Isabelle aka Candisa uit België

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

Candisa

Isabelle aka Candisa uit België

Ongelezen bericht door Candisa »

Hoi,

Ik ben Isabelle, woonachtig in West-Vlaanderen en heb mij hier even geregistreerd omdat ik mezelf in de toekomst wel zie rijden met een fiets uit het rijtje waar dit forum om draait...
Op dit moment heb ik dus nog geen RT, of BMW in het algemeen...

Ik ben namelijk nog nieuw in het motorrijden en heb vorig jaar mijn minimum aantal uren praktijkles gevolg om een voorlopig rijbewijs te bekomen en heb mij een typische beginnersfiets aangeschaft: een naakte Yamaha 600cc "Diversion" uit 1994.
Door omstandigheden en de heisa rond het vernieuwde rijbewijs heb ik echter m.i. niet voldoende kunnen oefenen om tijdig een afspraak voor het praktijkexamen te kunnen maken, dus ga ik binnenkort de nodige extra praktijklessen bij volgen om het praktisch examen met de rijschool af te leggen en hopelijk succesvol te volbrengen.

Aangezien mijn vriendin ook zeer graag haar motorrijbewijs wil behalen, hebben ik besloten de Yamaha bij te houden tot zij haar lessen heeft gehad, om die dan vervolgens door te schuiven naar haar en voor mezelf een andere motorfiets te kopen. Dat geeft me ook nog tijd om iets meer rijervaring op te doen met een fiets waar weinig aan kapot kan...

Intussen wil ik mij hier en in het algemeen informeren rond de fiets die ik daarna voor mezelf denk te kopen: een R850RT(P).

Waarom de R850RT(P)?
Voor ik ook nog maar mijn been over een motorzadel had gegooid waren er 3 motorfietsen die mij aanspraken:
- choppers waarvan het totaalplaatje klopt (klank, laag zadel, veel chroom, brede tank) in het algemeen
- de Honda Goldwing GL1500
- BMW boxer toermachine's in het algemeen

Door zelf met de motor te beginnen rijden en in zeer beperkte mate aan te voelen dat zelfs 2 verschillende naaktfietsen (de Honda CB600 van de rijschool versus mijn Yamaha XJ600N) al een verschillend rijgevoel kunnen geven, heb ik dit lijstje beperkt tot de BMW boxer-toermachine's.
Een chopper is simpelweg geen fiets om voluit van de geneugten van het motorrijden te genieten (ik hoor van veel chopper-rijders dat ze tijdens langere ritten flink last beginnen krijgen van hun rug, bovendien durven veel choppers hun voetplaten over het asfalt schrapen bij nog niet eens zo schuin genomen bochten) en een Goldwing GL1500 is veel te zwaar en bombastisch om als onervaren rijdster mee te gaan rijden.
Ik sluit beiden niet uit voor de toekomst, maar voor nu is een BMW toer-boxer de verstandigste keuze...

Er is natuurlijk meer dan de R850RT(P), dus waarom dan juist dat model?
- Budget: De R1200RT is nog veel te nieuw en te duur voor mij, dus die valt voor mij sowieso af
- Onderhoudbaarheid: over de R1150RT heb ik op het internet al regelmatig gezien dat de splines van de koppelingsplaten niet volledig over de as van de versnellingsbak geschoven zit, met als gevolg dat beiden vroegtijdig flinke slijtage gaan vertonen. Ook de slave-cilinder van de hydraulisch bediende koppeling zou niet echt aan de levensduur voldoen die je van BMW zou verwachten. Beide problemen zouden kunnen opgelost worden door vooral niet bij BMW te gaan shoppen naar vervangingsonderdelen (after-market slave-cilinder i.c.m. gemodificeerde koppeling zou veel langer heel blijven en minder schade aanrichten aan de as van de versnellingsbak), maar dat kost natuurlijk ook wat en ik heb liever een motorfiets die gewoon met standaardonderdelen te onderhouden valt en heel blijft.
- Mijn noden: Ik ben niet van plan om veel snelweg te doen, dus een iets lichtere motor met iets kortere eindoverbrenging mag gerust. De 850 zou wat minder voelbaar kantelmoment hebben dan de 1100, dus dat is voor mij als onervaren rijdster wel zo prettig.
- Uiterlijk en veiligheid: Daar waar ik zie dat veel RT-liefhebbers met een RTP juist hun hele fiets ombouwen naar burgeruitvoering, ben ik iemand die juist de politie-versie prefereer: Wit vind ik sowieso een mooi kleur op de R850RT, ik vind het een pré dat bij een valpartij de hele motor niet op een cilinder terecht komt maar op een valbeugel, en aangezien noch ik noch mijn vriendin achteroprijders zijn is een duozit overbodig. De RTP-kont geeft mij ook nog eens de mogelijkheid om een topkoffer boven de as te plaatsen, wat gunstiger is voor de gewichtsverdeling, en zélf als rijdster wat te hebben aan een rugkussentje.


