R1100RT met roet?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Bas

R1100RT met roet?

Ongelezen bericht door Bas »

In het kader van 'we weten hier alles' het volgende.
Bij de koop van mijn RT vorig jaar viel me al op dat de uitlaat nogal zwart was uitgeslagen.
Zie foto:

Afbeelding

Nu vond ik enige dagen geleden dat Dasty ook prima hierop werkt. Uitlaat was schoon. Glimmend op een paar spikkeltjes ingevreten narigheid na. In ieder geval, zeer acceptabel.
Wie schetst mijn verbazing? 300 km verder begint de uitlaat weer zwartig te worden. Ik krijg hetzelfde gevoel als bij mijn wijlen VAG-tdi met lekke turboslang. Roeten! Goed, er is niets te zien. Koude start zorgt soms voor een pietsje rook, maar dat is iets blauwig. En over als ik de straat uit ben.
Vraag: is dit normaal? Zo ja, lang leven de Dasty van de Wibra. Zo nee, wat zou het kunnen zijn??
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Re: R1100RT met roet?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Hoeveel heeft de motor gedraaid en wat is het olieverbruik(die van mij doet ongeveer 200 cc op 5000km).
Wanneer heeft de motor een fatsoenlijke beurt gehad?
En die pikkeltjes kun je zeer waarschijnlijk nog wegpoetsen met Autosol Chrome polisch.
Autosol op Ebay

fyi. gr.
Joop
Bas

Na de laatste grote beurt bij Kenny heb ik 1300 km gereden. Geen aanwijzingen om nu olie bij te vullen. Daarvoor weet ik het niet. Motor is in september bij Kenny geweest en is daar stevig onder handen genomen. (grote beurt, doorspoelen remsysteem, nieuwe accu, nokkenaskettingspanner links, dynamo riem, remblokken voor). Vanaf deze dagen met mooi meer hoop ik nog wat kilometers te maken :)
JDoubleOP

Even een keer goeddoorblazen als de motor lekker warm is........en kijken na verloop van tijd of het beter wordt. En kun je een foto tonen van de achterkant uitlaat nu de uitlaat schoon is??
Bas schreef:Na de laatste grote beurt bij Kenny heb ik 1300 km gereden. Geen aanwijzingen om nu olie bij te vullen. Daarvoor weet ik het niet. Motor is in september bij Kenny geweest en is daar stevig onder handen genomen. (grote beurt, doorspoelen remsysteem, nieuwe accu, nokkenaskettingspanner links, dynamo riem, remblokken voor). Vanaf deze dagen met mooi meer hoop ik nog wat kilometers te maken :)
Bas

Foto zal ik morgen maken, het is nu donker buiten en het regent ;)
Goed doorgeblazen is zeker al gebeurd, ook in de laatste 300 km.
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenmorgen.
Wat is je benzine verbruik,ik denk meer aan een verkeerde verbranding.
Gr-Kees.
Kees BMW
Bas

Gemiddeld 1 op 16.3
JDoubleOP

Is iets boven gemiddeld, rij je stevig??
Bas schreef:Gemiddeld 1 op 16.3
Bas

Niet echt, naar mijn idee. Ik rijd normaal mee in het verkeer, ben zeker niet sloom, maar houd ook niet van altijd gas op de plank.
Bas

Even twee fotootjes gemaakt. Zit 300 km verschil tussen. De aanslag was echt roetig, geen straatvuil. Viel op zich mee, maar het is er wel gewoon.

Afbeelding
Afbeelding
Bas

Nog een foto, samen met een vriend op stap. Zie het verschil.

Afbeelding
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Had dezelfde met mijn -1150-
Ik was te voorzichtig bij het inrijden en daarna heb ik de motor heel hard gereden. De olieverbruik was redelijk hoge de eerste 30,000kms en uiteindelijk was 'ie pas ingereden bij 60,000kms! Tussenin had it twee kapot primaire (in de Kop) bobbines- dus verslechtered verbranding. Na de 60,000kms merkt ik samen met bijna geen roet meer- ook weinig opgebouwed aanslag op de bypass schroeven BBAS- vroeger was dit heel erg-
Afbeelding

Hoeveel kms has jouw -1100- ??

Het lijkt mij dat het met een goede tune-up (ook bougies controlleeren), een beter/andere olie en met wat harde rijden de roet zal sterk vermindered worden...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Je kunt best wel af en toe hoger in de toerental draaien. Boxers houden van tpm tussen 5000 en 6500. De zwarte uitlaat zie ik vaker bij motoren die te vaak te rustig wordt gereden.Een indicatie van een probleem is wanneer de bougie hetzelfde zwart aanslag heeft en reden voor verder onderzoek. Ook aan te raden is af en toe de tank vol gooien met V-Power, Excellium o.i.d. benzine voor een reinigend werking.
Bas

Ok, heren, helder, ik begrijp het. Zal sowieso iets meer in toeren jagen. Alhoewel mijn verbruik er niet van zal dalen. Dure benzine zal ik ook eens tanken (alsof er ook goedkope benzine bestaat... :( ) Een bougie bekijken, kan ik dat zelf? Zo ja, hoe?
@Japachap: 104.000 km.
Beamietoo

