20.000 beurt, anders nog iets?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

20.000 beurt, anders nog iets?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Na 20 maanden gaat ie volgende week bij de BMW dealer op voor de 20.000 beurt.
Preventief laat ik de lampjes vervangen en ik vroeg me af of er nog andere zaken zijn die verstandig zijn naast de standaard beurt extra aandacht te geven.
Is het b.v. zinvol cardan- of versnellingsbakolie te laten verversen?

Ik heb bij de dealer al melding gemaakt van de gele verkleuring van het linker klepdeksel, geen idee waar dat vandaan komt.
Het ziet er uit als een vloeistoflekkage, maar het plakt niet en laat zich met cleaner niet verwijderen.

Ronald
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 20.000 beurt, anders nog iets?

Ongelezen bericht door Baird »

_001

Ik zou de garantie van de dealer willen hebben dat hij alle punten van de 20k lijst echt doet en daar net als bij Toyota weer een jaar of 20.000 km garantie op geeft!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Baird schreef:_001

Ik zou de garantie van de dealer willen hebben dat hij alle punten van de 20k lijst echt doet en daar net als bij Toyota weer een jaar of 20.000 km garantie op geeft!

Proef ik hier een Toyota fan??
Ik in ieder geval wel. Tenminste een merk dat echt betrouwbaar is!!! Kan ik van de -1200- niet echt zeggen.
Na een lekkend koppelingsreservoir en een defecte benzinemeter wat een berg euri's kost hoop ik dat mij verdere ellende bespaard blijft. Neemt niet weg dat ik geen andere motor zou willen _004

Luc
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Erteetje schreef:

Ik in ieder geval wel. Tenminste een merk dat echt betrouwbaar is!!! Kan ik van de -1200- niet echt zeggen.
Na een lekkend koppelingsreservoir en een defecte benzinemeter wat een berg euri's kost hoop ik dat mij verdere ellende bespaard blijft. Neemt niet weg dat ik geen andere motor zou willen _004

Luc
Yep, heb het al vaker gezegd: Ik wou dat Toyota motorfietsen zou maken, misschien een beetje saai maar er wordt tenminste meer gereden dan gesleuteld! _004
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

+1
Als je een toyota monteur na de beurt vraagt of er nog bijzonderheden waren, kijkt hij je heel raar aan met een blik van "waar heb je het over" _004
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Erteetje schreef:

Luc
Dat noemden ze vroeger bij Engelse motoren: "karakter".:shock:
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Yep, heb het al vaker gezegd: Ik wou dat Toyota motorfietsen zou maken, misschien een beetje saai maar er wordt tenminste meer gereden dan gesleuteld! _004
Daarom rijdt mijn vrouw een Daihatsu Materia (eigenlijk een Toyota BB ) en ik een Yamaha ;)
Doen het altijd en zelf als je het onderhoud een keer overslaat is er niets loos .
Apk ? nog nooit afgekeurd _004
Aircooled
Bijz: Full option.
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Ongelezen bericht door Aircooled »

als je een betrouwbare motor wilt hebben die (bijna) nooit kapot gaat, moet je een Honda kopen

Ik heb er vele gehad en zonder flauwekul die krengen zijn bij normaal gebruik niet kapot te krijgen,

kan Bmw nog iets van leren.........ps heb geen Honda meer wel een Bmw hehe Big RT Smile
Nicht immer aber immer ofter...
Tuinbank

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Aircooled schreef:als je een betrouwbare motor wilt hebben die (bijna) nooit kapot gaat, moet je een Honda kopen

Ik heb er vele gehad en zonder flauwekul die krengen zijn bij normaal gebruik niet kapot te krijgen,

kan Bmw nog iets van leren.........ps heb geen Honda meer wel een Bmw hehe Big RT Smile
Heb diverse Honda's en Suzuki gereden. Echter ook bij die machines de nodige dure reparaties gehad.
Bevoordeeld lagers van krukas (2*), vastloper, aandrijflijn van burgman totaal aan gruzelementen. Bij vervangen aandrijfsnaar door dealer (20000km beurt) bout niet geheel goed vastgezet, keurig door dealer opgelost. Brandstof problemen met carburateurs en sluiting in elektra circuit . Dus probleemloos zijn ze zeker niet.
maar na al die Japanners een BMW genomen en die mag duurder zijn in gebruik en onderhoud maar rijd zoveel beter.
Wil niet meer anders _004
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Aircooled schreef:als je een betrouwbare motor wilt hebben die (bijna) nooit kapot gaat, moet je een Honda kopen

Dat deed ik ook.
Een Honda CBF1000F vorig jaar nieuw gekocht en na 83 km op de klok vastloper in het blok.
Geen flauwekul. Dus ben nu weer lekker terug bij BMW en tot nu toe nog steeds niet kapot.
Vastloper ging gelukkig met 25km/h en niet met 120km/h en Honda service vond ik niet top.
Er werd ook niet gepraat over de eventuele letselschade die had kunnen gebeuren, moest niet zeuren. Kreeg nieuw blok plus wat extra's (hoofdzakelijk omdat mijn dealer erachter aan ging) en moest verders mijn mond houden en mocht tegen niemand wat zeggen.
Per saldo denk ik dat ik geluk heb gehad dat ik niet hard reed, zelfs mijn motormaatje schrok. Zelfs mensen uit de buurt waar we reden kwamen kijken zoveel kabaal gaf die vastloper.
Ik ben ff helemaal Honda af.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Beste mensen

We dwalen inmiddels (te) sterk af van het oorspronkelijke onderwerp wat, zoals de titel al zegt: de 20.000 km beurt van de -1200- is. Graag weer on-topic!
EL SCORPIO

Bert, helemaal gelijk.

Zoals ik in mijn boekjes zie en ik mijn dealer gesproken heb is een 20.000 beurt opgebouwd uit standaard zaken met standaard BMW tijden.
Dus zou de prijs van een 20.000 km beurt niet teveel van prijs mogen verschillen.
Zijn er wel verschillen dan wil ik persoonlijk daar ook meer van weten.
Dan krijg je inzicht in waar de verschillen zitten en zou je met je dealer kunnen overleggen over een prijs.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Deze prijsverschillen zijn inderdaad soms erg groot enhet moest eigenlijk niet kunnen. Er kunnen natuurlijk wel prijsverschillen zitten in de gebruikte oliesoort en de bougies die gemonteerd worden. Dus de ene dealer kan de goedkoopste bougies monteren terwijl de andere er mischien iridium bougies in zet. Het arbeidsloon zou praktisch gelijk moeten liggen zou ik denken.
Bert M
Erelid
Erelid

Ton1959 schreef:Deze prijsverschillen zijn inderdaad soms erg groot enhet moest eigenlijk niet kunnen. Er kunnen natuurlijk wel prijsverschillen zitten in de gebruikte oliesoort en de bougies die gemonteerd worden. Dus de ene dealer kan de goedkoopste bougies monteren terwijl de andere er mischien iridium bougies in zet. Het arbeidsloon zou praktisch gelijk moeten liggen zou ik denken.
Zijn officiële BMW-dealers vrij om eigen keuzes te maken inzake te gebruiken merken olie en vervangdelen?

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959

Bert M schreef:
Ton1959 schreef:Deze prijsverschillen zijn inderdaad soms erg groot enhet moest eigenlijk niet kunnen. Er kunnen natuurlijk wel prijsverschillen zitten in de gebruikte oliesoort en de bougies die gemonteerd worden. Dus de ene dealer kan de goedkoopste bougies monteren terwijl de andere er mischien iridium bougies in zet. Het arbeidsloon zou praktisch gelijk moeten liggen zou ik denken.
Zijn officiële BMW-dealers vrij om eigen keuzes te maken inzake te gebruiken merken olie en vervangdelen?

[groet]

Bert M
Nou in de tijd dat ik werkte bij een dealer moesten de meeste onderdelen origineel zijn zeker voor de balieverkoop. Maar bijvoorbeeld een BMW oliefilter of een Knecht of Mahle zijn van dezelfde kwaliteit maar wel een andere prijs. En een Bosch bougie in een BMW doos kost meer als een Bosch bougie in bosch verpakking.. Terwijl het om dezelfde bougie gaat. Hetzelfde hadden wij met NGK voor Honda . Zelfde onderdeel ander doosje. Maar de importeurs zien het liefst dat alleen de originele verpakkingen gebruikt worden die via hun komen en die zijn net iets duurder. En als de dealer daar ook een prijsverschil voor zou hanteren dan krijg je ook een variatie van prijs.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Ton1959 schreef:. Het arbeidsloon zou praktisch gelijk moeten liggen zou ik denken.
Dat is niet zo. Heer BMW heeft wel per soort werkzaamheid te faktureren tijdseenheden voorgeschreven, maar de dealert mag zijn eigen prijs aan zo´n tijdseenheid hangen.
Jekihero

doov650 schreef:
Ton1959 schreef:. Het arbeidsloon zou praktisch gelijk moeten liggen zou ik denken.
Dat is niet zo. Heer BMW heeft wel per soort werkzaamheid te faktureren tijdseenheden voorgeschreven, maar de dealert mag zijn eigen prijs aan zo´n tijdseenheid hangen.
Uit een ander draadje:
Jekihero schreef:
Momenteel leggen 1-handed en ik de rekeningen naast elkaar.

Opmerkelijk is ook:
Bij Motoport kost de standaard 20.000 beurt € 291.97 (43 eenheden)
Bij Motorplaza € 192.02 (37.80 eenheden)

Een arbeidseenheid bij Motorport is dus € 6.79 en bij Motorplaza € 5.07 en dat alles excl. de BTW

Ronald
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Was 1 arbeidseenheid bij BMW nou een kwartier?
J vd B te V

HansD schreef:Was 1 arbeidseenheid bij BMW nou een kwartier?
Had een reparatie bij De Jong in Alphen anderhalve maand geleden.
Zij rekenden eenheden van 5 minuten.
Tarief was 6 euro ex BTW.

