Mike Philippens schreef:Misschien een 'probleem' als je echt het naadje van de kous wilt weten, maar is dit - en dan heb ik het specifiek over dit systeem - niet geschikt om tijdig te merken dat je accu langzaam maar zeker achteruit gaat? Of als ie langere tijd stilstaat en teveel dreigt leeg te lopen? Volgens mij dus wel. Als ik zie waar de maker zo allemaal mee bezig is, lijkt het me zeker geen prutser.
Het eventueel achteruit van je accu na verloop van tijd meet je pas als de accu onder enige vorm van belasting geplaatst wordt.
Ik heb zelf een AGM accu ooit meegekregen die qua spanning perfect was, (en dus een dergelijke led-oplossing groen aangaf), maar bij belasting niet goed was. Bleek dat de accu dus echt niet goed opgeladen was (druppellader in plaats van een acculader).
Een dergelijke LED-oplossing is goed als een soort 1e indicatie als je het contact aanzet, of er nog iets van spanning over is in de accu, maar zegt weinig tot niets over de lading. Dan moet je ook nog, vóór starting, een grotere belasting ff inschakelen voor een minuutje of zo, bijvoorbeeld je verlichting.
Bij starting zal je de meest betrouwbare indicatie over het fris-en-fruitig zijn van je accu krijgen, alleen blijken dergelijke LED-oplossingen geen "vertraagde weergave" te hebben, oftewel een dan eventuele (kortstondige) spanningsdip zichtbaar te laten zien door het rood zijn of rood knipperen van de LED, die "uitgangstoestand" is te snel voorbij voordat de dynamo weer zijn werk gaat doen.
En tijdens het rijden zal het een indicatie geven over je laad-circuit, niet over de accu zelf.
Ik beweer zeker niet dat het prutsers zijn, belangrijk is wel te weten wat de waarde van een dergelijke oplossing is versus wat je er van verwacht dat het daadwerkelijk doet.
Mike Philippens schreef:Tsja...dan zou ik er liever een metertje aan koppelen, want om nou een accumeter van $66 aan te schaffen (en dan heb ik 'm nog niet hier) vind ik een beetje over the top. Daar koop je bijna een accu voor. Kind of defeats the purpose, niet?

Iedereen moet daarin zijn eigen keuzes maken, ik had het toen er wel voorover.
Een goede AGM accu kost al snel minstens 80 euro, en als die niet voldoende op lading is kan je die ook na een paar keer diepteontlading voor eeuwig kapot maken.
En kan ik nu uit eigen en 1e hand mijn ervaring en mening met jullie delen.
Kosteloos en kostelijk.
(althans, ik doe mijn best)
Mike Philippens schreef:Maar als een digitaal metertje goed is, waarom zou dan een meter met ledjes niet goed zijn vraag ik me af? Er zit ook wat meet en regelelectronica in (je kunt de range van de indicatie laten programmeren) dus ik denk dat dit ding wel degelijk goed kan aangeven of je accu tijdens het starten onder de spanning is gekomen. Gewoon een simpel programmeerdingetje, geen rocketscience. En je hebt er ook geen 17 led's voor nodig, gewoon één rode die knippert als het niet goed is.
Zie mijn opmerking eerder over "vertraagde weergave";
Hoe lang moet de spanning onder de kritieke grens blijven/zijn (meestal 10 volt) voordat een dergelijke LED-oplossing rood/rood-knipperen aan geeft, en hoe lang blijft die LED-oplossing dat nog aangeven zodra die "kritische toestand" (lees: 10 volt en minder) voorbij is?
Wat ik zoal gezien heb, is dat die transitie naar de kritische grens (10 volt en minder) ten minste 1,75 seconden aanwezig moet zijn om de LED 1x rood te laten knipperen. Dus knipper 1x met je ogen en je ziet die rode led niet tijdig. Pas bij 2,82 seconden op 10 volt (en minder) krijg je 2x een knipperende rode led.
Een digitale meter kan je met het menselijk oog ook goed snel genoeg beoordelen wat er in het scherm staat qua gemeten spanning.
Als het dan richting de 11 volt gaat (of minder) weet je redelijk betrouwbaar wat de ladingstoestand van de accu op dat moment is.
Let wel, je praat hier vaak over "split-second" indicaties op dergelijke digitale meters.
NoviTec heeft er bijvoorbeeld 1, die ik in de auto gebruik, met wat extra mogelijkheden qua metingen;
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/853952/
of
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/841790/
Middels de 17 LEDs van de TestMate Mini (kost circa 30 ~ 40 euro, overigens) zie je te allen tijde (!) wat je spanning doet en gedaan heeft, er zit wel die vertraging in de weergave in.