Navigatie trillingsgevoelig?
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Navigatie trillingsgevoelig?
Op één of andere manier blijft bij mij de wens de Garmin Zumo 550 op te hangen in een Touratech houder latent aanwezig vanwege die trillingsdempers.
Dat is echter op een RT van 2011 niet eenvoudig, er is een overvloed aan beugels te koop van ca. € 80 tot wel € 140 euro maar wil je die Touratech houder ertussen dan wordt het echt anders en beslist niet mooier.
Nu zou ik graag willen weten hoe gevoelig zijn de navigatiesystemen eigenlijk voor trillingen, zijn er wel eens systemen door kapot gegaan?
Ronald
Dat is echter op een RT van 2011 niet eenvoudig, er is een overvloed aan beugels te koop van ca. € 80 tot wel € 140 euro maar wil je die Touratech houder ertussen dan wordt het echt anders en beslist niet mooier.
Nu zou ik graag willen weten hoe gevoelig zijn de navigatiesystemen eigenlijk voor trillingen, zijn er wel eens systemen door kapot gegaan?
Ronald
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Navigatie trillingsgevoelig?
Ik gebruik al jaren de ram-mount die door waypoint werd geleverd bij de 2610 en nu de 660. Ik gebruik de speciale waypoint beugel voor de R1150RT waar de ram-mount op zit. Mooie oplossing en niet lelijk. Nog nooit een kapot apparaat gehad.
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Ronald,
Mijn zumo 550 is na 5 jaar verkocht.
Deze 5 jaar heeft hij op een yamaha fz6, Suzuki Vstrom DL1000, BMW F800ST en nu de R1200RT meegemaakt met vele steunen.
De zumo heeft nooit gefaald en deed het altijd. Heb wel 1 keer een nieuwe stuurbeugel en 1 keer een nieuw afdekrubber voor de contacten gratis gekregen van Garmin (service)
Beugel brak doormidden na vastzetten, heb wel foto's moeten maken en opsturen want die hadden ze nog nooit meegemaakt.
Afdekrubber was uitgedroogd en gescheurd. Na melding gratis een nieuwe toegestuurd gekregen, was bekend probleem.
Mijn voorganger de streetpilot III heeft een keer de geest gegeven en toen ik die openmaakte zag ik dat een boutje van de printplaat was losgetrild.
Na het vastschroeven en een druppeltje siliconen hierop heeft hij daar nooit meer last van gehad.
Nu met de Zumo 660 heb ik tot op heden nog geen problemen gehad.
Richard
Mijn zumo 550 is na 5 jaar verkocht.
Deze 5 jaar heeft hij op een yamaha fz6, Suzuki Vstrom DL1000, BMW F800ST en nu de R1200RT meegemaakt met vele steunen.
De zumo heeft nooit gefaald en deed het altijd. Heb wel 1 keer een nieuwe stuurbeugel en 1 keer een nieuw afdekrubber voor de contacten gratis gekregen van Garmin (service)
Beugel brak doormidden na vastzetten, heb wel foto's moeten maken en opsturen want die hadden ze nog nooit meegemaakt.
Afdekrubber was uitgedroogd en gescheurd. Na melding gratis een nieuwe toegestuurd gekregen, was bekend probleem.
Mijn voorganger de streetpilot III heeft een keer de geest gegeven en toen ik die openmaakte zag ik dat een boutje van de printplaat was losgetrild.
Na het vastschroeven en een druppeltje siliconen hierop heeft hij daar nooit meer last van gehad.
Nu met de Zumo 660 heb ik tot op heden nog geen problemen gehad.
Richard
- scan
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Die trillingsdempertjes zijn leuk maar leveren meteen weer een ander probleem op nl. dat daardoor de GPS in een trillingsfrequentie terecht komt waardoor je nauwelijks nog de details op de kaart kunt lezen. Dan staat ie werkelijk te shaken alsof het een lieve lust is. Ik heb ze er destijds uitgehaald en vervangen door starre aluminium busjes.
De "ouwe" vertrouwde SP III heeft het op deze manier dik 10 jaar volgehouden en werkt bij de nieuwe eigenaar nog steeds naar behoren.
Op de huidige motor zit de standaard BMW beugel en ook daar zitten de trillingsdempers niet op. Alles wel aan boord en geen uitval te bespeuren.
Soms is de kwaal erger dan de waal!
De "ouwe" vertrouwde SP III heeft het op deze manier dik 10 jaar volgehouden en werkt bij de nieuwe eigenaar nog steeds naar behoren.
Op de huidige motor zit de standaard BMW beugel en ook daar zitten de trillingsdempers niet op. Alles wel aan boord en geen uitval te bespeuren.
Soms is de kwaal erger dan de waal!
Ik heb de BMW Navigator (Garmin StreetPilot 3) ruim 10 jaar gebruikt met én zonder een Touratech houder, en nimmer een probleem ondervonden.
De Garmin 2820 heb ik met Garmin's mount ruim 3 jaar gebruikt, ook nimmer enig probleem ondervonden.
