Motor hangt naar links

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
mveenstra
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur

Motor hangt naar links

Ongelezen bericht door mveenstra »

Medeforumleden ik heb jullie hulp nodig. Sinds een tijd heb ik het gevoel dat mijn motor (r1100rt) naar links hangt. Vooral tijdens het wat sneller rijden. Rij ik weg, lijk ik nergens last van te hebben. Zit ik echter op de snelweg heb ik het gevoel dat ik naar links hang. Sta ik gewoon voor het stoplicht en geef ik gas in z'n vrij dan helt hij gewoon naar rechts zo als het hoort. Wat opvalt is dat ik er in een hoger toerental meer last van heb als in een lager toerental. Rij ik wat langer lijkt het in een laag toerental ook voor te komen. Maar dat is zo weinig dat dit ook tussen mijn oren kan zitten.

Het volgende heb ik al geprobeerd.

1. frame laten checken of deze misschien vervormd is. (bleek niet het geval)
2. Motor opnieuw afgesteld.
3. met en zonder koffers gereden. (motor verder helemaal leeg, geen bagage)
4. Andere kuipruit en andere armen (1 arm was afgebroken)
5. Andere motor geprobeerd om uit te sluiten dat het niet in mijn rug zag of iets dergelijks.
6. Nieuwe banden.
7. Andere mensen op mijn motor laten rijden om te kijken of zij het ook voelen. De een bleek het wel te voelen de ander niet.
8. Andere remblokken en remschijven (1 liep aan)
9. 3 verschillende zadels geprobeerd en nu een Bagster zadel er op.
10. Andere vering. Er zitten nu hyper pro's onder.

Echter niks leek voldoende te helpen. Kortom HELP heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen.

Ps ja het lijkt alsof ik dit eerder heb gehad. Maar toen bleken mijn banden gewoon versleten te zijn en hing mijn motor naar rechts.
Laatst gewijzigd door mveenstra op 08 jan 2013, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
RhanRT

Re: Motor hangt naar links

Ongelezen bericht door RhanRT »

Hoi Mike,

Voor wat het waard is: tijdens de voorlichtingsdag bij JJ Suspension bleek er een eye-opener te zijn met betrekking tot het weer monteren van het voorwiel.
De voorvorkpoten werden pas vastgezet na een aantal malen in- en uit-veren, de reden was dat dan de voorvorkpoten zich gelijk gezet hebben en pas daarna vastgezet moeten worden.
M.a.w. je zou daarmee voorkomen dat de mogelijkheid van het uit het lood staan van de voorvorkpoten plaats kan hebben.
Probeer dit eens uit, immers niet geschoten is altijd mis.

met vriendelijke groet,

RhanRT
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Over het 'scheefrijden' zijn reeds vele pagina's geschreven met allerlei oplossingen om het te verminderen. De opmerking van Han is uiteraard een goede, verder stel je zelf de vragen: wanneer is het begonnen, is er toen iets specifieks gedaan aan je motor, wanneer had je het voor het laatst niet, etc. Verder zul je in de andere draadjes opmerkingen van mij vinden als: verwijder de schijf tussen achterwiel en cardan, stop gewicht in de bagagebak links-voor, etc. even zoeken en je vindt de andere draadjes,
succes, Bert
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

is het scheef hangen niet met als je zonder handen op je fiets , meestal hang je dan ook 1 kant op in mijn geval toevallig links.
HEb je de hoogt van je stuurhandels gecontroleerd links en rechts.
Baird
2024
2024

Alle R11XXRT 's hangen naar links, is al veel besproken, schrijver geeft aan dat er iets veranderd is vanaf een bepaald moment en dáár zijn we naar op zoek. Als de hoogte van de stuurhandels zou verschillen zou ik hem gauw aan de kant zetten want dan is er iets geks aan de hand, omgevallen ovzoietz (ik heb het niet over verdraaide handels).
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
JanS
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door JanS »

Hoi,

Ook ik ben naar de dag van JJ-suspension geweest. Tijdens een van de testdagen met een motor werd er bij het in- en weer uitbouwen van de demper/veer unit een keer een opvulring "vergeten". Dit had als resultaat dat de motor scheef leek te hangen en de stuureigenschappen veel slechter waren dan gebruikelijk. Je verteld dat er al veel aan je motor gedaan is om het te verhelpen. Wat ik wil zeggen is dat er maar een kleinigheid ergens niet goed hoeft te zitten of te ontbreken om iets dergelijks te kunnen veroorzaken. Kijk er hier eens naar.
mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

Ik zal proberen iedereen zijn vragen te beantwoorden. Allereerst is het niet op een speciaal moment gebeurd. Ik had er opeens last van. Niet na dat ik er iets speciaals mee had gedaan.

Dat trucje met de voorpoten was mij bekend en heb ik inderdaad ook nog geprobeerd.

De ring bij de cardan heb ik niet geprobeerd. Maar gaat hij dan niet juist naar links hellen aangezien je het achterwiel dan ook meer naar rechts haalt?

Of er iets vergetren is weet ik natuurlijk nooit. Maar de gene die aan mijn motor hebben gesleuteld hebben jaren lange ervaring en weten echt wel wat ze doen. Dus ik denk niet dat dit het geval is. Uiteraard heb ik wel alles gecontroleerd voor zo ver voor mij mogelijk was.

De motor hangt ook scheef zonder handen. Hij rijd wel keurig recht uit. Maar hangt wel scheef. (correctie als ik recht ga zitten rijd hij naar rechts en niet naar links) Dus niet netjes voor uit.

Ik hoop alles beantwoord te hebben.
Laatst gewijzigd door mveenstra op 08 jan 2013, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Vorie
Woonplaats of omgeving: Genemuiden

Ongelezen bericht door Vorie »

Hoi Mike,

ik ben niet zo heel erg bekend met de techniek, maar als ik je verhaal zo lees borrelen er toch wat gedachten bij me op. je zegt dat de motor scheef hangt, maar wel gewoon rechtuit rijdt. blijkbaar is de uitlijning van de motor dan wel goed, anders zou hij ook naar links trekken. hoe bepaal je of de motor scheef hangt? door bijvoorbeeld de stand van het stuur te vergelijken met de horizon of bepaal je dat door het gevoel of je iets 'geknikt' op de motor zit? is het misschien mogelijk dat er iets anders scheef staat / zit waardoor je bijvoorbeeld iets scheef gaat zitten?

het zijn zomaar wat ideeën, maar misschien heb je er wat aan. je kunt soms zo in een cirkeltje rond blijven denken en daardoor iets over het hoofd zien... In elk geval succes met zoeken _004
groeten, Coen
HansH

Ongelezen bericht door HansH »

Hallo Mike,

Het is een probleem van de laatste tijd meld je.
Kan het zijn dat je met het slechtere weer andere kleding draagt dan voorheen, ik denk dan aan leer met goed weer en een textielpak met het huidig weer.
Kleding, met name die kleding die flappert, heeft zeker invloed op het rijgedrag.
Topkoffer geeft, wanneer je alleen rijdt, ook nog wel eens wat onrust in de motor.

Succes,
Hans
mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

Vorie schreef:Hoi Mike,

ik ben niet zo heel erg bekend met de techniek, maar als ik je verhaal zo lees borrelen er toch wat gedachten bij me op. je zegt dat de motor scheef hangt, maar wel gewoon rechtuit rijdt. blijkbaar is de uitlijning van de motor dan wel goed, anders zou hij ook naar links trekken. hoe bepaal je of de motor scheef hangt? door bijvoorbeeld de stand van het stuur te vergelijken met de horizon of bepaal je dat door het gevoel of je iets 'geknikt' op de motor zit? is het misschien mogelijk dat er iets anders scheef staat / zit waardoor je bijvoorbeeld iets scheef gaat zitten?

het zijn zomaar wat ideeën, maar misschien heb je er wat aan. je kunt soms zo in een cirkeltje rond blijven denken en daardoor iets over het hoofd zien... In elk geval succes met zoeken _004
Sorry ik moet even iets recht zetten. Ik dacht dat hij vooruit reed zonder handen. Echter ik ben het nu zo gewent dat ik standaard scheef ga zitten. Ga ik nu recht zitten dan rijd mijn motor juist naar rechts. Dus niet meer recht uit. Ik heb overigens het gevoel dat hij naar links hangt omdat ik sterk rechts moet gaan zitten om voor mijn gevoel rechts te zitten. Ik heb namelijk het gevoel alsof mijn motor van boven naar links gaat en juist de banden naar rechts. Maar vind het erg moeilijk om te bepalen.

Ik zat overigens ook aan mijn portomonee te denken. Deze zit namelijk altijd onder mijn rechter bil. Dus ik rijd nu ongeveer bewust een maand zonder deze onder mijn achterwerk. Maar het gevoel blijft.
Groetjes Mike,

mveenstra
V-stream scherm
Stuurverhogers

HansH schreef:Hallo Mike,

Het is een probleem van de laatste tijd meld je.
Kan het zijn dat je met het slechtere weer andere kleding draagt dan voorheen, ik denk dan aan leer met goed weer en een textielpak met het huidig weer.
Kleding, met name die kleding die flappert, heeft zeker invloed op het rijgedrag.
Topkoffer geeft, wanneer je alleen rijdt, ook nog wel eens wat onrust in de motor.

Succes,
Hans
Hoi Hans,

Nee qua kleding draag ik nog steeds het zelfde. Ik heb altijd een all weather pak aan en ik heb mijn binnenvoering er nog niet in gehad. Vond het daar nog niet koud genoeg voor. Betreffende mijn topkoffer dit kan het niet zijn. Ik heb namelijk ook een aantal ritten achter de rug zonder koffers op mijn motor en dan was het probleem ook aanwezig. Ik had namelijk ook aan een verkeerd beladen motor gedacht. Gezien ik altijd veel mee heb. Maar ook zonder enige bagage is het probleem aanwezig.
Groetjes Mike,

HansH

mveenstra schreef:
Vorie schreef:Hoi Mike,

Sorry ik moet even iets recht zetten. Ik dacht dat hij vooruit reed zonder handen. Echter ik ben het nu zo gewent dat ik standaard scheef ga zitten. Ga ik nu recht zitten dan rijd mijn motor juist naar rechts. Dus niet meer recht uit. Ik heb overigens het gevoel dat hij naar links hangt omdat ik sterk rechts moet gaan zitten om voor mijn gevoel rechts te zitten. Ik heb namelijk het gevoel alsof mijn motor van boven naar links gaat en juist de banden naar rechts. Maar vind het erg moeilijk om te bepalen.

Ik zat overigens ook aan mijn portomonee te denken. Deze zit namelijk altijd onder mijn rechter bil. Dus ik rijd nu ongeveer bewust een maand zonder deze onder mijn achterwerk. Maar het gevoel blijft.
Hallo Mike,

Het lijkt wel of er iets wringt in je motor. Je hebt je frame gecheckt en je vering aangepast. Misschien toch nog eens de achterbrug lossen van je vering en checken of hier een zwaar punt in zit, kun je tevens kijken of de schokbreker rond de bouten vrij kan bewegen. Ik krijg het gevoel dat je rijwielgedeelt niet vrij van spanning komt door dat er ergens iets knijpt.

Gr, Hans
Baird
2024
2024

Volgens mij heeft dit probleem/draadje een 'reset' nodig:

" Ik dacht dat hij vooruit reed zonder handen. Echter ik ben het nu zo gewent dat ik standaard scheef ga zitten. Ga ik nu recht zitten dan rijd mijn motor juist naar rechts. Dus niet meer recht uit. Ik heb overigens het gevoel dat hij naar links hangt omdat ik sterk rechts moet gaan zitten om voor mijn gevoel rechts te zitten. Ik heb namelijk het gevoel alsof mijn motor van boven naar links gaat en juist de banden naar rechts. Maar vind het erg moeilijk om te bepalen.
Ik zat overigens ook aan mijn portomonee te denken. Deze zit namelijk altijd onder mijn rechter bil. Dus ik rijd nu ongeveer bewust een maand zonder deze onder mijn achterwerk. Maar het gevoel blijft."

Ik kan niet meer volgen naar welke kant de motor helt onder welke omstandigheden ...... _001 _001 _001

Give me data _004
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wellicht moet Mike eens op een -1100- van een ander gaan rijden. Dan voelt gelijk of het aan zijn motor ligt of dat het tussen zijn oren zit.
Jos WRSM
Vorie
Woonplaats of omgeving: Genemuiden

Ongelezen bericht door Vorie »

en misschien moet je ook gewoon accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. die van mij trekt ook opzij als ik het stuur loslaat, maar volgens mij kan dat ook liggen aan het feit dat ik een kettingslot in mijn handschoenenvakje heb liggen. maar dat weet ik niet zeker en zo kun je mooi aan het zoeken raken :$ . zowiezo neem ik aan dat je nooit met de beide handen los van het stuur aan het rijden bent Big RT Smile , dus als er dan verder niets ernstigs aan de hand is zou ik zeggen: zet het van je af en geniet van het rijden. daar zit je uiteindelijk voor op de motor.... :D
groeten, Coen
HansH

RhanRT schreef:ik denk dat sluiten een betere optie is.

sorry for it

RhanRT
Wat zijn de creteria om een item te sluiten? Zolang de correspondentie correct blijft is het in dit geval dan niet aan Mike?
Ik zie op dit forum namelijk veel slotjes hangen, dit zie ik bv niet op het GS forum.

Ik heb niet heel veel ervaringen op andere forums, vandaar deze tussenstap.

Groet,
Hans
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

We laten deze posting nog toegankelijk . . . .
HansH schreef:
RhanRT schreef:ik denk dat sluiten een betere optie is.

sorry for it

RhanRT
Wat zijn de creteria om een item te sluiten? Zolang de correspondentie correct blijft is het in dit geval dan niet aan Mike?
Ik zie op dit forum namelijk veel slotjes hangen, dit zie ik bv niet op het GS forum.

Ik heb niet heel veel ervaringen op andere forums, vandaar deze tussenstap.

Groet,
Hans
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”