Probleem met alarm

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Buster
Type: R1150RT
Bijz: van 2001, gekocht in 2012.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oosterwolde (Fr)

Probleem met alarm

Ongelezen bericht door Buster »

Hallo allemaal.
Ik heb begin juli een R1150RT gekocht en hierop zit een origineel alarm.
Het alarm staat zo ingesteld dat deze na 15 sec automatisch aangaat en ik vind dat erg irritant. _003
Alarm is ook al vaak afgegaan. _002

Helaas waren de inductieve sleutels er niet meer bij en volgens de dealer zijn ze ook niet meer te leveren.
Daarbij heb je een werkende inductieve sleutel nodig om een nieuwe te kunnen inlezen.
Ook was het volgens de dealer niet mogelijk om de instellingen zonder een inductieve sleutel aan te passen.
Het advies was om het alarm te verwijderen.
Zijn er meer mensen tegen dit probleem aangelopen? Of heeft iemand handige tips?
Ik heb het document uit de download al gelezen, ik begrijp dat die inductieve sleutel nodig is voor noodgevallen.
Uitbouwen is mijn laatste optie. Maar gaat zeker gebeuren als ik de instellingen niet aangepast krijg.

[groet]
Jan
K1100LT, R1150RT en 530D. Je moet wat te kiezen hebben.
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Probleem met alarm

Ongelezen bericht door wil51 »

Mocht je toch besluiten tot uitbouwen. Ik zoek al maanden naar de juiste kabelboom voor het originele BMW alarm van het eerste type. Ik heb een alarm gekocht dat uit een 1150 GS kwam. Volgens verkoper ook geschikt voor de 1150/850 RT. Maar de kabelboom die er bijzat klopt volgens de dealer niet.
Snellecees
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik heb een alarm op mijn 1150 en ik heb het idee dat je met een werkende zender ook bij je instellingen kunt komen en deze kunt aanpassen.

In mijn geval werkte het 2e zendertje niet en die heb ik met de wel werkende zendertje weer actief kunnen krijgen.

Er zijn wel een aantal verschillende alarmsystemen die door bMW zijn gebruikt dus je moet goed opletten dat je de gebruiksinstructies van het juiste type hebt.

Succes
Cees
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De inductieve sleutel is inderdaad, net als de afstandsbediening, 1 van de 2 manieren om het alarm in en uit te schakelen.
Het is een óf-óf situatie, je kunt het alarm prima bedienen én programmeren zonder inductieve sleutels te hebben.

Ik zou je BMW dealeRT vragen een 2e AB in te programmeren, als noodgeval.
Ook kan de BMW dealeRT dan nieuwe inductieve sleutels aanmelden.

Het programmeren van nieuwe AB's (en/of inductieve sleutels) heeft namelijk 1 groot voor- en nadeel;
Alle AB's en alle inductieve sleutels moeten opnieuw aangemeld worden, waardoor eventueel verloren gegane AB's en inductieve sleutels niet meer zullen werken vanaf dat moment.

En dan de automatische wegrij-blokkering eventueel uitschakelen.
Let op: het uitzetten van de automatische wegrijblokkering kan wellicht consequenties hebben voor je verzekering.

Ik zou het alarm nimmer verwijderen, het is verder een prima alarm en verschrikkelijk duur als je deze moet vervangen.
Buster

Bedankt alvast voor de informatie.
Toch vreemd dat de dealer adviseert om het alarm te verwijderen.
Ik heb nu 1 AB en geen inductieve sleutels. Dat is op zich al vragen om problemen.
Maar de dealer zei dat de inductieve sleutels niet meer geleverd kunnen worden.

Voor mijn verzekering heeft het geen consequentie. Heb ik al naar gevraagd. Motor staat altijd binnen of vast met kabels.
Maar het liefst wil ik een werkend alarmsysteem met voldoende AB en inductieve sleutels.

