ABS storing BMW R1150RT
Moderator: RT_Patrick
ABS storing BMW R1150RT
Hallo,
Graag zou ik van jullie kennis gebruik willen maken i.v.m. een niet constante abs storing op mijn BMW R1150rt.
Ik heb de motor al een keer laten uitlezen en gereset en vervolgens twee maanden later begint mijn abs lampje weer spontaan te branden en mijn abs werkt dan ook niet meer. De motor uitgezet en even later opnieuw gestart abs werkt weer en vervolgens duurt het weer enkele ritten en dan gaat hij spontaan weer in de storing. En zo gaat het al enige tijd. De dealer zegt je kunt er alleen achter komen door de remolie te verversen en dan direct weer de computer uitlezen, omdat de tank er dan toch gedemonteerd is, minder arbeids kosten.
Zelf heb ik daar niet zo het vertrouwen in eerlijk gezegd, want ik denk dat ik dan al snel een nieuwe computer heb voor slechts ( 13 a 1400,00 euries)
Remolie vervangen vind ik normaal en dan maar weer eerst een paar ritten rijden en dan maar hopen dat het euvel verholpen is.
Ook kwam ik dit filmpje tegen op het internet en daarvan zou ik graag jullie mening over willen weten en ken je misschien iemand die zo'n gelijk soortige ervaring heeft gehad als ik momenteel?
[media]mtuM8-WIslk[/media]
Ik verneem het graag van jullie.
M.v.g. Jean
Met vriendelijke BMW groet,
Graag zou ik van jullie kennis gebruik willen maken i.v.m. een niet constante abs storing op mijn BMW R1150rt.
Ik heb de motor al een keer laten uitlezen en gereset en vervolgens twee maanden later begint mijn abs lampje weer spontaan te branden en mijn abs werkt dan ook niet meer. De motor uitgezet en even later opnieuw gestart abs werkt weer en vervolgens duurt het weer enkele ritten en dan gaat hij spontaan weer in de storing. En zo gaat het al enige tijd. De dealer zegt je kunt er alleen achter komen door de remolie te verversen en dan direct weer de computer uitlezen, omdat de tank er dan toch gedemonteerd is, minder arbeids kosten.
Zelf heb ik daar niet zo het vertrouwen in eerlijk gezegd, want ik denk dat ik dan al snel een nieuwe computer heb voor slechts ( 13 a 1400,00 euries)
Remolie vervangen vind ik normaal en dan maar weer eerst een paar ritten rijden en dan maar hopen dat het euvel verholpen is.
Ook kwam ik dit filmpje tegen op het internet en daarvan zou ik graag jullie mening over willen weten en ken je misschien iemand die zo'n gelijk soortige ervaring heeft gehad als ik momenteel?
[media]mtuM8-WIslk[/media]
Ik verneem het graag van jullie.
M.v.g. Jean
Met vriendelijke BMW groet,
- HansD
- Berichten: 3354
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: ABS storing BMW R1150RT
Hallo Jean,
Ik herken de Abs problemen die je hebt, en de motor in het filmpje is mijn R1100RT. De ABS modificatie vond ik goed te doen, zeker met hulp van wat ervaren mensen. Het meeste werk vond ik het losmaken en terugplaatsen van de voorkuip inclusief dashboard, maar ook dat is goed te doen.
De modificatie zelf is met een multimeter echt eenvoudig en meer een kwestie van zorgvuldig werken. Ook daarvoor zijn 2 paar handen wel handig. De handleiding op het forum is prima en zeer uitgebreid.
Na de aanpassing was mijn Abs probleem helemaal over en is ook nooit meer terug gekomen.
Groeten,
Hans
Ik herken de Abs problemen die je hebt, en de motor in het filmpje is mijn R1100RT. De ABS modificatie vond ik goed te doen, zeker met hulp van wat ervaren mensen. Het meeste werk vond ik het losmaken en terugplaatsen van de voorkuip inclusief dashboard, maar ook dat is goed te doen.
De modificatie zelf is met een multimeter echt eenvoudig en meer een kwestie van zorgvuldig werken. Ook daarvoor zijn 2 paar handen wel handig. De handleiding op het forum is prima en zeer uitgebreid.
Na de aanpassing was mijn Abs probleem helemaal over en is ook nooit meer terug gekomen.