De BMW Navigator 4 heb ik (ook toevallig) in een Touratech houder zitten, ruim 2 jaar, ook geen enkel probleem.
De navigatie-apparaten voor motoren zijn vaak goed en stevig(er) uitgevoerd met interne af/bescherming(en) tegen water, morsen van brandstof en heftige trillingen.
De Touratech houders zijn vaak ontwikkeld met off-road gebruik in het achterhoofd.
Waar het vooral om heftige schokken gaat, en potentieel een navigatie-apparaat uit zijn houder zou kunnen vliegen, of het elektrische contact met de actieve houder, etc.
Kortom, trillingdempers zijn niet echt noodzakelijk voor de levensduur van het apparaat.
Trillingdempers zijn vaak bedoeld om de hoogfrequent trillingen (trillingen met een korte slag) te dempen, maar vaak moet je dan de montage kort-en-strak houden;
Als je bijvoorbeeld een RAM-mount arm gebruikt, kan je beter de korte versie gebruiken en dan deze dusdanig vastzetten dat het gewicht er niet aan "hangt" maar "duwt".
Qua houder op de dashboard was ik op de
erg tevreden over de WayPoint houder,
Op de
gebruik ik de Migsel steun, bevalt ook prima.
De Garmin 2820 heb ik met Garmin's mount ruim 3 jaar gebruikt, ook nimmer enig probleem ondervonden.
De BMW Navigator 4 heb ik (ook toevallig) in een Touratech houder zitten, ruim 2 jaar, ook geen enkel probleem.
De navigatie-apparaten voor motoren zijn vaak goed en stevig(er) uitgevoerd met interne af/bescherming(en) tegen water, morsen van brandstof en heftige trillingen.
De Touratech houders zijn vaak ontwikkeld met off-road gebruik in het achterhoofd.
Waar het vooral om heftige schokken gaat, en potentieel een navigatie-apparaat uit zijn houder zou kunnen vliegen, of het elektrische contact met de actieve houder, etc.
Kortom, trillingdempers zijn niet echt noodzakelijk voor de levensduur van het apparaat.
Trillingdempers zijn vaak bedoeld om de hoogfrequent trillingen (trillingen met een korte slag) te dempen, maar vaak moet je dan de montage kort-en-strak houden;
Als je bijvoorbeeld een RAM-mount arm gebruikt, kan je beter de korte versie gebruiken en dan deze dusdanig vastzetten dat het gewicht er niet aan "hangt" maar "duwt".
Qua houder op de dashboard was ik op de

Op de

De Touratech is een zeer mooi en duur mount maar de functie waar die voor gemaakt is is OFF-ROAD. Hobbels die je tanden doet klapperen.
Zulke trillingen zal je op een RT niet meemaken (hoop ik)
gr,
Kenny
Zulke trillingen zal je op een RT niet meemaken (hoop ik)

gr,
Kenny
- EL SCORPIO
Ik heb de Touratech op mijn RT voor de Zumo 660 genomen.
De 660 heeft een afdekkapje voor de contacten.
Je kan dus als je motor ergens staat gewoon het knopje aan de zijkant van je zumobeugel drukken en je kapje is los.
Geen afsluiting dus.
De touratech sluit dit af en dan kan je dus het kapje niet meenemen.
Aangezien ik in Amsterdam werk en veel bij Banken en ICT bedrijven kom staat de motor meestal voor de deur daar en 1 druk op het knopje en ik kan elke keer een nieuw kapje kopen.
Is de touratech dus een oplossing, niet goedkoop maar wel afdoende voor mij.
Richard
De 660 heeft een afdekkapje voor de contacten.
Je kan dus als je motor ergens staat gewoon het knopje aan de zijkant van je zumobeugel drukken en je kapje is los.
Geen afsluiting dus.
De touratech sluit dit af en dan kan je dus het kapje niet meenemen.
Aangezien ik in Amsterdam werk en veel bij Banken en ICT bedrijven kom staat de motor meestal voor de deur daar en 1 druk op het knopje en ik kan elke keer een nieuw kapje kopen.
Is de touratech dus een oplossing, niet goedkoop maar wel afdoende voor mij.
Richard
- aartjw
- Bijz: BMW Navigator VI
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: R'dam
Op mijn
zit mijn Zumo 550 in de houder van Waypoint en heb ik nooit een probleem ondervonden met trillingen. Altijd goed beeld en niet storend in het zicht. En zoals Kenny al zegt: die Touratech is ontworpen voor kiezenklapperende schokken en die ga je echt niet ervaren op de RT 

Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Ook ik gebruik de geleverde ram-mount met de door waypoint geleverde beugel en heb er al vele km mee gereden zonder problemen.
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Ik heb een SP2610 op de Waypoint bevestigingsbeugel voor de 1100RT. http://www.gps.nl/r1100rt.html
Geen trillingsdempers, GPS nog geen enkele keer uitgevallen door het trillen.
Touratech richt zich inderdaad globaal gezien op een andere doelgroep, die op "wegen" rijden die je op een RT zou moeten vermijden!
Geen trillingsdempers, GPS nog geen enkele keer uitgevallen door het trillen.
Touratech richt zich inderdaad globaal gezien op een andere doelgroep, die op "wegen" rijden die je op een RT zou moeten vermijden!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- 1-handed
- Bijz: www.1-handed.com
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Ik heb de FVL steun met afsluitbare houder van Touratech Zumo 660
Trilt af en toe wel ( hangt van soort weg Af )
Niet echt hinderlijk
Trilt af en toe wel ( hangt van soort weg Af )
Niet echt hinderlijk
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- EL SCORPIO
Bert,
Ik heb de houder van waypoint met de afsluitbare Touratech houder en de zumo 660.
Trilt inderdaad af en toe maar niet als ik rijd over de asfaltwegen.
Trillen heeft wel het voordeel dat je stof en regendruppel eraf trillen. hahahah.
En heerlijk om je apparaat af te sluiten met een slotje.
Ik heb de houder van waypoint met de afsluitbare Touratech houder en de zumo 660.
Trilt inderdaad af en toe maar niet als ik rijd over de asfaltwegen.
Trillen heeft wel het voordeel dat je stof en regendruppel eraf trillen. hahahah.
En heerlijk om je apparaat af te sluiten met een slotje.
Ik heb dan de afsluitbare houder van Touratech, maar dan voor de BMW Navigator 4.
Op strategische plekken hebben ze extra rubbertjes gezet, en dat helpt naar het zo lijkt.
Ik heb vrijwel nooit last van trillingen.
Wat ik zoal denk, maar kan het mis hebben, is dat een RAM-mount die gebruik maakt van de RAM-balletjes je nooit al te vast moet zetten.
Dan kan die rubberen RAM-balletje(s) ook beter het werk doen, het dempen van de trillingen.
Maar dat is dan mijn idee daarover.
Op strategische plekken hebben ze extra rubbertjes gezet, en dat helpt naar het zo lijkt.
Ik heb vrijwel nooit last van trillingen.
Wat ik zoal denk, maar kan het mis hebben, is dat een RAM-mount die gebruik maakt van de RAM-balletjes je nooit al te vast moet zetten.
Dan kan die rubberen RAM-balletje(s) ook beter het werk doen, het dempen van de trillingen.
Maar dat is dan mijn idee daarover.
- Hans Vaessen
- Type: Ik heb een andere motor
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Op de motor heb je te maken met twee soorten trilling:
- de fysiek voelbare trilling van je motor, zowel door blok als ondergrond
- de ultrasoontrilling van het motorblok
Voor de eerste geldt dat je Garmin daar volstrekt geen problemen mee heeft. De extra dempingsrubbers zoals Tourtech die gebruikt zijn m.i. voor het toestel overbodig; vallen veeleer in de 'better safe than sorry' categorie voor het geval het er echt ruig aan toegaat.
De hoogfrequente trillingen zijn wat anders: die voel je zelf niet en zijn, tenzij je blok in rubbers hangt, altijd aanwezig. Je toestel zal er niet meteen aan kapot gaan, maar op den duur heb je risico. Ook bij recyclen van elektronisch spul stelt met de printplaat bloot aan (heftigere) ultrasoontrilling, gevolg is dat de soldeerverbindingen waarmee de componenten op de printplaat vastzitten scheurtjes krijgen; de componenten zijn er vervolgens 'af te harken'. Dat laatste zal op de motor niet zo snel gebeuren, maar je kunt je voorstellen dat één slecht contact bij één chip-pootje het toestel al total-loss kan maken.
Het goede nieuws: zowel de rubber bollen van RAM Mount als de rubber dempertjes in de zumo-steun zijn voldoende om te voorkomen dat die ultrasoontrillingen het toestel bereiken.
- de fysiek voelbare trilling van je motor, zowel door blok als ondergrond
- de ultrasoontrilling van het motorblok
Voor de eerste geldt dat je Garmin daar volstrekt geen problemen mee heeft. De extra dempingsrubbers zoals Tourtech die gebruikt zijn m.i. voor het toestel overbodig; vallen veeleer in de 'better safe than sorry' categorie voor het geval het er echt ruig aan toegaat.
De hoogfrequente trillingen zijn wat anders: die voel je zelf niet en zijn, tenzij je blok in rubbers hangt, altijd aanwezig. Je toestel zal er niet meteen aan kapot gaan, maar op den duur heb je risico. Ook bij recyclen van elektronisch spul stelt met de printplaat bloot aan (heftigere) ultrasoontrilling, gevolg is dat de soldeerverbindingen waarmee de componenten op de printplaat vastzitten scheurtjes krijgen; de componenten zijn er vervolgens 'af te harken'. Dat laatste zal op de motor niet zo snel gebeuren, maar je kunt je voorstellen dat één slecht contact bij één chip-pootje het toestel al total-loss kan maken.
Het goede nieuws: zowel de rubber bollen van RAM Mount als de rubber dempertjes in de zumo-steun zijn voldoende om te voorkomen dat die ultrasoontrillingen het toestel bereiken.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!