Boxer...."mixed feelings"
Moderator: RT_Patrick
Boxer...."mixed feelings"
Zo,
Recent mijn R1100RT aangeschaft. Nu binnen 3 weken 2000km gereden. Ik ben van het motorfiets aan zich zeer gecharmeerd, top rijgedrag super goede remmen perfecte comfort. Maar....
Ik worstel nog steeds met de karakter van het boxer motor. De souplesse van een 4 cilinder in lijn is hier ver te zoeken. En de bak laat zich ook niet echt zonder koppeling schakelen.
Toen ik hem kocht dacht ik, nou, wat nieuws weer het heeft wel wat, dat gaat wel wenen op zekere moment. Maar toch heb ik dat gevoel nog niet dat het ooit van gaat komen. Ik liet hem afstellen maar het KFR is echt nog steeds aanwezig en gezien ik veel in stad en file rij is dat een sterke afknap punt voor mij.
Ik ga hier niet al na paar weken lopen roepen dat ik een verkeerde keus heb gemaakt, maar wil even weten of iemand van jullie ook zoiets ervaren had met zijn eerste boxer en hoe ga je er mee om?
Recent mijn R1100RT aangeschaft. Nu binnen 3 weken 2000km gereden. Ik ben van het motorfiets aan zich zeer gecharmeerd, top rijgedrag super goede remmen perfecte comfort. Maar....
Ik worstel nog steeds met de karakter van het boxer motor. De souplesse van een 4 cilinder in lijn is hier ver te zoeken. En de bak laat zich ook niet echt zonder koppeling schakelen.
Toen ik hem kocht dacht ik, nou, wat nieuws weer het heeft wel wat, dat gaat wel wenen op zekere moment. Maar toch heb ik dat gevoel nog niet dat het ooit van gaat komen. Ik liet hem afstellen maar het KFR is echt nog steeds aanwezig en gezien ik veel in stad en file rij is dat een sterke afknap punt voor mij.
Ik ga hier niet al na paar weken lopen roepen dat ik een verkeerde keus heb gemaakt, maar wil even weten of iemand van jullie ook zoiets ervaren had met zijn eerste boxer en hoe ga je er mee om?
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Boxer...."mixed feelings"
Mijn eerste boxer was ook een R1100RT met 16.000 km op de klok.
De dealer kreeg bij mij de KFR er niet uit.
Waarom niet?
Waarschijnlijk omdat ze volgens het boekje werken en de standaard afstelling aanhouden.
Toen ik mijn R1200RT had kwam ik pas op dit forum en na een tijdje ben ik bij Kenny van MSA gekomen met mijn motor.
Die heeft mijn RT afgesteld volgens zijn gevoel en ervaringen.
Mijn RT had nog nooit zo lekker gereden hierna.
Ik zou zeggen geef jezelf en je RT een kans en probeer Kenny zijn kunde eens.
Het kan je hooguit wat geld kosten maar ik denk dat hij de KFR er grotendeels wel uitkrijgt.
Alles heeft te maken met een goede afstelling.
Niet geschoten is altijd mis toch?
Het mooiste is dat hij ook nog laat zien wat hij doet.
De dealer kreeg bij mij de KFR er niet uit.
Waarom niet?
Waarschijnlijk omdat ze volgens het boekje werken en de standaard afstelling aanhouden.
Toen ik mijn R1200RT had kwam ik pas op dit forum en na een tijdje ben ik bij Kenny van MSA gekomen met mijn motor.
Die heeft mijn RT afgesteld volgens zijn gevoel en ervaringen.
Mijn RT had nog nooit zo lekker gereden hierna.
Ik zou zeggen geef jezelf en je RT een kans en probeer Kenny zijn kunde eens.
Het kan je hooguit wat geld kosten maar ik denk dat hij de KFR er grotendeels wel uitkrijgt.
Alles heeft te maken met een goede afstelling.
Niet geschoten is altijd mis toch?
Het mooiste is dat hij ook nog laat zien wat hij doet.
- Andrew
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland
Re: Boxer...."mixed feelings"
Hallo David,
Ik begrijp precies wat je bedoelt.
Bijna 2 jaar geleden heb ik een R1100RT gekocht met ca. 37.000 km op de teller.
Tot dan toe alleen zware 4 cilinder motoren gereden.
Ik viel voor het model en voor de zitpositie.
Echter, ik kan ook niet wennen aan het karakter van de boxer.
Onlangs bij MSA (Kenny) geweest voor het kleppenstellen en synchroonstellen.
