R1200RT 20000 km beurt

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Erteetje

R1200RT 20000 km beurt

Ongelezen bericht door Erteetje »

Afgelopen week heb ik mijn -1200- weggebracht voor de 20.000 km beurt.
Ik heb niet gekozen voor de dealer aangezien het vertrouwen al snel weg was.

De motor werd door mij particulier gekocht met 1200 op de teller en nog een half jaar fabrieksgarantie. De motor is prima in orde op een punt na (en dat ontdekte ik vlak voordat de fabrieksgarantie voorbij was) bij het intrekken van de koppeling hoorde ik ter hoogte van het vloeistofreservoir een sissend geluid. Duidelijk hoorbaar werd er dus koppelingsvloeistof uit het reservoir geperst. Wat doe je dan?? Uiteraard ga je naar de dealer om aanspraak te maken op de fabrieksgarantie. Maar.............we kunnen niks constateren meneer. Het reservoir werd door mij fijn droog gepoetst en na een tijdje was het weer vettig van de vloeistof die lekte. Wat doe je dan (alweer)?? je gaat naar de dealer en legt het probleem uit. Maar, alweer.............we kunnen niks constateren meneer. En zo mocht ik de zaak weer met een k*tgevoel verlaten. Dit heb ik vervolgens nog een derde keer aangekaart maar..............inderdaad weer werd geen actie ondernomen. Jullie kunnen je vast wel voorstellen dat ik me bij deze grote zuid-limburgse dealer niet bijzonder serieus genomen voel. Nu ligt 10 km van mijn woonplaats BMW Notten. Geen dealer maar wel een zaak met een goede naam. (van horen zeggen) Ik op de -1200- naar hun toe en daar ook het probleem verteld. Na afgerond 30 seconden kwam de verlossende diagnose: het reservoir lekt. Het lijkt me duidelijk dat dit niet echt als een verrassing kwam.
Het lekken was minimaal en voordat ik wegreed werd nog even gecontroleerd of er nog genoeg vloeistof in het reservoir zat. Dat bleek het geval en nadat ik een afspraak had gemaakt voor de 20k beurt en het repareren van het koppelingsreservoir reed ik opgelucht huiswaarts. Eindelijk iemand gevonden die niet blind, doof en klantonvriendelijk is!!!

De beurt is inmiddels uitgevoerd. Daarbij is de RT voorzien van Motorex olie, volsyntetische versnellingsbak en cardan olie. Dit is trouwens wel duidelijk merkbaar. Bij hoge bedrijfstemperatuur schakelt de bak beter en het "klakken" is een stuk minder. Het reservoir is voorzien van een nieuw cylindertje en rubbers en is nu volledig in orde. Al eerder las ik op internet dat BMW dealers zelden of nooit de cardan olie verversen. Dit gaat uiteraard ten koste van de levensduur aangezien de smerende eigenschappen van de olie na verloop van tijd verdwenen zijn.

Aan alles merkte ik bij BMW Notten in brunssum dat deze een BMW hart hebben!!
Deze zaak ziet mij in de toekomst terug voor alle reguliere onderhoud.

En wat de dealer betreft..............have a nice life (maar niet van mijn centen)

Luc
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: R1200RT 20000 km beurt

Ongelezen bericht door Jekihero »

Een voor velen een herkenbaar verhaal.
M.i. hoef je niet te verhullen welke BMW dealer niet in staat was de problemen te vinden.
Hulde voor Notten in Brunssum!

Ronald
PD850RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door PD850RT »

