Afstellen schakelarm
Moderator: RT_Patrick
Afstellen schakelarm
Ik heb onlangs een deel van de schakelarm van mijn R1100RT vervangen.
Alles deed het op de eerste versnelling na.
Het boeltje weer opengehaald en een andere afstelling geprobeerd maar het ging van kwaad naar erger.
De situatie is nu dat de bak in de 5de versnelling staat en ik het niet meer voor elkaar krijg om terug te schakelen.
Ik ben geen techneut en probeer het met logica op te lossen maar weet het nu niet meer. Ik heb alle schakelberichten op het forum gelezen maar kom er niet uit....
Weten jullie wat ik fout doe?
Ik hoor graag van jullie.
Groet,
Gerard
Alles deed het op de eerste versnelling na.
Het boeltje weer opengehaald en een andere afstelling geprobeerd maar het ging van kwaad naar erger.
De situatie is nu dat de bak in de 5de versnelling staat en ik het niet meer voor elkaar krijg om terug te schakelen.
Ik ben geen techneut en probeer het met logica op te lossen maar weet het nu niet meer. Ik heb alle schakelberichten op het forum gelezen maar kom er niet uit....
Weten jullie wat ik fout doe?
Ik hoor graag van jullie.
Groet,
Gerard
- white
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Afstellen schakelarm
Gerard, welk deel van de schakelarm heb je vernieuwd?

- white
Ok.
Heeft het niks te maken met de eerdere klachten?
Je vervangt dat onderdeel niet voor niks, tenzij het uit voorzorg is omdat je bang bent voor breuk. (ik heb dat ook gedaan, en voor een iets zwaardere uitvoering gekozen)
Als je de afstand tussen de kogels hetzelfde hebt gehouden als bij de originele (ervan uitgaande dat die het gewoon deed), zou er geen probleem mogen zijn.
Achter het voetpedaal zitten een aantal Imbus bouten.
Voor 1 van die bouten kun je kiezen, bovenste of onderste bevestigings gat.
Die van ons zit in de onderste, toen ik naar de bovenste wilde ivm het afstellen van het pedaal, kreeg ik hem ook niet in de eerste versnelling.
Dat kon te maken hebben met hoe nr 9 is gemonteerd lijkt me.
Ik heb de bout dus weer vastgezet in het onderste bevestigings gat.
Het kan zijn dat als je de bout nu in het bovenste gat hebt zitten, de hendel net te weinig slag kan maken om hem terug te laten schakelen.
Heeft het niks te maken met de eerdere klachten?
Je vervangt dat onderdeel niet voor niks, tenzij het uit voorzorg is omdat je bang bent voor breuk. (ik heb dat ook gedaan, en voor een iets zwaardere uitvoering gekozen)
Als je de afstand tussen de kogels hetzelfde hebt gehouden als bij de originele (ervan uitgaande dat die het gewoon deed), zou er geen probleem mogen zijn.
Achter het voetpedaal zitten een aantal Imbus bouten.
Voor 1 van die bouten kun je kiezen, bovenste of onderste bevestigings gat.
Die van ons zit in de onderste, toen ik naar de bovenste wilde ivm het afstellen van het pedaal, kreeg ik hem ook niet in de eerste versnelling.
Dat kon te maken hebben met hoe nr 9 is gemonteerd lijkt me.
Ik heb de bout dus weer vastgezet in het onderste bevestigings gat.
Het kan zijn dat als je de bout nu in het bovenste gat hebt zitten, de hendel net te weinig slag kan maken om hem terug te laten schakelen.
Ik heb de schakelarm in het onderste gat vast gezet en zowaar kon ik terug schakelen naar neutraal.
Omdat de 1 niet pakte, ben ik wat aan het tunen geweest met als gevolg dat er nu niets meer gebeurd.
Als ik de schakelpook met mijn handen op en neer beweeg, gaat het mechanisme wel omhoog en omlaag maar er gebeurt niets; de indicator blijft op neutraal staan.
Wat doe ik fout _003
Omdat de 1 niet pakte, ben ik wat aan het tunen geweest met als gevolg dat er nu niets meer gebeurd.
Als ik de schakelpook met mijn handen op en neer beweeg, gaat het mechanisme wel omhoog en omlaag maar er gebeurt niets; de indicator blijft op neutraal staan.
Wat doe ik fout _003
- white
Die smiley is een indicator dat het tijd is voor koffie
Werkt je indicator wel goed?
Je kunt eens proberen te schakelen (linkerhand), en met de rechterhand even aan het achterwiel voelen of hij nog in de vrij staat.
Als je terug kunt van de hoogste versnelling naar de neutraal, zou naar de 1e versnelling ook moeten kunnen.
Hij wil wel eens niet in de eerste versnelling vallen als je wilt schakelen.
Dan moet je druk geven op de pook, en de koppeling iets laten komen.
Dat kan gebeuren als de motor uit staat, of als hij stationair loopt.
Ik zou even terug gaan naar de begin instelling (ik neem aan dat je de kogelafstand hebt veranderd), en dan nog eens proberen.
Eventueel de motor even starten, en dan nog eens proberen.

Werkt je indicator wel goed?
Je kunt eens proberen te schakelen (linkerhand), en met de rechterhand even aan het achterwiel voelen of hij nog in de vrij staat.
Als je terug kunt van de hoogste versnelling naar de neutraal, zou naar de 1e versnelling ook moeten kunnen.
Hij wil wel eens niet in de eerste versnelling vallen als je wilt schakelen.
Dan moet je druk geven op de pook, en de koppeling iets laten komen.
Dat kan gebeuren als de motor uit staat, of als hij stationair loopt.
Ik zou even terug gaan naar de begin instelling (ik neem aan dat je de kogelafstand hebt veranderd), en dan nog eens proberen.
Eventueel de motor even starten, en dan nog eens proberen.
Ja, dat heb je als je ongeduldig bent.
Ik heb je raad opgevolgd en hij schakelt weer.
Bedankt voor de ondersteuning Rene
Groet,
Gerard
Ik heb je raad opgevolgd en hij schakelt weer.
Bedankt voor de ondersteuning Rene
Groet,
Gerard
- white
Belangrijkste is dat hij het weer doet 

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht