Waarbij ik het als volgt samenvat/aanvullen;
- Je kunt niet eenvoudigweg de gloeilampen van de rem- en dimlichten vervangen door led lampen.
Led lampen geven te weinig belasting qua stroomopname wat storingen kan geven.
Ook bij de 1100 en 1150 serie.
Niet alleen bij de eventueel aanwezige defecte-lamp detectie, maar ook ABS storingen!
(daar zijn al verschillende draadjes over geweest op het forum)
Je zult bij gebruik van (alleen) led lampen zogenoemde belastingsweerstanden moeten gebruiken.
Pas wel op met de montage van dergelijke weerstanden, ze worden warm!
Er worden vaak ook zogenoemde CAN-bus LED lampen aangeboden waarbij je dan weer geen belastingsweerstanden zou nodig hebben, maar mijn ervaring is dat niet altijd even goed blijft werken.
Soms blijft de defecte-lamp melding herhaaldelijk opkomen en in het ergste geval heb ik zelfs bemerkt dat "opeens" de LED lamp het tijdelijk even niet meer doet, totdat je het contact uitschakelt!
- Bij sommige LED vervangingslampen moet je de nokjes van de bajonet-voet soms iets wegvijlen om ze passend te krijgen bij de 1100 en 1150.
Bij de 1200RT hoeft dat weer niet, die heeft een "universele" lampvoet waarbij elke "type 1156" lamp past.
- Helaas blijkt in de praktijk niet alle LED vervangingslampen voldoende goed het licht rond te stralen zoals de gloeilamp dat wel doet. Controleer altijd, vooral overdag bij goed veel zonlicht, of je die LED lamp wel ziet werken.
Vergelijk dit ook met het lichtbeeld van de originele gloeilamp.
Deels komt dat ook door de beperkte werking van de reflectoren IN de achterlichtunit zelf (vooral bij de 1100 en 1150).
Daarnaast zal alleen LED vervangingslampen op de 1200RT zeker en vast de defecte-lamp detectie triggeren, wat je weer kan ondervangen door wederom belastingsweerstanden, maar ook daar moet oppassen met de gegenereerde warmte daarvan.
Het is vaak beter en veiliger om de gehele achterlicht unit te vervangen (bijv. WhiteLights bij de 1100 en 1150) of speciaal ontwikkelde LED vervangingslampen (zoals Road Rocketeer, die ondertussen helaas niet meer bestaat, erg jammer).
- Je kunt vaak wel redelijk straffeloos bij de bestaande gloeilampen (dus parallel daaraan) LED lampen erbij op aansluiten.
Pas dus goed op met "experimenteren".