De motor liep wel iets beter maar toch blijft het niet mijn ding.
Gisteren maar eens gekeken naar wat anders.
En wat denk je, de meeste motoren waar ik op ging zitten gaven me niet het gevoel wat ik op de Bmw heb.
De zitpositie van de Bmw is voor mij doorslaggevend om voorlopig toch door te blijven rijden op de
.
Op het karakter van de motor na vind ik het een geweldige motor.
Ik neem de 2 cilinder dus maar voor lief.
Voor mij is dit voolopig mijn keuze.
Succes met je beslissing.
Ik begrijp precies wat je bedoelt.
Bijna 2 jaar geleden heb ik een R1100RT gekocht met ca. 37.000 km op de teller.
Tot dan toe alleen zware 4 cilinder motoren gereden.
Ik viel voor het model en voor de zitpositie.
Echter, ik kan ook niet wennen aan het karakter van de boxer.
Onlangs bij MSA (Kenny) geweest voor het kleppenstellen en synchroonstellen.
De motor liep wel iets beter maar toch blijft het niet mijn ding.
Gisteren maar eens gekeken naar wat anders.
En wat denk je, de meeste motoren waar ik op ging zitten gaven me niet het gevoel wat ik op de Bmw heb.
De zitpositie van de Bmw is voor mij doorslaggevend om voorlopig toch door te blijven rijden op de

Op het karakter van de motor na vind ik het een geweldige motor.
Ik neem de 2 cilinder dus maar voor lief.
Voor mij is dit voolopig mijn keuze.
Succes met je beslissing.
- PaPinkelman
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Boxer...."mixed feelings"
Ik herken het gevoel wel. Mijn vorige motor was een K1100LT (en daarvoor een K100RS), en ik moet bekennen dat ik het 4 cilinder gevoel af en toe wel mis. Toch heeft de boxer ook wel wat. KFR is op te lossen, goede afstelling is zeker nodig en als dat niet helpt, kan je alsnog een Recyclizer proberen. Is mij prima bevallen!
En een BMW boxer houdt nu eenmaal niet van lage toeren, dus bij kort draaien e.d. iets meer de koppeling laten slippen dan je bij de 4 cilinder gewend was. Schakelen zonder koppeling is er sowieso niet bij, dus snel afleren...
Vooral in de bergen is de boxer ideaal, lekker afremmen op de motor en strak de bocht om
Je hebt het al 2000 km volgehouden. Laat 'm eens goed afstellen en als het daarna nog niet bevalt kan je alsnog op zoek gaan naar iets anders.
En een BMW boxer houdt nu eenmaal niet van lage toeren, dus bij kort draaien e.d. iets meer de koppeling laten slippen dan je bij de 4 cilinder gewend was. Schakelen zonder koppeling is er sowieso niet bij, dus snel afleren...
Vooral in de bergen is de boxer ideaal, lekker afremmen op de motor en strak de bocht om

Je hebt het al 2000 km volgehouden. Laat 'm eens goed afstellen en als het daarna nog niet bevalt kan je alsnog op zoek gaan naar iets anders.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Re: Boxer...."mixed feelings"
De mijne heeft een ton gelopen. Het is best een strakke motor. En zo als Andrew al zegt is het comfort bepalend. Je kan op dat ding echt prima kilometers maken. Het probleem ligt daar dat ik deze motor met de voorganger vergelijk. Dat was een Yamaha XJ900S Diversion. Ja, ik weet ik vergelijk appels met peren hier, maar je doet het toch he.
Ik heb hem laten afstellen bij de jongens bij De Jordaan in A'dam. Ik ken de gasten verder niet, maar het omgeving daar gaf mij het gevoel dat deze jongens daar niet alleen achter het geld aan zijn, maar wel met hun hard. Dus dacht ik, hier ben ik op een goed adres. Ik beweer niet dat zij het niet goed hebben gedaan, het rukken is voelbaar minder, maar steeds daar. Tja, ik moet hoe dan ook nog een keer terug voor de voorrem en wiellagers, dus laat ik het nog eens nakijken. Ik zie het wel...
Ik heb hem laten afstellen bij de jongens bij De Jordaan in A'dam. Ik ken de gasten verder niet, maar het omgeving daar gaf mij het gevoel dat deze jongens daar niet alleen achter het geld aan zijn, maar wel met hun hard. Dus dacht ik, hier ben ik op een goed adres. Ik beweer niet dat zij het niet goed hebben gedaan, het rukken is voelbaar minder, maar steeds daar. Tja, ik moet hoe dan ook nog een keer terug voor de voorrem en wiellagers, dus laat ik het nog eens nakijken. Ik zie het wel...
