Voorvorkkeering
Moderator: RT_Patrick
Voorvorkkeering
Ik kwam er vandaag achter dat mijn linkervoorvorkkeering lek is.
Nu heb ik wel vaker zon keering vervangen maar de BMW heeft een hele andere voorvork dan de jappaners.
Zijn er nog specifike zaken die anders zijn er waar ik moet moet letten?
Nu heb ik wel vaker zon keering vervangen maar de BMW heeft een hele andere voorvork dan de jappaners.
Zijn er nog specifike zaken die anders zijn er waar ik moet moet letten?
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Voorvorkkeering
Hoi.
Deze voorpoten zijn nog eenvoudiger dan een Jap.
De snelle manier;
Verwijder stuurhelft, 4 bouten.
Verwijder moer van bovenkant poot en schuif de poot onder de kroonplaat en trek hem omhoog uit de buitenpoot.
Vervang keerring.
De olie in de poot is puur voor de smering en de hoeveelheid niet echt belangrijk als er minimaal wat gelekt heeft.
De officiële manier;
Verwijder remtangen. voorwiel en spatbord.
Schroef de buitenpoot los van de vorkbrug en trek omlaag.
Giet leeg en spoel schoon.
Vervang keerring.
Vul met olie en schuif de buitenpoot over de binnenpoot.
Bouw de rest weer op.
Dan als laatste, ontluchten, ook voor de snelle methode, in de zeskant bovenaan de binnenpoot zit een klein imbusje, draai die een paar slagen los en monteer de poot in de kroonplaat, draai het imbusje vast.
Afgeslepen sleuteltje doet hier wonderen.
Groeten, Paul.
Deze voorpoten zijn nog eenvoudiger dan een Jap.
De snelle manier;
Verwijder stuurhelft, 4 bouten.
Verwijder moer van bovenkant poot en schuif de poot onder de kroonplaat en trek hem omhoog uit de buitenpoot.
Vervang keerring.
De olie in de poot is puur voor de smering en de hoeveelheid niet echt belangrijk als er minimaal wat gelekt heeft.
De officiële manier;
Verwijder remtangen. voorwiel en spatbord.
Schroef de buitenpoot los van de vorkbrug en trek omlaag.
Giet leeg en spoel schoon.
Vervang keerring.
Vul met olie en schuif de buitenpoot over de binnenpoot.
Bouw de rest weer op.
Dan als laatste, ontluchten, ook voor de snelle methode, in de zeskant bovenaan de binnenpoot zit een klein imbusje, draai die een paar slagen los en monteer de poot in de kroonplaat, draai het imbusje vast.
Afgeslepen sleuteltje doet hier wonderen.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: Voorvorkkeering
Dat vet gedrukte begrijp ik niet helemaal.PaulRS schreef:Hoi.
Deze voorpoten zijn nog eenvoudiger dan een Jap.
De snelle manier;
Verwijder stuurhelft, 4 bouten.
Verwijder moer van bovenkant poot en schuif de poot onder de kroonplaat en trek hem omhoog uit de buitenpoot.
Vervang keerring.
De olie in de poot is puur voor de smering en de hoeveelheid niet echt belangrijk als er minimaal wat gelekt heeft.
De officiële manier;
Verwijder remtangen. voorwiel en spatbord.
Schroef de buitenpoot los van de vorkbrug en trek omlaag.
Giet leeg en spoel schoon.
Vervang keerring.
Vul met olie en schuif de buitenpoot over de binnenpoot.
Bouw de rest weer op.
Dan als laatste, ontluchten, ook voor de snelle methode, in de zeskant bovenaan de binnenpoot zit een klein imbusje, draai die een paar slagen los en monteer de poot in de kroonplaat, draai het imbusje vast.
Afgeslepen sleuteltje doet hier wonderen.
Groeten, Paul.
Re: Voorvorkkeering
Hoi,
De binnenpoot trek je helemaal omhoog uit de buiten poot en dan kun je de keerring er ook zo uitwippen en vervangen.
Groeten Ruud
De binnenpoot trek je helemaal omhoog uit de buiten poot en dan kun je de keerring er ook zo uitwippen en vervangen.
Groeten Ruud
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Voorvorkkeering
Hoi.
Daar is het woordje 'door' weggevallen :roll:
Los die moer, schuif de binnenpijp naar beneden onder de kroonplaat door. opzij en dan omhoog.
Groeten, Paul.
Daar is het woordje 'door' weggevallen :roll:
Los die moer, schuif de binnenpijp naar beneden onder de kroonplaat door. opzij en dan omhoog.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: Voorvorkkeering
Bij dat eruit trekken van de binnenpoot is het ook wel handig om alvast dat imbusje los te maken. Dan kan er lucht in, anders trek je vacuum. (tenzij je keerring echt LEK is, dan maakt het niet uit :lol: )
Re: Voorvorkkeering
Iedereen bedankt voor zijn tips.
Ik ga een keering bestellen en dan moet het goed komen.
Ik ga een keering bestellen en dan moet het goed komen.
Re: Voorvorkkeering
:shock: Niet dus...Paul schreef:Iedereen bedankt voor zijn tips.
Ik ga een keering bestellen en dan moet het goed komen.
Ik wilde een nieuwe keerring bestellen en de motorzaak vertelde mij dat hij precies het bouwjaar framenummer enz.. moest weten. (geen BMW dealer)
Er waren volgens hem heel veel verschillen soorten en maten. Ook voor een 1100RT uit 1997?
Klopt dit?
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Voorvorkkeering
Gewoon bij een BMW dealer halen of bij de Hobbyist in Hunsel zo duur zijn die niet en dan heb je in ieder geval in 1 keer de juiste keerringen. Als die dealer al niet kan vinden wat voor onderdeel je nodig hebt dan geeft dat toch weinig vertrouwen,
je kan overal op internet onderdelen sites vinden van alle BMW modellen. en het lijkt me normaal dat verschillende modellen ook verschillende onderdelen in (kunnen) zitten dus daar heeft hij wel gelijk in.
Ik zou ze ook gelijk beide vervangen je bent nu toch bezig en de andere zit er net zo lang in dus de kans dat die binnenkort etc....
Veel succes.
je kan overal op internet onderdelen sites vinden van alle BMW modellen. en het lijkt me normaal dat verschillende modellen ook verschillende onderdelen in (kunnen) zitten dus daar heeft hij wel gelijk in.
Ik zou ze ook gelijk beide vervangen je bent nu toch bezig en de andere zit er net zo lang in dus de kans dat die binnenkort etc....
Veel succes.
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: Voorvorkkeering
Vandaag eindelijk maar eens tijd vrij gemaakt om de keering te vervanegen.
Hij lekte niet zo heel erg dus had er met rijden geen last van.
Maar volgende week ga ik met mijn vrouw en een hoop bagage naar Frankrijk dus voor die tijd moest de Beemer tiptop zijn.
Het was inderdaad een werkje van niets.
Het enige dat lastig was was de oude keering eruit halen. Die zat erg stevig vast.
Hij lekte niet zo heel erg dus had er met rijden geen last van.
Maar volgende week ga ik met mijn vrouw en een hoop bagage naar Frankrijk dus voor die tijd moest de Beemer tiptop zijn.
Het was inderdaad een werkje van niets.
Het enige dat lastig was was de oude keering eruit halen. Die zat erg stevig vast.
Re: Voorvorkkeering
Hallo allemaal,
Ik ben ook met dit klusje bezig (de snelle manier zoals hierboven beschreven). Echter even uitwippen van de keerring is er niet bij, dat ding zit muurvast _003 .
Iemand tips ? Gewoon schroevendraaier eronder en tikken maar of is er een betere methode ?
groet,
Menno
Ik ben ook met dit klusje bezig (de snelle manier zoals hierboven beschreven). Echter even uitwippen van de keerring is er niet bij, dat ding zit muurvast _003 .
Iemand tips ? Gewoon schroevendraaier eronder en tikken maar of is er een betere methode ?
groet,
Menno
Re: Voorvorkkeering
Een klein gaatje in de keerring boren (of meerdere) daar een zelftapper indraaien ,dan heb je iets om je schroevendraaier onder te zetten en kun je hem eruit wippen ,meestal lukt dat wel.
succes
gr peter
succes

