Niet rijden toch verzekeren.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Niet rijden toch verzekeren.

Ongelezen bericht door Jekihero »

Misschien ten overvloede maar ik wil jullie toch informeren.

Mijn zoon kocht in oktober een gebruikte motorfiets maar had nog geen rijbewijs A.
De bedoeling was de motor in de garage te laten staan en het rijbewijs A te gaan halen zodat er ergens in februari 2013 mee gereden zou kunnen worden. De motor werd niet verzekerd, maar er wordt wel wegenbelasting betaald.

Gisteren, 6 weken na aanschaf, ligt er een brief van een buitengewoon opsporingsambtenaar van het RDW dat er een boete wordt opgelegd van € 390,= inzake overtreding van de verzekeringsplicht.
Deze boete is onherroepelijk.
Hij wist dit niet, en zal dus moeten betalen.

Ronald
Bart51
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Niet rijden toch verzekeren.

Ongelezen bericht door Bart51 »

Dat is een dure en zure les!

Het kenteken had geschorst moeten worden, daarmee vervalt nl. ook de verzekeringsplicht.
Maar mijns inziens zal je de motor toch moeten verzekeren, al is het alleen maar het WA gedeelte en afhankelijk van de waarde ook het casco gedeelte.

Met vriendelijke groet,
Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Dag Ronald,
Dat is balen...vooral omdat je in de veronderstelling leeft dat je het goede doet, motor gekocht en na het behalen van het rijbewijs kan je zoon rijden. RBaRT heeft gelijk....het kenteken had geschorst moeten worden, dan was deze prent niet bij hem op de mat gevallen....
Ik hoop dat je zoon spoedig zijn rijbewijs zal halen en na deze vervelende dure boete toch met plezier gaat rijden....
Groet, Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Aanvulling op bovenstaande: RBaRT: ik bedoel natuurlijk zijn eigen naam: Bart :O (sorry)
Groet, Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Geen waarschuwing ontvangen? Ik heb het ook wel eens meegemaakt. Er ging iets mis met de verzekering, ik kreeg binnen een week of zo een brief van het RDW met een waarschuwing dat het op mijn naam geregistreerde voertuig niet verzekerd was.
Het kan zijn dat het RDW er inmiddels vanuit gaat dat iedereen weet dat ieder voertuig verzekerd moet zijn. Dankzij het koppelen van diverse bestanden, gaat het uitdelen van een eventuele boete tegenwoordig helaas automatisch....

Ik hoop dat je zoon zijn rijbewijs wel van plan is voor 19 januari 2013 te halen, daarna geldt de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn, met ingrijpende wijzigingen voor het A-rijbewijs!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Jekihero

PaPinkelman schreef:
knipperdeknip

Ik hoop dat je zoon zijn rijbewijs wel van plan is voor 19 januari 2013 te halen, daarna geldt de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn, met ingrijpende wijzigingen voor het A-rijbewijs!

Ik veronderstel dat hij dat wel weet maar ik ga het vragen! _004

Ronald
Bimmert

Ongelezen bericht door Bimmert »

Jekihero schreef:Misschien ten overvloede maar ik wil jullie toch informeren.

Mijn zoon kocht in oktober een gebruikte motorfiets maar had nog geen rijbewijs A.
De bedoeling was de motor in de garage te laten staan en het rijbewijs A te gaan halen zodat er ergens in februari 2013 mee gereden zou kunnen worden. De motor werd niet verzekerd, maar er wordt wel wegenbelasting betaald.

Gisteren, 6 weken na aanschaf, ligt er een brief van een buitengewoon opsporingsambtenaar van het RDW dat er een boete wordt opgelegd van € 390,= inzake overtreding van de verzekeringsplicht.
Deze boete is onherroepelijk.
Hij wist dit niet, en zal dus moeten betalen.

Ronald
Ik zou ze een briefje sturen om de situatie uit te leggen. Mijn ervaring is dat er bij de belastingdiensten uitermate correcte opsporingsambtenaren werken.
Jekihero

[/quote]
Ik zou ze een briefje sturen om de situatie uit te leggen. Mijn ervaring is dat er bij de belastingdiensten uitermate correcte opsporingsambtenaren werken.[/quote]

We gaan het beleven, we hebben alle registers opengetrokken en een beleefde brief gestuurd.

Tja, wat kun je er eigelijk van zeggen.
Hij heeft de wet overtreden, en daar staat een boete tegenover.
Maar kun je of mag je van een knul van 23 verwachten dat hij de verzekeringswet kent?

