APK voor motoren vandaag gepresenteerd in Brussel

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

BRUSSEL - De technische controle van scooters en motorfietsen moet in alle landen van de Europese Unie verplicht worden. De voorstellen voor een nieuw soort apk (algemene periodieke keuring) heeft de Europese Commissie vrijdag gepresenteerd.

Meer dan 36.000 ongevallen per jaar zijn te wijten aan technische gebreken aan motoren en scooters. De extra controles zouden jaarlijks 1200 mensenlevens kunnen redden.
Auto's en bestelwagens die buitengewoon veel kilometers afleggen, moeten vaker worden gecontroleerd, vindt het dagelijks bestuur van de EU.
Dave

Re: APK voor motoren vandaag gepresenteerd in Brussel

Ongelezen bericht door Dave »

Het wordt weer tijd voor KNMV en MAG om de handen in elkaar te slaan voordat dit overslaat naar Nederland...
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Als de Europesche Commissie dit naar buiten heeft gebracht kunnen de KNMV en de MAG op hun kop gaan staan, maar dan gaat het wel gewoon gebeuren...

Ondanks dat ik de extra kosten die een keuring met zich meebrengt natuurlijk onprettig vind, heb ik er op zich niet zo'n moeite mee. Na de invoering van de APK voor auto's is er ook een hoop schroot van de weg af gegaan en is het gemiddelde technisch niveau van de voertuigen behoorlijk opgekrikt. Ik besef me dat motoren over het algemeen beter onderhouden worden, maar ook hier kan het geen kwaad om het kaf van het koren te scheiden. En laten we wel wezen: als we de motor voor een setje banden of Hyperpro's naar Kenny brengen, kijkt hij toch vaak ook even of de rest van de motor ook nog deugt? Combineer de keuring met een jaarlijkse verwenbeurt voor de motor en je voelt er (bijna) niets van...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Dave

Bert M schreef: Als de Europesche Commissie dit naar buiten heeft gebracht kunnen de KNMV en de MAG op hun kop gaan staan, maar dan gaat het wel gewoon gebeuren...

Ondanks dat ik de extra kosten die een keuring met zich meebrengt natuurlijk onprettig vind, heb ik er op zich niet zo'n moeite mee. Na de invoering van de APK voor auto's is er ook een hoop schroot van de weg af gegaan en is het gemiddelde technisch niveau van de voertuigen behoorlijk opgekrikt. Ik besef me dat motoren over het algemeen beter onderhouden worden, maar ook hier kan het geen kwaad om het kaf van het koren te scheiden. En laten we wel wezen: als we de motor voor een setje banden of Hyperpro's naar Kenny brengen, kijkt hij toch vaak ook even of de rest van de motor ook nog deugt? Combineer de keuring met een jaarlijkse verwenbeurt voor de motor en je voelt er (bijna) niets van...

Bert M
Klopt, maar het gaat mij meer om de motivatie: 36.000 ongelukken en 1200 slachtoffers per jaar door de slechte staat van de motoren??? Dan toch in de rest van Europa en niet hier... (wat ben ik opeens chauvinistisch).

Ik vind het eigenlijk klinkklare onzin!

Dan geef ik liever 60 euro uit op de kermis (1 avondje weg met 2 kindjes), daar hebben we in ieder geval plezier van (ook al blijft het zonde geld).
mhovens
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Ongelezen bericht door mhovens »

Ik denk dat we de handen in elkaar moeten slaan en ook met een voorstel moeten komen om alle politici jaarlijks aan een assessment en een compentietest te onderwerpen. Er zijn door politici zoveel fuckups gemaakt, dit heeft geleid tot de huidige financieele crisis. Dit heeft ernstige consdequenties voor ons burgers. Dit rechtvaardigd deze jaarlijkse keuring, het geeft inzicht in het competent handelen van onze politici. Deze testen worden afgenomen door opleidingsinstituten. Indien de test niet met voldoende resultaat wordt doorlopen, moet de politicus bij dit instituut een aanvullende opleiding doen.
BertL
2024
2024
Bijz: K1200GT/2008
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Er komt door zo'n maatregel weer een enorme spin-off aan investeringen (intijd en geld) voor dealers en zzp-ers zoals bijv. Kenny. Ik denk aan: bij- en nascholing, investeringen in meetinstrumenten, computerprogrammatuur, extra brug ("laat u de motor maar even op de brug staan; we zijn er zo voor de steekproef") etc,etc.
Een dealer heeft vaak een grote organisatie (merk) achter zich staan; de kleine zelfstandige moet echt de overweging maken of hij/zij wel wil gaan investeren in dit apk-verhaal. Met alle gevolgen van dien: Keurt u niet voor de APK ? Dan ga ik naar een ander.

