Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
De rubberen mof aan de cardan van mn 1150RT had 1 grote scheur. Dus nieuwe gaan halen en vervangen.
'1' op de afbeelding...
Bij het demonteren is de koppeling op '2' iets anders losgekomen. Die is in het cardanhuis blijven steken. Ze is losgekomen aan de andere kant van de koppeling. Dat is ook een soortgelijke asverbinding. Alleen is dat blijkbaar wat moeilijker te monteren. iemand een tip hoe dat wel terug in elkaar te passen valt of hoe ik die kruiskoppeling gewoon eruit krijg? Ik zit er nu al even mee te klooien...
Patje
Why do I ride a BMW? Easy, Mercedes does't build bikes!!! De R1200RT lc is er, die staat prachtig naast mn K100LT uit 1988 :-) Sinds 1977: Suzuki AC50 (70&100), GuzziV7, BMW R65, Suz GS650L, Idem, R1100RT, R1150RT, K100LT, R1200RT lc
Misschien kun je eens een foto plaatsen, dat schept wat meer duidelijkheid. Zit de kruiskoppeling in de cardanas of in het cardanhuis?? Deze klikt normaal in cardanhuis en de tanden vallen in de cardanas, wel de moeren nadien met het goeie moment aandraaien als je nadien weer alles monteerd.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Als ik het goed begrijp zit je cardankruiskoppeling nog vast in het achterste deel van het cardanhuis en ligt de cardan aandrijfas los in de swingarm buis.
Wat je nu gedaan hebt klopt helemaal, normaal blijft de kruiskoppeling in het cardanhuis zitten.
Om het geheel weer te monteren moet je eerst zorgen dat de cardanas mooi in het midden van de swingarmbuis ligt en vervolgens met een dunne lange schroevendraaier til je de splineas van het achterste cardanhuis een beetje op en met veel geduld moet het dan mogelijk zijn om de twee delen weer in elkaar te schuiven en kan je de twee paspennen met contramoeren plaatsten en de rest afbouwen.
Veel succes het is een geduld klusje , ik heb het zelf ook meerder keren gedaan. Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
JDoubleOP schreef:DMM's filmpje van Chris 'F.cking' Harris laat het perfect zien.
En toch vergeet Chris soms wel iets als ik kijk naar het filmpje. Soms zegt hij daar kom ik later nog op terug maar dat doet hij dan niet altijd. Maar dat de kruiskoppelingen wel in een lijn moeten liggen vergeet hij dus naderhand op terug over te komen. En ook waarom het aantrekkoppel van 7nm naar 10-12 NM moest is ook niet echt duidelijk. Dan zou dit na al die jaren toch aangepast zijn zou ik zo denken. En zo zijn er nog wel een paar dingetjes . Maar wel veel uitleg in het filmpje inderdaad.
Dank aan iedereen! Het fimpje van die vloekende Amerikaan Chris 'F.cking' Harris bracht veel verheldering. Nog 1 vraag, weet er iemand een leuk adres voor het aankopen van momentsleutels. Ok, iedere betere gereedschapswinkel heeft die maar ik zoek geen Facom kwaliteit en prijzen. Ik zoek iets betrouwbaar dat een amateur die 2 / 3 keer per jaar sleutelt kan dienen. Als ik zo rondkijk zal ik er 2 nodig hebben. eentje voor 10-50nm en eentje tot een 200nm. Ik heb nog geen exemplaren gezien die het hele bereik overbruggen en dat zal ook wel zijn redenen hebben... Heeft er iemand ervaring met de, meestal digitale, tussenstukken die je op bestaande dopsleutelsets kan zetten, of is dat afblijven geblazen?
Why do I ride a BMW? Easy, Mercedes does't build bikes!!! De R1200RT lc is er, die staat prachtig naast mn K100LT uit 1988 :-) Sinds 1977: Suzuki AC50 (70&100), GuzziV7, BMW R65, Suz GS650L, Idem, R1100RT, R1150RT, K100LT, R1200RT lc
Ik heb de kleine ( moet thuis even kijken wat de range is) bij Conrad gekocht, de grote doe ik op de 'Poolse methode' : zak zand of jerrycan met water aan een verlengde pijp van één meter. De echte grote momentsleutel is mij veel te duur!
Laatst gewijzigd door Baird op 12 apr 2013, 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Motozoom heeft ook niet te dure goede momentsleutels. Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Baird schreef:Ik heb de kleine ( moet thuis even kijken wat de range is) bij Conrad gekocht, de grote doe ik op de 'Poolse methode' : zak zand of jerrycan met water aan een verlengde pijp van één meter. De echte grote momentsleutel is mij veel te duur!
