Stuur verbreden/vervangen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
jeroen.vanschaik
Type: R1100RT
Bijz: 1999'er
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Schijndel

Stuur verbreden/vervangen

Ongelezen bericht door jeroen.vanschaik »

Ik rij naast de BMW -1100- ook een transalp om te spelen in het zand etc. Lichte motor, weinig vermogen etc, maar toch een redelijk fun factor.
Echter wen ik aan het brede stuur van de alp, en wil zoiets dergelijks ook op de bmw gaan toepassen. Daarmee krijg ik simpelweg meer macht over het stuur.
Heeft iemand hier ervaring mee of een tip waar ik kan zoeken voor onderdelen?

Groeten,
Jeroen
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: Stuur verbreden/vervangen

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Heb je al eens gemeten hoeveel het verschil in stuurbreedte werkelijk is?
Heeft het gemakkelijker sturen van de Transalp niet veel meer te maken met het gewicht van de motor zelf en de totale geometrie?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
jeroen.vanschaik

Ik zal het breedte verschil eens opmeten. Natuurlijk is de alp een veel lichtere motorfiets, en dat heeft effect. De motoren zijn niet te vergelijken, dat weet ik.
Aangezien ik in februari de rt op de grond heb gelegd op een koude vroege ochtend, heb ik er enige tijd niet op gereden vanwege de schade. Gisterenavond het kuipwerk weer kunnen monteren na reparatie, dus vandaag weer op de rt naar het werk.
In de tussentijd heb ik dus alles (touren,woonwerk) op de alp gedaan. Nu Bij de 'overstap' vallen juist de verschillen op, en ja natuurlijk moet ik weer even wennen.
Enfin, voor mijn gevoel (=persoonlijk) is er wat winst te halen qua handling en zitpositie. Vandaar de oriëntatie...
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Ik heb stuurverhogers van http://www.nippynormans.com gemonteerd. Behalve iets hoger komt het stuur ook iets naar je toe en zet je de stuurhelften iets verder uit elkaar. Het scheelt naar alle kanten maar een paar centimeter maar voor het gevoel van controle en comfort vond ik het veel schelen. Als je googled op stuurverhogers bmw rt (of raisers bmw rt) vind je van alles.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Echt stuurverbreder kant-en-klaar ben ik vooralsnog niet tegengekomen.
Het is ook voor het eerst dat ik die vraag voorbij zie komen op het forum, als ik ff terugkijk vanaf zo 2009. _001

Wel heb ik iets vergelijkbaars, maar ik heb die vooralsnog niet aan uitgebreide testen onderworpen:
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showrub ... 01,,,,.htm

Wel zal je eens kunnen overwegen stuurverhogers, eventueel met setback, waardoor je zitpositie en algehele houding wellicht verbeterd kan worden.
Daar zijn diverse draadjes en meningen over te vinden op het forum.

Maar ik begrijp je wel, als je bijvoorbeeld de 1200GS(A) vergelijkt met de 1200RT, dat is inderdaad veel breder qua stuur.
Ik denk alleen dat als je dat als zodanig gaat toepassen op de RT, het redelijk aannemelijk gaat worden dat je meer op je polsen gaat hangen door de geometrie van de motor. _001

Daarnaast zijn er ook ervaringen met andere niet-OEM zadels en zelfs seatjacks (plaatjes onder je zadelhoogteverstelmechanisme) te vinden op het forum.

Vergeet ook niet dat je op de 1100RT & 1150RT veel meer *in* de motor zit, in plaats van "erop".
Dat viel mij gelijk op tussen mijn 1100RT en 1200RT. ;)

Kortom, je zitpositie en houding is zeker te verbeteren zonder dat je gelijk een chopperstuur moet monteren. :lol:
jeroen.vanschaik

dutchmidiman schreef:Echt stuurverbreder kant-en-klaar ben ik vooralsnog niet tegengekomen.
Het is ook voor het eerst dat ik die vraag voorbij zie komen op het forum, als ik ff terugkijk vanaf zo 2009. _001

Wel heb ik iets vergelijkbaars, maar ik heb die vooralsnog niet aan uitgebreide testen onderworpen:
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showrub ... 01,,,,.htm

Wel zal je eens kunnen overwegen stuurverhogers, eventueel met setback, waardoor je zitpositie en algehele houding wellicht verbeterd kan worden.
Daar zijn diverse draadjes en meningen over te vinden op het forum.