Kom op een middag langs Bas. We zullen samen even de bougies inspecteren _004
Bas

Kenny, geweldig! Doe ik, bel ik wel even van tevoren. :)
HansH

Ongelezen bericht door HansH »

Beamietoo schreef:Kom op een middag langs Bas. We zullen samen even de bougies inspecteren _004

Zo maak je stappen....top _004

Gr,
Hans
Arjen
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door Arjen »

BMW's nodigen blijkbaar niet echt uit tot lekker gassen: een artikeltje uit het Butler & Smith Motorcycle Journal, Spring 1976 (B&S waren tot de jaren '80 de BMW importeur voor de VS):
The way some riders ride, you'd think they were trained on marine
engines. They lug along in 4th or 5th at 30 mph, the engine barely
turning 1000 rpm. some guys do this because they like the quiet. But
that's a mistake: lugging is harmful to the engine and puts a strain on
the entire drive train. A BMW engine is happiest when it's breathing
well. It's also much more efficient. Respiration is best at the torque
peak, which on recent models is around 5000 rpm. Because power output
begins to increase noticeably at that level, throttle response and
engine braking are also far superior. You're not babying your engine by
lugging it. Keep it happy: go ahead and spin it!
Nu staat er niets bij over roet op de uitlaat, maar 35 jaar geleden werd er ook al gezegd: dat ding moet draaien!

Nu is 5000tpm wel aan de hoge kant voor een beetje relaxed toeren, maar ikzelf hou em altijd boven de 3000tpm, en de 6e versnelling pas boven de 100km/u. En natuurlijk af en toe eens richting het rood op de toerenteller draaien, bij voorkeur als je voor een verkeerslicht naast een afgetrapte GTI staat die voorzien is van een kachelpijp als uitlaat en gevuld is met 18-jarige(n) die denken dat zo'n slagschip met kuip en koffers er wel even uit te rijden is :lol:

[groet]
Arjen
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Toch opmerkelijk: Boven de 5000 rpm vind ik alle boxers die ik tot nu toe gehad hele grote trilbakken, voor je gevoel rammelt het blok uit elkaar, er komt een gigantische mechanisch geraas uit het blok, de 1100 deed het een beetje maar vooral beide 1150's hebben het sterk, de een wat meer dan de ander. Nou kan ik ook pech hebben met mijn motoren of ik ben te kritisch maar voor mij is 5000 rpm het max op een enkele keer door accelereren na. _003
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Beamietoo

Het is niet een Harley of diesel ! :D :$ :D
Je hoeft niet constant hoog in de toerental te zitten alleen af en toe wat meer laten leven tijdens optrekken.
Oke iets meer benzine maar ook meer smiles _004
japachap
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Bas schreef: @Japachap: 104.000 km.
Redelijk weinig, dus... Mijn '03 -1150- heeft dezelfde km-staand.
Even wat 'spirit' bij de rijden geven en- ja- laat het motor de lucht goede happen...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
JDoubleOP

Die van mij gaat met optrekken zo af en toe eens naar de 6500 rpm als ie lekker op temperatuur is. Soms even een stukje autobahn 7000 rpm 215km/h. Van mij had er nog wel een zesde versnelling bij gemogen, want hij zit in no time op z'n top en lijkt wel begrensd te worden. Wordt ie wel lekker smooth van. Niet te bang zijn, ze kunnen wel wat hebben. Basis is goed gesynchroniseerd en afgestelde motor. _004
Baird schreef:Toch opmerkelijk: Boven de 5000 rpm vind ik alle boxers die ik tot nu toe gehad hele grote trilbakken, voor je gevoel rammelt het blok uit elkaar, er komt een gigantische mechanisch geraas uit het blok, de 1100 deed het een beetje maar vooral beide 1150's hebben het sterk, de een wat meer dan de ander. Nou kan ik ook pech hebben met mijn motoren of ik ben te kritisch maar voor mij is 5000 rpm het max op een enkele keer door accelereren na. _003
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Roet ontstaat door meeerdere oorzaken.

Ten eerste onvolledige verbranding en die komt sneller voor bij vervuilde injectors/brandstofsysteem.
Tweede vervuilt luchtfilter
En een te rijk mengsel kan ook voorkomen.
Dus een goede brandstof en iridium bougies van NGK en de motor vooral goed afstellen/synchroniseren.
Ik rijd bijna nooit tussen de 5000rpm en 6500 rpm en geen problemen met roet.
Als er veel vuil in de injectors zit krijg je geen goed sproeipatroon waardoor je grotere benzinedruppels krijgt die moeilijker verbranden en roet veroorzaken.
Een keer een brandstofsysteemreiniger erin zal al een deel van het probleem oplossen verwacht ik.

Ton
Bas

@Ton: luchtfilter is schooen.
Motor loopt keurig (afgesteld door Kenny)
Brandstofreiniger is er een paar 1000 km geleden al doorheen gegaan.
Ga nu binnenkort ff naar Kenny om naar de bougies te kijken.
En ik zal em op de (snel)weg wat voor in het 5000-6500 toeren gebied laten komen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”