Motor tokt na lange stilstand

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Miky-Biky
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Motor tokt na lange stilstand

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Hallo forumleden,

ik heb een probleem, als het blok lang heeft stilgestaan (+1maand) klopt het blok als een oude diesel, naarmate het blok warmer wordt verdwijnt het helemaal. Als ik nadien (bv.binnen een week) terug start hoor je er niets meer van. Stationair verdwijnt het geluid vrij snel, als je toeren maakt (+2000) duurt het soms 10 tot 20 minuten. Vooralleer ik bij de dealer ben is het dus altijd weg. De kleppen zijn gesteld, de kettingspanner is aan één zijde vervangen (de kant die zou kunnen leeglopen). Volgens de dealer zou het vanalles kunnen zijn maar zijn idee gaat naar de big-end lager. Hij staaft zijn diagnose op z'n kennis en een compressiemeting die bij een cilinder een weinig lager is dan bij de andere. Bijgevoegd een youtube geluidsfragment bij startup en 5minuten later (in het fragment na 1'25").

[media]_GaUcwgq8V0[/media]

Graag had jullie idee over wat het zou kunnen zijn en wat te doen.

Grtzz, M.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor tokt na lange stilstand

Ongelezen bericht door Baird »

Dit is heel duidelijk een lager, het geluid via YT is te slecht om te bepalen of het Big- of Small-end is, gok op Big-end. Advies: niet starten en zeker niet mee rijden en open maken, als je hiermee doorrijdt maak je alleen maar meer kapot, onderdelen via Hobbyist of Knalpot, handleiding staat op het Forum. Anders een klus voor Vioma of Kenny, ben je in ieder geval voordeliger uit dan bij de dealer! Hou ons op de hoogte, enne .....

keep Big RT Smile ling
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Kan dit geen pushrod zijn?
HansH

Ongelezen bericht door HansH »

Klinkt niet goed, droog geluid.
Op een aanhanger of op laten halen door je dealer maar ik zou er niet mee rijden.

Lastig hoor om op geluid een diagnose te stellen. Het geluid van Qmusic raad ik ook nooit ;) .

Ik ben benieuwd wat dit is, hoop wel dat het meevalt voor je.

Groet, Hans
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dat klinkt niet best! Lijkt inderdaad of e.e.a. droog gelopen heeft.

Niet mee doorrijden en ook niet meer onnodig starten om te luisteren.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Baird
2024
2024

JDoubleOP schreef:Kan dit geen pushrod zijn?
Dan zou je ook een enorme klepspeling moeten hebben als er veel ruimte op zou zitten.Ik heb ooit een kapot BigEnd lager gehad en het YT geluid lijkt daar verdacht veel op.

Ik zou bepalen door te luisteren welke van de twee het is en de boel openmaken, niet meer starten. Als het het Small-end is moet je andere drijfstangen kopen (lagerbussen zitten vast in de drijfstang), als het het BigEnd is kun je met andere lagerschalen af als je mazel hebt.

We hebben het nog niet gehad over de oorzaak maar de poll is open: ik ga voor olie 10W-40 of nog dunner.

Belgische TechDag houden en het ding open maken?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij slechte bigends zal de oliedruk ook lager zijn vooral als de motor warm is. Wat ik wel raar vind is dat het geluid minder word als hij warm word. De olie word dunner dan en er is dan nog meer oliedrukverlies langs de lagers. Meestal als je dan het gas erop zet als de motor goed warm is begint de motor ineens behoorlijk te tikken op zijn bigends.
Ziyt er ook voldoende axiale speling op de tuimelaars? Maar ik zou er zeker niet mee rijden. Als dit werkelijk de bigends zijn verwacht ik zeker ook schade aan de krukas.
Ton1959

Ik heb het met een Honda ooit gehad dat het overdrukventiel van de oliepomp ging tikken na langdurige stilstand. Klonk ook niet echt gezond maar ging weg na een paar ritjes . Ik ben zeer benieuwd wat het is. Vaak vind je wat in het oliefilter of olie als het lagers zijn. Zomaar een tip hé
JDoubleOP

Zou me er niet te veel aan storen, de nokvolgers blijven heel soms wel eens hangen. Meestal maar aan 1 zijde. Niet in paniek raken. Gewoon rustig warmrijden, na 10 minuten zal het geluid geheel verdwijnen. De mensen met jaren ervaring hebben het al -tig keer meegemaakt.

