Melding defecte lamp

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mello
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Melding defecte lamp

Ongelezen bericht door Mello »

Gisteren kwam ik er achter dat mijn rechter stadslicht het niet deed zonder dat de BC hier een melding van gaf.
Volgens de handleiding zou de BC hier een melding van moeten maken met het lamp symbool en de pijl naar voren.
Vandaag eens gekeken of de melding wel door komt door een lamp van het achterlicht eruit te draaien. Geen melding. 2 lampen uit het achterlicht. Toen kwam er wel een melding voor het achterlicht en ook voor het stadslicht :?:
Motor af gezet, lampen achter er weer in en weer starten. Nu wel een melding voor een kapotte lamp voor _001 . Na nog een keer motor af en weer starten, weer geen melding :roll:

Zijn er mensen die deze ervaring ook hebben? Het betreft een -1200- 2006.

[groet] Johan
Inspector Gadget

Re: Melding defecte lamp

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt redelijk met mijn ervaringen.

De 2006 1200RT zijn degene met nog 1e generatie ZFE. (centrale brein én aansturing van de gloeilampen)
Vanaf 2007 is daar een revisie op gekomen.

Je kunt het beste je motor laten uitlezen & updaten bij een BMW dealeRT.
Dan wordt je motor via het internet gekoppeld aan de fabriek om te zien of er software-updates beschikbaar zijn of niet.

Het achterlicht is ontworpen op de BMW-manier;
Er zitten wel 2 gloeilampen in, maar elk met slechts 1 gloeidraad
En beide zijn én rem- én dimlicht.
De spanning wordt gemoduleerd om het verschil tussen dimlicht en remlicht te simuleren.

Als 1 gloeilamp defect raakt van het achterlicht wordt dat inderdaad niet altijd juist gedetecteerd door de lampen-defect detectie.

Zeker met draaiende motor.
Terwijl met niet-draaiende motor en contact-aan, wel de ene defecte remlicht gedetecteerd wordt.

Is dus "normaal". ;)
Mello
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Ongelezen bericht door Mello »

Goed om te horen dat dit "normaal" is. Jammer dat je dus niet op de computer kunt vertrouwen en ik dus de V maar weer in de BRAVO stop.
M.a.w. de verlichting controleren voordat we weg rijden :D

Bedankt voor het antwoord ;)
1-handed
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Ongelezen bericht door 1-handed »

Toevallig heb ik dit getest, ben aan het kijken om het 3e remlicht in mijn topkoffer te monteren
De remlicht lamp er uit gehaald en gelijk storing op het scherm, lamp er weer in oké
Inspector Gadget

Dat is met slechts alleen contact-aan en zonder draaiende motor?

Is er nog een verschil wat het dashboard aangeeft als je één lamp er uit laat en bij lopende motor de rem bedient?
1-handed
Contacteer:

Maak bij mij GEEN verschil

Inmiddels is het 3e rem licht binnen , kunnen vanavond even testen of het gaat werken zonder storings melding _001
Word vervolgd
Inspector Gadget

Dank voor de update;
Het zal in mijn geval dan waarschijnlijk komen door de type lampen die ik gebruik (Kisantech tailBlazer) óf de verschillen die er simpelweg bestaan in de elektronica tussen bouwjaar 2010 en de modellen van daarvoor. _001

In de bijlage de installatie-handleiding van de BMW Deluxe LED remlicht voor CAN-bus, indicatief.
Wellicht heb je er wat aan, you never know! ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1-handed
Contacteer:

We hebben het hier wel over een totaal ander 3e rem licht

Die ik bedoel hoort in de topkoffer ( GTL 1600) van mij past
Neem aan dat de aansluiting niet veel verschilt, aangezien de zeer lage wattage van het LED remlicht verwacht ik geen probleem om het zo aan te koppelen ( door verbinden)
Anders ga ik de wattage van de lampen onderuit brengen , standaard is 21 w als ik het goed heb ???
Inspector Gadget

Ik wist dat het inderdaad hier om een totaal ander 3e remlicht ging, je had er, ondertussen al weer lang geleden volgens mij, ergens melding van gemaakt dat je die ging aanschaffen i.v.m. met je K1600 topkoffer.

Dat e.e.a. niet overeen zal komen met de BMW Deluxe LED licht had ik ook wel verwacht, de K1600 topkoffer heeft ook nog centrale vergrendeling. De bekabeling zal wellicht niet geheel overeenkomen.

Vandaar dat ik ook aangaf, "...indicatief..."

Als je weet hoe het 1 aangesloten wordt, kan je soms herleiden hoe iets anders (ook) aangesloten kan worden.
Althans, dat was mijn ff offtopic gaande idee.