gr peter
Re: Voorvorkkeering
Hallo allemaal,
Ik heb toch de hele poot maar van de vork geschroefd. Door het wrikken aan de kering zijn er rubber en ijzerdeeltjes van de oude ring in de poot gevallen
. Leek me wat riskant om daar zo de binnenpoot weer in te schuiven. Inmiddels zit de nieuwe keerring er in.
Moet alleen nog even een flesje vorkolie halen en de boel kan weer in elkaar
.
Hartelijke motorgroet,
Menno
Ik heb toch de hele poot maar van de vork geschroefd. Door het wrikken aan de kering zijn er rubber en ijzerdeeltjes van de oude ring in de poot gevallen

Moet alleen nog even een flesje vorkolie halen en de boel kan weer in elkaar

Hartelijke motorgroet,
Menno
Re: Voorvorkkeering
Heb 12 jaar met een K 75 RT gereden en al spoedig 2x tranende voorvorkkering.
Op aanraden van BMW monteur rubber manchetten er op ( laten ) zetten, net als vroeger zaten ze er ook op, en nooit geen last meer gehad. 220.000 totaal mee gereden. De- en montage en olie is vele malen duurder dan die 2 manchetten.
Gr. Bertus.
Op aanraden van BMW monteur rubber manchetten er op ( laten ) zetten, net als vroeger zaten ze er ook op, en nooit geen last meer gehad. 220.000 totaal mee gereden. De- en montage en olie is vele malen duurder dan die 2 manchetten.
Gr. Bertus.
Re: Voorvorkkeering
Er zijn ook neopreen uitvoeringen op de markt (van dat duikpakkenmateriaal). Die zien er wellicht beter uit ( al blijft het vrijen met condoom natuurlijk... :lol: )
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!