Accumonitor

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mike Philippens

Accumonitor

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Even terug had onze eigen Inspector Gadget een tip mbt een accumeter om te zien hoe je accu er aan toe is. Een heel interessant en vooral nuttig apparaat, maar ik zoek eigenlijk iets dat gewoon altijd op mijn motor zit en me op de hoogte houdt van de conditie van die accu. Ik ken mezelf nl en ik ga niet steeds dat apparaat erbij pakken en aansluiten. Misschien handig als de brommer in de schuur staat, maar die heb ik niet.

Maar geduldig zoeken lever wel eens wat op... Ik kwam dit eBay winkeltje tegen van een Engelse meneer (een of andere ir in elektriek) die 2 producten leveren:
Afbeelding
The voltage thresholds (see table below) can be custom-programmed to your specifications during the build, if you feel the standard thresholds don't suit your application.

Voltage Output
>15.20 Green/Red alternating (over-voltage)
>13.20 Green (charging)
>12.45 Amber (75% plus)
>12.25 Red slow flash (50% approx)
>12.00 Red 2 flashes, repeat
>11.80 Red 3 flashes, repeat
<11.80 Red 4 flashes, repeat

En voor wie meer ruimte heeft/het mooier wil, is er ook een uitgebreide versie:
Afbeelding
*ultra low power consumption in use
*six different voltage 'curves' are pre-programmed for you to choose from (see below for an explanation)
*microswitch on front panel turns unit on and off, and allows 'snapshot' of battery voltage (no external switch is required)
*available for any battery voltage from 6v to 28v
*measures only 50 x 35 x 20mm, with 600mm long flexible eads
*case is durable ABS plastic, unit is splashproof

Het leuke is dat je beide producten speciaal voor jou kunt laten aanpassen, dus je kunt je eigen grenswaarden opgeven voor de verschillende kleuren lampjes en zelfs de lengte van het draad kun je opgeven. Je hebt met deze oplossingen permanent een indicatie van je accutoestand. Lijkt me erg nuttig en vooral handig. De minimalistische 1-led uitvoering zou je dan denk ik geschakeld moeten aansluiten, zodat ie niet actief is met het contact uit en die tweede heeft een schakelaar. Geen idee of ie zichzelf uitschakeld na verloop van tijd (als het contact uit is), maar het lijkt me verstandig om stroomverbruikers altijd geschakeld aan te sluiten.

Dit wilde ik graag even delen... ;)
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Accumonitor

Ongelezen bericht door Baird »

Beste Mike,

Je schrijft dat je naar zoiets op zoek bent, je hebt hem gevonden _004 , volgende stap is dus bestellen, monteren en je ervaringen met ons delen. Ben persoonlijk benieuwd of hij tijdens het starten voldoende snel mee gaat met de spanning zodat je ook kunt zien tot hoever die daalt, gaat dus iets vertellen over de staat van de accu en mogelijk over de conditie van de startmotor.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
hybride
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goes

Ongelezen bericht door hybride »

Voor het testen van de conditie van een accu zijn er speciale apparaten. Ik heb dat hier bij de lokale accuverkoper gezien. Die weten in een fractie de conditie van een accu.

Dit is een leuke gadget om de spanning van de accu in de gaten houden. Kan nuttig zijn als je de motor wat langer wegzet. Als de spanning vrij snel naar de 12.2V of daaronder zakt is het een sterke indicatie dat de accu slecht is/wordt. Je motor starten met een accu die onder de 12.2 volt zit is dodelijk voor je accu.
Mike Philippens

@Baird: ik ben ook wel van plan om 'm te kopen; ik moet alleen nog even een keer opmeten of ik die 'grote' versie kan plaatsen op de plek waar ik 'm in gedachten heb. De bedoeling om dit te plaatsen is tweeledig: misschien is dit ook handig voor anderen en kijken of er mensen (die hier verstand van hebben) nog op-of aanmerkingen hebben.