Zoals ik zei, dit is allemaal niet voor meteen, maar door mij nu hier al te registreren heb ik de mogelijkheid om mij ruim te informeren en zo veel mogelijk kennis op te doen tegen de tijd dat ik er een aanschaf, in plaats van op het laatste moment de boel te moeten spammen met tientallen topics vol spoedvragen.

[groet]
Isabelle
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: Isabelle aka Candisa uit België

Ongelezen bericht door Dennisky »

Welkom! _004

Mooi verhaal en ik kan je verzekeren dat dit forum bijzonder informatief is.
Ik heb het zelf ook zo ervaren met mijn zoektocht naar dè toermotor voor mij.
Veel plezier en ik ben benieuwd of je uiteindelijk ook de 850 gaat kopen Big RT Smile

[groet] Dennis
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Isabelle aka Candisa uit België

Ongelezen bericht door japachap »

Welkom bij de RT-forum Candisa/Isabelle!

Als je serieuze bent over direct opstappen naar een (midden-)groot toermotor dan heb je gelijk dat een RT een uitstekend keuze is.

Ik vind jouw redenen om voor een -850- -P te kiezen voor het grootsendeel goed, maar ik neem graag een paar van jouw punten tot taak-

Budget-
Tja RTPs zijn gemiddeld goedkoper, maar de verschil met 1100s en 1150s is niet gigantish... Het is bijna better een goede zet Wunderlich cylinderbeugels, of zelfs een 1150RTP beugel laten inbouwen. Boverdien, RTPs zijn echt voor de liefhebbers en daarbij kom je niet zo vaak tegen een goede exemplaar te koop...

-Onderhoudbaarheid.
De meeste -1150- s die een probleem met de koppelingsplaat of de slave-cylinder zullen hebben, hebben het al gehad... Bvb, de slave-cilinder op mijn 1150 was kapot binnen het eerste 1000kms van nieuw, en heeft nooit sinds een probleem geven. Da's niet te zeggen dat het niet een keer niet weer zullen gebeuren, maar het kans is zeer klein. Je moet ook denken aan RT-Ps hebben al veel meer kms dan de gemiddeld RT gemaakt- en dan kom je misschien vroeger uit aan een koppeling te laten vervangen... Verder zijn de 850s, 1100s en 1150s zeer gelijk aan elkaar- maar de 1150 heeft vel minder last van KFR door slechte instelling/onderhoud.

Noden-
Er wordt niet zo gigantish voelbaar verschil in kantelmoment tussen de 850 en 1150. Bij opstappen vanaf een japans 4-cilinder wordt in ieder geval de kantelmoment duidelijk te voelen, maar wen je snel aan... Er is ook weinig verschil in gewicht tussen 850 en 1150- en in de geval van de RTP heb je ook te maken met de extra groot valbeugels en wat overtollig bedrading... De krachtopbrengst van een RT is ook wat zachter dan je zal verwachten en dan bij lagere toren heb je voldoende koppel om 'wel zo relaxed' te riden... Een RT rijden en de versnelling op/terugschakelen gaat meer zoals een tweewielig auto dat een japanse motor (denk aan een oude VW Kever of Kamper qua ontwerp van de motor/koppeliongs/versnellingsblok...)...

