Nieuwe brandstof op Ethanolbasis
Moderator: RT_Patrick
- PD850RT
- Type: R1200RT
- Bijz: Antracietgrijs
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Nieuwe brandstof op Ethanolbasis
Vandaag getankt bij een Texaco-pomp waar ik wel vaker kom.
Zag daar nu een voor mij nieuwe pomp staan met een nieuwe brandstof (Blue One 95) op basis van Ethanol.
Nu is mijn vraag of er al iemand van jullie hiermee gereden heeft en wat de ervaringen hiervan zijn.
Volgens mij moet onze BMW (motoren vanaf 2001) hiermee goed kunnen rijden!
Zo zou e.e.a. zuiniger lopen, meer rendement opleveren en het vermogen meer zijn.
Hebben we vaker gehoord bij o.a. VPower van Shell of Ultimate van BP maar toch dit is héél wat anders in mijn optiek.
Kijk voor meer informatie maar eens op http://www.blueone95.nl/index.php
Ben benieuwd naar eventuele ervaringen!
Zag daar nu een voor mij nieuwe pomp staan met een nieuwe brandstof (Blue One 95) op basis van Ethanol.
Nu is mijn vraag of er al iemand van jullie hiermee gereden heeft en wat de ervaringen hiervan zijn.
Volgens mij moet onze BMW (motoren vanaf 2001) hiermee goed kunnen rijden!
Zo zou e.e.a. zuiniger lopen, meer rendement opleveren en het vermogen meer zijn.
Hebben we vaker gehoord bij o.a. VPower van Shell of Ultimate van BP maar toch dit is héél wat anders in mijn optiek.
Kijk voor meer informatie maar eens op http://www.blueone95.nl/index.php
Ben benieuwd naar eventuele ervaringen!
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: Nieuwe brandstof op Ethanolbasis
15% ethanol lijkt mij erg veel. Ik pas
En deze regel bevalt me ook nog niet:
Op basis van huidige stand van wetenschap is het de verwachting dat de corrosie zich niet zal voordoen
En deze regel bevalt me ook nog niet:
Op basis van huidige stand van wetenschap is het de verwachting dat de corrosie zich niet zal voordoen
- PD850RT
- Bijz: Antracietgrijs
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Sorry, had een eerdere vermelding (viewtopic.php?f=1&t=6617) over dit onderwerp nog niet gezien.
Feit blijft dat dit het proberen waard is of niet dan? Misschien loopt een boxer wel beter op dit spul? (of slechter, kan ook....)
Misschien is het inderdaad het beste om even bij BMW zelf te informeren, lijkt mij beter nu.
Feit blijft dat dit het proberen waard is of niet dan? Misschien loopt een boxer wel beter op dit spul? (of slechter, kan ook....)
Misschien is het inderdaad het beste om even bij BMW zelf te informeren, lijkt mij beter nu.
Laatst gewijzigd door PD850RT op 11 jun 2013, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
- Ton1959
Ik ben tevreden met Shell V power. Voor mij werkt het. De motor is er zuiniger door geworden en loopt mooier rond. Over een gunstig effect op de levensduur zie ik ook zo gauw niks staan.
- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Ik weet niet wie er achter de website van BlueOne95 zit, maar ik heb zelden zoveel onzin op een website zien staan.... Zuiniger lopen kan niet omdat ethanol een lagere verbrandingswaarde heeft dan benzine (30 % lager). En koelend effect van 'natte' ethanol? Ik kan er geen fysische verklaring bij bedenken. Rendement zal eerder nog verder achteruit gaan!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Bij mij komt die pruttel er niet in.....
- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
In Duitsland wel eens E10 getankt (10% ethanol toevoeging). Motor loopt er echt niet slecht op, alleen hoger verbruik. Als je superprestaties vraagt zou je het wellicht kunnen merken.
Wat mij betreft alleen interessant als dan ook de accijns een stuk omlaag zou gaan. Huidige 6 cent prijsverschil (E10 vs. Euro95) is nou ook niet echt om gillend enthousiast over te worden.
Wat mij betreft alleen interessant als dan ook de accijns een stuk omlaag zou gaan. Huidige 6 cent prijsverschil (E10 vs. Euro95) is nou ook niet echt om gillend enthousiast over te worden.
Groeten,
Frank
Frank
- jaybmw
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
In Geertruidenberg zit een brandstofdepot , voorheen van der Sluisgroep , thans Northsea group . Wat je daar op en af ziet rijden aan tankwagens is enorm , en ze nemen allemaal brandstoffen mee uit de zelfde tanks..... Ik bedoel maar ! En ja , auto's van Texaco , Shell komen hier om te laden maar ook combinaties van Autofood en witte pompen uit de hele verre regio . Ik tank altijd bij Firezone hier om de hoek , om de eenvoudige reden dat dit de goedkoopste is , en in mijn ogen je bedonderd wordt met die v-power onzin . Waarom komen anders tankwagens van grote merken laden en lossen in Geertruidenberg ?