Geldt overigens niet alleen voor service(beurten) etc. hoor maar ook voorals je wilt inruilen.
Ik heb meerdere malen voor Jan met de korte achternaam gestaan bij een grote dealer in Elst omdat ik bijv. een K75 wilde inruilen (een hele mooie) en later een K1100LT (ook een hele mooie) en men niet eens ging kijken of ze deze wel wilde inruilen! Probeer maar via Marktplaats te verkopen want wij willen deze helemaal niet hebben. Hè? Wat zegt u?
Wilde andere daar staande fietsen kopen welke flink duurder waren maar daar hadden ze dus helemaal geen interesse in! Ze waren dus een fiets kwijt en een klant rijker! Niks van dit alles.
Je moet ook maar eens kijken hoe men je soms opneemt als je zo'n BMW zaak binnenkomt. Alsof ze aan je uiterlijk, kleding, houding al kunnen zien of je "BMW-waardig" bent. Wat een onzin!
Zelfde ervaring had ik trouwens begin dit jaar (ik denk ik probeer het toch maar even bij diezelfde BMW-dealer....tegen beter weten in) met mijn R850RT.
Ik denk je kunt niet weten, misschien is er in de tussentijd iets veranderd. Tjonge ze gingen warempel kijken! Een wonder was geschied maar de schrik was groot v.w.b. de inruilprijs.
Volgens mij moest ik aan de oogopslag van de BMW-medewerker toch nog écht blij zijn dat men dit ervoor wilde geven! Maar....daar zat toch écht dik geld tussen t.o.v. mijn huidige dealer Jensen uit Nijmegen (dik 1000 euri's!!). Jensen is trouwens ook geen officiele dealer maar wel eentje welke BMW's verkoopt en verhandeld en ook zij hebben het BMW-hart op de juiste plaats zitten.
Ook daar kun je wel eens meningsverschillen hebben over het een of ander maar die worden over het algemeen altijd goed opgelost.
Vaak kun je daar dus veel beter terecht en heeft men ook nog eens meer interesse en vakmanschap dan die grote dealers (de goede daargelaten dan....).
Overigens heb ik ook wel eens bij een niet BMW-dealer welke wel veel BMW's verkoopt in het Brabantse land met mijn oren staan klapperen over de inruilrpijs die zo onredelijk was dat ik gelijk gegaan ben, maar goed zo gaat dat dan. Wel heb ik goede ervaringen gehad bij Motor Venray, ook een BMW-dealer maar met andere motoren ernaast (en dat scheelt dan weer...) en ook zij zijn redelijk in prijs en hebben de nodige vakmanschap in huis, die timmeren echt in mijn ogen op een goede manier aan de weg!
Kortom het verschilt per bedrijf en je moet écht shoppen om ervaringen op te doen over het wel en wee van een dealer. Dat is mijn ervaring althans.
Die alleen BMW-dealers hebben wel vaak op de een of andere manier een, in mijn ogen vervelend toenemende, "arrogantie" van hier tot aan Tokio en dat komt volgens mij omdat over het algemeen (oudere) klanten ineens alles daar aanschaffen wat ze willen hebben en mogelijk niet al te moeilijk doen over de prijs. Tja dat is lekker makkelijk verkopen toch?
Men moest zich eens goed achter de oren krabben want BMW raakt in mijn optiek echt klanten kwijt op deze manier van werken.
Maar goed zo lang men nog goed verkoopt is daar vermoedelijk niets aan de hand.....
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Hoi Luc,

Ook ik heb pas de 20.000 km-beurt bij de mannen van Notten laten doen. Sinds ik BMW rij, ben ik zeer tevreden over Notten. En ze doen zo lekker gewoon _004
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Wim1961
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Eygelshoven

Ongelezen bericht door Wim1961 »

Hoi Luc,

Het is volledig begrijpelijk dat jij zo een rot gevoel bij de dealer hebt overgehouden. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat ze dit euvel niet hebben geconstateerd, maar ik ben ook echt geen techneut. Zelf heb ik een totaal positief beeld en ervaring bij de dealer. Onlangs werd een olielekkage in het carter, na het ruim verstreken zijn van de garantieperiode, onder coulance gerepareerd. Afspraken die ik bij hun maak komt men altijd na.

In het verleden ben ik overigens ook vaak bij Notten geweest. Inderdaad een familie met een rijk BMW verleden en m.i. erg deskundig. De reden dat ik met R1200RT niet naar Notten ben gegaan lag in de garantie (huisselectie). Notten had een zeer goede reputatie op het gebied van de tweeklep boxers, ik weet niet hoe dit bij de huidige generatie boxers is. Is men hierop ingericht?

Overigens inderdaad jammer dat BMW dealers meestal alleen het merk BMW hebben. Als motorliefhebber wil ik ook graag, zij het met een schuin oog, naar andere merken kijken.

Groetjes vanuit Eijgelshoven (Kerkrade),
Wim
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Alleen BMW in de showroom wordt opgelegd door BMW AG, anders ben je BMW dealer af.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Arie Molenaar in IJsselstein heeft Inderdaad ook twee verschillende panden (met een straat er tussen). Het ene pand is exclusief BMW en aan de overkant is plaats voor de "rest". Dat geldt zowel voor verkoop als voor de werkplaats. Dat gaat prima en als klant kennen ze je op beide adressen. De werkplaats heb ik nog nauwelijks nodig gehad. Een bezoek voor een paar garantiedingetjes en dat is prima gegaan. Netjes alle afspraken nagekomen etc.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Hazeldonk schreef:Alleen BMW in de showroom wordt opgelegd door BMW AG, anders ben je BMW dealer af.

