Olie op de cardan
Moderator: RT_Patrick
Olie op de cardan
Vandaag tijdens een rit constateerde ik olie op de cardan en het achterwiel.
Herkent iemand dit? Moet ik me zorgen maken voor een (dure) reparatie?
Herkent iemand dit? Moet ik me zorgen maken voor een (dure) reparatie?
Laatst gewijzigd door Erikh op 23 sep 2012, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Olie op de cardan
Ik neem aan dat de vulplug dicht zit en de ontluchting ook in orde is. Dan kan er mogelijk na een beurt nog te veel olie in gegooid zijn, maar anders lijkt het me niet goed, lijkt op een kapotte keerring, ik zou bij Kenny langs gaan (als ik je woonplaats zie), dan valt het nog mee verwacht ik. Bij mijn R1150RT heb ik het wel gehad als hij bloedheet was dat er wat Molykote van de splines bij de cardan zweette maar dit lijkt me echt olie en dat hoort aan de binnenkant te blijven!
Is die mooie dop open of dicht die het as-gat afsluit? ( koeling?)
Is die mooie dop open of dicht die het as-gat afsluit? ( koeling?)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Grote beurt is al een aantal maanden geleden gedaan ( door Kenny) dus teveel zit er niet in anders was het er al,eerder uitgegaan.
Die afdekring is open (heb ik bij Wunderlich gekocht).
Die afdekring is open (heb ik bij Wunderlich gekocht).
De foto's zijn zeer duidelijk maar ook zeer verontrustend Erik.
Onmiddelijk naar laten kijken en repareren, wat het ook kost!
Nu is het misschien alleen nog maar een keerring, bij langer doorrijden waarschijnlijk veel meer.
Denk daarbij ook aan jouw veiligheid, olie op je band en dan een bocht naar rechts nemen, je vergeeft het jezelf nooit.
succes, en hopenlijk valt het mee.
m.vr.gr.,
Han
Onmiddelijk naar laten kijken en repareren, wat het ook kost!
Nu is het misschien alleen nog maar een keerring, bij langer doorrijden waarschijnlijk veel meer.
Denk daarbij ook aan jouw veiligheid, olie op je band en dan een bocht naar rechts nemen, je vergeeft het jezelf nooit.
succes, en hopenlijk valt het mee.
m.vr.gr.,
Han
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Hopelijk heb je nog genoeg olie in de cardan???
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
en hoe denk je dit te controleren dan?Benji schreef:Hopelijk heb je nog genoeg olie in de cardan???
en wat is genoeg olie dan?
Je bedoelt het vast goed maar de vraag is niet juist of draagt niet bij aan de stelling van Erikh: hoe erg is dit en of moet ik mij zorgen maken voor een dure reparatie, ook al zou er "genoeg" in zitten dan rij je toch niet door.
Er is maar 1 remedie en dat is reparatie, punt uit.
groet,
RhanRT
- JeHo
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Teveel olie komt er altijd op een of andere manier uit.Dus moet je weten of er teveel in heeft gezeten ,maar daar kom je niet meer achter.
In de cardan gaat 0,18 liter.Dat is dus niet veel.Tap de restolie af,kijk of de olie helder van kleur is, en vul de cardan opnieuw met de voorgeschreven hoeveelheid en soort en kijk regelmatig of er na verloop van tijd nog lekkage is.
Als er weer lekkage is , dan de simmering wisselen, en controleren of de kroonwielas geen axiale speling heeft.Wiel boven en beneden vastpakken en
wrikken, zo ook links en rechts wiel vastpakken en wrikken.Als er dan axiale speling is , werkt zich dat op het uiteinde van de as waar de simmering zit
het meeste uit.
m.v.g. Jean
In de cardan gaat 0,18 liter.Dat is dus niet veel.Tap de restolie af,kijk of de olie helder van kleur is, en vul de cardan opnieuw met de voorgeschreven hoeveelheid en soort en kijk regelmatig of er na verloop van tijd nog lekkage is.
Als er weer lekkage is , dan de simmering wisselen, en controleren of de kroonwielas geen axiale speling heeft.Wiel boven en beneden vastpakken en
wrikken, zo ook links en rechts wiel vastpakken en wrikken.Als er dan axiale speling is , werkt zich dat op het uiteinde van de as waar de simmering zit
het meeste uit.
m.v.g. Jean
Laatst gewijzigd door JeHo op 16 sep 2012, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
De olie is een paar maanden geleden door Kenny ververst, dus ik mag aannemen dat hij er niet teveel in heeft gedaan.
Ik zal hem eens vragen (misschien leest hij toevallig mee)
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Is het niet zo dan dat er olie in moet tot de vulplug?
Dus teveel loopt er altijd uit voordat je de vulplug monteert?
En als Kenny er bij jou teveel heeft ingedaan dan moet ik kijken of ik er niet teveel in heb dan?
Kan me niet voorstellen dat Kenny dat zou doen, daar lijkt hij me teveel vakman voor.
Persoonlijk denk ik keerring.
Kan me ook niet voorstellen dat het Wunderlich ding er iets mee te maken heeft want die heb ik ook en nog veel meer motorrijders.
Dan zou je dat allang gehoord hebben.
Dus teveel loopt er altijd uit voordat je de vulplug monteert?
En als Kenny er bij jou teveel heeft ingedaan dan moet ik kijken of ik er niet teveel in heb dan?
Kan me niet voorstellen dat Kenny dat zou doen, daar lijkt hij me teveel vakman voor.
Persoonlijk denk ik keerring.
Kan me ook niet voorstellen dat het Wunderlich ding er iets mee te maken heeft want die heb ik ook en nog veel meer motorrijders.
Dan zou je dat allang gehoord hebben.
Erikh schreef:De olie is een paar maanden geleden door Kenny ververst, dus ik mag aannemen dat hij er niet teveel in heeft gedaan.
Als Kenny de laatste is die aan jouw motor gewerkt heeft dan zal hij zeker willen weten wat het probleem is, gun hem die kans en doe jezelf een plezier.
succes,
Han
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
beemerrichard schreef:Zie hier eenzelfde probleem en oorzaak.
http://motoblog.be:8888/index.php?optio ... &Itemid=40
Precies zoals ik ook al eerder aangaf, het is vermoedelijk een keerring, nu een simpele reparatie maar doorrijden maakt het probleem alleen maar groter en vele malen duurder.
groet,
Han
Inderdaad, ik denk dus ook dat dit het is, bedankt voor de link Richard. Ik zal een afspraak met Kenny maken.
Bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor jullie reacties!
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 2473 Weergaves
-
Laatste bericht door qufo
-
- 5 Reacties