Ronald
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Het algemeen rechtsbeginsel "nemo censetur ignorare legem" (Latijn voor: iedereen wordt verondersteld de wet te kennen), is een van de primaire basiselementen van het Nederlands Recht. Dit beginsel dient evenwel genuanceerd te worden, in die zin dat dit principe niet inhoudt dat alle burgers alle wetten dienen te kennen, maar het betekent wel dat de burger de wet dient te kennen die op hem van toepassing is, in de omstandigheden waarin hij zich bevindt.

Ik hoop van harte op coulance van de opsporingsinstantie, maar ben er bang voor...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Jekihero

Bert M schreef:Het algemeen rechtsbeginsel "nemo censetur ignorare legem" (Latijn voor: iedereen wordt verondersteld de wet te kennen), is een van de primaire basiselementen van het Nederlands Recht. Dit beginsel dient evenwel genuanceerd te worden, in die zin dat dit principe niet inhoudt dat alle burgers alle wetten dienen te kennen, maar het betekent wel dat de burger de wet dient te kennen die op hem van toepassing is, in de omstandigheden waarin hij zich bevindt.

Ik hoop van harte op coulance van de opsporingsinstantie, maar ben er bang voor...

[groet]

Bert M
Dat is mij bekend, en tegelijkertijd voeg ik daaraan toe het een onnozele veronderstelling te vinden dat dit een primair uitgangspunt mag zijn.
Het basis- en voortgezet onderwijs besteden hier geen aandacht aan, waar moet die kennis dan worden opgedaan?
Meester in de rechten word je niet zomaar, daar moet je wel voor doen.
De beheersing van de Nederlandse taal is bij de grote meerderheid van de bevolking al onder de maat.................
Het is maar een regeltje, een hulpmiddel zogezegd, bedoeld voor de overheid te kunnen straffen bij een overtreding.

Ik ben er ook bang voor dat er niemand uit zijn torentje komt of een touwladdertje toewerpt.
Enfin we zullen wel zien, ik maak me niet echt druk, er zal in 2013 door de overheid nog wel veel meer van ons gestolen gaan worden.........

Ronald
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik vind de plicht om te verzekeren niet verkeerd en ook de controle daarop prima. Maar om dan gelijk zonder waarschuwing of controle een boete op te leggen, vind ik veel te kort door de bocht.

Ik heb laatst mijn auto verkocht en had niet alle kentekenpapieren bij me voor de vrijwaring door de garage. Wel een nieuwe auto gekocht en meegenomen en verzekering overgezet. Noch van de garagist of de verzekering enige waarschuwing over de verzekeringsplicht vernomen. Een week later het ontbrekende kentekendeel gevonden, opgestuurd naar de garage en keurig vrijwaring ontvangen.
Tot mijn grote verbazing en frustratie heb ik direct daarna een boete ontvangen van euro 370 terwijl de verkochte auto notabene allang bij de garage staat!
Ik ga protesteren, maar of het helpt? We zullen zien.
Laatst gewijzigd door HansD op 18 dec 2012, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jekihero

HansD schreef:Ik vind de plicht om te verzekeren niet verkeerd en ook de controle daarop prima. Maar om dan gelijk zonder waarschuwing of controle een boete op te leggen, vind ik veel te kort door de bocht.

..............................knipperdeknip.........................

de verkochte auto notabene allang bij de garage staat!
Ik ga protesteren, maar of het helpt? We zullen zien.
Hans, ik vind jouw variant zo mogelijk nog ergerlijker! _003
Sterkte, en laat eens weten hoe jouw protest afloopt.

Ronald
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Jekihero schreef: Hans, ik vind jouw variant zo mogelijk nog ergerlijker! _003
Sterkte, en laat eens weten hoe jouw protest afloopt.
Ronald
Ronald zal ik doen. Kan ik mooi of mijn frustratie of mijn blijheid hier kwijt.
Je gaat het horen...
Jekihero

Dit weekend de reactie ontvangen.

"quote"
De officier van justitie overweegt dat u als kentekenhouder op de hoogte dient te zijn van de wettelijke bepalingen betreffende de verzekerings- of schorsingsplicht.
U kunt zich niet beroepen op het feit dat u niet op de hoogte was van de wettelijke bepalingen. Alles overwegende verklaart de officier van justitie uw beroep ongegrond.

"unquote"

Je kunt er lang of kort over discussieren, je wordt geacht de op jou van toepassing zijnde wet te kennen al was het alleen maar ter voorkoming dat je niet voor je overtreding gestraft zou kunnen worden.

Ronald
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”