Ben

Dat is niet waar. Kijk naar MP hillegom. BMW dealer maar ook andere merken. Dat alle merken ver gaan eisen stellen aan waar ze willen staan in de showroom, investeringen in apparatuur en mensen enz. dat klopt. Daar voor in de plaats houd bmw het aantal dealers ook laag zodat er een garantie omzet ontstaat waardoor de dealer kan rondkomen. Kortom de merken bemoeien zich eindeloos met de bedrijfsvoering.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Het lijken wel bierbrouwers...

Overigens heb ik goede ervaringen met de BMW exclusief dealer die de topicstarter bedoelt. In tegenstelling tot een dealer met meerdere merken. Bij een autodealer ben ik letterlijk een keer van top tot teen opgenomen en nog net niet uitgelachen toen ik informeerde naar een nieuwe auto. Ik was overigens thuis aan het klussen dus ik zag er inderdaad wat sjofel uit... Die auto heb ik maar ergens anders besteld.
Bij een ande dealer liep ik binnen na een motortocht, in leren broek en dan na een dag rijden in de volle zon. met Schuberth scheiding. Een half uurtje voor sluitingstijd. Maar daar kreeg ik wel informatie, koffie, tijd en aandacht. Na een uur ging ik eenstuk wijzer naar buiten. Ik heb ook mijn best gedaan dat deze leverancier mocht leveren aan de lease maatschappij.

Kortom, ook dit is mensenwerk en mensen hebben nu eenmaal goede en mindere dagen...

Notten ken ik overigens alleen van naam maar daar heb ik geen ervaringen mee.

Wat overblijft: plezier bij het rijden (Freude am Fahren).

Groet,

Dave
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Dat een garage niet een reparatie zoals een lekkende reservoir waar iemand zou mogelijk niet kunnen de koppeling bedienen is zeer slecht. Dat iemand 3x terug is met hetzelfde klacht en resultaat is nog slechter. Het geeft mij duidelijk aan dat de klant is afgeschreven is wordt niet meer verwacht in zijn toko.
Goed dat het elders netjes opgelost is. Die de kleine niet waardeert...

Nu iets over inruil.
Als je komt met een motorfiets om in te ruilen wat de wederverkoper altijd voor zich houd is wat JOUW motor hem opbrengt. Dit is niet alleen bij motoren, ook wel bij auto's.
Een wat oudere of afwijkende motortype zou misschien jouw liefde en trots zijn en in concours conditie verkeren maar als het niet in de stramien van zijn klandizie valt is het soms iets lastiger. Dan wordt het meestal doorverkocht aan een handelaar en die kopen dan overal alles op maar dan voor weinig geld. Het komt dan in een verkoop traject waar je van alles in de winkel ziet staan. Vaak weet deze uitbaters niet goed qua conditie wat ze verkopen. Ik noem het een kwalijke zaak. Kortom een dealer heeft liefs een courante model van zijn eigen merk(en) die hij zelf kan zsm verkopen. En daarom is het verstandig om bij meerder winkels langs te gaan. Ieder dealer heeft zijn eigen contacten en verkoop kanalen in de inruil wereldje.
Ook moet je oppassen wat aangeboden wordt voor je inruil.
Let op !
Het gaat over het bedrag die je uiteindelijk over moet maken om met je nieuwe motor weg te rijden.

Als laatste wil ik iedereen adviseren om deze vraag te stellen voor dat je deal tekent... "Wat krijg ik precies in dat afleveringsbeurt?"
Je hoeft niet 3-400 euries uit te geven voor een olie wissel en afstoffen ! Iemand die graag een motorfiets wilt verkopen moet het paraat hebben staan om weg te rijden toch. _004
Ik hoop dat jullie wat hier mee kunnen :D

gr, Kenny
Bert M
Erelid
Erelid

Beamietoo schreef:Nu iets over inruil.
Als je komt met een motorfiets om in te ruilen wat de wederverkoper altijd voor zich houd is wat JOUW motor hem opbrengt. Dit is niet alleen bij motoren, ook wel bij auto's.
Volstrekt correcte weergave. Het is heel erg moeilijk om de kwaliteit van een dealer te bepalen adhv zijn inruilwaardes. Uit ervaring weet ik dat het bepalen van een inruilprijs plaats vindt op een antal verschillende variabelen. Beamietoo noemt er al een paar: staat van de motor, kilometerstand, onderhoudshistorie, etc. Dan komen de meer commerciele overwegingen: is de motor courant op gebied van type, kleur en uitrusting. Is er vraag naar: nadert de herfst/winterperiode (zeker bij motoren een factor). En dan komt er nog eentje die wij als consument helemaal vergeten. Dat zijn de financieel-economische factoren: heeft het bedrijf nog voldoende geld (liquide middelen) om er nog een inruiler in de rij bij te zetten?