Groeten,
Hans
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: ABS storing BMW R1150RT
Als eerste zou ik beginnen met de remvloeistof te vervangen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- mkoskamp
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: ABS storing BMW R1150RT
De modificatie is voor een R1100RT en niet een R1150RT. Daarnaast was het een modificatie om te zorgen dat de ABS bij het starten niet in storing ging als gevolg van spanningsval. Probleembeschrijving van Jean lijkt anders. Die modificatie lijkt me niet voor de hand te liggen.
Re: ABS storing BMW R1150RT
Als je pech hebt dan heb je een nieuwe abs-pomp nodig, kost nieuw 1750 €.
Nieuwe remolie? Natuurlijk, maar dan ook de abs geheel doorspoelen met nieuwe remolie!!!!!
En dan "cross your fingers" en hopenlijk ben je dan van het probleem af.
groet,
RhanRT
Nieuwe remolie? Natuurlijk, maar dan ook de abs geheel doorspoelen met nieuwe remolie!!!!!
En dan "cross your fingers" en hopenlijk ben je dan van het probleem af.
groet,
RhanRT
- HansD
- Berichten: 3354
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: ABS storing BMW R1150RT
Dat is een goede opmerking! De Abs modificatie lost het probleem op dat de Abs in storing gaat bij het starten.mkoskamp schreef:De modificatie is voor een R1100RT en niet een R1150RT. Daarnaast was het een modificatie om te zorgen dat de ABS bij het starten niet in storing ging als gevolg van spanningsval. Probleembeschrijving van Jean lijkt anders. Die modificatie lijkt me niet voor de hand te liggen.
@Jean - wanneer gaat je Abs in storing? Tijdens het rijden of bij het starten?
Re: ABS storing BMW R1150RT
Hallo Jean,
Het is in principe mogelijk dat een wat slechter wordende accu bij het starten niet genoeg spanning meer levert waardoor de abs niet in werking komt. Als een nieuwe accu niet helpt, is de modificatie uit het filmpje een mogelijke -extra- oplossing.
Maar als de storing ergens tijdens een rit ineens ontstaat, dan durf ik met aan grote zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te beweren dat het aan de abs sensoren bij je wiel ligt. Meeste kans dat het de voorwiel sensor is.
Bij mij ging het als volgt (R1100RT):
steeds terugkerende abs storing werd bij de dealer uitgelezen als storing van de abs unit (modulator).
het kon aan de accu liggen en die is toen vernieuwd
nog steeds storingen waarna ik bij een andere dealer te horen kreeg dat ik niet een "gewone" accu, maar een super zware onderhoudsarme kwaliteits accu moest proberen. die bracht echter nog steeds geen uitkomst, dus heb ik een tweedehands abs unit (modulator) op de kop getikt en die erin gezet ( de storings uitlezing gaf nog steeds aan dat het daaraan lag) maar ook dit hielp niets.
Toen ik uiteindelijk de abs sensor van het voorwiel had vervangen was het probleem wel over.
Een kabelbreukje is het meest waarschijnlijke, maar je kunt ook eerst proberen of het in de stekkerverbinding zit.
Veel succes.
Overigens, ik heb de extra abs modulator nog liggen dus als iemand zo'n ding nodig heeft . . . .
Het is in principe mogelijk dat een wat slechter wordende accu bij het starten niet genoeg spanning meer levert waardoor de abs niet in werking komt. Als een nieuwe accu niet helpt, is de modificatie uit het filmpje een mogelijke -extra- oplossing.
Maar als de storing ergens tijdens een rit ineens ontstaat, dan durf ik met aan grote zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te beweren dat het aan de abs sensoren bij je wiel ligt. Meeste kans dat het de voorwiel sensor is.
Bij mij ging het als volgt (R1100RT):
steeds terugkerende abs storing werd bij de dealer uitgelezen als storing van de abs unit (modulator).
het kon aan de accu liggen en die is toen vernieuwd
nog steeds storingen waarna ik bij een andere dealer te horen kreeg dat ik niet een "gewone" accu, maar een super zware onderhoudsarme kwaliteits accu moest proberen. die bracht echter nog steeds geen uitkomst, dus heb ik een tweedehands abs unit (modulator) op de kop getikt en die erin gezet ( de storings uitlezing gaf nog steeds aan dat het daaraan lag) maar ook dit hielp niets.
Toen ik uiteindelijk de abs sensor van het voorwiel had vervangen was het probleem wel over.
Een kabelbreukje is het meest waarschijnlijke, maar je kunt ook eerst proberen of het in de stekkerverbinding zit.
Veel succes.
Overigens, ik heb de extra abs modulator nog liggen dus als iemand zo'n ding nodig heeft . . . .
Re: ABS storing BMW R1150RT
Hallo,
bedankt voor jullie snelle reacties en ik ga eerst maar eens de remolie vervangen en goed door laten spoelen. Wat de accu betreft die heb ik afgelopen jaar vervangen door een Accu Odyssey PC 680 (MJ) en die bevalt prima.
M.v.g. Jean
bedankt voor jullie snelle reacties en ik ga eerst maar eens de remolie vervangen en goed door laten spoelen. Wat de accu betreft die heb ik afgelopen jaar vervangen door een Accu Odyssey PC 680 (MJ) en die bevalt prima.
M.v.g. Jean
Re: ABS storing BMW R1150RT
Heel goed en correct advies hier genoemd van jouw mede forum broeders
Mijn enige toevoeging is WEL na de spoeling de computer uitlezen voor gemeten druk in beide pompcircuits voor en achter.
Normaal is +/- 19 bar. Bij opmerkelijke afwijking is de pomp overleden. De oorzaak is helaas meestal slecht onderhoud.
De 1150 en 1200 tot bj 2007 abs drukmodulator (pomp) en remsysteem moet jaarlijks onderhouden worden !

Mijn enige toevoeging is WEL na de spoeling de computer uitlezen voor gemeten druk in beide pompcircuits voor en achter.
Normaal is +/- 19 bar. Bij opmerkelijke afwijking is de pomp overleden. De oorzaak is helaas meestal slecht onderhoud.
De 1150 en 1200 tot bj 2007 abs drukmodulator (pomp) en remsysteem moet jaarlijks onderhouden worden !
Re: ABS storing BMW R1150RT
Helaas ben ik ook getroffen door een defecte ABS-pomp (RT 1150 van bouwjaar eind 2002)
_002
Afgelopen zaterdag, zonder ABS & zonder rembekrachtiging (spannendddddd), ben ik naar Kenny gereden om deze storing uit te laten lezen.
We hoopten beiden op een slechte accu, maar ondanks dat de oude accu inderdaad vervangen moest worden bleef de ABS in storing vallen.
(en vorige jaar Maart, ongeveer 10.000 km. geleden heeft Kenny nog een grote beurt incl. doorspoelen remleidingen uitgevoerd)
Dus de motor maar bij Kenny achter gelaten en hij zal de ABS-pomp (en een kleine beurt) na zijn welverdiende vakantie in Zuid-Afrika gaan uitvoeren.
Kenny, een hele fijne GS-Adventure vakantie toegewenst, en de foto's en verhalen zien we heel graag tegemoet
Gegroet,
Marcel

Afgelopen zaterdag, zonder ABS & zonder rembekrachtiging (spannendddddd), ben ik naar Kenny gereden om deze storing uit te laten lezen.
We hoopten beiden op een slechte accu, maar ondanks dat de oude accu inderdaad vervangen moest worden bleef de ABS in storing vallen.
(en vorige jaar Maart, ongeveer 10.000 km. geleden heeft Kenny nog een grote beurt incl. doorspoelen remleidingen uitgevoerd)
Dus de motor maar bij Kenny achter gelaten en hij zal de ABS-pomp (en een kleine beurt) na zijn welverdiende vakantie in Zuid-Afrika gaan uitvoeren.
Kenny, een hele fijne GS-Adventure vakantie toegewenst, en de foto's en verhalen zien we heel graag tegemoet

Gegroet,
Marcel
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: ABS storing BMW R1150RT
Jean-
Als je de werk zelf gaat verrichen, let en lees goed op dat de remolie die in de hand en voet-rem reservoirs sitten komt niet uit via de remklauwen! Benader uw BMW Werkplaats handleidiung of kijk na de verschillende fijmpjes of Topics over 1150RT remolie verversen. Met geduld, inzicht een maar een simpele (zelf)gemaakt ministaan voor de ABS Pomp Reservoir komt het allemaal goed...
Als je de werk zelf gaat verrichen, let en lees goed op dat de remolie die in de hand en voet-rem reservoirs sitten komt niet uit via de remklauwen! Benader uw BMW Werkplaats handleidiung of kijk na de verschillende fijmpjes of Topics over 1150RT remolie verversen. Met geduld, inzicht een maar een simpele (zelf)gemaakt ministaan voor de ABS Pomp Reservoir komt het allemaal goed...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Re: ABS storing BMW R1150RT
M.H. schreef: Kenny, een hele fijne GS-Adventure vakantie toegewenst, en de foto's en verhalen zien we heel graag tegemoet![]()
Gegroet,
Marcel

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht