Na 12 jaar en 3 GSsen (2x 1150 & 1x 1200GSA), de overstap gemaakt naar een R1150RT, bewust geen 1200 ivm de (volgens mij) fijnere motorkarakteristiek van een 1150.
Ik heb mijn 1150RT gisteren in de stromende regen

Rechtuitstabiliteit: zeer goed

Maar de(ze) RT heeft de sterke neiging om in korte bochten (Li en Re afslaan, rotondes etc), naar binnen te vallen

M.a.w. het stuur wil meer verdraaien dan voor de bocht noodzakelijk is. Dit verschijnsel is voor linker en rechter bochten even sterk.
Vanmorgen de volgende dingen gecontroleerd en gewijzigd:
1) Bandenspanning (was goed)
2) Banden Michelin PR 2 in zeer goede staat (V & A 90%).
2) Dempingverstelling achterschokdemper: was helemaal uitgedraaid (zachtste dempingstand), dus eerst helemaal ingedraaid en een kwart slag weer terug (dus redelijk stug).
3) Hydrostatische veervoorspanningpotje was voor 50% leeg (loze ruimte), opnieuw met olie gevuld en de veer op de minste veervoorspanning gezet, waardoor de motor minder op z’n neus staat.
Resultaat van dit alles: Het zwaar naar binnenvallen in korte bochten is wel (wat) verminderd maar zeker niet verdwenen.
Als ik dit met de GSsen vergelijk (moet ik misschien niet doen….) dan is het nemen van een rotonde een feest, niks in de bochten vallen, gewoon gaan in de richting waar het voorwiel wijst.
Ik weet niet in hoeverre het verschil van voorwieldiameter (17’’ RT; 19’’ GS) hier mede debet aan is.
Vraag:
a) Sturen alle 1150RT’s zo en zo ja wat kan ik doen om een meer neutraler stuurkarakter in korte bochten te krijgen?
b) Wordt na een modificatie van Hyperpro-veren, dit verschijnsel minder?
Alvast mijn hartelijk dank