En dat wordt de komende periode voor veel motor- en ook autobedrijven een enorme bottle-neck. De importeurs duwen de bedrijven op aantallen verkochte nieuwe voertuigen en de bank draait de kraan dicht als het park met inruilers te groot wordt en dus teveel kapitaal vasthoudt. Ik verwacht op zeer korte termijn eerst heel veel verkoopacties op gebruikte voertuigen en daarna (sneu genoeg) een groot aantal faillisementen bij bedrijven die het net niet gered hebben. En dan begint het gedonder pas echt: via de curatoren en via veilingen komen er heel veel gebruikte motorfietsen en auto's ver onder de prijs op de markt. En, jullie raden het al, de bedrijven die het eerder net aan gered hadden komen dan alsnog een keer aan de beurt.

Hierin schuilen, voor ons als consumenten, een paar grote risico's :
a) garantie: een half jaar of jaar garantie zegt niet veel als de verkopende partij binnen een paar weken op de fles gaat. Stel zo snel mogelijk (liefst vóór verkoop) vast dat de machine van je dromen écht deugt.
b) aanbetaling: kan momenteel heel erg tricky zijn. Doe het niet!
c) uitgestelde betalingsacties: lees voorwaarden goed door. Kijk goed of er geen clausules in staan dat het tegoed direct opeisbaar is igv faillisement van betreffende auto of motorzaak. (Beste is trouwens om het geld gewoon te hebben staan...)
d) onderhoud: als jouw motor of auto op het terrein van het bedrijf staat terwijl de curator 'op bezoek komt' moet je kunnen aantonen dat het jouw auto of motor is. Nu is zowel een auto als een motor een geregistreerde zaak, dus die aantoonbaarheid is niet al te ingewikkeld, mits je over de (geldige) kentekenpapieren beschikt. Laat ze dus niet in auto of handschoenenvakje van de motor liggen en heb ze altijd bij je. Dat kan overigens niet verhinderen dat je misschien een paar daagjes zonder je transportmiddel moet stellen. De ene curator werkt wat minder aardig mee dan de ander...

Laten we echter hopen dat het allemaal een beetje meevalt en dat niemand deze tips nodig heeft. Uiteindelijk wordt van die neerwaartse spiraal niemand wijzer.

[groet]

Bert M
Bert M

Hazeldonk
Contacteer:

Opahak schreef:
Hazeldonk schreef:Alleen BMW in de showroom wordt opgelegd door BMW AG, anders ben je BMW dealer af.

Ben

Dat is niet waar..
De voormalige BMW en Japanse merken dealer Siem de Vos uit Goudriaan kon kiezen: "exclusief BMW" of "andere merken" en dan geen BMW dealer meer. Mede om die reden is hij toen uit Goudriaan vertrokken. Dat waren Siem zijn eigen woorden.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Hazeldonk schreef:
Opahak schreef:

Ben

Dat is niet waar..
De voormalige BMW en Japanse merken dealer Siem de Vos uit Goudriaan kon kiezen: "exclusief BMW" of "andere merken" en dan geen BMW dealer meer. Mede om die reden is hij toen uit Goudriaan vertrokken. Dat waren Siem zijn eigen woorden.

Ben
Het zal best waar zijn, maar er zijn ook BMW motorzaken in NL die niet exclusief zijn. Ik denk bijv. aan Motorplaza Heerenveen.
Hazeldonk
Contacteer:

Klopt ook. Als je op de site kijkt van b.v. Motoplaza Groningen of Eindhoven dan zie je daar veel BMW's te koop maar geen enkele nieuwe als je nieuwe.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
HansD

Hazeldonk schreef:Klopt ook. Als je op de site kijkt van b.v. Motoplaza Groningen of Eindhoven dan zie je daar veel BMW's te koop maar geen enkele nieuwe als je nieuwe.

Ben
Ik heb bij Motoplaza Heerenveen toch echt op een nieuwe K1600GT en GTL gezeten. Mogen ze deze dan niet verkopen?
De hele bovenverdieping van Motorplaza Heerenveen is BMW volgens mij en zeker voor de helft nieuwe modellen?????
Hazeldonk
Contacteer:

HansD schreef:
Hazeldonk schreef:Klopt ook. Als je op de site kijkt van b.v. Motoplaza Groningen of Eindhoven dan zie je daar veel BMW's te koop maar geen enkele nieuwe als je nieuwe.

Ben
Ik heb bij Motoplaza Heerenveen toch echt op een nieuwe K1600GT en GTL gezeten. Mogen ze deze dan niet verkopen?
De hele bovenverdieping van Motorplaza Heerenveen is BMW volgens mij en zeker voor de helft nieuwe modellen?????
Ik ben er nog nooit geweest, maar ze staan er vast niet voor de lol.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Opahak

Hazeldonk schreef:
Opahak schreef:

Ben

Dat is niet waar..

