Remmen R1200RT weigeren

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
hjherweyer

Remmen R1200RT weigeren

Ongelezen bericht door hjherweyer »

Graag zou ik van de 1200 rijders willen weten wie wel eens met name in de bergen zijn REMMEN WEIGERDE.
Ik heb het 1 keer gehad bij 30gr. in de eifel. Inmiddels weet ik dat meerdere rijders dit is overkomen.
Mijn dealer heeft andere remblokken gemonteerd. Of het nu over is weet ik nog niet.
Als het gebeurt kan je je remhandel div. malen tot tegen je hanvat trekken zonder dat er wat gebeurt.
Door snel terug te schakelen en mijn achterwiel op de motor te blokkeren wist ik een ongeval te voorkomen.
mvg Harm. IK heb een 1200RT bj. 2011 maar ik weet dat het bij de 1200 serie voorkomt.
Het ligt hem niet aan de remolie deze wordt elk jaar vernieuwd.
Laatst gewijzigd door hjherweyer op 10 apr 2013, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Remmen R1200RT weigeren

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Van welk bouwjaar is je 1200RT ?
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Als ik het zo lees, zou het zomaar kunnen dat je remmen zo heet werden, dat de remvloeistof is gaan koken waardoor dampbellen ontstaan. En gas kun je in tegenstelling tot vloeistof, samendrukken waardoor je op dat moment geen druk kunt opbouwen. En dus geen remwerking meer hebt.

wat ook zou kunnen als je een type hebt met rembekrachtiger (2005-2006) lees hieronder het artikel, wel in het duits.

http://www.inarchive.com/page/2010-04-1 ... 200602.htm (Ze hebben het in een één of ander archief heel goed opgeborgen,het laden duurt even)

Het komt erop neer dat de servomotoren door vele en krachtinge remmingen de accu dusdanig uitput, dat het voltage onder een bepaald niveau zakt waardoor het de rembekrachtiger (en ABS !!) uitschakelt. De waarschuwingslampen beginnen dan wel te knipperen. Het remt dan nog steeds, maar absoluut in geen verhouding met wat je gewend bent met bekrachtiger.
Een echt goede accu is hier van levensbelang. Dit type remsysteem is bij meerdere BWM modellen gebruikt en bij de r1200rt in de bouwjaren tot 2007. Dus vandaar de vraag naar het bouwjaar.

Maar vooralsnog verdenk ik je remvloeistof, wanneer is het voor het laatst ververst?
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
HansH

Ongelezen bericht door HansH »

Een traumatische ervaring lijkt mij.1 keer meegemaakt met de achterrem welke ik slepend gebruikte in de bergen waardoor er te veel hitte gegenereerd werd en in de remklauw een vaperlock ontsond. Dit is een gas belletje, meestal onstaan uit vocht wat in het "verouderd" remvloeistof zit. Gas laat zich in tegenstelling tot vloeistof wel makkelijk samenpersen dus het probleem is ontstaan.Remvloeistof is een goedje wat vocht aantrekt cq opneemt. Kooktemperatuur van water licht rond de 100 graden, afhakelijk van de druk waaronder het zich bevindt, en die van olie zal rond de 200 graden liggen.
Zorg in ieder geval dat je remvoeringen van ruim voldoende dikte zijn. Buiten de functie van frictie heeft het voerings materiaal ook een isolerende funtie om te voorkomen dat de temperatuur van de olie in je remklauw te snel en te hoog oploopt.
Ieder 2 jaar je remvloeistof vervangen is dus van levensbelang. _004

Gr, Hans
leo442
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

Lijkt mij echt een remvloeistof, dus een onderhouds, probleem! Vervang tijdig de remvloeistof om dit soort problemen te voorkomen. Remvloeistof is hygroscopisch en heeft de nare eigenschap om water aan te trekken en op te nemen.

Gr. Leo
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Je moet ook helemaal niet remmen in de bergen, remmen doe je op de motor en daar is deze boxer uitermate goed in.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Heb zelf een R1150RT maar even redeneren:

Je kunt het remhandle alleen maar tegen tegen het stuur aantrekken als de hoofdremcilinder op het zelfde circuit werkt als de werkcilinder in de remklauw en dat er dan sprake is van een dampbel in dat circuit, dwz dat je hier niet te maken hebt met het elektrische-rembekrachtiger-model, dus eentje van na 2007, het verhaal dat de accu uitgeput gaat door veel gebruik gaat dan dus niet op. Het bedienings-circuit bij de elektrische-rembekrachtiger versie zal nooit de temperatuur behalen dat er een dampbel ontstaat omdat die niet bij de 'warmtebron' komt.

