Binnenkort veel "vreemdgangers"???

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Binnenkort veel "vreemdgangers"???

Ongelezen bericht door Bert M »

Vandaag, 13 oktober 2012, was het geheel vernieuwde koetshuis van kasteel De Haar in Haarzuilens, het decor voor de preview introductie van de nieuwe Triumph Trophy. Triumph dealer Blom Motoren uit Leusden toonde twee Engels gekentekende exemplaren. Een blauw metallic instapper en de uitgebreidere versie SE in zilver.

Er kon natuurlijk nog niet met de Trophy gereden worden, maar proefzitten en aan de overvloedig aanwezige knopjes prutsen was wel mogelijk. Maar liefst 14 knoppen, alleen al op de linker stuurhelft. Dat is even wennen als je, zoals ik, normaalgesproken op een R1100RT rond rijdt. De zitpositie is prettig zowel voor mij (1m 96) als voor moeders achterop. Het standaard zadel lijkt behoorlijk stevig en doet vermoeden dat deze op de lange ritten prettiger zit, dan wat BMW ons zitvlees in standaard configuratie ons aan doet.

De koffers van de Triumph zijn van binnen wel een stuk beperkter qua ruimte dan de koffers die ik nu aan de R1100RT Heb hangen. De koffers van de Triumph zijn dubbelwandig en dat kost ruimte. Bij navraag over het 'waarom' van die dubbelwandigheid, kreeg ik een langdradig verhaal waarbij de eindconclusie was dat ze écht waterdicht zijn. Tja, die van mij ook... dus daar werd ik nog niet echt warm of koud van.

Nieuwsgierig aagje zoals ik ben, was ik natuurlijk ook erg benieuwd naar de merkachtergronden van de overige bezoekers. Tijdens mijn aanwezigheid stonden de volgende merken en typen motoren op en rond de parking:

2 x Honda Pan European 1300
1 x Triumph Sprint GT
1 x BMW R1200 GS
2 x BMW K1600 GT
7 x BMW R1200RT

Was natuurlijk ook wel een beetje te verwachten... Het weer was van dien aard dat andere merkrijders liever met de auto kwamen :D

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
M.H.

Re: Binnenkort veel "vreemdgangers"???

Ongelezen bericht door M.H. »

Ook ik ben gisterenmiddag (rond de klok van 15.30 uur) eventjes naar Haarzuilen gefietst (ja, echt op een fiets :roll: ) om deze Trophy in het echt te zien.
Een hele snelle eerste conclusie: wat gaan de toerbuffels toch allemaal op elkaar lijken :neutral:

Inderdaad wat Bert ook schreef is dat zeker de luxe uitvoering vol zit met allemaal technische snufjes.
Eén van deze snufjes vindt ik wel erg handig: je kan op de luxe uitvoering je vering, demping, tractioncontrol e.d. instellen en deze instelling vast zetten in het menu, en wat ik begreep heb je hiervoor 2 "memory" settings. Dit betekent dat als je b.v. alleen rijdt je een andere voorkeuze instelling kan vastzetten dan als je bijvoorbeeld met duo + bagage rijdt. Oftewel met 1 knop in het menu switch je van memory 1 (b.v. solo) naar memory 2 (b.v. volle bepakking). Dus niet meer per keer alles opnieuw instellen maar je memory-knop gebruiken.
Verder blijft ook je scherm in het "geheugen" staan; zet je de motor uit, dan blijft het scherm 5 seconden nog in hoogte staan, en zakt dan pas helemaal naar beneden. Zet je het contact weer aan, dan gaat het scherm naar de hoogte zoals deze het laatste keer is gebruikt.
Verder vondt ik zelf de koffers wel groot genoeg, al gaan er waarschijnlijk geen 2 helmen in de topkoffer.
Tevens kan je het zadel in 2 hoogtes zetten; zelfde idee/systeem als bij mijn 1150 RT.
Bovendien heb je onder het zadel nog een echt groot vak waar je heel wat spulletjes veilig kan opbergen; ik schat minimaal 1 liter inhoud.
Voor je onderhoud hoef je pas om de 12000 kilometer naar de garage toe; kleine beurt > grote beurt > kleine beurt enz.
Verder hangt er dezelfde motorblok onder deze toermachine als de Triumph Explorder; alleen is er natuurlijk wel iets in de setting aangepast om dit blok geschikter te maken als toerbuffel.
En natuurlijk heb ook ik erop gezeten; zowel op de vaste standaard als gewoon op de bandjes; ik kan met mijn 170 cmtjes met het zadel in de laagste stand goed bij de grond. En ondanks het gewicht (+/- 315 kg. incl. vloeistoffen) kreeg ik de motor gewoon zelf makkelijk weer op de bok gezet.
Op dit moment is deze motor nog in 2 kleuren beschikbaar (zilver en donkerblauw) maar dat zal natuurlijk in de loop der tijd wel meer kleuren worden.

Samenvattend: Triumph heeft er (eindelijk) weer een hele mooie toerbuffel erbij die zich zeker gaat mengen onder de toermotoren
Nu maar wachten tot er eindelijk hiermee proef gereden mag worden (waarschijnlijk in november)

Gegroet,
Marcel
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

De prijzen:
Trophy €18.690
Trophy SE €20.590

Wellicht een goede concurrent voor ons gelieft model!
Ik uit naar de reviews en vergelijkingstesten!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

De Trophy is best een stevige concurrent voor de RT. Groot voordeel van de RT blijft zijn relatief lage gewicht, scheelt ruim 50 kg.

Groet,
Kees Jan
Egghead

Ongelezen bericht door Egghead »

Ik heb de Trophy bewonderd op de Intermot in Keulen. Fraaie fiets, maar uiterlijk vrij uitwisselbaar met de RT. Maar oeff... wat zwaar!

Waar deze fiets zich met name in zal onderscheiden: het motorkarakter van de 3 cilinder t.o.v. onze vertrouwde 2 cilinder boxer.

Onlangs reed ik een proefrit op zowel een GS als een Triumph Explorer. Een 'gevoel' verschil van dag en nacht. Het blok van de GS ervoer ik als wat bulliger en rommeliger. Wat groffer. De Explorer was 'smooth' en onwijs lineair qua koppelvrijgave.
Gevoelsmatig deden ze qua snelheid(sensatie) weinig voor elkaar onder.

Ik houd wel van het 2 cilinder gevoel, je merkt echt dat er wat gebeurt. Die drie cilinder was zo soepel als een postbode-elastiekje. Persoonlijk miste ik wat sensatie.

Echt te gek aan het Triumph blok is het soepele en schokvrije oppakken bij gas dicht-gas open.

Ik ben erg benieuwd hoe het nieuwe BMW blok zich zal kunnen verweren tegen de Engelse 3-pitter.

Gr. Egg
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ben zaterdag even bij de lokale Triumph dealer langs geweest, heb er omheen gelopen en er op gezeten: van uit rijders perspectief is hij vooral groot vergeleken met mijn R1150RT. De zit is prettig, net als bij de R1150RT zit je 'in' de motor en niet (zoals ik op de R1200RT mocht ervaren) 'op' de motor. Qua gewicht maakt het met de R1150RT niet zo veel uit, het was een SE uitvoering en daarbij viel verder de enorme speedbrake/spoiler aan de achterzijde op, je kunt er wel 2 helmen in kwijt maar hij is vooral GROOT en zal mijn keuze niet zijn. Mijn liefde voor 3-cilinders is bekend zo ook de grootte van mijn portemonnee, het zal dus wel bij een proefrit blijven tot er betere tijden aanbreken!

Tally ho Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”