Bedankt voor alle tips, ik heb momenteel een Hazet 10-120 in bruikleen. Maar de problemen blijven.
Ik ben in contact gekomen met Chris Harris en die vroeg wat foto's door te sturen. Hij raadde me aan toch de kruiskoppeling te demonteren omdat BMW heel zuinig is met het invetten van kruiskoppelingen en de steekasjes. Dat had ik al gemerkt bij het demonteren van het differentieel en de cardan. Amper vet op en vooral compleet opgedroogd en moeilijk los te maken. Ik dacht eerst abusievelijk dat de boel gelocktied was. Chris vond het probleem trouwens vrij vreemd omdat die kruiskoppeling echt wel vast zat.
Plastiek hamer, een oude overmaatse niet zo goede poelietrekker aan de kruiskoppeling en voorzichtig met korte meppen aan de slag om die kruiskoppeling los te krijgen. Werkt niet echt. Dus iets harder meppen en ja hoor, heel de cardan los.... Nog wat foto's naar Chris. Hij helemaal verbaasd en dus de uitlaat, de schetsplaten en de carrosserie er maar af. Aan de linker zijde zijn beide bouten (die van de vering en de dubbele voor de borging los gezet. Aan de rechter zijde, die heeft me nu grijs haar bezorgd. Eerst met een sleutel, dan met de slagmoersleutel, geen mm beweging. Zouden ze die ook gelocktied hebben? Dus even warm zetten. Geen beweging manueel of met de slagmoersleutel. Dus dan maar samen met de schoonzoon en een langere 1/2" sleutel en ja hoor, nu zit ik echt van de sloot in de gracht. De beweging die we er in kregen was het binnenwerk van de bout dat los kwam (goed gewrongen he!). Alles muurvast en nu een kapotte bout. Wie tips heeft om alsnog de bout zonder de achterbrug te vernielen er uit te krijgen mag het me zeggen. Ik vrees alleen het ergste. Ik vrees dat heel de achterbrug voor de sloop is en ik mag gaan rondkijken voor een vervang achterbrug :-(
Van de vorige eigenaar heb ik nu vernomen dat hij ooit een lekkende sealing had aan het differentieel en dat die door BMW was gerepareerd binnen de garantie. Ik vermoed dat ze een leerjongen met veel te zwaar gereedschap de boel hebben laten monteren...
Dat wordt dus zaterdag naar Amsterdam met de auto en zondag met de auto naar de toerrit en jaloers naar jullie komen kijken... Balen in't kwadraat!
Plaats eens wat plaatjes van wat je nu stuk hebt, uit het verhaal kan ik niks maken.
Vlamingen en kaaskoppen, he?
Praten dezelfde taal, maar toch niet helemaal. :roll:
Groeten, Paul.
Ik woon er tussen in .....................
Ik denk dat Patje probeert uit te leggen hoe hij de achterbrug los probeert te krijgen uit de bak en dat het daar mis gaat met de rechter bout.
Maar als dat wel het geval is, dan kijkt hij nu tegen een verkracht gat aan, ipv een zeskant.
Dan kan je er nog een Torx bit in meppen, goed heet stoken, en dit moet echt richting de 100 graden en dat duurt, want dat alu bakhuis geleid de warmte prima weg.
Dan heb je goed kans de prop eruit te krijgen.
Als dat nog niet wil, kan je met een los zaagblaadje tussen de bak en achterbrug dat ding doorzagen, brug eruit, een gat boren in die prop, en met bloed, zweet en tranen, met het betere hak-, breek- en zaagwerk die prop er beetje bij beetje uit peuteren.
Voorzichtig werken, met geduld.
Zo heb ik ooit een afgedraaide bougie uit een cilinderkop gevist, was ik wel een hele avond mee zoet.
Die foto's komen, Maar ik heb ondertussen al voor 30€ een andere achterbrug besteld bij motorparts-online.com. Ik zal wel heel voorzichtig die bout op jouw manier zien te slopen, de onderdelen zoals de lagers zien te recupereren en dan zien we wel verder...
Kleine update, daarstraks in de tuin een klein ongelukje gehad. Voet verkeerd gezet, voet omgeslagen en verstuikt. Klein scheurtje in een pees en nu voor 14 dagen in het verband. Zondag zal ik er zijn... Op krukken!
Patje, doe het rustig aan, want het gaat van kwaad naar erger.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.