Glijden
Moderator: RT_Patrick
Glijden
Hallo iedereen,
Ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van een mooie r1150 rt, uiteraart is het wennen als je van een chopper komt,het is een fantastische motor alleen.....deze morgen had ik wel even wat problemen met nat wegdek, tot 3 x toe begon het achterwiel weg te glijden, was wel even schrikken uiteraart, het kan uiteraart met wat verschillende aspecten te maken hebben,de achterband betreft een metzeler me 880, (na wat opzoekingen blijkt deze band niet echt voor de motor te zijn geschikt, of zie ik dit verkeerd?), de bandenspanning bedraagt momenteel 2.9 kg, (ikzelf 64 kg, mss moet de bandenspanning naar omlaag???) maw, het wegglijden in de regen was solo, of kan het andere aspect eventueel de vering wezen?
Op droog wegdek kleeft de rt aan de grond, toch met het warme weer van de voorbije dagen.
Zelf ben ik potentieel van plan om de pr 3 onder te gooien, lijkt dit een goede keus?
Op droog wegdek kleeft de rt aan de grond, toch met het warme weer van de voorbije dagen
Hartelijk dank bij voorbaat
mvg
Danny
Ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van een mooie r1150 rt, uiteraart is het wennen als je van een chopper komt,het is een fantastische motor alleen.....deze morgen had ik wel even wat problemen met nat wegdek, tot 3 x toe begon het achterwiel weg te glijden, was wel even schrikken uiteraart, het kan uiteraart met wat verschillende aspecten te maken hebben,de achterband betreft een metzeler me 880, (na wat opzoekingen blijkt deze band niet echt voor de motor te zijn geschikt, of zie ik dit verkeerd?), de bandenspanning bedraagt momenteel 2.9 kg, (ikzelf 64 kg, mss moet de bandenspanning naar omlaag???) maw, het wegglijden in de regen was solo, of kan het andere aspect eventueel de vering wezen?
Op droog wegdek kleeft de rt aan de grond, toch met het warme weer van de voorbije dagen.
Zelf ben ik potentieel van plan om de pr 3 onder te gooien, lijkt dit een goede keus?
Op droog wegdek kleeft de rt aan de grond, toch met het warme weer van de voorbije dagen
Hartelijk dank bij voorbaat
mvg
Danny
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Glijden
Als het langere tijd droog is geweest wordt het altijd glad op weg bij een eerste regenbui.
Het kan ook zijn dat jouw band die erop ligt te oud is. Ik besluit meestal tot vernieuwing als banden 6 jaren of meer tellen.
2.9 bar moet op zich niet zo'n probleem zijn.
gr v Ciske
Het kan ook zijn dat jouw band die erop ligt te oud is. Ik besluit meestal tot vernieuwing als banden 6 jaren of meer tellen.
2.9 bar moet op zich niet zo'n probleem zijn.
gr v Ciske
Re: Glijden
Van die Metzler 880 heb ik nog nooit gehoord maar de PR3 is in mijn beleving een hele goede keuze en zeker in het nat.
Gr,
Hans
Gr,
Hans
- PaPinkelman
- Berichten: 1016
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Glijden
Bandenspanning 2.9 bar achter is prima voor deze motor, met 2.5 bar voor is een fijne combinatie. Jouw gewicht maakt niet zo heel veel uit...
De Metzeler ME880 is niet aan te raden voor deze motor, zal wel vanwege de prijs (relatief goedkoop) erop gezet zijn. Vervangen door een Michelin PR3 is een prima idee. Je schrijft niet wat er voor op zit, als dat ook zo'n Metzeler is, vervang die dan ook gelijk.

De Metzeler ME880 is niet aan te raden voor deze motor, zal wel vanwege de prijs (relatief goedkoop) erop gezet zijn. Vervangen door een Michelin PR3 is een prima idee. Je schrijft niet wat er voor op zit, als dat ook zo'n Metzeler is, vervang die dan ook gelijk.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Re: Glijden
Bedankt voor de input iedereen,
Blijkbaar schijnen de metzelers idd niet geschikt te wezen voor dit type motor, vandaag even tot bij de plaatselijke bmw dealer geweest en die stelde voor om bt's en iets... erop te gooien en ook vooraan steekt er een metzeler op, dus de 2 stuks worden vervangen.
Moet er ook wel bij vermelden dat de vorige eigenaar de band heeft "vierkant" gereden, speelt uiteraart ook mee,ben er tevens nog niet aan uit, naar de schijnt zijn de pr 3 ook hele goede banden.
Vanmiddag even olie vervangen en oliefilter en daarna een rit gedaan met een kameraad, en op het droge geen probleem alhoewel ik in de bochten precies een "kantelboord" heb op de achterband...is uiteraart normaal met een "vierkante" band
Groetjes
Danny
Blijkbaar schijnen de metzelers idd niet geschikt te wezen voor dit type motor, vandaag even tot bij de plaatselijke bmw dealer geweest en die stelde voor om bt's en iets... erop te gooien en ook vooraan steekt er een metzeler op, dus de 2 stuks worden vervangen.
Moet er ook wel bij vermelden dat de vorige eigenaar de band heeft "vierkant" gereden, speelt uiteraart ook mee,ben er tevens nog niet aan uit, naar de schijnt zijn de pr 3 ook hele goede banden.