Ben
Dat wil niet zeggen dat ze voor iedereen gelden. Mogelijk had de vos niet genoeg omzet voor bmw.
In ieder geval zie ik op diverse plekken bmw samen met andere merken als dealer samen dus je verhaal over de vos geld blijkbaar niet voor hen.
Hazeldonk
Contacteer:

Als ik naar de dealers hier in mijn omgeving kijk dan zie ik Breeman Rotterdam alleen BMW in de showroom, Houtrust Den Haag alleen BMW in de showroom, Molenaar IJsselstein alleen BMW in de showroom. Er staat zelfs geen ingeruilde Japanner of Italiaan in de showroom.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Opahak

Hazeldonk schreef:Als ik naar de dealers hier in mijn omgeving kijk dan zie ik Breeman Rotterdam alleen BMW in de showroom, Houtrust Den Haag alleen BMW in de showroom, Molenaar IJsselstein alleen BMW in de showroom. Er staat zelfs geen ingeruilde Japanner of Italiaan in de showroom.

Ben

Joh, ik heb je een voorbeeld gegeven maar als je zo graag eigenwijs wilt wezen, ga je gang. Alleen 1 advies, voordat je op een forum dingen gaat roepen zorg er dan voor dat het waar is wat je zegt. Na u de zondvloed ik ben hier klaar met tegen de muur lulllen :oops:
Hazeldonk
Contacteer:

Opahak schreef:
Hazeldonk schreef:Als ik naar de dealers hier in mijn omgeving kijk dan zie ik Breeman Rotterdam alleen BMW in de showroom, Houtrust Den Haag alleen BMW in de showroom, Molenaar IJsselstein alleen BMW in de showroom. Er staat zelfs geen ingeruilde Japanner of Italiaan in de showroom.

Ben

Joh, ik heb je een voorbeeld gegeven maar als je zo graag eigenwijs wilt wezen, ga je gang. Alleen 1 advies, voordat je op een forum dingen gaat roepen zorg er dan voor dat het waar is wat je zegt. Na u de zondvloed ik ben hier klaar met tegen de muur lulllen :oops:
Geen kwestie van eigenwijs wezen. Zijn gewoon de feiten.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
HansD

Hazeldonk schreef:
Opahak schreef:

Ben

Geen kwestie van eigenwijs wezen. Zijn gewoon de feiten.
En MP Hillegom en Motorplaza Heerenveen zijn geen feiten? Ik begrijp denk ik niet meer goed waar je naar toe wil?
Dave

Omdat alles waar is tot het tegendeel bewezen is (jaja, rekenleraar) en 1 tegenargument voldoende is om aan te tonen dat gestelde niet waar is...

De dealer zelf.
De referentie van BMW.
De referentie van Honda.

Quod erat demonstrandum, KKDWD en Sic!
Hazeldonk
Contacteer:

Tuurlijk is Motorplaza een feit. Wat ik maar wil zeggen is dat er BMW dealers zijn (in het westen) die alleen BMW hebben en verkopen en dat er kennelijk dealers zijn die dat niet hebben. Misschien meet BMW AG met twee maten? Weet ik veel! Ik geef alleen maar weer dat wat ik van een officiële BMW dealer uit de eerste hand weet. Hij mocht alleen maar BMW in de zaak hebben anders werd hem het dealerschap ontnomen! Ook de voormalige motorzaak hier in Dordrecht werd jaren geleden het dealerschap ontnomen vanwege andere merken in de zaak. Kwestie van kiezen of delen of zoals je wilt "een kwestie van kunnen overleven (financieel) wel te verstaan. Dat het in andere delen van het land anders is ligt niet aan mij.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Dave

Van de motordealer in Nederweert (Royal motors) die niet meer bestaat en zijn handel heeft overgedaan aan bovenstaande onderneming weet ik dat hij Honda en BMW representeerde. De eisen die BMW stelden waren iets anders dan jij stelt. Het had te maken met verkoopaantallen die minimaal gehaald moesten worden. Maar daarbuiten, en dat vond hij veel meer bezwaarlijk, was de aanschaf van al het speciaal gereedschap verplicht. En ieder nieuw model had ook weer nieuw gereedschap... Dus dan zit je met de aanschaf van duur spul dat je hooguit 1 of 2 keer per jaar nodig hebt. En dan te weten dat hij ook de politiemotoren in onderhoud had!

En het zal regionaal best verschillen, maar dat doen de verkoopaantallen dan hoogstwaarschijnlijk ook...
Beamietoo

Oke Heren !