Terug dan weer on-topic;

Inderdaad, een LED lamp zal de defecte-lamp detectie niet triggeren noch problemen hoeven te geven.
Zolang de bestaande gloeilampen maar blijven bestaan zal dat, tenzij het speciale lampen zijn, geen problemen moeten geven.

Klopt, de gloeilampen voor dim- en remlicht zijn 21 watt, enkelvoudige gloeidraad.

Heeft de K1600 3e remlicht slechts alleen een 2-polige aansluiting, dus geen 2e stekker o.i.d.?
Dan kan je die m.i. inderdaad parallel schakelen over de draden die naar de bestaande gloeilampen lopen.
Leuk detail: als je daarna met een Action Camera opnames maakt van je 3e LED remlicht zie je die inderdaad knipperen in de dimlicht-stand, waarmee ook de bestaande gloeilampen mee worden aangestuurd om dim-licht mee te simuleren.
Remming geeft dan volledige spanning, en dus volop licht.
1-handed
Contacteer:

We begrijpen elkaar _004

He le maal top dat je mee denkt geweldig _004

Word vervolgd ;)
Inspector Gadget

Duim omhoog terug! _004

Zal best mooi zijn. _005
1-handed
Contacteer:

Oke test GESLAAGD Big RT Smile
GEEN fout melding in het scherm, 3e remlicht brand ook normaal als de lampen branden een komt erg mooi op bij het remmen
Nog mooier zou zijn dat die alleen op licht bij het remmen _001 denk niet dat die werkt aangezien de lampen altijd branden toch ????

Weet iemand ook of dit bij de 1600 zo is of licht brand en op ligt bij remmen ??
Inspector Gadget

Volgens mij zit er geen elektronica in de topkoffer K1600 LED lamp, dus ja, deze zal (altijd) gedimd branden samen met het dimlicht en (veel? _001 ) feller gaan branden bij remming.

Er zijn wel oplossingen om dat 3e remlicht extra attentiewaarde te geven (lees: knipperen, zelfs afhankelijk hoe hard je remt, dus vertraagd) maar dan ga ik weer offtopic. ;)
1-handed
Contacteer:

Thanks _004
1-handed
Contacteer:

Bij de 1600 brand die alleen maar bij het remmen heb ik inmiddels begrepen , maar ja op deze manier verhoogd het ook je zichtbaarheid :D
Inspector Gadget

Zoek maar eens op YT naar k1600 remlicht en je bemerkt hoeveel moeite zij doen om de functie te krijgen op hun k1600 die jij nu hebt op de 1200RT. :lol: _004
1-handed
Contacteer:

zal die wel werken op de accessoires stekker , of brand die ook constant ??
Inspector Gadget

Op YT zie je vele voorbeelden (op de K1600) waar men het derde remlicht al dan niet OEM, aanpast met extra elektronica danwel met niet-OEM LED lampen.

De oplossing waar ik aan dacht, maakt (ook) geen gebruik van de accessoires aansluiting.
En de vele andere oplossingen die ik ken danwel bezit maken ook geen gebruik van de accessoires aansluiting.
Sterker nog, alleen de BMW Deluxe CAN-bus LED is vooralsnog de enige die ik ken die wel de accessoires aansluiting nodig heeft. Waarschijnlijk om het knipperende effect te geven bij remming. _001

Punt is dat de 1200RT de spanning naar de rem/dimlicht moduleert om zo dimlicht te simuleren.
Pas als je remt komt de volle 12 volt op de gloeilampen te staan.
En met LED heb je weinig spanning en stroom nodig om ze toch te laten werken.
Vandaar dat je de LED wel/ook ziet bij slechts alleen dimlicht.
1-handed
Contacteer:

Dit kwam ik nog tegen
http://www.lumimoto.com/N_frame.html?ht ... _home.html

Technische Oplossingen

Voor BMW

Rechte Lamp LED Matrix II

Hoi Danny,

Beide lampen werken ondertussen prima door wat eigen kluswerk.

Misschien een tip voor toekomstige BMW klanten.

Algemeen:

Bij het installeren van de led-lampen dient te polariteit van de bestaande units omgewisseld te worden omdat de ouderwetse niet gevoelig zijn voor waar de plus en de min zit, is dit bij leds (eigenlijk gewoon diodes) wel het geval. Dit kan verder geen kwaad overigens.