P.s.: Stationair warmdraaien is niet zo verstandig. Gewoon rustig warmrijden is beter.

[groet]
Joop
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

JDoubleOP schreef:Zou me er niet te veel aan storen, de nokvolgers blijven heel soms wel eens hangen. Meestal maar aan 1 zijde. Niet in paniek raken. Gewoon rustig warmrijden, na 10 minuten zal het geluid geheel verdwijnen. De mensen met jaren ervaring hebben het al -tig keer meegemaakt.

P.s.: Stationair warmdraaien is niet zo verstandig. Gewoon rustig warmrijden is beter.

[groet]
Joop
Goedenavond
Met dit verhaal ben ik het ook eens,zou mij er niet te druk over maken omdat het geluid naar poosje verdwijnt.
Gr-Kees.
Kees BMW
Ton1959

Ik ben toch wel benieuwd of er wel axiale speling op die tuimelaars zit. Persoonlijk hou ik niet zo van bijgeluiden.

Ton
HansH

Ongelezen bericht door HansH »

We zullen het over 10 jaar weten wie het bij het goede eind heeft. Ik zal daar niet op willen wachten en toch beginnen met uitsluiten.
Maar...zou ik het geluid nog één keer mogen horen? :)

Succes,
Hans
Miky-Biky
Tripy Roadmaster
Zumo660

Maar...zou ik het geluid nog één keer mogen horen?
Het is de bedoeling dat de motor vanaf nu geen maand meer stil staat! ;) Als je wil wachten tot volgende winter post ik nog een geluidje.

Grtzz, M.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Nou dat je de motor nog lat lopen met zo'n geluid

De krukas zal ook wel beschdigd zijn , je moet nooit zo lang wachten met zulke geluiden .
Baird
2024
2024

Ondanks alle geruststellende opmerkingen hier blijf ik bij mij mening: het geluid is te zwaar voor een klein onderdeeltje, heeft de frequentie van iedere verbranding, kosten voor inspectie zijn te verwaarlozen in vergelijking met echte gevolgschade, laat staan dat het in je vakantie in de Alpen gebeurt:

Open maken en kijken, het is niet normaal, we gaan het mee maken.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Ton1959

En het geluid word na 5 minuten wel veel minder maar weg is het nog niet. Welke olie gebruik je? En word de olie wel op tijd ververst?

Ton
Miky-Biky
Tripy Roadmaster
Zumo660

Olie wordt jaarlijks gewisseld of elke 10.000 km. Van nieuw zijnde heeft er vol synthetische 5W40 op gezeten, toen de dealership verkocht werd, zat er plotseling half synthetische 10W40 in, beide van Wintershall. Na de beurt bij de nieuwe dealer, toch al ruim 5 smeerbeurten geleden had ik hem er op aangesproken dat de vorige dealer er vol syntheet in deed en eenmaal vol syntheet je niet meer terug mag en hij zei dat dat niet kon. Een tijdje later heb ik hem geconfronteerd met oude facturen, waarop hij zei dat het geen kwaad kon...

Vandaag ook bemerkt dat beide rubberen dopjes op de synchronisatienippels afwezig waren, misschien tijd voor een andere dealer of mechanieker.

Grtzz, M.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Ton1959

Tja dan moet de motor toch wel echt beroert lopen zonder die dopjes denk ik zo. Misschien ook eens een goede olie proberen. Motorex 15W50 Boxer. Die dopjes moeten soms ook vervangen worden omdat ze kunnen inscheuren en wat losser gaan zitten. Maar misschien is hij ze wel gewoon vergeten terug te zetten en dan is het wel erg treurig.

Ton _004
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 26 mar 2013, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Baird
2024
2024

Miky-Biky schreef:Olie wordt jaarlijks gewisseld of elke 10.000 km. Van nieuw zijnde heeft er vol synthetische 5W40 op gezeten, toen de dealership verkocht werd, zat er plotseling half synthetische 10W40 in, beide van Wintershall. Na de beurt bij de nieuwe dealer, toch al ruim 5 smeerbeurten geleden had ik hem er op aangesproken dat de vorige dealer er vol syntheet in deed en eenmaal vol syntheet je niet meer terug mag en hij zei dat dat niet kon. Een tijdje later heb ik hem geconfronteerd met oude facturen, waarop hij zei dat het geen kwaad kon...

Vandaag ook bemerkt dat beide rubberen dopjes op de synchronisatienippels afwezig waren, misschien tijd voor een andere dealer of mechanieker.

Grtzz, M.
Dopjes zijn een must, 10W40 is niet goed in dit land voor deze motor (bekend verhaal inmiddels) : hoog tijd om van mecanicien te wisselen, dit is gewoon een knoeier dus.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

lijkt er me sterk op dat de distributiekettingspanners te veel oliedruk verliezen bij het stilstaan. Je kan dat geluid hebben nadat je motor 6 maand heeft stilgestaan maar dan moet het zeker binnen de paar seconden weg zijn. Denk dus dat de distributiekettinspanners aan vervanging toe zijn.
Ton1959

aantzeetje schreef:lijkt er me sterk op dat de distributiekettingspanners te veel oliedruk verliezen bij het stilstaan. Je kan dat geluid hebben nadat je motor 6 maand heeft stilgestaan maar dan moet het zeker binnen de paar seconden weg zijn. Denk dus dat de distributiekettinspanners aan vervanging toe zijn.

De linkse kettingspanner staat op zijn kop en die loopt natuurlijk vrij snel leeg. Daarom is de vernieuwde spanner ook aangepast zodat de olie er niet kan uitlopen. Dus in geval van de oude spanner beter eerst de latere verbeterde versie toepassen.

Ton _004
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Baird schreef:
Miky-Biky schreef:Olie wordt jaarlijks gewisseld of elke 10.000 km. Van nieuw zijnde heeft er vol synthetische 5W40 op gezeten, toen de dealership verkocht werd, zat er plotseling half synthetische 10W40 in, beide van Wintershall. Na de beurt bij de nieuwe dealer, toch al ruim 5 smeerbeurten geleden had ik hem er op aangesproken dat de vorige dealer er vol syntheet in deed en eenmaal vol syntheet je niet meer terug mag en hij zei dat dat niet kon. Een tijdje later heb ik hem geconfronteerd met oude facturen, waarop hij zei dat het geen kwaad kon...

Grtzz, M.
Dopjes zijn een must, 10W40 is niet goed in dit land voor deze motor (bekend verhaal inmiddels) : hoog tijd om van mecanicien te wisselen, dit is gewoon een knoeier dus.
Goedenmorgen.
En dan dat ik in mijn boxers eerst R 1100 RT en nu alweer sinds 2005 in mijn R 1150 RT nooit anders dan een 10 W 40 olie gebruikt heb??

Gr-Kees.
Kees BMW
Ton1959

Voor olie is het simpel. Kwestie van boekje lezen wat geleverd word bij de motor. Bij hogere temperaturen in de zomer is de 15W50 beter dan de 10W40. Zo lees ik vaak ook op het F650 forum van F650's die in warmere landen in de zomer nogal eens regelmatig het oliedruklampje aangaat door te te dunne olie. Na gebruik van een 10W50 of 15W50 is het probleem opgelost. Maar in Nederland word het niet vaak zo warm natuurlijk. Maar we gaan weer off topic dus ik hou het hier maar bij.

Ton
JDoubleOP

ik weet niet of je het euvel al gevonden hebt maar zie Chris ......
[media]pRXeaequvzk[/media]
Baird
2024
2024

JDoubleOP schreef:ik weet niet of je het euvel al gevonden hebt maar zie Chris ......
Je moet er maar op komen ......................
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”