PS: De Jong is voor zover ik weet nu nog steeds officieel BMW MOTORRAD dealer.
Laatst gewijzigd door J vd B te V op 30 sep 2013, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert M
Erelid
Erelid

Denk het niet want dan zou een 20.000 beurt dus ergens tussen de 9 en 10 klokuren in beslag nemen. Ben bang dat één arbeidseenheid 5 minuten is, als ik zo even langs mijn duim na reken (ca. 3,5 klokuren kost de beurt dan en dat geloof ik wel). Uurtarief van Motoport ligt dan op 81,48 excl btw en dat van Motorplaza op 60,84 excl btw. En dat zijn, ondanks de zeldzame hoogte, bedragen die ik wel realistisch acht.
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ton1959

Maar tegenwoordig als je naar de garage gaat kan de dealer je toch van tevoren al zeggen wat een standaard grote beurt kost dus eigenlijk zijn er dan geen verrassingen. Om toch maar even op het onderhoud terug te komen wat gedaan moet worden bij een grote beurt en wat gedaan word zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen.
De ene garage doet meer dan nodig en de andere minder. En dit vroeg ik eens na bij de importeur en die was het er mee eens dat er ook meer gedaan mag worden dan nodig is ( maar niet minder).
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

6 minuten. Anders zijn die getallen achter de komma niet te verklaren.
Jekihero

http://home.wanadoo.nl/menk/_f650/kosten_nl.html
Schijnt toch 5 minuten te zijn.

Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat bij 1-handed het tarief van de GS is aangehouden.
Minder tupperware is minder eenheden.

Ik ga morgen bij BMW informeren.

Ronald
Mello
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Ongelezen bericht door Mello »

Jekihero schreef:Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat bij 1-handed het tarief van de GS is aangehouden.
Minder tupperware is minder eenheden.
Ronald

Ik denk het niet.
Mijn -1200- is laatst bij dezelfde dealer geweest en ik kom op € 5.08.
Dit betrof een 80.000 Km beurt, 52 eenheden € 264,16. Dit zou dan 4 uur en 20 minuten zijn :?:

Johan
J vd B te V

Dus De Jong in Alphen hanteert weer andere tarieven? (Zie mijn vorige post. )
Bij mijn auto's (Ford) hanteert de dealer vaste prijzen per type. Daar zitten standaard dingen in. Meerwerk kost natuurlijk ook nog wat.
Jekihero

Mello schreef:
Ik denk het niet.

Johan
Wàt denk je niet Johan?

Dat voor een GS minder eenheden gerekend wordt?

Ronald
Mello
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Ongelezen bericht door Mello »

Jekihero schreef:
Mello schreef:
Ik denk het niet.

Johan
Wàt denk je niet Johan?

Dat voor een GS minder eenheden gerekend wordt?

Ronald
Er zal voor een GS best minder eenheden worden gerekend vanwege minder tupperware. Maar zoals ik het zie rekent Motorplaza een lager uurloon. Of te wel een lager eenheids loon.

Of zie ik het nu verkeerd _001

Johan
Jekihero

Yep, Motoport is bijna 34% duurder per eenheid.
Ondanks dat men in de randstad gemakkelijk hogere tarieven rekent is dit m.i een onverklaarbaar verschil.

Ronald
J vd B te V

Jekihero schreef:Yep, Motoport is bijna 34% duurder per eenheid.
Ondanks dat men in de randstad gemakkelijk hogere tarieven rekent is dit m.i een onverklaarbaar verschil.

Ronald
Zijn de Motoport vestigingen dan verschillend in tarieven? ????.
Jekihero

J vd B te V schreef:
Zijn de Motoport vestigingen dan verschillend in tarieven? ????.
Geen idee, maar niets verbaast mij meer met het prijsverschil tussen Motorplaza en Motoport ter illustratie.
En als BMW dan geen tarieven maar eenheden voorschrijft aan de BMW dealers die zich daar vervolgens ook niet aan houden is de chaos compleet.
Mijn ietwat ongenuanceerde opmerking was meer in algemene zin bedoeld.

Ronald
1-handed
Bijz: www.1-handed.com
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Ongelezen bericht door 1-handed »

Ik zie vaak prijzen waar onderdelen voor ingekocht worden , je wil niet weten wat uiteindelijk de consument betaalt . onderdelen verkopen is een gouden handel
Laatst gewijzigd door 1-handed op 02 okt 2013, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
EL SCORPIO

Dat had ik ook met mijn fietsonderdelen inkoop.
Wat een prijsverschil met de detailhandel verkoop.
En ik geniet er nog steeds van als ik mijn vrouw en dochter hun fietsen doe.
Is een hobby therapie voor mij en ook een financiele winst want de fietsenmaker weet ook zijn prijzen.
Heb het werk van mijn wijlen opa en wijlen vader geleerd en heb zelfs nog gereedschap van hun, buiten mijn eigen gereedschap.

Maar met motoren is het precies hetzelfde.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”