[groet] Jan
Inspector Gadget

Is het een officiële BMW dealeRT?
Want elke BMW dealeRT kan zo in ieder geval een 2e AB voor je bijbestellen, aangezien die nog steeds (!) gebruikt worden.
En het is echt onjuist dat je de inductieve sleutel nodig hebt voor het programmeren van het alarm.

En, als ik de officiële, actuele fiches van BMW bekijk, zou de inductieve sleutel gewoon verkrijgbaar moeten zijn.
Onderdeelnummer 65752337406.
(wel ff laten dubbel-checken op basis van de laatste 7 cijfers van je chassisnummer, VIN, zie kentekenbewijs)

Ook kan de BMW dealeRT die extra AB voor je inprogrammeren.
Je kunt het eventueel zelf proberen, maar aangezien je dat nooit eerder gedaan hebt, is het wellicht handiger een ervaren BMW dealeRT dit te laten doen.

Herprogrammeren van het alarm kan je eventueel zelf doen, zie de handleiding op dit forum, in de handige downloads.

Die inductieve sleutels zijn overigens niet je-van-het, het contact-ringetje op je dashboard (waar ook het ledje van het alarm achter zit) wil nog wel eens gemakkelijk vervuilen (duh!) waardoor het in- en uitschakelen soms heel lastig gaat. FF met een potlood-gum schoonmaken helpt nog wel eens.
Wel gemakkelijk om te hebben, maar m.i. niet echt noodzakelijk. Ik had 3 inductieve sleutels bij mijn motor en nog nooit gebruikt of nodig gehad.

De batterij van de AB gaat heel lang mee, en de eerder genoemde handleiding geeft de stappen aan hoe je de batterij dient te vervangen.

Het alarm is een goed en kostbaar alarm, ik zou die zeker niet zomaar verwijderen tenzij het storingen geeft en de reparatie (wat nog steeds kan plaatsvinden) je te duur is.

Een 2e AB is volgens mij niet zo heel duur.

Als deze dealeRT je niet verder kan of wilt helpen, zou ik gaan uitzien naar degene die wel je verder kan helpen.

Want de informatie klopt m.i. niet helemaal en dat is kwalijk, als dat zo blijkt te zijn.
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Probleem met alarm

Ongelezen bericht door wil51 »

Mijn officiele BMW dealer gaf ook aan dat ze niets meer kunnen bestellen van het alarm.

Sent from my iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Van het alarm zelf, zijnde de centrale unit, bewegingsensor, accu, wellicht ook de kabels, dat zou best kunnen dat die niet langer besteld kunnen worden, diverse delen staan geoormerkt als reparatie-opdracht in plaats van bestelbaar.

De AB is wel te bestellen, want ik heb recentelijk nog 1 aangeschaft voor iemand, en uiteindelijk blijkt deze nog steeds in gebruikt te zijn, namelijk ook op de -1200- (!)
Bestelnummer; 65752337407

De Inductie-sleutel zou bestelnummer 65752337406 moeten zijn.
Buster

Bedankt voor alle informatie. Ik ga volgende week bij een andere dealer langs om een extra AB te bestellen en het automatische alarm en automatische startblokkering uit te laten zetten. Kijken wat daar de reacties zijn. Het liefst wil ik het systeem natuurlijk in stand houden en kunnen gebruiken als het nodig is.
Gezien de reacties hier gaat dat zeker lukken. Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten Jan
Buster

De laatste update. Ik ben vanmiddag bij de dealer geweest. Een andere deze keer.
Zij hadden een afstandbediening besteld en die wilden ze wel inlezen. Tevens zou de automatische startblokkering eraf worden gehaald.
Het alarm zit er nog op, werkt en de automatische startblokkering is eraf. :)
Maar de monteur kreeg met geen mogelijkheid de andere afstandbediening ingelezen. _002
Waarom het niet lukte wist hij ook niet hij is er een half uur mee bezig geweest.
Uiteindelijk de batterijen van mijn eigen afstandbediening maar vervangen zodat ik er weer een poosje tegenaan kan.
Het is deels een succes geworden.
[groet]
Jan

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”