Re: Boxer...."mixed feelings"
Ook ik heb erg moeten wennen toen ik van de R80 op de R1100 stapte.
Nu bij de 1150RT twinspark is het weer andersom wennen om zonder KFR te rijden.
Nu doet het integrale remsysteem mij de das om.
Op de motorcursus van de ANWB afgelopen week ging ik ten overstaan van 17 cursisten en 2 instructeurs keihard op mijn b*kkes met het keren:sad::(
Bovendien fl*kkerde elke keer een spiegel op de grond bij obstakels enzovoort.
Heb van het weekend meteen de spiegels met zelf gemaakte staalkabeltjes vast gezet. (Het kalf en de put. Ik weet het. ....)
Groeten van Jan via Tapatalk
Nu bij de 1150RT twinspark is het weer andersom wennen om zonder KFR te rijden.
Nu doet het integrale remsysteem mij de das om.
Op de motorcursus van de ANWB afgelopen week ging ik ten overstaan van 17 cursisten en 2 instructeurs keihard op mijn b*kkes met het keren:sad::(
Bovendien fl*kkerde elke keer een spiegel op de grond bij obstakels enzovoort.
Heb van het weekend meteen de spiegels met zelf gemaakte staalkabeltjes vast gezet. (Het kalf en de put. Ik weet het. ....)
Groeten van Jan via Tapatalk
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Boxer...."mixed feelings"
Je kunt beide fietsen eenvoudig niet vergelijken. Maar ik snap je wel hoor . . . . De liefde moet nog groeien en dan krijg je er veel voor terug . . .
Motormarkt De Jordaan bedoel je zeker? Prima vakmensen !! Paco Obers en Rob van der Have hebben liefde voor hun werk. Een aanbeveling waarvan ik gerust de website URL wil vermelden : http://motormarktdejordaan.nl/

Motormarkt De Jordaan bedoel je zeker? Prima vakmensen !! Paco Obers en Rob van der Have hebben liefde voor hun werk. Een aanbeveling waarvan ik gerust de website URL wil vermelden : http://motormarktdejordaan.nl/
David - CZ schreef:De mijne heeft een ton gelopen. Het is best een strakke motor. En zo als Andrew al zegt is het comfort bepalend. Je kan op dat ding echt prima kilometers maken. Het probleem ligt daar dat ik deze motor met de voorganger vergelijk. Dat was een Yamaha XJ900S Diversion. Ja, ik weet ik vergelijk appels met peren hier, maar je doet het toch he.
Ik heb hem laten afstellen bij de jongens bij De Jordaan in A'dam. Ik ken de gasten verder niet, maar het omgeving daar gaf mij het gevoel dat deze jongens daar niet alleen achter het geld aan zijn, maar wel met hun hard. Dus dacht ik, hier ben ik op een goed adres. Ik beweer niet dat zij het niet goed hebben gedaan, het rukken is voelbaar minder, maar steeds daar. Tja, ik moet hoe dan ook nog een keer terug voor de voorrem en wiellagers, dus laat ik het nog eens nakijken. Ik zie het wel...
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- hybride
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 16 dec 2012, 09:32
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Goes
Re: Boxer...."mixed feelings"
Hoi David,
Ik herken me ook in jouw verhaal. Heb tal van andere motoren gereden en heb nu een R1150RT (twin spark). Heb geen last van KFR of onregelmatig lopen, maar aan de rauwe motorloop en de klappen van de schakelbak kan ik moeilijk wennen. Ik heb het blok en de bak behandeld met Xado revitalisant en dat scheelt een beetje. Het mechanisme wordt wat rustiger. Ongeëvenaard vind ik de BMW wel als het gaat om wegligging en rijgedrag, vooral op de snelweg. Heerlijk gewoon.
Ik herken me ook in jouw verhaal. Heb tal van andere motoren gereden en heb nu een R1150RT (twin spark). Heb geen last van KFR of onregelmatig lopen, maar aan de rauwe motorloop en de klappen van de schakelbak kan ik moeilijk wennen. Ik heb het blok en de bak behandeld met Xado revitalisant en dat scheelt een beetje. Het mechanisme wordt wat rustiger. Ongeëvenaard vind ik de BMW wel als het gaat om wegligging en rijgedrag, vooral op de snelweg. Heerlijk gewoon.
