BANDEN SPANNING R1200RT KOUD WEER

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
sogut

BANDEN SPANNING R1200RT KOUD WEER

Ongelezen bericht door sogut »

beste rt rijders, met deze koude weer moet ik mijn bandenspanning aanpassen? ik rij meestal alleen, welke bandenspanning kan ik het best zetten in de winter, mijn voorband stond op 2,6 en achter 2,9 en heb het gevoel dat deze niet gemakkelijk opwarmen :?:
doov650

Re: BANDEN SPANNING R1200RT KOUD WEER

Ongelezen bericht door doov650 »

Zomer en winter zonder duo 2.2 voor en 2.5 achter.
RhanRT

Re: BANDEN SPANNING R1200RT KOUD WEER

Ongelezen bericht door RhanRT »

doov650 schreef:Zomer en winter zonder duo 2.2 voor en 2.5 achter.

Te laag: 2,6 voor en 2,9 achter met solo rijden.

groet,

RhanRT
doov650

Re: BANDEN SPANNING R1200RT KOUD WEER

Ongelezen bericht door doov650 »

RhanRT schreef:
doov650 schreef:Zomer en winter zonder duo 2.2 voor en 2.5 achter.

Te laag: 2,6 voor en 2,9 achter met solo rijden.

groet,

RhanRT
Ik volg gewoon het advies in het instructieboekje dat ik bij de Beemer geleverd kreeg.
Solo 2.2/2.5 en duo 2.5/2.9. Ik wissel trouw van bandenspanning bij verandering van gebruik.

BMW adviseert ook 2.5/2.9 voor solo en bagage, dus ik denk dat Han altijd met volle koffers rijdt ;)
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4382
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: BANDEN SPANNING R1200RT KOUD WEER

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Dit staat er in de Riders manual van de -1200-

Tyre pressure, front:
2.2 bar, one-up, tyre cold
2.5 bar, two-up and/or with luggage,
tyre cold

Tyre pressure, rear
2.5 bar, one-up, tyre cold
2.9 bar, two-up and/or with luggage,
tyre cold
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: BANDEN SPANNING R1200RT KOUD WEER

Ongelezen bericht door bmwalter »

Wordt een beetje welles nietes. Ik ga met Rhan mee. Zijn advies is vergelijkbaar met dat van mijn dealert: 2.5 voor, 2,9 achter geen 'winterstand'. De temperatuur van de band wordt vooral bepaald door de wrijving en die is zomer en winter wel zo'n beetje gelijk. Je begint alleen wat kouder dus het duurt wat langer voor je op de gewenste bedrijfstemperatuur zit.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: BANDEN SPANNING R1200RT KOUD WEER

Ongelezen bericht door blackers »

Gezien mijn postuur tel ik voor twee; dus 2.9 achter en 2.5 voor ;)
Wat me opvalt dat tijdens het rijden de bandenspanning ietwat varieert. 0.1hoger of lager is niet ongebruikelijk. Waar ligt dat aan? Buitendruk? Temperatuur? Bestrating? Afwijking meter?
[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: BANDEN SPANNING R1200RT KOUD WEER

Ongelezen bericht door Baird »

Een band komt op temperatuur door inwendige wrijving: hoe lager de bandenspanning hoe meer vervorming dus hoe meer warmte er in de band komt, als de spanning te laag is kan er zoveel warmte in de band ontstaan dat de band kapot gaat: klapband. Hoe warmer de band is hoe zachter het rubber en daarmee een verhoging van de grip ( tot een zekere grens uiteraard). Afhankelijk van de beginspanning, buitentemperatuur en afgegeven vermogen ( gaat ook via vervorming van de band) ontstaat er een bandenspanning waar goed mee te rijden is: balans tussen temperatuur, bandenspanning en grip.

Als je in de winter begint met een iets te lage spanning ontstaat er wat meer warmte door wat hogere wrijving in de band en heb je wat meer grip op het koude weg dek. Als je dus in de winter buiten in de kou je banden op spanning brengt en dan ook nog iets te hoog blijven je banden te koud met minder grip. Mijn motor staat altijd verwarmd binnen, daar zet ik ook de banden op spanning, buiten worden ze dan wat kouder met bovenstaand positieve effecten.

Lang verhaal maar zo werkt het prima, zoek maar eens in de racerij wat ze met de bandenspanning doen. R1150RT met voor 2.5 en achter 2.9, altijd solo. Is overigens al eerder op dit forum behandeld maar dat geeft niet. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”