Met de benzine uit de pomp waar ik altijd tank loopt mijn 1200 gemiddeld 1 : 18 (ruim!) . Enige wat ik merk is dat als je minder octaan tankt , bv in Duitsland , er met zware belasting in de bergen gepingel hoorbaar is en het verbruik veel hoger ligt . Op z'n tijd een brandstoftoevoeging en/of een octaanbooster gebruiken vind ik persoonlijk een betere investering dan dure benzine kopen . En zeker die meuk op basis van alcohol zoveel als het kan niet te gebruiken .
, Jeroen .
Met de benzine uit de pomp waar ik altijd tank loopt mijn 1200 gemiddeld 1 : 18 (ruim!) . Enige wat ik merk is dat als je minder octaan tankt , bv in Duitsland , er met zware belasting in de bergen gepingel hoorbaar is en het verbruik veel hoger ligt . Op z'n tijd een brandstoftoevoeging en/of een octaanbooster gebruiken vind ik persoonlijk een betere investering dan dure benzine kopen . En zeker die meuk op basis van alcohol zoveel als het kan niet te gebruiken .
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Ton1959
Brandstoffen zijn net als olie soorten niet allemaal hetzelfde natuurlijk. De toevoegingen zijn niet in elke brandstof hetzelfde en dat is waarschijnlijk de reden dat ik de extra toevoegingen niet nodig heb. Ga je van de extra toevoegingen de extra kosten berekenen dan zit er weer weinig verschil per liter.
- jaybmw
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Qua olie specificaties ben ik het gedeeltelijk met je eens , maar als ik zoals eerder gemeld zie en van medewerkers hoor uit 1e hand wat er gehaald en gebracht wordt op het brandstofdepot in Geertruidenberg is het 1 grote laaienlichterij wat benzinemerken en dus ook de prijzen van dit goedje betreft . Werkelijk alle grote en kleine merken vullen/lossen uit de zelfde tank . Wel verschil in octaan , maar exellium , v-power enz is allemaal hetzelfde in mijn ogen . En dus tank ik altijd bij de goedkoopste pomp waar gelost wordt door bovengenoemde brandstofleverancier . Iedereen die duurder wil tanken moet dat natuurlijk zelf weten , maar je n..it je eigen .
De verhalen die je hoort over motorvervuiling als gevolg van slechte benzine neem ik met een kruiwagen zout ! De meeste verontreinigingen ontstaan door de "schone "motoren zelf en het nieuwe rijden . (egr = vervuiler nummer 1 ) . Verder is het me opgevallen dat alle gedownsizede motoren verschrikkelijk vervuilen . Veel vermogen uit kleine motoren met turbo en een extra compressor zorgen voor veel blow-by gassen langs de zuigers met als gevolg veel carterdampen in de inlaat . Alles koekt dicht en als de kleppen vol rotzooi zitten is dit te wijten aan goedkope brandstof ......... NOT !
De werkplaatsen hebben er veel werk mee , en de leverancies van reinigers en motorflush ect lachen zich rot ! Die zetten veel handel om .Geef mij maar veel inhoud en dezelfde pk's , dat is beter dan die opgefokte "schone motortjes ". En geen 14 of 20% bijtelling , gewoon ouderwets vuil rijden"met een 3-weg kat en injectie is op de lange duur schoner en beter voor het milieu ipv alle extra reinigers en spoelolie die meer gebruikt worden .
De salesman van FORTRON die demo's kwam geven een jaar geleden bij ons in de garage was het niet met me eens (natuurlijk) en werd behoorlijk pissig omdat ook andere collega monteurs/techneuten ons standpunt hard maakten en hij geen goede argumenten meer had . Achteraf had deze man vroeger in de kledingverkoop gewerkt en wist niets meer dan wat ze aan verkooppraatjes geleerd hadden .....
Weer on-topic : De beste bezine koop ik wel eens op een amateurvliegveld , dit is met octaangetal 100 en soms nog iets meer . Wel duur maar voor de autocross ideaal omdat je minder kans op detoneren hebt en veel meer met je ontsteking kan vervroegen en dus pk's erbij hebt .