Ik typ dit in een opwelling neer......ik hou niet zo van dat geregel van bovenaf. _002
GrTz
BertL
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

...............daar gaan we weer ..............................
de lobby van de industrie is sterker dan de wetenschappers met correcte data,

ik wordt hier zooooooooooooooooo moe van ........................!
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Dave

Baird schreef:...............daar gaan we weer ..............................
de lobby van de industrie is sterker dan de wetenschappers met correcte data,

ik wordt hier zooooooooooooooooo moe van ........................!
Ja Bert, je hebt gelijk! We laten een onderzoek doen en als de uitkomsten ons niet bevallen negeren we het gewoon!
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Je ziet het in alle disciplines: We leiden wetenschappers om onderzoek te doen met zuivere data, het is in de wetenschap een doodzonde als je met foute data werkt. Of het nu gaat over milieu, verkeer, sociale aspecten, economie of welk onderwerp dan ook: politici laten hun oren hangen naar mooi pratende lobbyisten van industrie en andere groot-graiers en proberen ons dat te slijten als de waarheid. Er is zoveel onderzoek beschikbaar waarin staat dat de technische staat van motorfietsen een verwaarloosbaar percentage van de oorzaken van ongevallen is, soms is een slecht opgepompte band de oorzaak (echt een APK item!), meestal worden we niet gezien en gewoon van onze brommer af-gereden.

Het wordt tijd dat de wereld een tijdje bestuurd gaat worden door een verlicht despoot met een stel goede wetenschappers als adviseurs.

enfin ik stop er mee, betaal wel weer aan de lokale dealer zodat hij de showroom weer groter kan maken etc etc........
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Twinkle schreef: Nja, alle zelfsleutelaars moeten toch weer een keuring laten plegen om de zoveel tijd. Kost geld en je hebt er niets voor! _003
Onder de zelf-sleutelaars (mooie term _004 ) zullen hele goede en hele precieze mensen zitten. Uit mijn ervaringen in de autobranche weet ik echter dat er nog veel meer zelf-sleutelaars zijn die iets minder kritisch op hun spullen zijn en lijden aan een enorme dosis technische zelfoverschatting!

Er zal daarnaast ook ook een heel verschil zitten in de bezoekers van dit forum (veelal wat serieuzere en kritischere, doorgewinterde motorrijders) dan we bij andere merken en type motoren zullen tegenkomen. Ik sprak laatst bij een stoplicht een motorrijder van begin 20 aan over de uiterst sleetse staat van zijn achterband. Och, die kon nog wel even... En dat soort rijders heb je ook... En als daar door een APK een aantal van geëlimineerd kunnen worden, is het mij best!

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is nog veel erger;

In tegenstelling tot wat je soms wellicht denkt, datgene wat in Brussel bedacht wordt is nog geen wetmatigheid voor de landen in de EU.
Het gaat hier vooralsnog om een APK-voorstel.
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/eu-verpl ... or-motoren

Daarentegen het zou mij niet verbazen dat de politici in NL als het overbekende beste jongetje van de klas al snel deze richtlijn adopteren in wetgevingen e.d.

Maar naar nu blijkt is het onderzoek waarop het APK-voorstel is gebaseerd, malafide te zijn;
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/apk-voor ... -onderzoek
han62

Ongelezen bericht door han62 »

Twinkle schreef:
Bert M schreef:
Twinkle schreef: Nja, alle zelfsleutelaars moeten toch weer een keuring laten plegen om de zoveel tijd. Kost geld en je hebt er niets voor! _003
Onder de zelf-sleutelaars (mooie term _004 ) zullen hele goede en hele precieze mensen zitten. Uit mijn ervaringen in de autobranche weet ik echter dat er nog veel meer zelf-sleutelaars zijn die iets minder kritisch op hun spullen zijn en lijden aan een enorme dosis technische zelfoverschatting!

Er zal daarnaast ook ook een heel verschil zitten in de bezoekers van dit forum (veelal wat serieuzere en kritischere, doorgewinterde motorrijders) dan we bij andere merken en type motoren zullen tegenkomen. Ik sprak laatst bij een stoplicht een motorrijder van begin 20 aan over de uiterst sleetse staat van zijn achterband. Och, die kon nog wel even... En dat soort rijders heb je ook... En als daar door een APK een aantal van geëlimineerd kunnen worden, is het mij best!

