Startmotor ? OPGELOST

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
PatrickB

Startmotor ? OPGELOST

Ongelezen bericht door PatrickB »

Hoi Allemaal,

Ik heb een BMWR1100RT en hiervan heb ik 2 jaar geleden een revisie startmotor opgezet. Echter ik heb al een tijdje dat hij soms
wel rondgaat en soms niet (gaat sowieso moeizaam rond). Ik dacht in eerste instantie aan de accu, maar deze staat altijd op de optimate en deze zegt dat hij goed is.
Ik heb vandaag maar eens de kuip eraf gehaald en de accu eruit gehaald, andere accu erin, zelfde probleem.
Dus nu denk ik aan de startmotor. Zouden deze symptomen op een bijna defecte startmotor kunnen slaan of zou het nog achter de starterkrans
fout kunnen gaan ? Als ik de startmotor los heb draait hij wel rond en komt wel naar buiten, maar het is net Gerard Joling het lijkt wel of ie de kracht er niet meer voor heeft...

Alvast bedankt!

Groeten,
Patrick
Laatst gewijzigd door PatrickB op 11 aug 2013, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
hybride
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goes

Re: Startmotor ?

Ongelezen bericht door hybride »

Misschien toch ook even de startmotor van binnen bekijken. Na de revisie kan de afdekplaat wellicht (weer) losgegaan zijn en maakt dat sluiting op de rotorwikkeling. Dat geeft nl. zo'n effect wat je omschrijft, dat hij traag start. Hij trekt dan ook zeer veel stroom uit de accu.
PatrickB

Hoi Hybride, dankjewel voor je antwoord. Ik zal er morgen eens naar kijken, ik laat wel even weten of dat het was!

De startmotor word trouwens ook gloeiend heet.

Groeten,
Patrick
PatrickB

Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels de boel uit elkaar gehad en zo op het oog is er niet veel mis. Wel valt het me op dat de koolborstels verschillend
in lengte zijn. De ene is 15.8 mm en de andere 13.5 mm. Weet iemand wat de minimale grootte moet zijn van deze
koolborstels moet zijn ? Ze lijken me nog lang niet op.

Hier een plaatje ervan http://13.laaghalerveen.nl/Koolborstels.png

Buiten de motor draait ie wel vlot, maar toch verdenk ik wel de startmotor dat hij niet voldoende vermogen heeft
om de boel rond te krijgen dus ik denk dat ik maar met een nieuwe ga, het kan niet veel anders zijn.

Groeten,
Patrick
hybride
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goes

Ongelezen bericht door hybride »

PatrickB schreef:Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels de boel uit elkaar gehad en zo op het oog is er niet veel mis. Wel valt het me op dat de koolborstels verschillend
in lengte zijn. De ene is 15.8 mm en de andere 13.5 mm. Weet iemand wat de minimale grootte moet zijn van deze
koolborstels moet zijn ? Ze lijken me nog lang niet op.

Hier een plaatje ervan http://13.laaghalerveen.nl/Koolborstels.png

Buiten de motor draait ie wel vlot, maar toch verdenk ik wel de startmotor dat hij niet voldoende vermogen heeft
om de boel rond te krijgen dus ik denk dat ik maar met een nieuwe ga, het kan niet veel anders zijn.

Groeten,
Patrick
Zat het plaatje voor de tandwielen goed vast in positie? Misschien dat er toch sluiting zit in de statorwikkelingen nog van voor de revisie? Moet je effe goed op de stator kijken. Eigenlijk kan er elektrisch niet zoveel mis met zo'n startmoter volgens mij. koolborstels zijn goed zolang ze goed contact maken

Een beetje traag starten doen volgens mij alle boxers. Ik heb eens een Lifepo4 accu in de motor geknutseld. Dan loopt het wel wat vlotter dan met loodaccu. viewtopic.php?f=37&t=6431&hilit=lifepo

Succes!
PatrickB

Hoi Hybride,

Dankjewel voor je antwoord, volgens mij zat alles wel goed, ik heb inmiddels een nieuwe via Thooms van dit forum gekocht. Die zal er morgen
wel zijn, ik laat wel even weten of het probleem dan op is gelost. Zo niet dan snap ik er niet veel meer van, accu is 100% goed, kabels naar starter zijn ook
goed. Ik heb alleen niet de ampères gemeten (zoals in het werkplaatshandboek staat) tijdens het starten om te kijken of er iets fout gaat.
Ik ben er eigenlijk direct al vanuit gegaan dat ik een kat in de zak heb gekocht vorig jaar met die gereviseerde startmotor. (maar misschien is er ook wel iets anders aan de hand.)
De startmotor bleef eerste tijd ook meedraaien na het starten, (net of tandwiel niet terugkwam) dit was normaal volgens de verkoper (gerenomeerde motorzaak), maar na het smeren van het asje is het na een tijdje over gegaan.

Ik ga ook nog die modificatie doen die elders op dit forum staat om het probleem met de ABS op te lossen met het starten.

Groeten en ik laat wel even weten als de nieuwe erop zit.

Groeten,
Patrick
PatrickB

Opgelost!

Probleem is opgelost. Dankzij een nieuwe startmotor die Thooms van dit forum nog had liggen is het probleem opgelost.
De motor start als een zonnetje, veel beter dan hij ooit heeft gedaan met de oude zogenaamd gereviseerde starter.
Ik ben bang dat ze me bij de poot hebben gehad met die startmotor.

Het is trouwens net of de motor zelf ook beter loopt wat ik niet echt kan verklaren.

In ieder geval is het opgelost, bedankt voor de reacties!

Patrick
Sander M

Ongelezen bericht door Sander M »

PatrickB schreef:Opgelost!

Het is trouwens net of de motor zelf ook beter loopt wat ik niet echt kan verklaren.

Patrick
Psychologisch neveneffect, ook wel "trots en geluk" genoemd. _004
PatrickB

;-) misschien wel, misschien komt het ook wel doordat de startmotor toch invloed heeft gehad op het electrische systeem etc.etc ;-) hahah

Maar ik denk dat je gelijk hebt.. ;-P

Patrick
PatrickB

Hallo allemaal,

Wellicht misschien ten overvloede, maar ik wou toch nog even melden dat ook mijn ABS probleem op is gelost.
Ik had dit al een tijdje, maar dacht ach iedereen met een RT heeft dit probleem. (ABS komt meestal niet op, pas na
2de keer starten doet ie het)

Maar sinds de nieuwe startmotor erop zit heb ik geen problemen meer met het ABS. Misschien heeft iemand er
nog iets aan. (ik denk zelf dat de startmotor intern kortsluiting maakte en daardoor dusdanig veel spanning wegtrok dat het ABS nooit
online kwam)

Groeten,
Patrick

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”