Motortemperatuur knippert: olie te warm ? Of blok te warm?

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
henri55

Motortemperatuur knippert: olie te warm ? Of blok te warm?

Ongelezen bericht door henri55 »

Tijdens een file in de stad Munster (buiten 25 graden ) ging de rechter temp streep op de 1200rt naar 3 streepjes .
Ik zag toen een gele driehoek knipperen en ben toch maar doorgereden.
Hij ging 10 sec uit, weer knipperen en zo ging dat een kwartiertje door.
Toen gestopt en na een half uur er weer op: temp streepje stond weer op 2 streepjes en driehoekje was uit.

Maar...wat betekent dat knipperende driehoekje het precies, dat lees ik ook niet in het boekje.
- is de olie te warm?
-is het blok te warm?
- moet ik direkt stoppen?
-kan de dealer preventieve maatregelen nemen?

Mijn vrouw (rijdt zelf ) en ik gaan deze zomer de Route Napeleon rijden in Zuid Frankrijk.
Daar kan het nog veel warmer worden , dus het zit me niet lekker , dat knipperende driehoekje.
Henri (en Karin)
Laatst gewijzigd door henri55 op 20 mei 2012, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Motortemperatuur knippert: olie of blok te warm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zie je gebruikershandleiding, pagina 27 en verder.

De driehoek (met uitroepteken) is een algemeen waarschuwingssignaal die geel of rood brand/knippert. (rood is ernstiger ;) ).
Het is een primaire indicatie en op je dashboard zal nog een tweede, andere indicatie aangeduid worden.

Als het om de olie gaat zie je vaak ook het symbool zoals aangeduid op pagina 31, het "wybertje", uitroepteken-tussen-haakjes < ! >

De RT's zijn luchtgekoelde motoren, dus filerijden kan je dergelijke waarschuwing geven.
Als het veelvuldig voorkomt moet je eens navragen bij je onderhoudsmonteur of ze wel de juiste olie gebruiken.
Maarten1985

Re: Motortemperatuur knippert: olie te warm ? Of blok te war

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Ik heb enkele maanden geleden hetzelfde aan de hand gehad. Driehoekje knippert rood en een icoontje van olie is zichtbaar op het dashboard. Alleen deze combinatie staat niet uitgelegd in de handleiding. Volgens mijn dealer wil het zeggen dat de olie warm is. In mijn situatie kwam het voral doordat ik de traagrijproef net tweemaal achter elkaar gedaan had waardoor de olie, die toen op een lager peil stond, wat de warm werd. Als ik de motor even liet afkoelen was het euvel (tijdelijk) verholpen. Uiteindelijk is alles in orde gekomen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”