Verlichting snelheidsmeter 1150RT vervangen?
Moderator: RT_Patrick
Verlichting snelheidsmeter 1150RT vervangen?
De verlichting van de snelheidsmeter van mijn 1150RT is stuk.
In de manuals die ik dankzij het forum heb, heb ik geen info gevonden over de vervangingsprocedure. Twee vragen:
- is het zelf te doen voor iemand zonder onderhoudservaring met de motor?
- hoe lang doet een dealermonteur erover?
Sent from my iPad aan alle forumleden HD
In de manuals die ik dankzij het forum heb, heb ik geen info gevonden over de vervangingsprocedure. Twee vragen:
- is het zelf te doen voor iemand zonder onderhoudservaring met de motor?
- hoe lang doet een dealermonteur erover?
Sent from my iPad aan alle forumleden HD
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: Verlichting snelheidsmeter 1150RT vervangen?
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- japachap
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Het is een flinke klus, maar niks te ingewikkeld.
De Kuip moet af- beide zijkanten. Spiegels ook. Daarna de scherm en de zwarte paneel onder het ruit. Verlies de kliene schiven/schokdempers van oder het ruit niet!. Daarna kom je de dashpaneel toe. Dit moet ook los gemaakt worden. Let op- je hoeft niet de koplamp insteller los te maken- maar het helpt...Dit is allemaal om bij de achterkant van de snelheidsmeter bij te komen. Als je de lamphouder kunt berijken, dan is het gewoon trekken of draii-en-trekken en een nieuwe lamp erin,
Voor een onevaren iemand ik schat 2-3 uren in...
Helpt ook om een stuk schuim erbij te hebben met een tekeneong van de kuipdelen- daarbij steek je de los kuipschroeven in de schuim in de juiste plek.
Bij een dealer??? 1- 1.5uren??? Maal 80euros/uur...???
Het is goede evaring om te leren hoe de 1150 kuip in elkaar gaar. Het is de eenige klus dat moet gebeuren voordat bijna alle andere taken kunnen gebeuren. Ga goed voorberijd en houd alles netjes en het zal je lukken.
De Kuip moet af- beide zijkanten. Spiegels ook. Daarna de scherm en de zwarte paneel onder het ruit. Verlies de kliene schiven/schokdempers van oder het ruit niet!. Daarna kom je de dashpaneel toe. Dit moet ook los gemaakt worden. Let op- je hoeft niet de koplamp insteller los te maken- maar het helpt...Dit is allemaal om bij de achterkant van de snelheidsmeter bij te komen. Als je de lamphouder kunt berijken, dan is het gewoon trekken of draii-en-trekken en een nieuwe lamp erin,
Voor een onevaren iemand ik schat 2-3 uren in...
Helpt ook om een stuk schuim erbij te hebben met een tekeneong van de kuipdelen- daarbij steek je de los kuipschroeven in de schuim in de juiste plek.
Bij een dealer??? 1- 1.5uren??? Maal 80euros/uur...???
Het is goede evaring om te leren hoe de 1150 kuip in elkaar gaar. Het is de eenige klus dat moet gebeuren voordat bijna alle andere taken kunnen gebeuren. Ga goed voorberijd en houd alles netjes en het zal je lukken.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
@Benji: die posting (voor een 1100RT) had ik inderdaad gevonden en mijn vrees dat het een behoorlijk bewerkelijke klus zou zijn, is inmidels bewaarheid door japachap.
@ japachap: bedankt voor je heldere uitleg. Poef, da's nog een hele klus. Dan toch maar langs de dealer.
Gelukkig heb ik nog garantie 

@ japachap: bedankt voor je heldere uitleg. Poef, da's nog een hele klus. Dan toch maar langs de dealer.

- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Vallen lampjes onder de garantie?
Als je dan eenmaal zover bent vervang dan alle lampjes waar je dan bij kunt, kun je er weer 10 jaar tegen
Het is best zelf te doen, neem je tijd, rechtsom vast, linksom los, boutjes bij elkaar houden, wat foto's maken met je smartphone, etc. aan het eind van de dag ben je ape-trots op jezelf en kun je van die centen lekker uit eten!!
Als je dan eenmaal zover bent vervang dan alle lampjes waar je dan bij kunt, kun je er weer 10 jaar tegen

Het is best zelf te doen, neem je tijd, rechtsom vast, linksom los, boutjes bij elkaar houden, wat foto's maken met je smartphone, etc. aan het eind van de dag ben je ape-trots op jezelf en kun je van die centen lekker uit eten!!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
@Baird: daar zeg je zoiets! Bedankt voor de tip. Qua project heb je gelijk, eigenlijk best leuk om de motor zo wat beter te leren kennen. Misschien moet ik het los van wel of geen garantie gewoon zelf proberen.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Bij 1100 en 1150Rt moet bij bijna elke klus eerst de "tupperware" eraf (kuipdelen). Op een gegeven moment kun je dat dromen. Wel af en toe de boutjes vervangen (nieuw setje kost 12 Euro). Succes!RoadXplorer schreef:@Baird: daar zeg je zoiets! Bedankt voor de tip. Qua project heb je gelijk, eigenlijk best leuk om de motor zo wat beter te leren kennen. Misschien moet ik het los van wel of geen garantie gewoon zelf proberen.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 18 Reacties
- 4996 Weergaves
-
Laatste bericht door peijsj
-
- 12 Reacties