Maar ik begrijp je wel, als je bijvoorbeeld de 1200GS(A) vergelijkt met de 1200RT, dat is inderdaad veel breder qua stuur.
Ik denk alleen dat als je dat als zodanig gaat toepassen op de RT, het redelijk aannemelijk gaat worden dat je meer op je polsen gaat hangen door de geometrie van de motor. _001

Daarnaast zijn er ook ervaringen met andere niet-OEM zadels en zelfs seatjacks (plaatjes onder je zadelhoogteverstelmechanisme) te vinden op het forum.

Vergeet ook niet dat je op de 1100RT & 1150RT veel meer *in* de motor zit, in plaats van "erop".
Dat viel mij gelijk op tussen mijn 1100RT en 1200RT. ;)

Kortom, je zitpositie en houding is zeker te verbeteren zonder dat je gelijk een chopperstuur moet monteren. :lol:
Hoi,

Een wat late reactie, ik was vergeten het meldings vinkje aan te zetten :$

Ik moet zeggen dat mn zitpositie over het algemeen wel ok is. En je hebt gelijk wat betreft het feit dat je bij de rt meer 'in' de motor zit. Terug naar het stuur. Dit hoeft wat mij betreft niet hoger, maar wat breder lijkt me fijner. Ik heb al wel gekeken om er een adapterplaat tussen te zetten, maar dan gaat het ook meteen omhoog. Daarnaast moet ik zeggen dat doordat ik de rt een tijdje niet bereden heb vanwege schade, ik behoorlijk gewend raakte aan de houding op de alp. Dat is een wereld van verschil. Nu ik twee weken op de rt heb rondgescheurd, wend het weer, ook het stuur :roll:
Maaaarrr, een bietje breder lijkt me toch fijner. Er is geen haast bij, maar wil het toch eens gaan proberen om te voelen wat het verschil is.

Bedankt voor de uitgebreide info.

Jeroen.
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
jeroen.vanschaik

PaPinkelman schreef:Heb je al eens gemeten hoeveel het verschil in stuurbreedte werkelijk is?
Heeft het gemakkelijker sturen van de Transalp niet veel meer te maken met het gewicht van de motor zelf en de totale geometrie?
Ik zou nog even het verschil opmeten. Bij deze de resultaten:

Stuurbreedte binnen/buiten vd Rt=50cm/70cm
Stuurbreedte binnen/buiten vd Alp=58cm/78cm

Toch een significant verschil ...

8)
Wie zijn billen brand ..
moet blij zijn dat hij
niet andersom stond!?
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Dat is inderdaad een behoorlijk verschil!
Ik heb onlangs een foto gezien van een RT met de kroonplaat van een GS en bijbehorend stuur (doorlopende buis). Wellicht is dat een oplossing?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Aangezien de meeste stuurverhogers voor de 11xxRT ook "universeel" zijn voor de 1200RT, zou je mogen verwachten dat dit universeel is.

Zo is de navolgende geschikt voor de 11xxRT én de 1200RT;
http://www.wunderlich.de/shop/wunderlic ... m_store=de

En met die "kennis" (ik heb deze ook, vandaar dat ik het wel enigszins durf te stellen), zou de navolgende ook op de 11xxRT moeten kunnen passen;
http://www.wunderlich.de/shop/wunderlic ... m_store=en

En deze kent ook een "brede" stand waarbij het stuur 2,5 cm per kant, dus 5 cm totaal breder gezet kan worden.
Ok, de resulterende breedte wordt dan "slechts" 5 cm, van 50 cm naar 55 cm, maar wel dichter in de buurt van de "gewenste" 58 cm.
(op basis van jou metingen/waardes)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”