Wie schiet een gat in deze redenering?? 8)

Mijn conclusie: achterstallig onderhoud aan remsysteem; bij dit systeem kun je eenvoudig ieder jaar de remvloeistof vervangen voor bijna niks!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Lijkt inderdaad gewoon op vapour lock. Waarschijnlijk combinatie van oude remolie en verkeerde remtechniek. Op tijd terug schakelen in plaats van aan die rem hangen. De motor zoals al gezegd is je belangrijkste rem in de bergen. Dus maar kort de rem aantikken en niet vashouden om constant snelheid te minderen.
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Met (ver)oude(derde) remolie is het een wonder als er geen fading optreedt bij landurig remmend de berg af te rijden.
Dan zijn nieuwe (originele !) remblokken maar 1/4 van de remedie.

Er is op vele plekken op het www te vinden hoe je bergaf moet rijden.

Ronald
Tuinbank

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Duidelijk een geval van te veel hangen op de rem. Remmen worden loei heet met alle gevolgen van dien. Zelfs de remvoeringen hebben hier van te leiden. Meer op de motor afremmen voorkomt dit probleem en zorgt dat je een werkende rem overhoud voor als het echt nodig is. Gelukkig is alles toch nog goed afgelopen en kan het als een leertraject worden gezien.
leo442
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

Jekihero schreef:Met (ver)oude(derde) remolie is het een wonder als er geen fading optreedt bij landurig remmend de berg af te rijden.
Dan zijn nieuwe (originele !) remblokken maar 1/4 van de remedie.

Er is op vele plekken op het www te vinden hoe je bergaf moet rijden.

Ronald
Fading is geen vapour lock. Fading heeft meer met het voeringsmateriaal te maken en niet met de remvloeistof.

Gr. Leo.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

ik ben benieuwd naar de reactie van hjherweyer.
En dan met name wat zijn rijstijl is (veel remmen of veel terugschakelen).
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

HansD schreef:ik ben benieuwd naar de reactie van hjherweyer.
En dan met name wat zijn rijstijl is (veel remmen of veel terugschakelen).
Of zijn manier van remmen, ook niet geheel onbelangrijk dacht ik zo.
Wellicht even te herinnering? viewtopic.php?f=84&t=5457

groet,

RhanRT
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Meneer zou dus meer gebaat zijn bij een rijvaardigheidstest als ik jullie allemaal goed begrijp.
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik snap eigenlijk niet goed waarom de rijstijl van de topicstarter als "oorzaak" van het probleem wordt gezien. Het kan heel goed zijn dat het hier 'gewoon' gaat om verouderde remvloeistof. Ik heb dat ook eens meegemaakt, achterrem volledig "weg" aan het eind van de 1000 bochten tocht. Was een kwestie van remvloeistof vervangen en het probleem was over. Ik vind overigens de reactie van de dealer om de remblokken te vervangen vreemd. Ik zou eerder de remvloeistof verdenken.

Laten we ipv de rijstijl te becommentariëren óf de reactie van hjherweyer afwachten óf antwoord geven op de echte vraag van hem (zijn er andere 1200RT rijders die het probleem herkennen?).
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

PaPinkelman schreef:Ik snap eigenlijk niet goed waarom de rijstijl van de topicstarter als "oorzaak" van het probleem wordt gezien. Het kan heel goed zijn dat het hier 'gewoon' gaat om verouderde remvloeistof. Ik heb dat ook eens meegemaakt, achterrem volledig "weg" aan het eind van de 1000 bochten tocht. Was een kwestie van remvloeistof vervangen en het probleem was over. Ik vind overigens de reactie van de dealer om de remblokken te vervangen vreemd. Ik zou eerder de remvloeistof verdenken.

Laten we ipv de rijstijl te becommentariëren óf de reactie van hjherweyer afwachten óf antwoord geven op de echte vraag van hem (zijn er andere 1200RT rijders die het probleem herkennen?).

Volgens wat ik lees zien veel mensen de oorzaak in verouderde remolie. Maar een combinatie van de twee zal het snelst dit effect geven zoals omschreven.
hjherweyer

Ongelezen bericht door hjherweyer »

Hallo allemaal hier even een reactie van mij Harm Herweyer.
Mijn remolie wordt ieder jaar vervangen. RT1200 bj. 2011.
Van de mensen die dit ook hebben gehad weet ik dat het dealer rijders zijn.
Hoe ik moet remmen hoef je mij niet te vertellen met mijn cirquit ervaring.
Probleem is dat het mij en vele andere is overkomen dat je je remhandel tegen je handvat kan trekken zonder dat er wat gebeurt. Ook weet ik dat met name de politie hier met hun 1200 serie last van hebben. Onderzoek bij BMW is gedaan maar nooit naar buiten gebracht. In Duitsland wordt er veel meer over geklaagt.
Mijn vraag is dan ook wie hebben deze ervaring nog meer gehad?
mvg Harm.
Jekihero

Met duo en volle bepakking de Stelvio gereden, de Grossglockner de Ploeckenpas en vele andere bekende en minder bekende passen.
Met duo zijn de snelheden bergaf niet zo hoog maar daar tegenover staat het gewicht waardoor er echt een beroep op de remmen wordt gedaan.
Op geen enkel moment enige twijfel gehad m.b.t. de remmen.

Zonder een kwalificatie aan je rijden of je posting te willen hangen.
Circuit rijden is toch heel wat anders dan passen rijden?

Ronald
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

of het kan zijn dat er zich een luchtbel gevormd heeft bij de kleppen van de ABS module. Komt vaker voor en is er verdomd moeilijk uit te krijgen. Had dit ooit voor bij mijn Norge die dezelfde Bosch ABS module gebruikt.
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Dealers zijn niet altijd eerlijk als het remproblemen betreft. Wellicht ingefluisterd door Herr BMW.
Ooit in het verre verleden met de K1100LT hetzelfde probleem gehad en toen was de oorzaak dat de remcups zouden zijn blijven hangen!
Ondanks het serieuze probleem kon ik een uitbundige lachsalvo niet onderdrukken... hoef jullie niet uit te leggen waarom!
Heb die motor toen onmiddellijk ingeruild aangezien het vertrouwen volledig zoek was en dat zowel in de motor als in de dealer...
Amersfoort was me toch al een beetje te ver uit de buurt.
Jekihero

Zonder iets te willen afdingen m.b.t. de vermeende zwijgzaamheid van in dit geval BMW, meen ik toch te kunnen stellen dat productaansprakelijkheid zo ver gaat dat geen enkele fabrikant hier mee kan sollen.
Als een fabrikant had kunnen weten, of onvoldoende heeft onderzocht, dat gebruik van zijn product mogelijkerwijs persoonlijk letsel tot gevolg zou kunnen hebben etc.etc................ zijn de sancties en de economische schade
voor de firma en haar bestuurders (ook persoonlijk!) van dien aard dat ik mij slecht kan voorstellen dat dit bij een gerenommeerd merk als BMW gebeurt.

Ronald
scan

Het geschil liep zo hoog op dat ik destijds de media hierover ben gaan informeren. En deze heeft contact gezocht met dealer en BMW om het verhaal bevestigd te krijgen.
Daarna was Rijswijk er als de kippen bij om 'in gesprek' te gaan...
De rest is geschiedenis./

Maar mijn persoonlijke indruk is dat de importeur niet zoals beweerd door deze dealer hiervan op de hoogte is gebracht. Deze heeft me met een kluitje het riet ingestuurd met de melding dat er een nieuwe ABS-unit op gezet is. Probleem opgelost.. of tóch niet?
Dat bleek enige tijd later ook, bij een tweede keer een totale uitval, en na controle hiervan bij een andere dealer totaal niet het geval te zijn geweest. Dat daarna de rapen wat mij betreft gaar waren laat zich raden.
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

@scan,

Begrijp ik het nou goed dat men zei dat ze de ABS-unit hebben vervangen (onder garantie neem ik aan) maar dat later bij een andere dealer bleek dat deze niet vervangen was?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Olivier-NL-

Ongelezen bericht door Olivier-NL- »

Ton1959 schreef:
PaPinkelman schreef:Ik snap eigenlijk niet goed waarom de rijstijl van de topicstarter als "oorzaak" van het probleem wordt gezien. Het kan heel goed zijn dat het hier 'gewoon' gaat om verouderde remvloeistof. Ik heb dat ook eens meegemaakt, achterrem volledig "weg" aan het eind van de 1000 bochten tocht. Was een kwestie van remvloeistof vervangen en het probleem was over. Ik vind overigens de reactie van de dealer om de remblokken te vervangen vreemd. Ik zou eerder de remvloeistof verdenken.

Volgens wat ik lees zien veel mensen de oorzaak in verouderde remolie. Maar een combinatie van de twee zal het snelst dit effect geven zoals omschreven.
racing remolie Dot 4 van bv Motul/Castrol.. is een strakplan.
scan

Wolfs RT schreef:@scan,

Begrijp ik het nou goed dat men zei dat ze de ABS-unit hebben vervangen (onder garantie neem ik aan) maar dat later bij een andere dealer bleek dat deze niet vervangen was?
Yep! _003
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dat moeten ze mij niet flikken! Ben wel benieuwd welke dealer z'n naam zo te grabbel gooit.....

Nu weer on-topic Big RT Smile
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
roangRT

Ongelezen bericht door roangRT »

Wat een vreemde reactie's op een vraag. _003 _001 Als er zo gereageerd wordt vraagt straks niemand meer wat.
Het heeft niets met rijstijl of onderhoud te maken, dit is bij Harm goed.

groet,

Rob.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Al met al nog steeds geen concrete vergelijkbare ervaring en geen antwoord op de vraag van Harm!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
RsTijn
Bijz: 2012
Land: B
Woonplaats of omgeving: Noorderkempen

Ongelezen bericht door RsTijn »

Oeps,

mijn motorfiets is ook een 2011. Recent nog een retourtje Malaga gedaan, maar geen problemen of haperen van de remmen .....
Moet nu zeer kort op onderhoud, kan eens een ballontje oplaten bij de mecano ?

groet,
LIVE every moment / LAUGH every day / LOVE beyond words

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”