dutchmidiman schreef:Ik vindt het wel een legitieme vraag als je weet dat de verzekeringsmaatschappij "strafkorting" (lees: mindering op eventuele vergoedingen, kosten e.d.) doorvoert bij het niet nakomen van de gordelplicht of constatering van alcoholgebruik tijdens een ongeval.
Het leek mij ook niet ondenkbaar dat je verzekeringsmaatschappij strafkorting geeft als je ten tijde van een ongeval de veiligheidsmiddel niet juist gebruikt.
Zoals een gesloten systeemhelm.
En eerlijk gezegd, ik kan mij daar ook iets bij voorstellen, als je de lijn van "strafkorting" doortrekt van eerder genoemde gordelplicht, alcoholgebruik e.d.
Toch maar ff zoeken in de kleine lettertjes van mijn verzekering.

Dat was inderdaad ook mijn gedachte in relatie tot wel of niet dubbele goedkeuring.
Temeer door de polisvoorwaarden van mijn verzekering (deel hiervan hieronder weergegeven), zie 2.2.4.
Deel van de polisvoorwaarden:
2.2 Uitsluitingen
Naast de algemene uitsluitingen vermeld in de Algemene Verzekeringsvoorwaarden
geeft deze verzekering geen dekking voor:
2.2.1
ongevallen en/of verkeersongevallen ontstaan bij het door verzekerde plegen van
of deelnemen aan een misdrijf of poging daartoe dan wel bij het deelnemen door
verzekerde aan vechtpartijen anders dan bij rechtmatige zelfverdediging en aan
onlusten (waaronder begrepen relletjes), sabotage – of terreurdaden;
2.2.2
ongevallen en/of verkeersongevallen ontstaan door het onder invloed zijn van verzekerde
van alcoholhoudende drank. Van het onder invloed zijn van alcoholhoudende
drank is, in de zin van deze rubriek, in ieder geval sprake indien het bloedalcoholgehalte
ten tijde van het ongeval 0,5 ‰ of hoger was dan wel indien het
ademalcoholgehalte 220 microgram of hoger was;
2.2.3
ongevallen en/of verkeersongevallen waarvan het ontstaan op enigerlei wijze in
relatie staat tot het gebruik door verzekerde van of de verslaving van verzekerde
aan bedwelmende, verdovende, opwekkende of soortgelijke middelen, tenzij het
gebruik overeenkomstig het voorschrift van een arts geschiedt en verzekerde zich
aan de gebruiksaanwijzing heeft gehouden;
2.2.4
opzittenden die niet de voorgeschreven helm dragen tenzij wordt aangetoond dat
het niet dragen van de helm geen invloed heeft gehad op de omvang van de schade;