Inmiddels ken ik een paar dealers heel goed en hoe je dealer wordt is niet vast geschreven in steen of gelding voor alle dealer/verkoop filialen.
Dealers dat voeren ander merken en daardoor zeer winstgevend zijn zullen niet gevraagd worden om de hele handel te dumpen en alleen de BMW vlaggetje laten waperen. Liefs wel maar is niet reëel.
BMW heeft zijn "richtlijnen" qua uitstraling, service voorraad, personeel, procedures, verkoop targets enz. maar het laat ook flexibiliteit toe.
Iedere dealer stelt zijn eigen contract met BMW op met de aanvaardbaar voorwaarden voor beide partners. Als BMW en de dealer eigenaar met elkaar eens zijn over het begin, groei en verder ontwikkeling van de business dan gaat het verder in de toekomst goed. Dealerships worden opgericht, opgeheven en teruggetrokken gebaseerd op verschillende factoren die verrijken of benadelen 1 op beide van de partners
Erteetje

Hallo BeemeRT's

Hoe leuk toch weer wat mijn post hier teweeg heeft gebracht. Bij Notten noemden ze de BMW monteurs geen monteurs meer maar vervangers. Lager in de cardan defect: nieuwe (of ruil) cardan voor 1400 euro. Wat doet Notten: nieuw lager plaatsen voor nog geen 300 euro. En zo waren er nog wel een paar voorbeelden te noemen.

Ik hou er nu gewoon over op. De BMW dealer heeft mij in de stront laten zakken en ik weet waar mijn -1200- goed onderhoud krijgt. Voor mij is dus duidelijk geworden waar ik wel moet zijn en waar ik zeker niet moet zijn. Dat is dan weer de winst die ik uit dit verhaal gehaald heb _004

Luc
Opahak

Erteetje schreef:Hallo BeemeRT's

Hoe leuk toch weer wat mijn post hier teweeg heeft gebracht. Bij Notten noemden ze de BMW monteurs geen monteurs meer maar vervangers. Lager in de cardan defect: nieuwe (of ruil) cardan voor 1400 euro. Wat doet Notten: nieuw lager plaatsen voor nog geen 300 euro. En zo waren er nog wel een paar voorbeelden te noemen.

Ik hou er nu gewoon over op. De BMW dealer heeft mij in de stront laten zakken en ik weet waar mijn -1200- goed onderhoud krijgt. Voor mij is dus duidelijk geworden waar ik wel moet zijn en waar ik zeker niet moet zijn. Dat is dan weer de winst die ik uit dit verhaal gehaald heb _004

Luc
Let wel op dat een niet dealer niet is aangesloten op het bmw netwerk waarmee updates op je fiets geplaatst worden. Ga 1 x per 2 a 3 jaar even naar een bevriende dealer en hang de fiets aan de computer.

Verder veel plezier van de fiets!
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

HansD schreef:

Ben
BMW dealer Schans Motoren is opgegaan/overgenomen door Boonstra motoren uit Ureterp.
Boonstra was al eigenaar van Motorplaza Groningen. In Heerenveen kon een nieuwe vestiging
van Motoport (franchise) het niet redden en daar is BMW Schans nu ingezet en heet nu
Motorplaza Heerenveen. Deze zaak blijft officieel BMW dealer maar heeft nu ook andere merken
in de showroom staan.
Ben1200RT
2024
2024
Bijz: Divers
Land: Zweden
Woonplaats of omgeving: Smalland

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Hallo, ik heb mijn 1100rt afgelopen dinsdag de 100000 beurt gegeven bij MSA (Kenny dus). Met mijn oude K100 was ik meestal bij Jan Becks in Wijhe. Wat mij altijd opgevallen is is dat als er gesproken wordt over mindere en slechte dealers dit meestal bedrijven zijn met een gescheiden werkplaats en verkoop gedeelte. Hier kom je als klant meestal niet verder als de verkoophal, de werkplaats is verboden gebied en uitleg vragen is geen garantie voor een net antwoord. Zowel in Wijhe als in Den Dolder kun je er gewoon bij blijven, je krijgt uitleg als je iets vraagt en er wordt ook ongevraagd tips m.b.t. rijstijl en onderhoud gegeven. Ik stel dit zeer op prijs en ondanks dat ik er dat een dag voor uit moet trekken is mij die moeite dat echt wel waard. Ook de rekening vind ik t.o.v. de grotere bedrijven in orde. Dus volgens mij moet je gaan voor de kleinere reperateurs die de motorrijder als mede hobbyist en als klant zien en niet gaan voor de bedrijven waar jij een nummer en de motor een melkkoe is.
Groetn uut Heerde
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Erteetje