@hybride: dit soort dingen zijn inderdaad geen vervanger voor een echte accumeter. Evengoed lijkt het me handig om zo'n indicatie te hebben. Je ziet dat de accu oplaadt en het lijkt me nauwkeurig en snel genoeg om verschillen in voltage accuraat weer te geven. Zo'n circuit is geen rocketscience en 10tallen keren meten per seconde is echt geen probleem. Je hebt idd geen voltage uitlezing, maar je ziet zo wel dat het niet goed gaat met de accu.

Ik zie net trouwens dat ze ook een eigen site hebben en dat er binnenkort een nieuwe versie van die 6-led meter komt, de nano. Die moet kleiner zijn, auto-dimming (erg handig in het donker) en een aanraakgevoelige toets hebben. Klinkt allemaal erg interessant en ik heb die meneer al een mail gestuurd of ie weet wanneer de nano beschikbaar is. Die meneer maakt zo te zien best wel innovatieve producten.

Hier een filmpje van de single-led versie:
[media]3j95VgOgaEQ[/media]
hybride
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goes

Ongelezen bericht door hybride »

Mike Philippens

Die Datel is idd wel cool. Eens kijken of die ook zou passen in het plekje dat ik op het oog heb (roostertje waar volgens mij normaal de speakers achter zitten). Aan de linkerkant heb ik daar al een thermometer ingebouwd (op zonnecellen) dus aan de rechterkant is een mooi plekkie. Zo zit ie ook uit het normale blikveld, want je wil niet de hele tijd naar dat ding kijken. Die Datel is wel weer meteen $50...

Die zoveel in 1 is geen optie. Ik ken dat ding, en het is sowieso te groot en heeft teveel functies. Ik heb al een thermometer en een klok op de motor.
Mike Philippens

Ik heb contact gehad met de fabrikant van die meters en dit is wat hij aangaf:
I'll be working on the Nano during the holidays, then early in January I will be ordering the fascia panels for it. These might take up to two weeks to be produced and at that point I'd have a unit ready for you to test
Ik verwacht dus ergens eind januari een exemplaar van de Nano (kleinere versie van de 6-led meter) te hebben om te testen. Ik zal mijn ervaringen delen en wie weet zijn er meer geïnteresseerden; kunnen we misschien wel een soort inkoopactie opzetten.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het "probleem" bij een goede accu-meting (tijdens starting) is dat vaak dergelijke oplossingen meer een accu-conditie meting geven;
De traagheid van de meting is ruim onvoldoende om goed (en tijdig) aan te geven wat de ondergrens van de accuspanning was, tijdens de starting.
Oftewel tot hoever zakte de (belaste) accuspanning terug (= omlaag) tijdens de starting.
Bij een 12 volt accu die niet meer zo fris en fruitig is, zal dat al snel rondom de 10 volt (en vaak nog minder) zijn.

Vandaar dat de TestMate Mini daar 17 (!) leds voor gebruikt, dan kan je daadwerkelijk (met vertraging) die ondergrens daadwerkelijk waarnemen.
En de TestMate is volgens opgave waterdicht en zou dus permanent aangesloten kunnen blijven.

Een dergelijke accu-conditie meting (met 1 of wat meerdere LED's) geeft drempelwaardes aan;
(om maar eens nog een ander model aan te geven)
http://www.clearwaterlights.com/infopg_cvs.html

Als je een digitale (en verlichte!) paneelmeter wenst, is dit wellicht ook nog een optie:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/101949/

Ikzelf gebruik de oplossingen van ClearWater omdat deze zeer accuraat zijn en ook beschikbaar voor de LiFePo accu. _004
(en als er geen verandering in de accu-conditie is na x-minuten, gaat de LED ook weer uit, minder afleiding ;) )
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:Het "probleem" bij een goede accu-meting (tijdens starting) is dat vaak dergelijke oplossingen meer een accu-conditie meting geven
Misschien een 'probleem' als je echt het naadje van de kous wilt weten, maar is dit - en dan heb ik het specifiek over dit systeem - niet geschikt om tijdig te merken dat je accu langzaam maar zeker achteruit gaat? Of als ie langere tijd stilstaat en teveel dreigt leeg te lopen? Volgens mij dus wel. Als ik zie waar de maker zo allemaal mee bezig is, lijkt het me zeker geen prutser.
Ikzelf gebruik de oplossingen van ClearWater omdat deze zeer accuraat zijn en ook beschikbaar voor de LiFePo accu. _004
(en als er geen verandering in de accu-conditie is na x-minuten, gaat de LED ook weer uit, minder afleiding ;) )
Tsja...dan zou ik er liever een metertje aan koppelen, want om nou een accumeter van $66 aan te schaffen (en dan heb ik 'm nog niet hier) vind ik een beetje over the top. Daar koop je bijna een accu voor. Kind of defeats the purpose, niet? ;)

Maar als een digitaal metertje goed is, waarom zou dan een meter met ledjes niet goed zijn vraag ik me af? Er zit ook wat meet en regelelectronica in (je kunt de range van de indicatie laten programmeren) dus ik denk dat dit ding wel degelijk goed kan aangeven of je accu tijdens het starten onder de spanning is gekomen. Gewoon een simpel programmeerdingetje, geen rocketscience. En je hebt er ook geen 17 led's voor nodig, gewoon één rode die knippert als het niet goed is.
Inspector Gadget

Mike Philippens schreef:Misschien een 'probleem' als je echt het naadje van de kous wilt weten, maar is dit - en dan heb ik het specifiek over dit systeem - niet geschikt om tijdig te merken dat je accu langzaam maar zeker achteruit gaat? Of als ie langere tijd stilstaat en teveel dreigt leeg te lopen? Volgens mij dus wel. Als ik zie waar de maker zo allemaal mee bezig is, lijkt het me zeker geen prutser.
Het eventueel achteruit van je accu na verloop van tijd meet je pas als de accu onder enige vorm van belasting geplaatst wordt.
Ik heb zelf een AGM accu ooit meegekregen die qua spanning perfect was, (en dus een dergelijke led-oplossing groen aangaf), maar bij belasting niet goed was. Bleek dat de accu dus echt niet goed opgeladen was (druppellader in plaats van een acculader).

Een dergelijke LED-oplossing is goed als een soort 1e indicatie als je het contact aanzet, of er nog iets van spanning over is in de accu, maar zegt weinig tot niets over de lading. Dan moet je ook nog, vóór starting, een grotere belasting ff inschakelen voor een minuutje of zo, bijvoorbeeld je verlichting.
Bij starting zal je de meest betrouwbare indicatie over het fris-en-fruitig zijn van je accu krijgen, alleen blijken dergelijke LED-oplossingen geen "vertraagde weergave" te hebben, oftewel een dan eventuele (kortstondige) spanningsdip zichtbaar te laten zien door het rood zijn of rood knipperen van de LED, die "uitgangstoestand" is te snel voorbij voordat de dynamo weer zijn werk gaat doen.
En tijdens het rijden zal het een indicatie geven over je laad-circuit, niet over de accu zelf.
Ik beweer zeker niet dat het prutsers zijn, belangrijk is wel te weten wat de waarde van een dergelijke oplossing is versus wat je er van verwacht dat het daadwerkelijk doet.
Mike Philippens schreef:Tsja...dan zou ik er liever een metertje aan koppelen, want om nou een accumeter van $66 aan te schaffen (en dan heb ik 'm nog niet hier) vind ik een beetje over the top. Daar koop je bijna een accu voor. Kind of defeats the purpose, niet? ;)
Iedereen moet daarin zijn eigen keuzes maken, ik had het toen er wel voorover.
Een goede AGM accu kost al snel minstens 80 euro, en als die niet voldoende op lading is kan je die ook na een paar keer diepteontlading voor eeuwig kapot maken.
En kan ik nu uit eigen en 1e hand mijn ervaring en mening met jullie delen.
Kosteloos en kostelijk. ;)
(althans, ik doe mijn best)
Mike Philippens schreef:Maar als een digitaal metertje goed is, waarom zou dan een meter met ledjes niet goed zijn vraag ik me af? Er zit ook wat meet en regelelectronica in (je kunt de range van de indicatie laten programmeren) dus ik denk dat dit ding wel degelijk goed kan aangeven of je accu tijdens het starten onder de spanning is gekomen. Gewoon een simpel programmeerdingetje, geen rocketscience. En je hebt er ook geen 17 led's voor nodig, gewoon één rode die knippert als het niet goed is.
Zie mijn opmerking eerder over "vertraagde weergave";
Hoe lang moet de spanning onder de kritieke grens blijven/zijn (meestal 10 volt) voordat een dergelijke LED-oplossing rood/rood-knipperen aan geeft, en hoe lang blijft die LED-oplossing dat nog aangeven zodra die "kritische toestand" (lees: 10 volt en minder) voorbij is?
Wat ik zoal gezien heb, is dat die transitie naar de kritische grens (10 volt en minder) ten minste 1,75 seconden aanwezig moet zijn om de LED 1x rood te laten knipperen. Dus knipper 1x met je ogen en je ziet die rode led niet tijdig. Pas bij 2,82 seconden op 10 volt (en minder) krijg je 2x een knipperende rode led.

Een digitale meter kan je met het menselijk oog ook goed snel genoeg beoordelen wat er in het scherm staat qua gemeten spanning.
Als het dan richting de 11 volt gaat (of minder) weet je redelijk betrouwbaar wat de ladingstoestand van de accu op dat moment is.
Let wel, je praat hier vaak over "split-second" indicaties op dergelijke digitale meters.
NoviTec heeft er bijvoorbeeld 1, die ik in de auto gebruik, met wat extra mogelijkheden qua metingen;
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/853952/
of
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/841790/

Middels de 17 LEDs van de TestMate Mini (kost circa 30 ~ 40 euro, overigens) zie je te allen tijde (!) wat je spanning doet en gedaan heeft, er zit wel die vertraging in de weergave in.
Mike Philippens

Ik zal eens vragen aan die vogel of zijn indicatoren dat ook detecteren. Het kan makkelijk in zo'n ding verwerkt worden denk ik. Want voorlopig weten 'we' niet of ie dat heeft ingebouwd.
Maar goed, normaal gesproken zorg ik er wel voor dat mijn accu niet diep ontladen raakt. In 'het seizoen' rij ik vrij regelmatig en in de winter probeer ik 'm niet te lang te laten staan. Ik kan 'm niet aan de druppelaar hangen, anders was zoiets eigenlijk ook veel minder nodig. Als je een gare accu hebt, voorkomt dat metertje ook niet dat ie eerder naar zijn maker gaat ;) Je kunt het hooguit vroegtijdig constateren. Ik denk dat je met zo'n simpel metertje ook wel op enig moment in de gaten krijgt dat ie niet goed is. Daarbij heb ik (persoonlijk) liever een wat eenvoudigere indicatie die niet teveel aandacht opeist. Hij komt dan ook aan de rechterzijkant (waar de speaker hoort te zitten geloof ik). Zo is ie makkelijk afleesbaar, maar leidt me niet af. Ik hoef niet zo nodig een kerstboom op de motor.
Inspector Gadget

Wat ik keer op keer probeer aan te geven is zinvolle versus zinloze indicatie met de nodige uitleg.

Je wens te voorkomen dat je niet diepontladen raakt, zal je helaas niet kunnen voorkomen.
Een accu die op zijn laatste benen loopt, vertoond niet in 1x dat hij niet zo meer zo fris en fruitig is, het is een glijdende schaal.
Een dergelijke knipperlicht-led oplossing gaat je dat inderdaad ook niet helpen voorkomen omdat een accu in een dergelijke onbelaste toestand meer dan waarschijnlijk zal aangeven dat er initieel niets aan de hand is, totdat je een startpoging doet. De zogenoemde openklem-spanning. Die kan ook bij een gare accu op orde lijken maar zal het niet zijn.

Ik (persoonlijk) schaar juist een dergelijke oplossing als een kerstboom, het is in mijn optiek een ornament met relatief weinig waarde.

Het is een keuze om serieus werk te maken om je accu in de gaten te houden, en dat kan op eenvoudige en juiste wijze zoals ik heb aangegeven.
En dat dit mogelijk zou kunnen afleiden is kolder, je hoeft het niet permanent aan te sluiten.

Ieder zijn eigen mening wat hij er van verwacht.
Oftewel "managing expectations", vrij vertaald, alle waar is naar zijn geld.

PS: En voor de volledigheid van dit draadje, noem ik deze ook maar even, in het kader van "kerstboom";
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/853397/
of
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/855240/
of
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/853952/
of
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/857400/
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Toen ik nog een Honda Varadero reed was ik actief op het TransAlp Club Nederland forum.

De Honda's hadden erg veel last van slecht gekoelde (af-fabriek gemonteerde) spanningsregelaars. Dit was echter niet voor iedereen duidelijk dusnipv meteen een betrouwbare aftermarket spanni gsregelaar te kopen waren er vele die een accu indicator kochten en wel deze reeds door Dutchmidiman aangegeven: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/853397/

Zelf heb ik dus geen ervaring hiermee maar heb wel veel goeie ervaringen gelezen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Helemaal zinloos is de accumonitor niet denk ik. Ik had met mijn F650 het probleem dat de regelaar defect was. Na een tijdje rijden valt dan je motor zomaar ineens stil. Bij mij dus op de snelweg en daar word je ook niet vrolijk van. In dit geval had de accumonitor dit op tijd aangegeven en heb je nog de tijd om bij een garage te komen. In plaats van ergens op een snelweg te moeten wachten op de heren van de ANWB. Ik vond de Voltmetertjes ook altijd wel leuk. Wel handig om te weten dat je afgeregelde spanning zomaar ineens op 17 volt zit of dat je alleen nog maar batterijspanning aan het meten bent. Als je de snelheid van de richtingaanwijzers (knipperen) in de gaten houd heb je ook een indicatie van je accuspanning. En als je gas geeft voor een verkeerslicht en je ziet dat je verlichting iets feller gaat branden dan weet je ook dat je dynamo nog wat doet.

Ton
Inspector Gadget

Maar dan meet je (onderweg) dus niet de accu-functie maar de dynamo en spanningsregelaar.
Terwijl dit draadje begonnen is met het idee om de accu beter in de gaten te kunnen houden, in het bijzonder de conditie, voordat het te laat is.

Ben het met je eens dat een dergelijke knipperlicht-led je zeker tijdig zou kunnen waarschuwen als er iets mis is of gaat met de dynamo, spanningsregelaar en het laad-circuit in het algemeen.
Want 9-van-de-10 van dergelijke oplossingen gaat vaak na enkele minuten uit als er geen verdere verandering van de spanning plaatsvindt, juist om afleiding e.d. te voorkomen.

Let wel, dat gaat weer niet op bij moderne motoren zoals bij de -1200- aangezien de ZFE er tussen zit, en zie je weinig tot niets aan je knipperlichten (e.d.) als er in 1 van de eerder genoemde componenten wat faalt. Je krijgt wel een waarschuwing op het dashboard. (accu-symbool) ;)
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De accufunctie meten onderweg is ook niet belangrijk denk ik. De accu faalt voor je rijd. Wij deden om de accu goed door te meten de accu belasten met drie keer zijn eigen ah. Zakt het voltage dan niet onderde 10Volt dan is de accu okay. De Voltmeter zegt inderdaad niks accu conditie net als de led accumonitor denk ik tenzij je de accu flink kan belasten.
Toen ik door mijn oude accu keek kon ik al zien dat hij slecht was. Zelfs zonder te meten. Of met veel electrische gebruikers de motor starten en dan de voltmeter over de accu. Bij de slechte accu's vliegt dan het voltage in enkele secondes al naar 8 of 9 V. Alle zwakke motor en auto accu's komen een slechte winter meestal niet door. De winter is eigenlijk je accu test.
Ton
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:Wat ik keer op keer probeer aan te geven is zinvolle versus zinloze indicatie met de nodige uitleg.