Uiterlijk-
Ja, vinden de meeste rijders een RTP gaaf. Zie mijn punt boven over valbeugels. Als je valt met zelfs een matig snelheid is de valbeugel kapot (duur te vervangen!) en nog kans van schade op de cilinderkop- maar minder zo van de 1-deeligs kuip. Op stapvoets/rennen snelheid de kunstsof ciliderbeschermers doen een redelijk taak, maar bij hogere snelheid is de kop aan vervanging toe. Behalve van dat (in de meeste gevallen) je niet verder kunnen riden met een doorgebarste kleppendeksel, de deksel zelf is redelijk goedkoop te vervangen. Denk goede aan een topkoffer plaatsen op de RTP kont... GIVI doen een zijwaarts-plaatsing plaat dat een 50l maxia koffer goede zal laten zitten- maar past het bij de uiterlijk van een 'standaart RTP'? Op/afstappen van de motor wordt ook moeilijker met een koffer direct acter jouw en als je ooit een keer willen toeren dan is plaats voor een bagagerol/tent/enz wel zo handig!
Een rugkussentje is ook ietsjes overbodig op de Rt omdat het al een uitstekend rijhouding heeft.

Het is maar mijn meningen, maar als het tijd rijp is voor je een RT te kopen, ik stel voor dat je zul alle varianten eventjes laten proefrijden... ze zijn allemaal heel anders dan de XJ van jou... maar doen het allemaal top qua je wensen...

Nogmaal welkom op dit fijne Forum! Ben benieuwd voor welke motor je uiteindelijk zul kiezen?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 556
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Isabelle aka Candisa uit België

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Hey isabelle, welkom op het forum.

Klare uitleg die je daar geeft over het hoe en waarom.

Ook groetjes vanuit de Westhoek en mocht je zin hebben om mee te toeren hoef je maar te gillen

Guy van aantzeetje
easy_louis

Re: Isabelle aka Candisa uit België

Ongelezen bericht door easy_louis »

Hallo Isabelle,

Wekom op dit forum!
Er zijn a veel wijze woorden geschreven, o.a. van Japachap.
Zoals je ziet, ook ik ken de Diversion erg goed. :D
Leuk om die te hebben, maar met een RT ben je hem wel heel vlug vergeten, simpelweg omdat je niet kan vergelijken.
Alvast veel plezier met het uitzoeken van je motorfiets!

Groeten,
Easy Louis
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Isabelle aka Candisa uit België

Ongelezen bericht door zadkine »

Mijn noden: Ik ben niet van plan om veel snelweg te doen, dus een iets lichtere motor met iets kortere eindoverbrenging mag gerust. De 850 zou wat minder voelbaar kantelmoment hebben dan de 1100, dus dat is voor mij als onervaren rijdster wel zo prettig.
Ik rij zelf pas kort motor (11 maanden geleden mijn eerste rijles op een honda cb500, sinds oktober 2012 mijn rijbewijs) en drhalve ben ook ik een onervaren rijder.
Sinds november heb ik nu , na wat proefritten op een paar motoren en zoekwerk in motorfora, mijn BMW R 1100 RT gekocht...bouwjaar 2000.
Ik heb met die machine geen last van een kantel moment, wel met een beheerste rijstijl (geen volgas wegtrekken bv).
Candisa

Re: Isabelle aka Candisa uit België

Ongelezen bericht door Candisa »

Hoi,

Veel reactie inmiddels! :shock:

Even op enkele zaken dieper ingaan:
- Budget is voor mij niet meteen de reden om puur voor de R850RTP te gaan. Het prijsverschil met een goeie R1100RT en zelfs soms R1150RT is inderdaad niet zo héél erg groot en ik geloof gerust dat het verleden van een 850RTP er wel voor kan zorgen dat het prijsverschil ook op termijn weggewerkt wordt. Voor alle duidelijkheid, budget sluit voor mij enkel de veel nieuwere -1200- uit, aangezien die simpelweg veel te nieuw en veel te duur is voor wat ik in de nabije toekomst aan een motorfiets zou gaan willen spenderen.