Ben1100RT schreef:Hallo, ik heb mijn 1100rt afgelopen dinsdag de 100000 beurt gegeven bij MSA (Kenny dus). Met mijn oude K100 was ik meestal bij Jan Becks in Wijhe. Wat mij altijd opgevallen is is dat als er gesproken wordt over mindere en slechte dealers dit meestal bedrijven zijn met een gescheiden werkplaats en verkoop gedeelte. Hier kom je als klant meestal niet verder als de verkoophal, de werkplaats is verboden gebied en uitleg vragen is geen garantie voor een net antwoord. Zowel in Wijhe als in Den Dolder kun je er gewoon bij blijven, je krijgt uitleg als je iets vraagt en er wordt ook ongevraagd tips m.b.t. rijstijl en onderhoud gegeven. Ik stel dit zeer op prijs en ondanks dat ik er dat een dag voor uit moet trekken is mij die moeite dat echt wel waard. Ook de rekening vind ik t.o.v. de grotere bedrijven in orde. Dus volgens mij moet je gaan voor de kleinere reperateurs die de motorrijder als mede hobbyist en als klant zien en niet gaan voor de bedrijven waar jij een nummer en de motor een melkkoe is.
Groetn uut Heerde
Ik ben het helemaal met je eens. Bij Notten wandel je gewoon de werkplaats binnen en ze laten je ook zien wat er is gebeurd en wat er mis was met eventueel vervangen onderdelen. Dat schept natuurlijk veel meer vertrouwen dan geheimzinnig gedoe achter gesloten deuren.
Bovendien denk ik dat kleine bedrijven zich meer moeite doen om klanten te behouden dan de grote jongens geen last hebben van een klant meer of minder.

Luc
Beamietoo

Habeve schreef:
Beamietoo schreef:Oke Heren !

Inmiddels ken ik een paar dealers heel goed en hoe je dealer wordt is niet vast geschreven in steen of gelding voor alle dealer/verkoop filialen.
Dealers dat voeren ander merken en daardoor zeer winstgevend zijn zullen niet gevraagd worden om de hele handel te dumpen en alleen de BMW vlaggetje laten waperen. Liefs wel maar is niet reëel.
BMW heeft zijn "richtlijnen" qua uitstraling, service voorraad, personeel, procedures, verkoop targets enz. maar het laat ook flexibiliteit toe.
Iedere dealer stelt zijn eigen contract met BMW op met de aanvaardbaar voorwaarden voor beide partners. Als BMW en de dealer eigenaar met elkaar eens zijn over het begin, groei en verder ontwikkeling van de business dan gaat het verder in de toekomst goed. Dealerships worden opgericht, opgeheven en teruggetrokken gebaseerd op verschillende factoren die verrijken of benadelen 1 op beide van de partners

Sorry, Ik heb dit artikel 3 keer doorgelezen maar snap er niet veel van, kan aan mij liggen _001
maar ik heb de indruk dat dit uit een vertaalmachine komt. :$

[groet]
Harald
-1200-
Oeps ! Harry Mulisch ben ik zeker niet maar misschien kan je mij zeggen wat voor jou onduidelijk is ?
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

In elke garage maar ook bij de thuissleutelaar vind je goede en slechte monteurs. En dan is er natuurlijk de categorie van monteurs die het wel goed kunnen maar niet goed doen. En mensen die het gewoon niet kunnen maar wel gewoon doen.
Niet elke monteur bij de dealer is slecht maar als je toevallig de slechte treft dan is die dealer ineens slecht.
Ook goede monteurs maken fouten en het belangrijkste is hoe hij daar mee omgaat en hij hij ze corrigeert . En hoe hij alsnog die klant wil proberen te houden.
Dat een klant niet in de werkplaats mag is in sommige gevallen zeker niet fout. Ik ben soms in de garage maar net aan de dood ontsnapt door klanten die dingen deden in de werkplaats waardoor mijn leven gevaar liep. Ik hield ook van contact met klanten maar soms heb je al je concentratie nodig om een bepaald probleem op te lossen.
Als je zelf niet technisch bent dan word daar vaak misbruik van gemaakt door personen die aan je voertuig werken.
Maar helaas geld dit voor alles in het leven. Als men de kans heeft zal men het niet nalaten om meer geld te vangen van de klant. Sommige mensen noemen dit handel. Ik voelde me al schuldig als ik de helft vroeg van de garage prijzen en dan verdiende ik nog genoeg.
Zo leerde ik na een klacht over mijn autodealer dat een dealer zich niet hoeft te houden aan he boekje bij de beurten aan je auto. Hij mag zelf besluiten of hij je luchtfilter bij elke beurt vernieuwd terwijl een boekje zegt bij elke grote beurt het luchtfilter vervangen. En dat hij bougies niet hoeft te vernieuwen of controleren volgens het onderhoudsschema. En dat vond ik zo raar dat ik besloot om naar een andere dealer te gaan en zeker te zorgen dat ze zich wel precies aan dit boekje houden. En ik controleer dan ook echt hun werk hierop. Maar het is wel erg dat dit zo voort gaat.
Gelukkig zijn er ook nog goede vaklui en sommige zitten bij de dealer en andere zijn gewoon goede doe het zelvers of hebben hun eigen garage waar ze werken aan alle merken.

Ton
Bert M
Erelid
Erelid

Ton, ik ben het helemaal met je eens. Vroeger 7 jaar in de automobielsector gewerkt als verkoper (onder andere bij een 'populair' Duits kwaliteitsmerk ) en daar praktijken gezien waar ik 13 jaar na dato nog misselijk van kan worden... Sinds ik weer privé rij heb ik een uitstekend adres voor mijn auto's (een soort van Kenny, maar dan met 4 wielen :lol: ) en ik heb natuurlijk Kenny voor de RT.
[groet]

Bert M
Bert M

Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:Ton, ik ben het helemaal met je eens. Vroeger 7 jaar in de automobielsector gewerkt als verkoper (onder andere bij een 'populair' Duits kwaliteitsmerk ) en daar praktijken gezien waar ik 13 jaar na dato nog misselijk van kan worden... Sinds ik weer privé rij heb ik een uitstekend adres voor mijn auto's (een soort van Kenny, maar dan met 4 wielen :lol: ) en ik heb natuurlijk Kenny voor de RT.
[groet]

Bert M
Tja verkoper in de automobielbranche is ook niet eenvoudig. Ik heb jaren aan Mercedes en Honda gewerkt maar ben ook wel een tijd van alles geweest in de garage. Van werkplaatschef,receptionist MOT tester en magazijnman eerste monteur. Heb ook gewerkt in garages waar alle merken gedaan worden en bij Van Doornes Transmissie.
Ik heb genoeg gezien in dit vak en ook wel in ander vakgebieden om te weten hoe het gaat in handel. Mijn ergste bedrijf was 6 maanden bij Fix Nix. Ik zal de naam maar niet duidelijker opschrijven hier. Daar schaamde ik me als monteur het meest.
Bert M
Erelid
Erelid

In de wetenschap dat ik nu off topic ga, wil ik graag één voorbeeld geven:

De werkplaatschef van Audi deed zelf een grote beurt aan een zeer kostbare limousine in privébezit. Klassieke fout: voor de koffie de olie eruit en na de koffie snel afronden en proefrijden. Zonder olie dus... Motor draait stuk: een gigantische tik in het blok. Klant wordt doodleuk opgebeld: "Tja u heeft te lang gereden zonder dat de olie op niveau was, en nu moet er een nieuw blok in. Het spijt ons maar het is uw eigen schuld..." Klant geen verstand van techniek, baalt als een stekker maar betaalt wel. Intern protest mijnerzijds werd simpel opgelost: daar is het gat van de deur... Achteraf bezien was dat mijn mooiste moment in de autobranche, want het was ook mijn laatste moment in de autobranche! :twisted:

[groet]

Bert M
Bert M

Erteetje

Bert M schreef:In de wetenschap dat ik nu off topic ga, wil ik graag één voorbeeld geven:

De werkplaatschef van Audi deed zelf een grote beurt aan een zeer kostbare limousine in privébezit. Klassieke fout: voor de koffie de olie eruit en na de koffie snel afronden en proefrijden. Zonder olie dus... Motor draait stuk: een gigantische tik in het blok. Klant wordt doodleuk opgebeld: "Tja u heeft te lang gereden zonder dat de olie op niveau was, en nu moet er een nieuw blok in. Het spijt ons maar het is uw eigen schuld..." Klant geen verstand van techniek, baalt als een stekker maar betaalt wel. Intern protest mijnerzijds werd simpel opgelost: daar is het gat van de deur... Achteraf bezien was dat mijn mooiste moment in de autobranche, want het was ook mijn laatste moment in de autobranche! :twisted:

[groet]

Bert M
In dat geval zou ik (als ik toch door dat gat van die deur was) die klant even bellen en uitleggen hoe de vork echt in de steel zit.

Luc
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Je hebt een PB

[groet]
Harald
-1200-[/quote]
Bert M
Erelid
Erelid

Erteetje schreef:
In dat geval zou ik (als ik toch door dat gat van die deur was) die klant even bellen en uitleggen hoe de vork echt in de steel zit.

Luc
Tja, was ook een optie geweest, maar ik was ook toen nog iets te gehecht aan mijn gezondheid cq leven om heroïsch te gaan lopen doen voor een ander... :roll:
Bert M

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”