Beste Dennis,
Hoewel we op dit forum een aangeboren voorkeur hebben

zijn we objectief genoeg om gefundeerde meningen te hebben. De FJR, de RT' s en GT' s zijn zonder meer prima toerrossen. Waarbij de GT en FJR een sportieve inslag hebben met idem zithouding. Ik denk niet zo extreem als jouw Fazer, maar toch iets om rekening mee te houden. Zeker met je dame achterop.
Van de FJR weet ik alleen dat een kennis van mij zo' n machine heeft na een R1100RT, na ongeval total loss, een ST1100, ook niet verkeerd en dan nu die FJR. En hij is er uitermate gelukkig mee.
Dan ons lievelingsmerk: versnellingsbak problemen zijn de 1200 gt en rt eigenlijk vreemd. Bij de vroege r1100rt tot modeljaar 1998 kon het voorkomen dat het uit de derde versnelling sprong maar is nu wel verholpen en gemodificeerd. Bij de gt moet je wennen aan de gasrespons, een beeetje gas open/dicht, Er is een geval bekend waarbij bij een testmotor van een motorblad de koppeling uit elkaar vloog

exemplarisch en ik dacht ook bij een 1300gt, maar je zal net diegene zijn.
Dan de R1200RT, de eerste serie had idd problemen met remschijven maar het merendeel is nu wel vervangen. Je merkt het direct met rijden, eigenlijk meer met remmen

Dan heeft de 1200RT tot 2007 een electrische rembekrachtiger aan boord. Dat remt ENORM. Wel is het van absoluut belang dat de remvloeistof in alle kringen regelmatig wordt ververst. Het onderhoudsboekje geeft uitsluitsel hierover.
Als je het internet hierover raadpleegt lees je de meest enge horrorverhalen over het uitvallen van het ABS en rembekrachtiger, maar als je doorzoekt kun je het relativeren. Het komt erop neer dat in 2006 in DLD een aantal uitvallen van het remsysteem zich hebben voorgedaan. Dat heeft zelfs het Duitse journaal op prime-time gehaald. Het bleek dat de meeste uitvallen werden veroorzaakt door lang en veelvuldig zeer fors remmen, zoals bij VRO remproeven en pasafdalingen.
Uit onderzoek kwam naar voren dat door alle remmingen de accuspanning daalde tot onder een bepaald niveau, en dan gaat het remsysteem in de noodloop. En als jou dat overkomt krijg je gegarandeerd een sterk verhoogde hartslag :shock: In plaats de vertrouwde enorme remwerking krijg je iets van een rest-remming. Dat wil je niet meemaken, dat vonden de duitsers ook dus alle toenmalige eigenaren mochten terug naar de dealer om het e.e.a. na te laten zien. Uit dat onderzoek zijn een 30tal machines als potentieel probleem gesignaleerd. En dan nu in perspectief: destijd waren er wereldwijd 260.000 machines met zo n rembekrachtiger in omloop. Maar je zal het net zijn.
De moraal van dit verhaal, als je een R1200RT uit de bouwjaren 2005/6 wilt aanschaffen let dan goed op de onderhoudshistorie. Door die rembekrachtiger en het ontbreken van de cardanaftapplug kost een onderhoudsbeurt meer tijd, dus geld. Een ingevuld onderhoudsboekje zegt veel. Eigenlijk geldt dit voor alle motoren, maar bij deze jaren let goed op de verversingsintervallen en zorg dat je accu kwalitatief goed is.
Bij een r1150rt uit 2003 ev beschikken over een volintegraal remsysteem, dat betekend dat als je remt, maakt niet met hand of voet, je altijd met beide remmen remt. Dat is niet erg maar vergt wat concentratie bij korte wendingen, even slepen met de achterrem gaat niet werken. Je remt voor ook en je zal de eerste niet zijn die zijn motor dan plat legt.
En dan mijn beste advies: ga proefrijden en ontdek welke motor bij jou past .
Succes met je zoektocht.
Groeten, Frans