Rider scan - de ultieme dodehoekspiegel?

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Rider scan - de ultieme dodehoekspiegel?

Ongelezen bericht door HansD »

Veiligheid is iets dat me altijd bezig houdt vanuit het standpunt dat je als motorrijder veel minder beschermd bent dan automobilisten en daarom alle kleine beetjes helpen.
Ik heb een tijdje geleden dode hoek op-plak-spiegels voor de -1200- aangeschaft, en dit geeft wel wat verbetering maar ik ben nog steeds niet tevreden over het zicht naar achteren.

Via Rob/Dutchmidiman werd ik geattendeerd op de Riderscan. Dit lijkt de ultieme dodehoekspiegel die een prachtig rondom beeld geeft. Dus snel besteld, via:
http://www.huntercreate.com/index.htm
betaald met/via Paypal, en 2 weken later in de bus.

Afbeelding

Bij de bestellling moet je al nadenken over de montage, en ik heb in eerste instantie de Sports Bike Screen mount gekozen.
Standaard komt de Riderscan met een montagekit die je aan de binnenkant op de ruit plakt. Dit leek me een beetje te definitief (ik wil juist experimenteren met de juiste positie), en bovendien is onze ruit verstelbaar, en dat leek me geen handige combinatie met de Riderscan.
De Sports Bike Screen mount is in principe ook bedoeld om op een windscherm te monteren, maar ik heb deze op het afdekplaatje van mijn Garmin 660 houder geplakt.

De Riderscan en de montagekit ziet er degelijk uit en is van hoogwaardig materiaal gemaakt. Montage duurde 10 minuten, en door de boutjes handvast te draaien bleef de Riderscan in positie maar was toch nog te verstellen.
Al na de eerste meters blijkt dat een hoge positie niet de beste is. Weliswaar zie je perfect rondom en naast je wat er allemaal gebeurt, maar het meest interessante deel - de dode hoek links en rechts schuin achter me - zie ik niet, omdat je daar zelf met je armen precies voor zit. Dus snel de Riderscan in de laagst mogelijk positie versteld. Nu zit de Riderscan weliswaar pal voor het dashboard, maar kijkt nu wel onder je armen door. Daarmee zie je al veel meer.

Wat opvalt is dat de Riderscan precies die gebieden schuin achter en naast je laat zien, die je niet in de gewone spiegels ziet. Wat dat betreft is het een goede aanvulling. Eerlijk gezegd had ik meer overlap verwacht met de dodehoekspiegels die ik al had. Eigenlijk zie je in de Riderscan alleen verkeer dat pal naast je zit.
Nu kijk ik altijd bij zijdelingse manoeuvres over mijn linker dan wel rechter schouder; precies het gebied dat de Riderscan afdekt.

Voorlopige conclusie is dat de Riderscan een goede aanvulling is op je spiegels en dodehoekspiegels, maar zeker geen vervanging. Ik ga nog andere posities proberen, maar zal dan een andere montagekit moeten bestellen. Wellicht geeft montage op de kroonplaat een beter resultaat. Ook wil ik proberen de Riderscan uit het midden te monteren (naar links of rechts) om zo meer overlap met de bestaande spiegels te bereiken.
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door HansD op 03 jul 2012, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
HansD

Re: Rider scan - de ultieme dodehoekspiegel?

dutchmidiman schreef:... de beste positie is dat de spiegel zo ver mogelijk van je af zit en zo laag mogelijk.
Precies _004
Waarop heb je de Sports Mount nu vastgeplakt? (op de tank, tanktasbeugel, of kroonplaat...??)
HansD

Hier een foto van mijn montage op het afdekplaatje van de Garmin 660 steun. (sorry voor de matige fotos)
Afbeelding

Afbeelding
HansD

Rob,
Klopt, je kijkt nu makkelijk van de ene spiegel in de andere.
Zoals je al zei is de beste positie laag en ver weg, maar dat is bij de RT een beetje een probleem.
Ik ga misschien de positie pal op de kroonplaat nog proberen - even kijken hoe.

Een ander idee dat ik heb is om de Riderscan verticaal door midden te zagen :shock: _002
en dan de linker helft ergens naast de linkerspiegel te monteren; en de rechterhelft op dezelfde manier naast de rechterspiegel op een lage positie die onder de armen door kan kijken.
HansD

dutchmidiman schreef:Update: The deed is done! :shock: :lol:

RiderScan & Zaag hebben elkander ontmoet;
Hallo Split RiderScan :roll:

Nu nog ff kloo.en met de verschillende mounts.

Standby for updates, ik heb een paar ideeën. _004
Big RT Smile Cool! Ik had niet gedacht dat je dat zou doen.
Ik ben benieuwd hoe je nu gaat monteren.
Ik ga ook mijn zaag klaarleggen :D

Je opmerking over windvanger begrijp ik niet helemaal, maar wordt misschien van zelf duidelijk als ik je montage hoor of zie.
Als dit idee blijkt te werken moeten we maar eens contact opnemen met de uitvinder voor RiderScan Split version :D
Laatst gewijzigd door HansD op 03 jul 2012, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”