Wie doet onderhoud R1200RT zelf en kan dit?
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
- Bijz: r1200rt
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: arnhem
Wie doet onderhoud R1200RT zelf en kan dit?
Graag hoor ik van de lezers wie het onderhoud aan een 1200rt zelf doet?
Is dit makkelijk? Als andere rt's? (Heb ik reeds veel ervaring met andere BMW's)
Een aantal zaken lijken niet zelf te kunnen
- synchroniseren en storingen resetten.
- updaten software.
- remvloeistof vervangen.
Hoor graag de ervaringen en tips waarom wel en niet.
De combinatie zelf doen (goedkoper) en rijden vind ik het leukst, wegbrengen is het makkelijkst.
Daarbij zie ik te vaak facturen met werkzaamheden aan motoren, waarbij controle deze niet zijn uitgevoerd.
Groeten
DickS
Is dit makkelijk? Als andere rt's? (Heb ik reeds veel ervaring met andere BMW's)
Een aantal zaken lijken niet zelf te kunnen
- synchroniseren en storingen resetten.
- updaten software.
- remvloeistof vervangen.
Hoor graag de ervaringen en tips waarom wel en niet.
De combinatie zelf doen (goedkoper) en rijden vind ik het leukst, wegbrengen is het makkelijkst.
Daarbij zie ik te vaak facturen met werkzaamheden aan motoren, waarbij controle deze niet zijn uitgevoerd.
Groeten
DickS
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Wie doet onderhoud R1200RT zelf en kan dit?
Beste Dick,
Allereerst welkom op het
.
Voorzover mij bekend is zijn er diversen die het onderhoud aan hun RT zelf doen.
Kijk maar eens bij SLEUTELPROJECTEN VAN LEDEN >> viewforum.php?f=61
Als je zelf iets wilt doen meld je dan aan bij de techdag die op 10 november gehouden gaat worden.
Lees hier meer >> viewtopic.php?f=55&t=6075
Jos
Allereerst welkom op het

Voorzover mij bekend is zijn er diversen die het onderhoud aan hun RT zelf doen.
Kijk maar eens bij SLEUTELPROJECTEN VAN LEDEN >> viewforum.php?f=61
Als je zelf iets wilt doen meld je dan aan bij de techdag die op 10 november gehouden gaat worden.
Lees hier meer >> viewtopic.php?f=55&t=6075
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Ik doe het onderhoud zelf, dat wil zeggen dat ik dit jaar de Beemer al 2 x gewassen heb.
- Bert M
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
doov650 schreef:Ik doe het onderhoud zelf, dat wil zeggen dat ik dit jaar de Beemer al 2 x gewassen heb.
Ik betaal het onderhoud zelf. Geldt dat ook?

Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Er zijn diverse leden die het onderhoud zelf doen. Ikzelf ga noodgedwongen naar de dealer (lease motor), maar zou anders naar een liefhebber gaan zoals Joost motoren of vioma/ peter.
Dit forum zweert bij de technische kunsten, liefde en toewijding van Kenny van Motor Service Amersfoort.
Daar zit je niet zo ver vandaan. Ga eens langs in Den Dolder en je wordt een heel stuk wijzer!
Dit forum zweert bij de technische kunsten, liefde en toewijding van Kenny van Motor Service Amersfoort.
Daar zit je niet zo ver vandaan. Ga eens langs in Den Dolder en je wordt een heel stuk wijzer!
-
Jos en Hans, alvast bedankt voor je reactie.
Voor de rest graag dit topic serieus houden, dit voegt niks toe.
Dick
Dick
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Met je eens Dick, geen toegevoegde waarde voor een serieuze vraag . . . .

DickS schreef:Jos en Hans, alvast bedankt voor je reactie.
Dick
Jos WRSM
Jos WRSM
-
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Hallo Luitjes,
Vanaf me 3e jaar loop ik al met ring- en steeksleuteltjes in de hand, dat is nu een jaar of 54.
Toen ik een lek bandje had, met mijn driewielertje, heeft me vader een keer voorgedaan hoe je dat moet plakken
.
Daarna ben ik me gehele leven techneut gebleven en altijd nieuwsgierig hoe iets werkt, of hoe je iets kan repareren.
Dus het gehele onderhoud van de
doe ik zelf.
Het resetten van de service-indicator, of een update van de software is nooit een probleem.
Je bent nu eenmaal van een BMW systeemtester afhankelijk.
Maar de mensen van Motor Houtrust zijn altijd welwillend om deze service te verlenen.
Met een beetje ervaring probeer ik mijn kennis van auto/motortechniek nu over te brengen op de jongere generatie.
Maar dat valt niet mee, de leerlingen (niveau 2) die ik nu studenten moet noemen,
brengen het liefst de brommer naar de fietsenmaker als zij een lekke band of een kapot remkabeltje hebben.
Blijkbaar maakt het hun niet zoveel uit of het geld kost. Natuurlijk wel goed voor de fietsenmaker.
Ik geniet volop als het RTje lekker "knort" en alles doet wat er van hem verwacht wordt.
Dus in de winter weer gehele beurt, en lekker verwennen met nieuwe bougietjes, klepjes stellen, multi riempje, bandjes (gewoon PR3) olie en filtertjes.
En dan duurt het lang dat die pekeltroep weg is!
Hans Beijersbergen.
Vanaf me 3e jaar loop ik al met ring- en steeksleuteltjes in de hand, dat is nu een jaar of 54.
Toen ik een lek bandje had, met mijn driewielertje, heeft me vader een keer voorgedaan hoe je dat moet plakken

Daarna ben ik me gehele leven techneut gebleven en altijd nieuwsgierig hoe iets werkt, of hoe je iets kan repareren.
Dus het gehele onderhoud van de

Het resetten van de service-indicator, of een update van de software is nooit een probleem.
Maar de mensen van Motor Houtrust zijn altijd welwillend om deze service te verlenen.
Met een beetje ervaring probeer ik mijn kennis van auto/motortechniek nu over te brengen op de jongere generatie.
Maar dat valt niet mee, de leerlingen (niveau 2) die ik nu studenten moet noemen,
brengen het liefst de brommer naar de fietsenmaker als zij een lekke band of een kapot remkabeltje hebben.

Blijkbaar maakt het hun niet zoveel uit of het geld kost. Natuurlijk wel goed voor de fietsenmaker.
Ik geniet volop als het RTje lekker "knort" en alles doet wat er van hem verwacht wordt.
Dus in de winter weer gehele beurt, en lekker verwennen met nieuwe bougietjes, klepjes stellen, multi riempje, bandjes (gewoon PR3) olie en filtertjes.
En dan duurt het lang dat die pekeltroep weg is!
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Of je koopt een GS-911 dan kun je de service indicator zelf resetten, voor de software update zul je inderdaad naar de BMW dealer moeten.BRS07 schreef:
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
-
Een 911 is voor mij dan niet voldoende.
In de tijd, voor de systeemtesters, had ik zelf ook een drie gasmeter en scoope om dieper de techniek in te gaan.
Deze apparaten worden alleen nog bij de oldtimers gebruikt, en staan inmiddels in de hoek en gebruik ik niet meer.
Het is jammer dat de systeemtesters van de motorfietsen een heel ander protocol hebben dan de testers in de autotechniek.
Ook hier komt nog wel eens een standaard in, maar blijf je nog steeds afhankelijk van de software van BMW.
Zeker in de toekomst met nieuwe toepassingen.
Misschien distributie eruit en klepbediening pneumatisch, hydraulisch remsysteem weg en stappenmotoren of de remblokken magnetisch bedienen.
Gaskabels weg en "fly by wire"
Techniek blijft leuk,
Hans.
In de tijd, voor de systeemtesters, had ik zelf ook een drie gasmeter en scoope om dieper de techniek in te gaan.
Deze apparaten worden alleen nog bij de oldtimers gebruikt, en staan inmiddels in de hoek en gebruik ik niet meer.
Het is jammer dat de systeemtesters van de motorfietsen een heel ander protocol hebben dan de testers in de autotechniek.
Ook hier komt nog wel eens een standaard in, maar blijf je nog steeds afhankelijk van de software van BMW.
Zeker in de toekomst met nieuwe toepassingen.
Misschien distributie eruit en klepbediening pneumatisch, hydraulisch remsysteem weg en stappenmotoren of de remblokken magnetisch bedienen.
Gaskabels weg en "fly by wire"
Techniek blijft leuk,
Als geintjes niks toevoegen aan een topic ben ik niet de juiste man voor onderhoud aan je motor .DickS schreef:Jos en Hans, alvast bedankt voor je reactie.
Dick
Onderhoud aan motoren doe ik serieus , maar een geintje op het forum hoort erbij vind ik .
-
Sorry Vioma maar van voorgaande bericht begrijp ik weinig.
En ik niet van Dicks berichtBRS07 schreef:Sorry Vioma maar van voorgaande bericht begrijp ik weinig.

-
Geef niks , heb inmiddels een rep DVD en daar staat serieus alles op.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 42 Reacties
- 24324 Weergaves
-
Laatste bericht door Kees BMW