Re: Boxer...."mixed feelings"
Tja het schakelen. De "BMW-klik" noemden ze dat vroeger al. Dat hebben alle boxers en de oude een_cylinders.
Maar ach dat heet ook karakter.
Heb ik liever de klik dan de olie op straat van de oude Engelse fietsen.....en dat noemde men vroeger ook karakter. ...
Groeten van Jan via Tapatalk
Maar ach dat heet ook karakter.
Heb ik liever de klik dan de olie op straat van de oude Engelse fietsen.....en dat noemde men vroeger ook karakter. ...
Groeten van Jan via Tapatalk
Re: Boxer...."mixed feelings"
De boxer krijgt zeker de gelegenhijd na me hard toe te groeien, we gaan samen ( en met de snelheidsbegrenzer a.k.a. me vriendin ) over een paar weken flink op pad twee weken lang. Ik hoop dat we dikke vrienden zijn als we terug zijn. En als niet, tja, bmw maakt zeker ook goede 4cilinders, zo als een K 1200 GT of RS....maar dat zal eerst flink sparen zijn zeg...dus we zitten met de rt tog voorlopig aan elkaar vast, het kan dus niet anders dan goed aflopen ;-)
Jos, ja deze garage bedoelde ik. Prima ontvangen daar, jongens staan voor je klaar, heel anders als bij een dealer die scheef kijkt als je met iets aankomt waar hij niet rijk op wordt...
Jos, ja deze garage bedoelde ik. Prima ontvangen daar, jongens staan voor je klaar, heel anders als bij een dealer die scheef kijkt als je met iets aankomt waar hij niet rijk op wordt...
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Boxer...."mixed feelings"
Rij nu net 3 jaar op een boxer en begin nu pas écht te wennen aan dit type motor.
Zoals anderen al opmerkten moet je een boxer meer op toeren rijden en het heeft een totaal ander rijgevoel dan een soepel lopende 4-cylinder.
Zoals gezegd begin ik na lange gewenningstijd aan wat anderen noemen het karakter (ik noem het nog steeds een gebrek) van dit apparaat te wennen.
Denk niet dat we ooit échte vrienden zullen worden. Maar sturen en verder het comfort zijn van grote klasse. Waarbij gewicht ook nog een belangrijke rol speelt.
Zoals anderen al opmerkten moet je een boxer meer op toeren rijden en het heeft een totaal ander rijgevoel dan een soepel lopende 4-cylinder.
Zoals gezegd begin ik na lange gewenningstijd aan wat anderen noemen het karakter (ik noem het nog steeds een gebrek) van dit apparaat te wennen.
Denk niet dat we ooit échte vrienden zullen worden. Maar sturen en verder het comfort zijn van grote klasse. Waarbij gewicht ook nog een belangrijke rol speelt.
- wil51
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Boxer....
Dit is voor mij het grote minpunt van de R1150RT en R850RT. Geweldig voor een noodstop, maar mij lukt het niet met gebruik achterrem een oefening te doen. Maar iets te hard op de voetrem en voorwiel remt mee.J vd B te V schreef: Nu doet het integrale remsysteem mij de das om.
Op de motorcursus van de ANWB afgelopen week ging ik ten overstaan van 17 cursisten en 2 instructeurs keihard op mijn b*kkes met het keren
Groeten van Jan via Tapatalk
Re: Boxer...."mixed feelings"
Kom van een Moto Guzzi en rijdt sinds 9 jaar alweer een 1150rt en heb juist deze fiets gekocht om, wat ze noemen, het karakter, maar ook om de zitpositie en de betrouwbaarheid.
Heb nog nooit een andere fiets gehad dan deze twee lucht gekoelde twins en voor mij is het dagelijks een feest om met de 1150 te mogen rijden.
Zolang het kan blijf ik de beemer rijden, wat ik wel vind is dat het niet belangrijk is welk merk je rijdt, maar dat je op een motor rijdt.
Allemaal veel km plezier.
Heb nog nooit een andere fiets gehad dan deze twee lucht gekoelde twins en voor mij is het dagelijks een feest om met de 1150 te mogen rijden.
Zolang het kan blijf ik de beemer rijden, wat ik wel vind is dat het niet belangrijk is welk merk je rijdt, maar dat je op een motor rijdt.
Allemaal veel km plezier.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Boxer....