Vanmiddag even olie vervangen en oliefilter en daarna een rit gedaan met een kameraad, en op het droge geen probleem alhoewel ik in de bochten precies een "kantelboord" heb op de achterband...is uiteraart normaal met een "vierkante" band

Groetjes
Danny
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Glijden
De Metzeler ME880 is een band die ook is goedgekeurd voor de R1150RT.
De aanbevolen bandenspanning voor deze Metzeler op de 1150rt is inderdaad 2.5 voor, 2.9 achter.
Maar die kan bij een ander merk en type band heel anders zijn.
De fabrikant geeft de bandenspanning per motor aan op hun site.
De bandenspanning in het boekje van de motor geld slechts voor de "af fabriek banden".
De Metzeler ME880 staat erom bekend, dat hij al begint te glijden als onze weerman/vrouw neerslag voorspelt.
Het is een band met een vrij harde compound, veel kilometers, maar bij vocht relatief weinig grip.
De druk iets lager zetten zorgt normaal voor meer grip (breder wegcontact), en een hogere bedrijfstemperatuur (meer grip), dus dat zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn.
Zoals al gezegd, na een paar dagen mooi warm weer, komt er nogal wat rubber en olie los van het wegdek cabij de eerste regenbui, dat kan altijd glad zijn.
De PR3 word heel veel gebruikt en staat goed bekend voor de RT.
De aanbevolen bandenspanning voor deze Metzeler op de 1150rt is inderdaad 2.5 voor, 2.9 achter.
Maar die kan bij een ander merk en type band heel anders zijn.
De fabrikant geeft de bandenspanning per motor aan op hun site.
De bandenspanning in het boekje van de motor geld slechts voor de "af fabriek banden".
De Metzeler ME880 staat erom bekend, dat hij al begint te glijden als onze weerman/vrouw neerslag voorspelt.
Het is een band met een vrij harde compound, veel kilometers, maar bij vocht relatief weinig grip.
De druk iets lager zetten zorgt normaal voor meer grip (breder wegcontact), en een hogere bedrijfstemperatuur (meer grip), dus dat zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn.
Zoals al gezegd, na een paar dagen mooi warm weer, komt er nogal wat rubber en olie los van het wegdek cabij de eerste regenbui, dat kan altijd glad zijn.
De PR3 word heel veel gebruikt en staat goed bekend voor de RT.
Re: Glijden
Hoi,
Gisteren kwam ik terug uit Winterswijk ook door de regen, het stoplicht ging op groen, dacht ik even gas erbij toen maakte het achterwiel ook een
Zwiebber, gas terug , motor weer recht en verder met de rit.
Achterwiel zit bijna zo goed als nieuwe Bridstone BT 25 op kleine 1000 km meegereden.
Zag wel dat veel schuim op de weg lag.
Dus blijf op je hoede met regen.
Foutje moet BT 23 heel goed, Hans dat je hebt opgemerkt.
Groet Arno
Gisteren kwam ik terug uit Winterswijk ook door de regen, het stoplicht ging op groen, dacht ik even gas erbij toen maakte het achterwiel ook een
Zwiebber, gas terug , motor weer recht en verder met de rit.
Achterwiel zit bijna zo goed als nieuwe Bridstone BT 25 op kleine 1000 km meegereden.
Zag wel dat veel schuim op de weg lag.
Dus blijf op je hoede met regen.
Foutje moet BT 23 heel goed, Hans dat je hebt opgemerkt.
Groet Arno
Laatst gewijzigd door Arno Luierweert op 28 jul 2013, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Glijden
Ik rij sinds 1993 motor en heb 70% van m'n kilometers op bridgestone gereden omdat er genoeg redenen waren om dit zeker te doen. Met name rechtuit tabiliteit en de prestatie op het droge inclusief duo waren en zijn prima. Echter op en in het nat heb ik het altijd een waardeloze band gevonden. Dunlop en Michelin doen het echt vele malen beter.
Groet, Hans
Groet, Hans
Re: Glijden
Tijdje terug had ik een Honda CX 500 turbo ook met bridstone banden erop toen had ik geen problemen maar deze banden die op de BMW zitten schrok me een hoedje en ik rij motor van af 1983.
Groet Arno
Groet Arno
Re: Glijden
Bedankt iedereen voor jullie bijdrage,
Ik zal dan maar de pr3 erop zwieren,deze komt er blijkbaar het beste uit qua weggedrag, zowel nat en droog, de metzelers die er nu ondersteken zijn echt een ramp op nat wegdek.
groetjes
Danny
Ik zal dan maar de pr3 erop zwieren,deze komt er blijkbaar het beste uit qua weggedrag, zowel nat en droog, de metzelers die er nu ondersteken zijn echt een ramp op nat wegdek.
groetjes
Danny
Re: Glijden
Hallo iedereen,
Gisteren mijn nieuwe slofjes onder mijn rt laten plaatsen,namelijk de pr3, 1 woord "wow", heb deze een 120 tal km's ingereden, stuurt veel scherper, en "zweeft" over de weg,wegligging is super gewoon, nu even wachten hoe ze presteren op een nat wegdek,
groetjes
Danny
Gisteren mijn nieuwe slofjes onder mijn rt laten plaatsen,namelijk de pr3, 1 woord "wow", heb deze een 120 tal km's ingereden, stuurt veel scherper, en "zweeft" over de weg,wegligging is super gewoon, nu even wachten hoe ze presteren op een nat wegdek,
groetjes
Danny
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht