Ik ben Isabelle, woonachtig in West-Vlaanderen en heb mij hier even geregistreerd omdat ik mezelf in de toekomst wel zie rijden met een fiets uit het rijtje waar dit forum om draait...
Op dit moment heb ik dus nog geen RT, of BMW in het algemeen...
Ik ben namelijk nog nieuw in het motorrijden en heb vorig jaar mijn minimum aantal uren praktijkles gevolg om een voorlopig rijbewijs te bekomen en heb mij een typische beginnersfiets aangeschaft: een naakte Yamaha 600cc "Diversion" uit 1994.
Door omstandigheden en de heisa rond het vernieuwde rijbewijs heb ik echter m.i. niet voldoende kunnen oefenen om tijdig een afspraak voor het praktijkexamen te kunnen maken, dus ga ik binnenkort de nodige extra praktijklessen bij volgen om het praktisch examen met de rijschool af te leggen en hopelijk succesvol te volbrengen.
Aangezien mijn vriendin ook zeer graag haar motorrijbewijs wil behalen, hebben ik besloten de Yamaha bij te houden tot zij haar lessen heeft gehad, om die dan vervolgens door te schuiven naar haar en voor mezelf een andere motorfiets te kopen. Dat geeft me ook nog tijd om iets meer rijervaring op te doen met een fiets waar weinig aan kapot kan...
Intussen wil ik mij hier en in het algemeen informeren rond de fiets die ik daarna voor mezelf denk te kopen: een R850RT(P).
Waarom de R850RT(P)?
Voor ik ook nog maar mijn been over een motorzadel had gegooid waren er 3 motorfietsen die mij aanspraken:
- choppers waarvan het totaalplaatje klopt (klank, laag zadel, veel chroom, brede tank) in het algemeen
- de Honda Goldwing GL1500
- BMW boxer toermachine's in het algemeen
Door zelf met de motor te beginnen rijden en in zeer beperkte mate aan te voelen dat zelfs 2 verschillende naaktfietsen (de Honda CB600 van de rijschool versus mijn Yamaha XJ600N) al een verschillend rijgevoel kunnen geven, heb ik dit lijstje beperkt tot de BMW boxer-toermachine's.
Een chopper is simpelweg geen fiets om voluit van de geneugten van het motorrijden te genieten (ik hoor van veel chopper-rijders dat ze tijdens langere ritten flink last beginnen krijgen van hun rug, bovendien durven veel choppers hun voetplaten over het asfalt schrapen bij nog niet eens zo schuin genomen bochten) en een Goldwing GL1500 is veel te zwaar en bombastisch om als onervaren rijdster mee te gaan rijden.
Ik sluit beiden niet uit voor de toekomst, maar voor nu is een BMW toer-boxer de verstandigste keuze...
Er is natuurlijk meer dan de R850RT(P), dus waarom dan juist dat model?
- Budget: De R1200RT is nog veel te nieuw en te duur voor mij, dus die valt voor mij sowieso af
- Onderhoudbaarheid: over de R1150RT heb ik op het internet al regelmatig gezien dat de splines van de koppelingsplaten niet volledig over de as van de versnellingsbak geschoven zit, met als gevolg dat beiden vroegtijdig flinke slijtage gaan vertonen. Ook de slave-cilinder van de hydraulisch bediende koppeling zou niet echt aan de levensduur voldoen die je van BMW zou verwachten. Beide problemen zouden kunnen opgelost worden door vooral niet bij BMW te gaan shoppen naar vervangingsonderdelen (after-market slave-cilinder i.c.m. gemodificeerde koppeling zou veel langer heel blijven en minder schade aanrichten aan de as van de versnellingsbak), maar dat kost natuurlijk ook wat en ik heb liever een motorfiets die gewoon met standaardonderdelen te onderhouden valt en heel blijft.
- Mijn noden: Ik ben niet van plan om veel snelweg te doen, dus een iets lichtere motor met iets kortere eindoverbrenging mag gerust. De 850 zou wat minder voelbaar kantelmoment hebben dan de 1100, dus dat is voor mij als onervaren rijdster wel zo prettig.
- Uiterlijk en veiligheid: Daar waar ik zie dat veel RT-liefhebbers met een RTP juist hun hele fiets ombouwen naar burgeruitvoering, ben ik iemand die juist de politie-versie prefereer: Wit vind ik sowieso een mooi kleur op de R850RT, ik vind het een pré dat bij een valpartij de hele motor niet op een cilinder terecht komt maar op een valbeugel, en aangezien noch ik noch mijn vriendin achteroprijders zijn is een duozit overbodig. De RTP-kont geeft mij ook nog eens de mogelijkheid om een topkoffer boven de as te plaatsen, wat gunstiger is voor de gewichtsverdeling, en zélf als rijdster wat te hebben aan een rugkussentje.
Zoals ik zei, dit is allemaal niet voor meteen, maar door mij nu hier al te registreren heb ik de mogelijkheid om mij ruim te informeren en zo veel mogelijk kennis op te doen tegen de tijd dat ik er een aanschaf, in plaats van op het laatste moment de boel te moeten spammen met tientallen topics vol spoedvragen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Isabelle