Je wens te voorkomen dat je niet diepontladen raakt, zal je helaas niet kunnen voorkomen.
Een accu die op zijn laatste benen loopt, vertoond niet in 1x dat hij niet zo meer zo fris en fruitig is, het is een glijdende schaal.
Een dergelijke knipperlicht-led oplossing gaat je dat inderdaad ook niet helpen voorkomen omdat een accu in een dergelijke onbelaste toestand meer dan waarschijnlijk zal aangeven dat er initieel niets aan de hand is, totdat je een startpoging doet. De zogenoemde openklem-spanning. Die kan ook bij een gare accu op orde lijken maar zal het niet zijn.

Ik (persoonlijk) schaar juist een dergelijke oplossing als een kerstboom, het is in mijn optiek een ornament met relatief weinig waarde.
Wat doet die kerstboom van Testmate dan? Die heeft een bak LED's en kan volgens de animatie op de site precies laten zien wat de staat van de accu is. Op een of andere manier wordt voetstoots aangenomen dat de intelligentie die in de Testmate aanwezig is, niet is ingebouwd in de LED's van SparkBright. Zo ingewikkeld is het niet wat die Testmate meet en concludeert. Toch? En de Testmate wordt goed bevonden en de SparkBright zou het niet kunnen. Wie weet het? Ik zal het de maker eens vragen. Misschien is het inderdaad een 'domme' oplossing, en dan heb je idd vrij weinig aan de indicatie.
Maar als de intelligentie er wél in zit (wat niet ondenkbeeldig is), is het net zo goed als een Testmate, alleen met minder LED's. Wat op zich ook niet heel erg is.
Inspector Gadget

Laat ik het proberen nogmaals duidelijker uit te leggen, hoewel het een herhaling van zetten begint te lijken;
Met een knipperende kerstboom meervoudige kleuren-LED kan je *NOOIT* laten zien wat de staat van de accu (et al), omdat 1 indicator domweg te weinig is voor het menselijk oog om tijdig waar te nemen. Wat ik eerder als traagheid aangaf, de LED zal wellicht heel kortstondig rood of oranje knipperen tijdens starting, als je geluk hebt dat tijdig te zien. Het heeft *NIETS* met de intelligentie van een oplossing te maken, maar domweg wat het menselijk oog (en brein) kan waarnemen van 1 (meerkleuren, al dan niet knipperend) LED of een hele reeks aan LED's.

Door de kerstboom van de TestMate Mini zie je dat wel, onder andere de minimale gemeten waarde wordt zichtbaar aangegeven, naast de rest van het verloop van de gemeten spanning. Voor, tijdens en na de starting van de motor.
Omdat het meerdere (18) LED's op een rij zijn, kan het menselijk oog perfect waarnemen tot welke laagste waarde de TestMate Mini daadwerkelijk ging, wat een cruciale waarde is om te bepalen of je accu nog in orden is. Naast de laadspanning (dynamo), als eenmaal gestart is.

De 1-LED indicatie is handig om te weten, voordat je de motor start en nadat je de motor op het contact gezet hebt, of de accu nog voldoende geladen (onbelast!) zou moeten zijn. Dus een go - no go voordat je start.
Als de 1-LED indicatie rood of oranje is, kan je beter de motor niet starten omdat je accu dan mogelijk diep-ontladen raakt, met mogelijk onherstelbare schade aan de accucapaciteit. Maar een groene LED is geen garantie dat je accu voldoende op lading is, dat merk je pas echt tijdens de starting, dan moet de accu echt aan het werk. En wellicht dat tijdens de starting die 1-LED indicatie dan rood of oranje aangeeft, maar daar zou ik niet op rekenen.