[groet]

Bert M

Tuurlijk zijn die er ook maar grosso modo wordt de motor veel beter onderhouden dan de auto. Ik vind het jammer dat de goede weer onder de kwaden moeten lijden. In dit geval niet nodig. Maar ja, Brussel beslist anders........
Voor de keuring even het wiel(en) van je vriend zijn motor er in zetten en laten (goed) keuren. gebeurd bij dergelijk lieden ook bij de auto APK. gasinstallatie er uit andere wiele er onder en na de keuring terug zetten en weer vrolijk verder. keur ik het goed nee natuurlijk niet maar een keurmeester kan niet anders dan de staat zoals het voertuig op dat moment is beoordelen.

Ze raken ook weer de verzamelaars die meerdere al of niet oudere motoren hebben en er (bijna) nooit op rijden. moeten dan wel jaarlijks naar de keuring. bijgekomen kilometers 0 slijtage banden 0 maar wel betalen.

Gelukkig heb ik er niet zo veel meer en wel allemaal verzekerd. maar ja ze zeggen de wijzen komen uit het oosten. soms denk je bleven ze daar maar :)
En het is net als de belastingdienst leuker kunnen ze het niet maken. wel duurder en vervelender.

We wachten maar af want we kunnen wel roepen maar het gebeurd uiteindelijk toch. want de automobilist die geen motor rijdt vind dat het ook voor motoren en brommers moet gelden.

De auto garages zullen er wel op in springen want die staan te springen om werk omdat het werk en verdiensten in de garage steeds meer onder druk staan.

Zal wel worden vervolgd

Gr
han
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Prima die APK. laat maar komen , ik wil wel investeren in ieder zijn veiligheid .
Er rijdt meer rommel rond dan je denkt _002
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Een APK is een minimale veiligheidseis om op de weg te mogen rijden. Als je motor daar al niet aan kan voldoen is het wel treurig natuurlijk.
Maar ik vraag me echt af of er een noodzaak is om die in te voeren voor motoren. Het betekend natuurlijk weer extra werk voor degene die liever niet met de standaard uitlaat rijden. Voor de keuring de uitlaat omwisselen de illegale verlichting eraf en dergelijke.
Maar het brengt natuurlijk weer wat extra geld op voor sommige dus vanuit dat oogpunt weer een goed idee. Alles heeft zijn voor en tegen. Ik heb veel gerommel gezien om voertuigen door APK's te krijgen op de dag. Maar ja we zien het wel.
wil51

Alle mooie projecten van Whitelights en Xenon om beter zichtbaar te zijn moeten er weer af. Mocht ik aangereden worden dan is volgens de wet alles in orde. Motor voldeed aan de wettelijke eisen van de APK. :shock:
Inspector Gadget

De APK is een periodieke keuring om te toetsen of op dat moment je voertuig aan de wettelijke eisen die op dat moment gelden, voldoet.
APK omvat diverse zaken zoals milieu (emissie-eisen), aandrijving en remmen, banden en verlichting, etc.
Daarbij wordt de verlichting gecontroleerd of deze aan de dan geldende eisen voldoet.
Omdat bij oudere voertuigen vroeger de reflector nog wel eens verweerd was (of zelfs ging roesten) waardoor het reflecterende vermogen flink was afgenomen en het lichtbeeld vóór het voertuig daardoor nogal te wensen over liet.

Vederde controle op de verlichting is de aanwezigheid van E-keurmerk op de armatuurglazen.
En zover mij bekend, staat er inderdaad een E-keur op de WhiteLights oplossing, en derhalve hoef je deze niet te demonteren voor een APK.

Hetzelfde geldt voor Xenonverlichting, ook deze dient een E-keur te hebben.
Overigens, net als je reguliere gloeilampen, ook deze hebben een eigen E-keur op de lampvoet staan.

Bij de verlichtingscontrole wordt er gekeken naar het lichtbeeld, w.o. de afstellingen.
En zal een eventueel probleem als bijvoorbeeld strooilicht (wat vaak voor komt bij niet-OEM Xenon) al snel aan het licht komen en een punt van afkeuring zijn.

Zolang de voertuigwetgeving voor motoren niets specifieks steld over Xenon verlichting in een Halogeen armatuur, én het lichtbeeld is in orden, zal dit geen probleem behoeven te zijn voor een APK keuring.

Daarentegen is bij de vierwielige wél een regelgeving over Xenon-verlichting in een Halogeen armatuur, waarbij productie-datum van het voertuig, het al dan niet verplicht aanwezig zijn van een automatische niveau-regeling en was-installatie, dicteerd.

Zolang het bij motor voor wat betreft Xenon verlichting niet uit de klauw loopt, zal het geen APK-keurpunt zijn.
Maar, de wetgever vraagt geregeld ook feedback vanuit de APK-wereld, en past daarop de regelgeving aan.
Wat vandaag toegestaan is, kan morgen een APK-afkeur punt zijn. En soms ook andersom, als blijkt dat er een hiaat in de regelgeving zit, dat komt ook regelmatig voor.

Laten we eerst maar eens afwachten of APK voor motoren er komt, want dat is m.i. nog geen gelopen race.

Als je wordt aangereden gelden niet de APK-eisen maar de reguliere wetgevingen, naast datgene wat je verzekeringsmaatschappij (vaak in de kleine lettertjes) verder opgenomen heeft in de polis.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld staat van reguliere onderhoud, chip-tuning, dragen van voldoende beschermende kleding, etc, etc.
Bijvoorbeeld, als APK een verbod heeft op een 3e remlicht, zal dit defacto niet altijd gevolgen behoeven te hebben tijdens een ongeval.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 17 jul 2012, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
wil51

Klinkt hoopvol. Op alles wat ik erop gezet heb zet een E keurmerk. Alleen xenon mag wel in Nederland. Sinds april zijn de regels veranderd voor achteraf inbouw auto. Alleen verblinden nog strafbaar. Voor motor waren er nog geen regels. Maar als ze de Europese regels gelijk gaan trekken. Wat zal er dan gebeuren?

Sent from my iPhone aan alle forumleden
Dave

Niet veel denk ik, want Europese richtlijnen kunnen nooit gelijkwaardig worden in heel Europa. Er zijn te veel (klimatologische, geografische) verschillen tussen noorden en zuiden om alle gelijkstellingen ook veilig te laten zijn!

Toen ik in mijn Volvo (was lease, niet meer in mijn bezit jammer genoeg) door Frankrijk reed kreeg ik regelmatig lichtwaarschuwingen van tegenliggers. Volvo zet namelijk standaard het licht aan in Nederland (en noordelijker). In Frankrijk is dit echter verboden. Maar omdat ik het niet uit KAN zetten (anders dan door extra programmeerwerk door garage van 450 euro, wordt ooit gedaan bij observatievoertuigen van politie en KLPD) wordt het daar wel gedoogd voor buitenlandse voertuigen.

Overigens is het nog geen gelopen race voor de APK keuring, hoewel ik verwacht dat ze nu wel een behoorlijke voorsprong hebben op ons, achtervolgers...
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

vioma schreef:Prima die APK. laat maar komen , ik wil wel investeren in ieder zijn veiligheid .
Er rijdt meer rommel rond dan je denkt _002
Bij de BMW rijders is het vrijwel goed op orde.
Ik zie vele technisch mankementen bij jongere motorrijders die meestal op andere merken rijden. Deze uit onwetendheid en/of gebrek aan geld om de nodige onderdelen te vervangen / reparaties te laten uitvoeren.
Bij het aanspreken van de vriendin achterop wordt de bestuurder vaak op verstand gebracht. Bij geen vrienden is de APK ook een oplossing. _004
Dave

Beamietoo schreef:Bij het aanspreken van de vriendin achterop wordt de bestuurder vaak op verstand gebracht.
Dan ga je er wel van uit dat berijder iets om zijn/haar passagier geeft. Ik zie toch regelmatig een bestuurder in beschermende kleding met passagier in zomerkleding (vooruit dan, op dit moment niet zo vaak). Zelfs met kinderen _003 !!!
Walter
Erelid
Erelid
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Iedereen begrijpt dat de basis van de keuring niet een commerciele achtergrond moet hebben, en slechts een momentopname is.
Ik las ergens dat bewezen is dat slechts 1% van de zware ongevallen voortvloeit uit gebrekkige staat van de motorfietsen.

Zie het van de zonnige kant; bromfietsen moeten straks ook voor de APK, dus zal het aantal vaak in gebrekkige staat verkerende bromfietsen, maar ook de decibellen afnemen.

Soms kan keuren geen kwaad... om de mensen van hun eigen veiligheid te overtuigen:
Ik haalde onlangs nog met een handgebaar een collega motorrijder van de snelweg, waarvan ik bij het passeren zag dat hij een witte streep over het loopvlak van de achterband had.
Let wel, ik reed zo'n 130 op dat moment en hij kwam mij voorbij.
Op de vluchtstrook attendeerde ik hem op het loopvlak (of liever gezegd de streep van 5 cm breed canvas) van zijn achterband.
Ik vertelde hem dat ik niet eens 30 zou durven rijden met dergelijke achterband, en hij met met een snelheid van boven de 130 mij voorbij kwam...

De Motormobilist bedankte me voor mijn opmerkzaamheid en vertelde op de hoogte te zijn van zijn slechte achterband.
In tegenstelling tot het nemen van de afrit (waar wij op dat moment vlak voor stonden) en met een slakkegangetje naar de eerstvolgende dealer te rijden, reed hij tot mijn grote verbazing zo weer de snelweg op.

Wellicht kunnen dergelijke situaties met een periodieke keuring worden voorkomen.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Beamietoo

Dave schreef:
Beamietoo schreef:Bij het aanspreken van de vriendin achterop wordt de bestuurder vaak op verstand gebracht.
Dan ga je er wel van uit dat berijder iets om zijn/haar passagier geeft. Ik zie toch regelmatig een bestuurder in beschermende kleding met passagier in zomerkleding (vooruit dan, op dit moment niet zo vaak). Zelfs met kinderen _003 !!!
Tja, nou ja het is een feit dat je geen opleiding nodig hebt om kinderen te maken _002
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Steeds dichterbij komt de APK voor motoren en de enige die daar belang bij hebben zijn leveranciers en de keurende instanties, het levert een stevige miljard op. Je zal maar een mooie collectie oldtimers hebben dan ben je straatarm na die keuring. Wat ik heel erg mis is commentaar op deze zooi van de belangenbehartiger bij uitstek voor motorrijdend Nederland (dat vinden ze zelf tenminste) is de KNMV. Ik kan nergens commentaar of een afwijzing lezen van deze sportclub.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ton1959

Wat ik wel één groot nadeel vind van de APK is dat nu veel jongeren maar ook oudere geen onderhoud meer uitvoeren aan hun oude auto's maar wachten tot de APK. Als dan de auto niet door de keuring komt worden alleen de afkeurpunten aangepakt. De VVN keuring van vroeger gaf veel meer aan en daar kon je wat meer mee. Dan kon je zien of voertuigen ook inderdaad onderhoud kregen wat nu vaak niet het geval is. Nu is het meer hoe houd ik een wrak zo lang mogelijk op de weg en net veilig genoeg om op de dag door een keuring te komen. En ditzelfde voertuig kan een week naderhand weer afgekeurd worden. Gelukkig komt er ook soms iets naar voren wat de dealer nog niet had gezien bij het onderhoud. Dan zegt dat weer iets over je garage.
Van mij mogen ze zeer zeker eens goed naar uitlaatsystemen kijken bij motoren. Er rijden behoorlijk wat motoren rond zonder dempingsmateriaal of zelfs zonder demper. En de kentekenplaat en verlichting van motoren voldoet ook vaak niet aan de wettelijke eisen.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 18 jul 2012, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Hazeldonk schreef:... is de KNMV. Ik kan nergens commentaar of een afwijzing lezen van deze sportclub...
Check, check, dubbel-check, wat ik tot zover heb gevonden;
http://www.knmv.nl/knmv/nieuws/cda-tege ... -motoren_2
http://www.knmv.nl/knmv/nieuws/knmv-ple ... otorrijder
http://www.knmv.nl/knmv/nieuws/europa-s ... an-motoren
http://www.knmv.nl/columns/europese-drogreden_2
http://www.knmv.nl/columns/welgemeend
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 18 jul 2012, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hazeldonk
Contacteer:

dutchmidiman schreef:
Hazeldonk schreef:... is de KNMV. Ik kan nergens commentaar of een afwijzing lezen van deze sportclub...
Check, check, dubbel-check;

Niet echt commentaar anno nu! Meest actuele commentaar is van 2011, we zijn nu een jaar verder.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

De APK voor auto's heeft er wel toe bijgedragen dat we een veiliger wagenpark hebben dan ooit. Wie herinnert zich niet het item: 'het wrak van de maand'.
En voor wie de motor in onderhoud heeft bij een dealer, zal de APK bij een onderhoudsbeurt wel 'gratis' zijn (ik betaal 'm niet direct, maar de kosten zitten natuurlijk wel ergens verborgen).

Wat mij ergert is de vreselijke bemoeizucht van de mannen en vrouwen in Brussel. Kijk je kunt wel streven naar de Verenigde Staten van Europa, maar wat in Amerika wel kan hoeft niet te lukken in Europa. Daarvoor zijn de onderlinge verschillen tussen de landen te groot...............en laat dat aub zo blijven. Samenwerken ja, machtsoverdracht neen.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Dave

Bovendien ligt in Amerika nog heel veel macht bij de staten (kijk maar eens naar het homo huwelijk, meest sprekende voorbeeld in dat opzicht). Waar in California het nu is toegestaan moeten ze daar in het extreem religieuze zuiden helemaal niets van hebben...

