Het enige waar mogelijk bekeurd voor zou kunnen worden is N560: de dimlichten voldoen niet aan de eisen (i.c. het lichtbeeld).
Maar hoe zou je dat op straat willen controleren zonder meetapparatuur? Bij de APK kan dat wel.
Ondeugdelijk of onjuist? Wordt er verkeerd of fout licht gevoerd?
De (h)OvJ ziet je aankomen met de bon die jij uitschrijft voor iets wat de wetgever niet heeft verboden.
Niet zo goed voor de carrière en voor het beoordelingsrapport.
Art. 5. WVW? Die kapstok breekt ook. Het element van geconcretiseerde gevaarzetting of hinder ontbreekt. Dat is een eis die de HR aan art. 5 stelt.
Bovendien kan/mag art. 5 als lex generalis niet gebruikt worden als er een lex specialis bestaat, i.c. RV art. 5.4.56
Dat de wetgever niet altijd even zorgvuldig is bij nieuwe wetgeving, dat kan ik alleen maar beamen.
De diverse verbodsbepalingen m.b.t. gasontladingslampen wel of niet in halogeenarmaturen hebben in de afgelopen jaren al het licht gezien, maar zijn net zo snel weer gedoofd. Waarom het totaalverbod voor achteraf inbouw van alleen de lamp, zoals de Europese wetgeving dat bepaalt, niet in onze nationale wetgeving is opgenomen, dat weet ik ook niet. Wellicht was er een sterke lobby of speelden er andere belangen.
Voor auto's vanaf toelatingsjaar 2007 is het in ieder geval wel duidelijk; gasontladingslamp alleen in gasontladingslamparmatuur met automatische lamphoogteregeling en wis-was installatie. Naarmate er steeds meer nieuwe auto's komen lost het probleem van nabouw zich vanzelf op. Voor auto's van voor 2007 geldt inmiddels ook geen verbod meer tot nabouw van een gasontladingslamp in een halogeen armatuur. Die krijgen echter regelmatig een APK afkeur omdat het lichtbeeld niet voldoet aan de eisen.
Ik vrees dat we de APK voor motorfietsen niet tegen kunnen houden. Dan gaat de controle op lichtbeeld als keuringseis ook voor motorfietsen gelden. Tenslotte is dat al opgenomen in RV.
Ps. Ik berijd nu mijn stokpaardje. In het donker, zonder licht.