Dat is wat ik de gehele tijd probeer aan te geven.
Maar je hoeft het allemaal niet van mij aan te nemen, maar ik vindt wel dat informatie zo volledig mogelijk en correct moet zijn.

/Edit:
Omdat een filmpje meer zegt dan een 1000 woorden, zie hier een vergelijk met een digitale meter versus wat de TestMate Mini daadwerkelijk aangeeft;
[media]4wwusUrVuE8[/media]
Mike Philippens

dutchmidiman schreef:Laat ik het proberen nogmaals duidelijker uit te leggen, hoewel het een herhaling van zetten begint te lijken;
Klopt. We begrijpen elkaar blijkbaar niet zo goed ;)
Dat is wat ik de gehele tijd probeer aan te geven.
En wat ik de hele tijd probeer aan te geven is, is dat dat een softwaretruukje is en dat die ook in een 1-led contraptie gebouwd zou kunnen worden. Die Testmate laat geeft met LED's (aangestuurd door een slim programma) aan dat de accu niet genoeg capaciteit heeft om te starten (voordat je gestart hebt). Of dat ie tijden het starten te ver terugzakt in spanning. Of dat ie tijdens het rijden niet (genoeg) bijlaadt. Dat kun je toch ook in zo'n 1-led apparaat maken mbv het programma dat er in zit? Dat bedoel ik nou de hele tijd. Ik verzet me niet tegen jouw kennis, maar tegen de aaname die je maakt tav het apparaat dat je helemaal niet kent. Dat is alles. Ik heb de ballen verstand van electra en het meten ervan, maar ik snap wel wat van programmeren.
Het kan dat het ding van die Engelsman alleen een real-time display is. Ik weet het niet. Maar het kan ook zijn dat ie er een slim programma heeft gemaakt die dezelfde functionaliteit heeft (met de vertraging) als de Testmate. Ik heb de vraag gesteld, maar nog geen antwoord gekregen. Er zal wel enige mate van vertraging in zijn apparaat zitten, anders is het niet of nauwelijks af te lezen. Maar of er ook intelligentie in zit, die meet en conclusies trekt aan de hand van die meting, weet ik niet. Het lijkt me geen rocket science, want het zijn volgens mij vaststaande gegevens.

Misschien bouw ik zelf wel iets met een Arduino. Leuk project voor de winter ofzo. Van wat je allemaal verteld hebt en in het filmpje van de Testmate voorbij is gekomen, kun je een programma maken.
Inspector Gadget

Ik ken het product inderdaad niet, maar ik probeer nochtans aan te geven waar ik het mogelijke probleem zie;
De traagheid in indicatie (zodat het menselijk oog het tijdig kan waarnemen) met slechts 1 indicator.
Ik geef geen waardeoordeel over het product maar weldegelijk over de methodiek van indicatie die in deze toepassing m.i. heel cruciaal is, als het heel betrouwbaar moet zijn.

Als ik ff heel ander voorbeeld mag aangeven om het wat meer te verduidelijken waar ik op doel;
Een verkeerslicht heeft 3 indicatoren, terwijl het al heel wat jaren mogelijk is om meerkleurige lampen (evt. ook LED's) te gebruiken.
De afstand tussen het menselijk oog en je brein is dusdanig "lang" dat je de overbekende optische illusies krijgt.

Je kunt het voor bijna een-appel-en-een-ei zelf maken zonder dat er software om de hoek komt kijken, zoals;
http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=46
http://www.elektor.nl/zoeken.409.lynkx? ... &x=12&y=10
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 14&t=18846
http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=46

Om maar een paar voorbeelden, al dan niet relevant, te geven.

Leef je uit! ;)
We zien je resultaten graag tegemoet natuurlijk.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Accu & Opladers”