Om het op motorrijden te betrekken: niet in alle staten geldt een helmplicht, in sommige wel. Bijvoorbeeld...
Laatst gewijzigd door Dave op 18 jul 2012, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hazeldonk
Contacteer:

Er kan aan een auto heel veel en ernstig mis zijn en toch kan je er mee rijden. Heel veel erg mis met een motor? Je komt er nog geen meter mee vooruit. Hoeveel auto kilometers zijn er per jaar? Hoeveel motor kilometers heb per jaar in Nederland. Een motor APK staat er niet mee in verhouding gezien de kosten die je moet maken en het rendement dat die keuringen zouden moeten opleveren. De enige die er beter van worden zijn de brancheorganisaties. Elke motor nutteloos naar een dealer elk jaar "wat levert dat niet op". Ik ben faliekant tegen.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Ton1959

Wel gek dat mensen zich zo druk maken om de kosten van de APK terwijl een goedkeuringscertificaat voor een alarm volgens mij nog meer kost en nog veel minder werk is. Er zijn natuurlijk ook best wel goede redenen om wel een APK te hebben. Het motoronderhoud aan motoren word ook veel door door de berijders zelf gedaan en dan worden vaak nog wel een aantal onderdelen over het hoofd gezien. Ik ben ook niet voor een APK die gedaan word door motor dealers maar door een onafhankelijk bedrijf dat geen reparaties verricht. Er zijn dus voor en nadelen van een APK maar geloof niet dat al onze motoren allemaal zo veilig zijn. Ik zou er zo een aantal van de weg kunnen halen die echt niet op de weg thuis horen maar er toch op rijden. Met banden zo kaal dat ik er nog niet meer op wil stappen. En ook verlichting die meer in de lucht schijnt dan op de weg om nog maar niet te vergeten het aantal lekkende schokbrekers of voorvorkkeerringen. Dat er geen ongelukken mee gebeuren is ook vaak een kwestie van geluk.
DickL

Ongelezen bericht door DickL »

De betutteling en bemoeizucht vanuit Brussel begint me knap te vervelen. Het zal me benieuwen wanneer ze met een helmplicht voor fietsers komen ! De Europese Unie is begonnen als een vrijhandelszone en daar had het bij moeten blijven.
Ik ben blij, dat ik al 53 jaar het onderhoud van mijn motorfietsen zelf doe. Niet alleen omdat ik het leuk en deel van mijn hobby vind, maar ook omdat ik al veel geld heb bespaard en vooral omdat ik zeker weet, dat het onderhoud goed gebeurd is. Ik heb net wat teveel voorbeelden gezien (en niet alleen op dit forum) van slecht tot geen onderhoud door erkende bedrijven resulterend in onveilige remmen, besturing en wielen om daarop blind te durven varen. Natuurlijk zijn er ook goede bedrijven maar zoals gezegd, ik doe het liever zelf. Al heel lang stem ik op een Europa-kritische partij en dit soort betutteling gebaseerd op drogredenen en onzinnige theorieën sterkt me in die mening.

groeten Dick
Dave

Ton1959 schreef:Wel gek dat mensen zich zo druk maken om de kosten van de APK terwijl een goedkeuringscertificaat voor een alarm volgens mij nog meer kost en nog veel minder werk is. Er zijn natuurlijk ook best wel goede redenen om wel een APK te hebben. Het motoronderhoud aan motoren word ook veel door door de berijders zelf gedaan en dan worden vaak nog wel een aantal onderdelen over het hoofd gezien. Ik ben ook niet voor een APK die gedaan word door motor dealers maar door een onafhankelijk bedrijf dat geen reparaties verricht. Er zijn dus voor en nadelen van een APK maar geloof niet dat al onze motoren allemaal zo veilig zijn. Ik zou er zo een aantal van de weg kunnen halen die echt niet op de weg thuis horen maar er toch op rijden. Met banden zo kaal dat ik er nog niet meer op wil stappen. En ook verlichting die meer in de lucht schijnt dan op de weg om nog maar niet te vergeten het aantal lekkende schokbrekers of voorvorkkeerringen. Dat er geen ongelukken mee gebeuren is ook vaak een kwestie van geluk.
In principe ben ik het met je eens, Ton. Maar bovenstaande voorbeelden kun je ook aanhalen voor auto's. Ik zie nog vaak genoeg auto's waarvan het licht verkeerd afgesteld staat (omdat ze nu eens twee volwassenen achterin hebben, bijvoorbeeld, of een paar zakken tuingrond). En waarvan de banden net aan de kant van de wettelijke limiet zaten bij de keuring, een jaar geleden.