De verhalen die je hoort over motorvervuiling als gevolg van slechte benzine neem ik met een kruiwagen zout ! De meeste verontreinigingen ontstaan door de "schone "motoren zelf en het nieuwe rijden . (egr = vervuiler nummer 1 ) . Verder is het me opgevallen dat alle gedownsizede motoren verschrikkelijk vervuilen . Veel vermogen uit kleine motoren met turbo en een extra compressor zorgen voor veel blow-by gassen langs de zuigers met als gevolg veel carterdampen in de inlaat . Alles koekt dicht en als de kleppen vol rotzooi zitten is dit te wijten aan goedkope brandstof ......... NOT !
De werkplaatsen hebben er veel werk mee , en de leverancies van reinigers en motorflush ect lachen zich rot ! Die zetten veel handel om .Geef mij maar veel inhoud en dezelfde pk's , dat is beter dan die opgefokte "schone motortjes ". En geen 14 of 20% bijtelling , gewoon ouderwets vuil rijden"met een 3-weg kat en injectie is op de lange duur schoner en beter voor het milieu ipv alle extra reinigers en spoelolie die meer gebruikt worden .
De salesman van FORTRON die demo's kwam geven een jaar geleden bij ons in de garage was het niet met me eens (natuurlijk) en werd behoorlijk pissig omdat ook andere collega monteurs/techneuten ons standpunt hard maakten en hij geen goede argumenten meer had . Achteraf had deze man vroeger in de kledingverkoop gewerkt en wist niets meer dan wat ze aan verkooppraatjes geleerd hadden .....

Weer on-topic : De beste bezine koop ik wel eens op een amateurvliegveld , dit is met octaangetal 100 en soms nog iets meer . Wel duur maar voor de autocross ideaal omdat je minder kans op detoneren hebt en veel meer met je ontsteking kan vervroegen en dus pk's erbij hebt .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Dat we met open ogen belazerd worden, klopt.
Bij een "witte" pomp zie ik regelmatig de tankwagen van een bekend merk een lading afleveren.
Nu is het wel zo dat een dergelijke tankwagen meerdere compartimenten heeft, dus wie weet uit welk vat (letterlijk) getapt wordt.
Gezien het aantal leden op het
moet er statisch gezien m.i. ook vast wel een tankwagenchauffeur alhier rondwaren die daar klaarheid in zou kunnen brengen. Of deze persoon dat wil/mag/kan, is een andere vraag.
Bij een "witte" pomp zie ik regelmatig de tankwagen van een bekend merk een lading afleveren.
Nu is het wel zo dat een dergelijke tankwagen meerdere compartimenten heeft, dus wie weet uit welk vat (letterlijk) getapt wordt.

Gezien het aantal leden op het

- Ton1959
Als het ging zoals menbij Kassa liet zien word er bij de benzine als hij in de tankwagen zit een vat met benzinetoevoegingen in gedaan. Dus het zou per compartiment toch iets anders kunnen zijn. En deze toevoegingen schelen per soort benzine.
Wat blijft is dat mijn motor beter ging lopen toen ik er Shell Vpower in deed . En ook zuiniger. Dus ik verwacht dat er toch meer reinigingsmiddelen in zaten.En jaren geleden liep de brommer altijd belabberd op BP maar wel goed op Shell tweetakt benzine.
Ik heb gelezen dat een aantal voordelen van de Vpower maar blijft tot de brandstof zijn reinigend werk heeft gedaan en dat je daarna gerust een tijd op de gewone Shell kunt rijden terwijl dan het brandstofverbruik niet omhoog gaat.
En dan gewoon af en toe een paar keer Vpower tanken zou voldoende moeten zijn.
Sommige benzineleveranciers hadden ook vaak hun eigen kleur maar heb er persoonlijk al een aantal jaren niet meer op gelet. Benzine is normaal bijna kleurloos.
Wat blijft is dat mijn motor beter ging lopen toen ik er Shell Vpower in deed . En ook zuiniger. Dus ik verwacht dat er toch meer reinigingsmiddelen in zaten.En jaren geleden liep de brommer altijd belabberd op BP maar wel goed op Shell tweetakt benzine.
Ik heb gelezen dat een aantal voordelen van de Vpower maar blijft tot de brandstof zijn reinigend werk heeft gedaan en dat je daarna gerust een tijd op de gewone Shell kunt rijden terwijl dan het brandstofverbruik niet omhoog gaat.
En dan gewoon af en toe een paar keer Vpower tanken zou voldoende moeten zijn.
Sommige benzineleveranciers hadden ook vaak hun eigen kleur maar heb er persoonlijk al een aantal jaren niet meer op gelet. Benzine is normaal bijna kleurloos.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 34 Reacties
- 15200 Weergaves
-
Laatste bericht door siebke
-
- 18 Reacties