Als we daar toch eens een modificatie voor konden uitvoeren: Van vol-intergral naar deel-intergral. Vraag me af het alleen een elektrische aanpassing is of dat er hydraulisch nog wat moet gebeuren, gevoelsmatig alleen elektrisch, op de juiste plek een diode.( @dutch: iets voor jou om in te duiken?)wil51 schreef:Dit is voor mij het grote minpunt van de R1150RT en R850RT. Geweldig voor een noodstop, maar mij lukt het niet met gebruik achterrem een oefening te doen. Maar iets te hard op de voetrem en voorwiel remt mee.J vd B te V schreef: Nu doet het integrale remsysteem mij de das om.
Op de motorcursus van de ANWB afgelopen week ging ik ten overstaan van 17 cursisten en 2 instructeurs keihard op mijn b*kkes met het keren
Groeten van Jan via Tapatalk
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Boxer....
Aanpassing is 100% electronischBaird schreef:Als we daar toch eens een modificatie voor konden uitvoeren: Van vol-intergral naar deel-intergral. Vraag me af het alleen een elektrische aanpassing is of dat er hydraulisch nog wat moet gebeuren, gevoelsmatig alleen elektrisch, op de juiste plek een diode.( @dutch: iets voor jou om in te duiken?)

Re: Boxer...."mixed feelings"
Begin jaren 80 met de opkomst van de Japanse superbikes en de intoductie van de BMW K model was het gerucht al rond dat BMW gaat productie van de Boxermotor stoppen. Het heeft bijna en rel veroorzaakt bij de BMW rijders en de beslissing om de boxer te schrapen was afgelopen. Dwz dat de liefhebbers willen niets anders tussen de benen hebben. Mijn ervaring met mensen die voor het eerste keer op een boxer rijdt "Love it or hate it" Het is jouw ding of niet en een motorfiets moet bij jouw passen een zeker je passie aanspreken. Als alles klopt heb je dan de juiste selectie gemaakt 

- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Boxer....
Wanneer kunnen we beginnen?Beamietoo schreef:Aanpassing is 100% electronischBaird schreef:Als we daar toch eens een modificatie voor konden uitvoeren: Van vol-intergral naar deel-intergral. Vraag me af het alleen een elektrische aanpassing is of dat er hydraulisch nog wat moet gebeuren, gevoelsmatig alleen elektrisch, op de juiste plek een diode.( @dutch: iets voor jou om in te duiken?)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Boxer....
Wordt vervolgd Baird.Baird schreef:Wanneer kunnen we beginnen?Beamietoo schreef:Aanpassing is 100% electronischBaird schreef:Als we daar toch eens een modificatie voor konden uitvoeren: Van vol-intergral naar deel-intergral. Vraag me af het alleen een elektrische aanpassing is of dat er hydraulisch nog wat moet gebeuren, gevoelsmatig alleen elektrisch, op de juiste plek een diode.( @dutch: iets voor jou om in te duiken?)
mvg, Kenny
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Boxer...."mixed feelings"
Voor mij voorlopig niets anders meer dan een boxer tussen de benen (hangtieten toch?)
Heb nu een GS Adventure en ben er superblij mee, wat een genot vandaag.
Hoop dat ik het droog heb gehouden. :lol:
Heb nu een GS Adventure en ben er superblij mee, wat een genot vandaag.
Hoop dat ik het droog heb gehouden. :lol:
Re: Boxer...."mixed feelings"
@Beemerrichard..........mmm toch de Honda maar weer ingeruild
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
- wil51
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Boxer....
Als het toch eens zou kunnen, Ik zou gelijk de modificatie laten uitvoeren.Beamietoo schreef:Als we daar toch eens een modificatie voor konden uitvoeren: Van vol-intergral naar deel-intergral. Vraag me af het alleen een elektrische aanpassing is of dat er hydraulisch nog wat moet gebeuren, gevoelsmatig alleen elektrisch, op de juiste plek een diode.( @dutch: iets voor jou om in te duiken?)

Re: Boxer...."mixed feelings"
Ik doe mee!!!!!!!!!!!!!!!
Groeten van Jan via Tapatalk
Groeten van Jan via Tapatalk
- beamer1200rt
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS 2004
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Boxer....
Probeer het eens met 1 vingertje aan de handrem. De motoriek van je handen is veel nauwkeuriger ten opzichte van je voeten. Gaat allicht beter.wil51 schreef: Dit is voor mij het grote minpunt van de R1150RT en R850RT. Geweldig voor een noodstop, maar mij lukt het niet met gebruik achterrem een oefening te doen. Maar iets te hard op de voetrem en voorwiel remt mee.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Re: Boxer...."mixed feelings"
Was voor mij inderdaad de reden helaas af te moeten zien van de 1150RT, het remsysteem was voor mij zeer onpraktisch.
Heel erg jammer want ik wilde heel graag de 1150RT toen, maar moest kiezen voor de 1100RT.
Altijd wel een klein beetje spijt van gehad.
En die 1100RT bewoog alleen maar op basis van KFR, totdat Kenny de motor echt perfect afgesteld had.
Sindsdien "bitten by the BMW bug" nu op een 1200RT.
Gelukkig is er wel een oplossing voor dat gekoppelde 1150RT remsysteem, de aanpassing doen zoals deze ook in gebruik was bij de RT-P (= overheids) uitvoering.
Exacte details kan Kenny daar verder over geven, ik gok dat het vervanging van de (ABS) elektronica is.
Gezien het feit dat het om een fundamenteel onderdeel van de veiligheid (remmen, ABS) gaat blijf ik daar verder buiten.
Kenny is de go-to guy wat dat betreft.
Heel erg jammer want ik wilde heel graag de 1150RT toen, maar moest kiezen voor de 1100RT.
Altijd wel een klein beetje spijt van gehad.
En die 1100RT bewoog alleen maar op basis van KFR, totdat Kenny de motor echt perfect afgesteld had.
Sindsdien "bitten by the BMW bug" nu op een 1200RT.
Gelukkig is er wel een oplossing voor dat gekoppelde 1150RT remsysteem, de aanpassing doen zoals deze ook in gebruik was bij de RT-P (= overheids) uitvoering.
Exacte details kan Kenny daar verder over geven, ik gok dat het vervanging van de (ABS) elektronica is.
Gezien het feit dat het om een fundamenteel onderdeel van de veiligheid (remmen, ABS) gaat blijf ik daar verder buiten.
Kenny is de go-to guy wat dat betreft.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 04 jun 2013, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: Boxer....
J vd B te V schreef:Ik doe mee!!!!!!!!!!!!!!!
Groeten van Jan via Tapatalk
ik ook
Re: Boxer...."mixed feelings"
100 %dutchmidiman schreef:Gelukkig is er wel een oplossing voor dat gekoppelde 1150RT remsysteem, de aanpassing doen zoals deze ook in gebruik was bij de RT-P (= overheids) uitvoering.
Exacte details kan Kenny daar verder over geven, ik gok dat het vervanging van de (ABS) elektronica is.
Gezien het feit dat het om een fundamenteel onderdeel van de veiligheid (remmen, ABS) gaat blijf ik daar verder buiten.

mvgr, Kenny
Re: Boxer...."mixed feelings"
Ik doe niet mee, eenvoudig om de reden dat het voor mij het ideale remsysteem is, omdat ik met mijn rechterhand niet dat kan doen wat een ander met 5 vingers kan doen.
Wel moet je rekening moet houden met remmen bij lage snelheden.
Wel moet je rekening moet houden met remmen bij lage snelheden.
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Boxer...."mixed feelings"
ook maar even my 2 boxer cents.
Ik rij nu ruim 1.5 jaar op een boxer. Ik vond het tijdens het proefrijden wel lekker maar er mankeerde wel veel aan en helaas was ik toen nog een motor leek. Helaas met de dealer er niet echt uitgekomen (ofwel hij had de ballen verstand van een boxer motor, dus geen boxer kopen bij van der Heyden in Den Bosch). Hij had wel wat verbeterd maar niet veel.
Uiteindelijk bij Kenny terecht gekomen en mijn volharding, en na een ander motorblok, banden, ontsteking, balanceren drukplaten + huis (vanwege trillingen), etc etc etc en ettelijke duizenden euro's ben ik heel tevreden (hoewel een beetje beter kan het volgens mij nog, maar ik ben dan ook een mieren..
).
Er zat een rapidbike bij (wist in het begin niet wat dat was) en die zit er nu weer tussen. Hiermee loopt ie ook wat mooier.
Dus... als de motor goed is loopt ie zeker lekker en het is een klein beetje wennen. KFR heb en had ik niet echt last van (ook niet voor de rapidbike er weer tussen kwam)
Ofwel even goed laten afstellen en rijden met die RT!!! (maar natuurlijk niet zo gaan rijden als met zo'n naaimachientje want daar is ie toch niet voor gemaakt, toch? ;-)
Ik rij nu ruim 1.5 jaar op een boxer. Ik vond het tijdens het proefrijden wel lekker maar er mankeerde wel veel aan en helaas was ik toen nog een motor leek. Helaas met de dealer er niet echt uitgekomen (ofwel hij had de ballen verstand van een boxer motor, dus geen boxer kopen bij van der Heyden in Den Bosch). Hij had wel wat verbeterd maar niet veel.
Uiteindelijk bij Kenny terecht gekomen en mijn volharding, en na een ander motorblok, banden, ontsteking, balanceren drukplaten + huis (vanwege trillingen), etc etc etc en ettelijke duizenden euro's ben ik heel tevreden (hoewel een beetje beter kan het volgens mij nog, maar ik ben dan ook een mieren..

Er zat een rapidbike bij (wist in het begin niet wat dat was) en die zit er nu weer tussen. Hiermee loopt ie ook wat mooier.
Dus... als de motor goed is loopt ie zeker lekker en het is een klein beetje wennen. KFR heb en had ik niet echt last van (ook niet voor de rapidbike er weer tussen kwam)
Ofwel even goed laten afstellen en rijden met die RT!!! (maar natuurlijk niet zo gaan rijden als met zo'n naaimachientje want daar is ie toch niet voor gemaakt, toch? ;-)
- wil51
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Boxer...."mixed feelings"
Had ik daar niet al eens een prijs van die modificatie gevraagd aan Kenny? Ik weet het niet meer. Ik dacht dat het vrij kostbaar was. Ik geloof 500 euro.Beamietoo schreef:100 %dutchmidiman schreef:Gelukkig is er wel een oplossing voor dat gekoppelde 1150RT remsysteem, de aanpassing doen zoals deze ook in gebruik was bij de RT-P (= overheids) uitvoering.
Exacte details kan Kenny daar verder over geven, ik gok dat het vervanging van de (ABS) elektronica is.
Gezien het feit dat het om een fundamenteel onderdeel van de veiligheid (remmen, ABS) gaat blijf ik daar verder buiten.![]()
mvgr, Kenny
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Boxer...."mixed feelings"
David,
Een laat reactie, maar met betreft de versnellinsbak- probeer het te behandelen alsof het een versnellingsbak van een auto is (uiteindelijk heeft het meer gelijk meet die van een auto, dan die van een japanse 4-pitter).
Bij de KFR zijn er allerlei trucjes om eraf te komen- en bij goede zoeken op dit forum kom je bij ze allemaal! In ieder geval een goede instelling, NGK platina bougies, een andere Katalyst codeering plug probeeren, of een Recyclizer-type lucht temperature melder modificatie zal allemaal de situatie hulpen...
Als je deze onder de knie heeft dat is er geen fijner tourmotor...
Een laat reactie, maar met betreft de versnellinsbak- probeer het te behandelen alsof het een versnellingsbak van een auto is (uiteindelijk heeft het meer gelijk meet die van een auto, dan die van een japanse 4-pitter).
Bij de KFR zijn er allerlei trucjes om eraf te komen- en bij goede zoeken op dit forum kom je bij ze allemaal! In ieder geval een goede instelling, NGK platina bougies, een andere Katalyst codeering plug probeeren, of een Recyclizer-type lucht temperature melder modificatie zal allemaal de situatie hulpen...
Als je deze onder de knie heeft dat is er geen fijner tourmotor...

(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Dennisky
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Hij is van mij ;-)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: West-friesland
- Locatie: Middlewood, West Friesland
Re: Boxer...."mixed feelings"
Ik rij nu een ruime 2000 km met een R1200Rt. Kom zelf van een 600cc naaimachientje.
Dat was een superlekker blokje maar ik moet echt zeggen dat ik niet terug wil. Ik was in het
begin geneigd om te 'dieselen', te laag in toeren en rustig aan zeg maar. Had gelezen dat een
boxerblokje het fijn vond om actief gereden te worden. Dat doe ik nu meer en da's genieten zeg.
Ik vind het steeds leuker worden en rij nog steeds met de bekende RT smile.
De versnellingsbak kloinkt ook goed. M'n yamaha had dat in z'n één maar de Bmw in meerdere versnellingen.
Maar het viel me gisteren op dat ik steeds soepeler schakel en minder 'kloink'. Het zal ook wel met de
schakeltechniek te maken hebben. Alleen de eerste en tweede hoor ik nog (tweede van drie naar twee).
Dennis
Dat was een superlekker blokje maar ik moet echt zeggen dat ik niet terug wil. Ik was in het
begin geneigd om te 'dieselen', te laag in toeren en rustig aan zeg maar. Had gelezen dat een
boxerblokje het fijn vond om actief gereden te worden. Dat doe ik nu meer en da's genieten zeg.

Ik vind het steeds leuker worden en rij nog steeds met de bekende RT smile.
De versnellingsbak kloinkt ook goed. M'n yamaha had dat in z'n één maar de Bmw in meerdere versnellingen.
Maar het viel me gisteren op dat ik steeds soepeler schakel en minder 'kloink'. Het zal ook wel met de
schakeltechniek te maken hebben. Alleen de eerste en tweede hoor ik nog (tweede van drie naar twee).

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Boxer...."mixed feelings"
Ik rij nu ruim 11 jaar op een R-RT (100/1150/1200 [en de tijd dat ik een eend reed niet meegerekend]) en ik heb geen mixed feelings t.a.v. de boxer motor. Wel ben ik me nog bewust van het verschil bij het wegrijden tussen mijn K100LT en de R100RT. De R 'zwabberde' wat met zijn achterkant. En dan het schakelen. Dat doet me qua geluid weleens denken aan een stuk speelgoed van beginjaren zeventig. Twee ballen aan een touwtje en dan was het de kunst op de twee ballen heel snel en hard tegen elkaar te laten 'klikken of klakken'. Nu, zo klinkt soms het schakelen van de N naar de 1.
Heb ooit een weekend een Yamaha Xj 900 Diversion gehuurd en dat schakelde als de bekende mes door de warme boter. Maar ik werd er niet warm of koud van. Was overgens best een prettige motor.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Heb ooit een weekend een Yamaha Xj 900 Diversion gehuurd en dat schakelde als de bekende mes door de warme boter. Maar ik werd er niet warm of koud van. Was overgens best een prettige motor.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Re: Boxer...."mixed feelings"
Ik vertelde al eerder:dat heette vroeger al " de BMW-klik" :ugeek:blackers schreef:Ik rij nu ruim 11 jaar op een R-RT (100/1150/1200 [en de tijd dat ik een eend reed niet meegerekend]) en ik heb geen mixed feelings t.a.v. de boxer motor. Wel ben ik me nog bewust van het verschil bij het wegrijden tussen mijn K100LT en de R100RT. De R 'zwabberde' wat met zijn achterkant. En dan het schakelen. Dat doet me qua geluid weleens denken aan een stuk speelgoed van beginjaren zeventig. Twee ballen aan een touwtje en dan was het de kunst op de twee ballen heel snel en hard tegen elkaar te laten 'klikken of klakken'. Nu, zo klinkt soms het schakelen van de N naar de 1.
Heb ooit een weekend een Yamaha Xj 900 Diversion gehuurd en dat schakelde als de bekende mes door de warme boter. Maar ik werd er niet warm of koud van. Was overgens best een prettige motor.
Groeten van Jan via Tapatalk
Re: Boxer...."mixed feelings"
ik heb al een afspraak met de jongens bij De Jordaan, we zien het wel of we het probleem samen oplossen.
Ik geniet wel veel van het motor aan zich, het comfort en veiligheid zijn echt top. En de boxer heeft denk ik zo ook zijn voordelen, het ding trekt van het niets als een gek en voor je het in de gaten heeft zit je al gouw op een rap tempo. Het draait ook z'n 1000 toeren minder bij vergelijkbare snelheid als een vier pit en het maakt niet echt uit hoe veel je aan de rechter hendel draait het verbruik blijf laag. Al en al lijkt dat ding een beetje op een diesel ;-)
Ik geniet wel veel van het motor aan zich, het comfort en veiligheid zijn echt top. En de boxer heeft denk ik zo ook zijn voordelen, het ding trekt van het niets als een gek en voor je het in de gaten heeft zit je al gouw op een rap tempo. Het draait ook z'n 1000 toeren minder bij vergelijkbare snelheid als een vier pit en het maakt niet echt uit hoe veel je aan de rechter hendel draait het verbruik blijf laag. Al en al lijkt dat ding een beetje op een diesel ;-)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1277 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 10 Reacties
- 3497 Weergaves
-
Laatste bericht door Wildripper
-
- 2 Reacties
- 2441 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 54 Reacties
- 19750 Weergaves
-
Laatste bericht door BoxerHarry