Keuringen bij auto's zijn overigens in een frequentie van 4 jaar, dan twee keer iedere 2 jaar en vanaf dan ieder jaar. Dus pas vanaf 9 jaar oud begint het te tellen. En ik zou er wat dat betreft groter voorstander van zijn om de frequentie naar kilometers in te richten. Uit eigen ervaring: mijn privé auto heeft nu na 8 jaar pas de kilometerstand bereikt die mijn lease-auto in drie jaar had bereikt. Welke auto lijdt nu het meest? En dan te bedenken dat ik collega's had die mijn kilometrage in de helft van de tijd bij elkaar sprokkelden. Lease maatschappijen hebben niet voor niets contracten voor tijd of kilometers, wat er dan ook het eerste is...

Kortom: als je het goed wilt inrichten ben ik er zeker voorstander van. Probleem is alleen -net als met zoveel andere verplichtingen in Europa- dat we in de basis goede regels bedenken en vervolgens de uitwerking maar half doen. En de handhaving laten we dan helemaal met het badwater verdwijnen... Maar de rekening komt wel bij de burger te liggen uiteindelijk. Is het niet via keuringen of andere regels, dan is het wel via belastingen...
Inspector Gadget

Hazeldonk schreef:
dutchmidiman schreef:
Check, check, dubbel-check;

Niet echt commentaar anno nu! Meest actuele commentaar is van 2011, we zijn nu een jaar verder.

Ben
Klopt, dat is wat ik tot nu toe heb gevonden.

Ik denk omdat toentertijd eerst de hoorzitting was aangaande ABS-verplichting, APK e.d., de ANWB, motorfabrikanten, KNMV, en andere belangengroepen hun woordje mochten doen. Dat was stap 1.
Naar aanleiding daarvan heeft de KNMV onderzoek (enquête) bij haar leden gedaan;
http://www.knmv.nl/uploads/files/Docume ... otoren.pdf
Dat was stap 2.

De volgende stap is wat Brussel gaat besluiten, dat is stap 3.

En stap 4 is, zoals ik het begrepen heb, mogen de belangengroepen daarna wederom hun visie op dat meer uitgewerkte plan geven.

Maar als je KNMV-lid bent, kan je dat altijd aan de betreffende afdeling laten weten, ik heb altijd reacties terug gekregen.

Daarnaast is er een motorrijpaneel waar men 1 á 2x maand je een vragenlijst (w.o. over APK e.d.) laat invullen.
http://www.motorrijpanel.nl/

En dan heb je natuurlijk ook nog de MAG, die slaat over het algemeen wat harder met de vuist op tafel;
http://www.mag-nl.org/cms/

Meer informatie over de exactere plannen van Brussel;
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... NL_apk.pdf

Daarnaast bundelt de FEMA (http://www.fema-online.eu/) ook de reacties en standpunten van alle belangenverenigingen.

Kortom, het staat weldegelijk op de radar.
Ook bij de KNMV.
Beamietoo

Dave schreef:Bovendien ligt in Amerika nog heel veel macht bij de staten (kijk maar eens naar het homo huwelijk, meest sprekende voorbeeld in dat opzicht). Waar in California het nu is toegestaan moeten ze daar in het extreem religieuze zuiden helemaal niets van hebben...

Om het op motorrijden te betrekken: niet in alle staten geldt een helmplicht, in sommige wel. Bijvoorbeeld...
Goed punt Dave.
Wat goed voor 1 is hoeft niet voor andere ook te gelden.
Wel hebben verschillende staten jaarlijks motorfietsen inspectie en anderen niet.
Ton1959

Dave schreef:
Ton1959 schreef:Wel gek dat mensen zich zo druk maken om de kosten van de APK terwijl een goedkeuringscertificaat voor een alarm volgens mij nog meer kost en nog veel minder werk is. Er zijn natuurlijk ook best wel goede redenen om wel een APK te hebben. Het motoronderhoud aan motoren word ook veel door door de berijders zelf gedaan en dan worden vaak nog wel een aantal onderdelen over het hoofd gezien. Ik ben ook niet voor een APK die gedaan word door motor dealers maar door een onafhankelijk bedrijf dat geen reparaties verricht. Er zijn dus voor en nadelen van een APK maar geloof niet dat al onze motoren allemaal zo veilig zijn. Ik zou er zo een aantal van de weg kunnen halen die echt niet op de weg thuis horen maar er toch op rijden. Met banden zo kaal dat ik er nog niet meer op wil stappen. En ook verlichting die meer in de lucht schijnt dan op de weg om nog maar niet te vergeten het aantal lekkende schokbrekers of voorvorkkeerringen. Dat er geen ongelukken mee gebeuren is ook vaak een kwestie van geluk.
In principe ben ik het met je eens, Ton. Maar bovenstaande voorbeelden kun je ook aanhalen voor auto's. Ik zie nog vaak genoeg auto's waarvan het licht verkeerd afgesteld staat (omdat ze nu eens twee volwassenen achterin hebben, bijvoorbeeld, of een paar zakken tuingrond). En waarvan de banden net aan de kant van de wettelijke limiet zaten bij de keuring, een jaar geleden.

Keuringen bij auto's zijn overigens in een frequentie van 4 jaar, dan twee keer iedere 2 jaar en vanaf dan ieder jaar. Dus pas vanaf 9 jaar oud begint het te tellen. En ik zou er wat dat betreft groter voorstander van zijn om de frequentie naar kilometers in te richten. Uit eigen ervaring: mijn privé auto heeft nu na 8 jaar pas de kilometerstand bereikt die mijn lease-auto in drie jaar had bereikt. Welke auto lijdt nu het meest? En dan te bedenken dat ik collega's had die mijn kilometrage in de helft van de tijd bij elkaar sprokkelden. Lease maatschappijen hebben niet voor niets contracten voor tijd of kilometers, wat er dan ook het eerste is...

Kortom: als je het goed wilt inrichten ben ik er zeker voorstander van. Probleem is alleen -net als met zoveel andere verplichtingen in Europa- dat we in de basis goede regels bedenken en vervolgens de uitwerking maar half doen. En de handhaving laten we dan helemaal met het badwater verdwijnen... Maar de rekening komt wel bij de burger te liggen uiteindelijk. Is het niet via keuringen of andere regels, dan is het wel via belastingen...

Het is bij auto's vaak niet dat de basis afstelling van de koplampen niet juist is maar dat de persoon die de auto bestuurd het knopje op zijn dashboard niet gebruikt om zijn koplampen lager te zetten als hij extra gewicht in zijn auto heeft. Dat kan je dus niet voorkomen met een APK.
Vele onderdelen bij een auto of motor lijden meer door leeftijd dan door het aantal kilometers. Bij lease auto's zou ik extra controleren omdat de leasing bedrijven vaak echte gierigaards zijn die met hun banden en remschijven of remblokken vervangen het liefst over de grens gaan. Maar dat is mijn ervaring met leasing bedrijven vanuit de garage bekeken. De autokeuring of motorkeuring wil echt alleen zeggen dat de auto vandaag veilig genoeg is om op te weg te mogen rijden. Ik had genoeg bedrijven gezien die voor de keuring even een ander setje wielen monteren en na de keuring de versleten banden weer terug er op zetten. Ook voldoende auto's waarbij het Co even aangepast word voor de keuring om het daarna weer omhoog te draaien als de auto is goed gekeurd. Het is dus niet gezegd dat de keuring daar de schuld van is maar degene die toch zelf verkeerd bezig is.
Bij keuringen word niet alleen afgekeurd er worden ook vaak adviezen gegeven en dat is toch weer een pluspunt. Eigenlijk maakt het weinig uit hoe het gedaan word er zullen altijd mensen zijn die blijven klagen. Totdat die man met zijn gladde banden zich in de zijkant van jou voertuig boort en dan word men wakker. Ik zie nog steeds wel de voor maar ook echt wel de nadelen van de APK maar ik denk dat iets beter is dan niks zeker als het ongelukken kan voorkomen.
Inspector Gadget

En de ANWB spreekt zich (wederom) uit tegen de APK voor motoren en bromfietsen;
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/anwb-vin ... en-zinloos

Het is onderhand wel een beetje herhaling van bekende zetten vind ik zelf, en ik vraag mij werkelijk af in hoeverre "Brussel" zich daar wat van aan trekt.
Zolang "Brussel" kans ziet met de regelmaat van de klok voor miljoenen te verslinden door hun heen-en-weer verhuizingen tussen Brussel, Straatsburg en Luxemburg, om maar eens wat te noemen. Pure symboolpolitiek, en geeft m.i. aan dat de realiteitszin ver te zoeken is bij die organisatie.

Daarentegen kan je beter in dit soort situaties weldegelijk goed van leer trekken in plaats van te hopen en/of te verwachten dat "Brussel" er verder niets meer van bakt.
Voor je het weet wordt er het befaamde konijn uit de hoge hoed getoverd en zitten wij in NL al snel met de gebakken peren.
Beste jongetje van de klas en zo...
Ton1959

Ik ben tegen de verhoging van de leeftijd waarop we met pensioen kunnen gaan maar nu moet ik toch tot de 67. Ze zullen het geld toch ergens halen ben ik bang voor. Ik had ook liever dat ze het ergens anders haalde. ik heb genoeg ideetjes Big RT Smile

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”