Specifiek:

De BMW motoren na 2001 hebben het zogenaamde Canbus systeem wat inhoudt dat het motormanagement niet merkt dat de lamp aan de achterzijde brandt, dit heeft te maken met het zeer geringe verbruik van de lampen. Dit is eenvoudig op te lossen om eerst te testen met originele lamp erin en de led lamp er even tijdelijk aan te vast te maken, (kijken of hij brandt), brand hij wel, originele lamp eraf, alleen led-lamp erin, brandt niet ? Dan kan dat kloppen, er zal een verbruiker voor de ledlamp moeten worden gemonteerd om de computer te laten merken dat er wel degelijk stroom naar achteren moet gaan. Dit doe je middels het solderen van een weerstandje. Elke elektronicawinkel kan je vertellen hoeveel Ohm de weerstand moet zijn. Uitgangspunt is dat je de waarden opgeeft van je oude lamp en daarvandaan kan het aantal ohm worden berekend. (normaa: 12 V en 5/21 Watt)

Bij de BMW motoren van voor 2001, bv de R-versies (1100/100 etc…..) hebben de achterlichtunits geen gecombineerde achterlichtunit als bij de 1150/1200 serie.

Hierbij moeten dus 2 lampen gemonteerd worden. Dit doe je (heb ik ook gedaan) middels in het het standlichthuis de ledlamp te draaien met de normale capaciteit.

In de onderste unit zit het remlicht, hier moet een sterkere lamp in, die met de hogere intensiteit. Bij het remmen moet de volledig intensiteit branden.

Nu wil het geval dat de ledlamp met hogere intensiteit perfect past in de nieuwere BMW modellen na 2001, hij heeft namelijk een gecombineerde werking van standlicht en remlicht, alleen heeft hij twee pootjes aan de onderzijde en twee pinnetjes die op verschillende hoogte staan, werkt prima in nieuwere BMW, in oudere BMW gaat dit niet werken.

Dit los je alsvolgt op: het pinnetje/nokje dat aan de zijkant van de lamp zit en het hoogste zit, schuur je voor de helft eraf. Verder soldeer je een klein revetje op de onderste 2 contactpunten, zodat beide contactpunten bij het remmen in werking gaan.

Hierna werkt de lamp perfect.

Het is even klussen, maar…dan heb je ook wat. M.i. is de lichtopbrengst meer dan voldoende.

Je mag dit document gebruiken voor toekomstige BMW-klanten hoor.

Groetjes

Johan Pieters
Inspector Gadget

Waarbij ik het als volgt samenvat/aanvullen;

- Je kunt niet eenvoudigweg de gloeilampen van de rem- en dimlichten vervangen door led lampen.
Led lampen geven te weinig belasting qua stroomopname wat storingen kan geven.
Ook bij de 1100 en 1150 serie.
Niet alleen bij de eventueel aanwezige defecte-lamp detectie, maar ook ABS storingen!
(daar zijn al verschillende draadjes over geweest op het forum)
Je zult bij gebruik van (alleen) led lampen zogenoemde belastingsweerstanden moeten gebruiken.
Pas wel op met de montage van dergelijke weerstanden, ze worden warm!
Er worden vaak ook zogenoemde CAN-bus LED lampen aangeboden waarbij je dan weer geen belastingsweerstanden zou nodig hebben, maar mijn ervaring is dat niet altijd even goed blijft werken.
Soms blijft de defecte-lamp melding herhaaldelijk opkomen en in het ergste geval heb ik zelfs bemerkt dat "opeens" de LED lamp het tijdelijk even niet meer doet, totdat je het contact uitschakelt!

- Bij sommige LED vervangingslampen moet je de nokjes van de bajonet-voet soms iets wegvijlen om ze passend te krijgen bij de 1100 en 1150.
Bij de 1200RT hoeft dat weer niet, die heeft een "universele" lampvoet waarbij elke "type 1156" lamp past.

- Helaas blijkt in de praktijk niet alle LED vervangingslampen voldoende goed het licht rond te stralen zoals de gloeilamp dat wel doet. Controleer altijd, vooral overdag bij goed veel zonlicht, of je die LED lamp wel ziet werken.
Vergelijk dit ook met het lichtbeeld van de originele gloeilamp.
Deels komt dat ook door de beperkte werking van de reflectoren IN de achterlichtunit zelf (vooral bij de 1100 en 1150).
Daarnaast zal alleen LED vervangingslampen op de 1200RT zeker en vast de defecte-lamp detectie triggeren, wat je weer kan ondervangen door wederom belastingsweerstanden, maar ook daar moet oppassen met de gegenereerde warmte daarvan.
Het is vaak beter en veiliger om de gehele achterlicht unit te vervangen (bijv. WhiteLights bij de 1100 en 1150) of speciaal ontwikkelde LED vervangingslampen (zoals Road Rocketeer, die ondertussen helaas niet meer bestaat, erg jammer).

- Je kunt vaak wel redelijk straffeloos bij de bestaande gloeilampen (dus parallel daaraan) LED lampen erbij op aansluiten.

Pas dus goed op met "experimenteren". ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”