Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
RoadXplorer

Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Ongelezen bericht door RoadXplorer »

Dankzij vooral de heldere recensie van DMM _004 over de Ctek MSX5.0 op dit forum, heb ik deze lader onlangs gekocht. Ondanks dat ik de nodige tijd heb gestoken in het doornemen van de verschillende postings, blijf ik toch nog zitten met een (nogal cruciale) vraag: Hoe sluit ik de lader aan op (de accu van) mijn 1150RT?

Kan ik dat doen met extra aan te schaffen accessoirestekker voor de 12V pluggen onder het zadel?
Afbeelding

Of is het beter het standaardsnoertje rechtstreeks op de accu aan te sluiten?
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beide kan, het is maar wat voor jou handig(er) is.

Via de accessoiresstekker zit er vanuit Herrn BMW al een zekering tussen (in je zekeringskast).
Terwijl de Ctek sigarettenstekker ook een zekering heeft (van 8 ampère dacht ik, ff uit mijn wat kalig bloot hoofdje).

Terwijl de ring-aansluiting op jou afbeelding helemaal geen zekering heeft.

En op die basis zou ik er voor kiezen om de sigarettenstekker (en dus de accessoiresaansluiting) op de BMW te gebruiken.

Je kunt die ring-aansluiting ook gebruiken maar dan moet er in mijn optiek nog wel een zekering tussen. (!)

Tips van de dag:
Sluit altijd eerst de Ctek lader aan op je accu, pas daarna op de 220 volt.
En bij losnemen, eerst de 220 volt eraf en pas dan loskoppelen van de motor.

Als je de accessoiresstekkeraansluiting (dubbele woordwaarde bij Scrabble _004 ) gebruikt, draai dan (voorzichtig!) altijd de Ctek stekker in die accessoiresstekkeraansluiting een paar keer een klein stukje rond. Door vuiligheid & corrosie is dat contact daar niet altijd optimaal, en de Ctek lader kan daar soms wat last van hebben om de accu "te zien" en het automatische laden te beginnen.

Vergeet niet de "auto-accu" stand te selecteren qua laadstroom (ledje bij het automobiel-symbool), aangezien je accu een capaciteit heeft van meer dan 14Ah.
(staat ook in de Ctek handleiding, maar voor het geval dat....)

Kies de AGM stand alleen als je een dergelijke accu daadwerkelijk hebt, zoals de Oddysey, Westco en dergelijke.
De BMW OEM accu is een gel-accu, dus geen AGM accu.

Het kan geen kwaad je Ctek lader permanent aangesloten te laten als je de motor niet gebruikt, de Ctek lader regelt het allemaal vanzelf.
Sterker nog, je verlengt de levensduur van je accu daar mee. (voorkomen van risico op diepte-ontlading als je een keer vergeten bent na lange tijd de accu weer op te laden).

Heel veel succesvolle startmomenten toegewenst! _004
RoadXplorer

Re: Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Ongelezen bericht door RoadXplorer »

DMM, da's echt heel snel _004 en helemaal duidelijk _004
Nogmaals dank voor je uitleg!
JW
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Gebruik al jaren de stekkers onder het zadel om de PC680 accu bij te houden, Optimate 4. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Ik heb dezelfde lader en gebruik bij m'n 1100 de 'sigarettenaanstekeraansluiting' op het dashboard. Werkt naar volle tevredenheid.

groet'n uut Duutsland
Joop
Gebruikersavatar
Baetske
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 nov 2012, 14:49
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Borsbeek

Re: Aansluiten Ctek MSX5.0 op 1150RT

Ongelezen bericht door Baetske »

Ik heb dezelfde motor en lader. Heb de kabel met oogjes gemonteerd op de batterij en ligt onder het zadel mooi weggestopt.
Als ik de lader er aan wil hangen, gewoon zadel even lichten en connector er tussenuit halen om aan te sluiten.

Is even een beetje werk om de kuip er af te halen, maar valt best wel mee.
Is mijn eerste motor en had het op een 30 à 45 min gepiept met de handleiding van de -1150- ernaast uiteraard.
Tip die ik meekreeg is om zeker je vijzen goed in volgorde van verwijderen leggen en zeker niet wisselen. Lengte is niet altijd dezelfde en kan anders het nodige gezoek geven.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”