningen en ervaringen.
En dat is goed en moet kunnen, vindt ik zelf.

Schroom niet een mening en/of een ervaring te delen, dat maakt, in mijn optiek, juist dit forum;
Soms moet je buiten de gestelde grenzen kijken & denken, het probleem is niet belangrijk, de oplossing wel.
Wees creatief, durf te doen, daag uit.

Ik heb het al eens eerder geopperd;
Only dead fish go with the flow.

Want er zijn ook vele meelezers van dit draadje, op dit moment 252x gelezen zie ik, dus wellicht heeft het een ook steentje bijgedragen voor diegene die verder geen reactie geven.
knijn

dutchmidiman schreef::lol:
Want er zijn ook vele meelezers van dit draadje, op dit moment 252x gelezen zie ik, dus wellicht heeft het een ook steentje bijgedragen voor diegene die verder geen reactie geven.
Een forum met een goede zoekfunctie is een archief en vraagbaak , ook later, als de draad allang gesloten is.
mkoskamp
Woonplaats of omgeving: Deventer

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Het is denk ik erg persoonlijk en afhankelijk van lichaamslengte.
Ik heb achtereenvolgens stuurspiegels (K75s), kuipspiegels (k100rs), stuurspiegels (R1100rs) en weer kuipspiegels (R1100RT) gehad. Ik vind het blikveld van de R1100RT spiegels erg fijn. Ik kan me voorstellen dat mensen met verschillende lengtes een andere kijkhoek hebben.
Ze zitten inderdaad wel in het perifere gezichtsveld, dus als je er niet regelmatig in kijkt kan je wel eens verrast worden door een achteropkomer.
Dat laatste kan echter eenvoudig opgelost worden door voldoende gas te geven ;-)
ElsPeet
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Triumph Trophy SE uit 2013 met alle opties
Woonplaats of omgeving: Warmenhuizen

Ongelezen bericht door ElsPeet »

Het viel mij op dat op zowel de 1150 als de 1200 de spiegels zo gemonteerd waren (of het stuur), dat ik steeds tegen mijn eigen handen en Händels aankeek, maar sinds ik stuurverhogers heb gemonteerd heb ik vrij zicht. Toen heb ik er ook nog een stel spiegels met dode hoeklijn opgeplakt (Hornig of Wunderlich, dat weet ik niet meer) en ik heb bijna 360 graden zicht, bij wijze van spreken.

Peter

Sent from my iPad using Tapatalk
KreidlerFlorett K54 1968
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”