- Onderhoud: De kans is inderdaad heel groot dat de meeste 1150's reeds koppelingsproblemen gekend hebben, maar overal rond op het internet, en ook hier kom ik toch verhalen tegen van rijders die verrast worden met een koppelingsplaat waarvan de binnenvertanding opeens weggevreten blijkt te zijn, meestal met flinke beschadiging aan de ingaande as van de transmissie bijkomend. Ik heb hierover via Youtube al contact gehad met een Amerikaanse BMW-specialist: Hij heeft mij de oorzaak van dit probleem uitgelegd en ik ben met hem volledig akkoord als hij zegt dat dit eigenlijk een grove ontwerpfout is van BMW. Een 850 of 1100 met kabelbediende koppeling zou ook al een lichte afwijking hebben in het koppelingsgedeelte, maar stukken minder erg als bij de latere modellen met hydraulisch bediende koppeling.
Een kapotte koppeling bij een R1150RT zou zoeken naar een (meer zoeken en meer betalen) gemodificeerde vervanger betekenen, en hoge kans op werken aan de versnellingsbak wegens flink beschadigde splines. Met een gebruikte 850RTP of RT moet ik misschien wel even snel de koppelingsplaat vervangen, maar een standaard-exemplaar levert geen problemen op en de kans dat er onbruikbare schade is opgedoken aan de splines van de versnellingsbak is héél veel kleiner...
De zesde versnelling en iets modernere koplamp van de -1150- zeggen mij weinig, dus voor mij alleen maar argumenten om dit model links te laten liggen...

- Uiterlijk/veiligheid/handigheid: Ik zou toch denken dat die RTP-valbeugels toch enige stevigheid hebben. Zijn die echt zo snel kapot en helpen die werkelijk zo weinig tegen motorschade bij een valpartij?
Een topkoffer op de RTP-kont zal inderdaad wel lastiger op- en afstappen dan wanneer deze verder naar achter zit gemonteerd. Ik zou die topkoffer dan ook niet permanent op de motor laten zitten, maar enkel meenemen wanneer ik even wat meer dan enkel de zijkoffers kan gebruiken. Uiterlijk speelt op dat moment dan ook weinig rol, ik zou gewoon een oude afgebleekte Givi E46 die ik nog liggen heb meenemen. Daar kan ik makkelijk mijn systeemhelm en handschoenen in kwijt terwijl ik boodschappen doe of de zijkoffers aan het volstouwen ben, om dan vervolgens de overschot aan boodschappen en mijn handtas in de topkoffer te doen vlak voor ik vertrek...


@aantzeetje: Ik ga eerst nog wat alleen rondsukkelen met de Yamaha, maar wanneer ik klaar ben om samen met andere rijders rond te toeren, dan zal ik je zeker contacteren! De route naar Oostduinkerke op zich vind ik al een mooie om te doen met de motorfiets!


Blij te horen dat het kantelmoment bij de R1100RT ook flink mee blijkt te vallen voor beginnende rijders die van een licht japannertje komen. Ik sluit de R1100RT dan ook zeker niet uit.
Ik ben ook blij te horen dat het rijgevoel met een RT anders genoeg is om mij mijn Divi snel te doen vergeten, want ik wil ook iets helemaal anders na dit: rustiger, wat meer body onder mijn kont, niet zo een gooi-en-smijt fietsje waarop je ieder zuchtje wind voelt en je bij normale snelheden al het gevoel hebt door te gassen...

PS.: Er mogen blijkbaar maximaal 4 smilies gebruikt worden in een bericht. Dit is flink snoeien als je eerst een flinke lap tekst hebt getypt gebruik makend van de verschillende modellen in smily-vorm!

groetjes,
Isabelle

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”