Ik denk dat je er verstandig aan doet eerst op de helm te focussen en pas dan op het draadloze gedeelte van de helm.
Ik heb zowel een BMW System 6 helm met BMW's communicatie alsook de Schuberth C3 met SRC.
Echter, mijn

heeft geen BMW draadloos audiosysteem, dat was toen nog geen optie-mogelijkheid.
Over Shoei kan ik niets zeggen, die helm ken ik verder niet.
Als ik beide helmen vergelijk, is de Schuberth C3 de meest stille helm die ik ooit gehad heb (en ik heb nog meer helmen :roll:)
Het SRC systeem ben ik heel tevreden over, omdat ik nimmer problemen gehad heb om enig Bluetooth apparaat aangesloten te krijgen.
Zelfs oudere telefoons, geen problemen mee gehad.
Maar ook andere communicatieapparatuur via draadloos is ook mogelijk.
De drie grote voordelen van Schuberth SRC:
- Gebaseerd op de (OEM) Cardo G4 systeem, geen onbekende speler in die markt.
- SRC systeem kan software geüpdate worden (tot op heden zijn er 2 updates geweest vanuit Schuberth)
- Je hebt de mogelijkheid bedraad ook nog een audio-bron aan te sluiten (bijv. MP3 speler)
- Je kunt het SRC systeem heel eenvoudig zelf installeren
De BMW System 6 helm vindt ik (voor mij) beduidend meer lawaaiiger versus de Schuberth C3
Het communicatie-system kan je *niet* zelf inbouwen. Althans, de inbouwhandleiding zit er niet bij, er staan wel vage filmpjes op het internet maar die gaan je niet echt verder helpen met de stap-voor-stap installatie. (althans, de filmpjes die ik gevonden heb, dan

)
Het BMW communicatie systeem in de BMW System 6 helm is niet van BMW zelf, maar een OEM.
Zover ik heb kunnen bepalen kan je de software (firmware) ook niet opwaarderen van dit systeem.
Tevens is er geen mogelijkheid (zover mij bekend) om bedraad een audio-bron (bijv. MP3 speler) aan te sluiten.
Uiteraard kan je ook niet-helm specifieke Bleutooth oplossingen gebruiken, zoals Cardo, Sena (schijnt heel goed te werken) en zo zijn er nog wel meer merken.
Gebruik de zoekfunctie van het

(rechts bovenaan) om daar naar te zoeken om andere meningen en ervaringen te vernemen.
Ja, de toekomst zal meer en meer draadloos zijn, maar helaas blijken er in de wereld van Bluetooth heel veel standaarden te zijn.
Of beter: er zijn een paar standaarden voor Bluetooth maar menig fabrikant van dergelijke apparatuur wijkt soms nogal flink af van die standaarden. Waardoor sommige apparaten weer niet lekker of goed werken met andere apparaten.
Draadloos is zeker ook nog niet zaligmakend. Er zitten ook nadelen aan het systeem, maar dat zal in de toekomst hopelijk beter worden.
Je meest belangrijke stap is om eerst beide helmen te gaan proberen en te gaan passen.
Liefst ook ff mee rijden als dat kan, en anders gewoon bij de dealeRT 15 ~ 20 minuten de helm ophouden en koffie drinken.
Dan merk je in ieder geval hoe comfortabel (of niet) de helm jou past.
Belangrijk is dat de helmrand nimmer op je wenkbrauwen hangt, dat is nog gevaarlijk ook.
Het mooist is als de dealeRT je even laat rijden met de helmen, dan kan je zelf ook beoordelen hoe de helm zit, hoe het met de omgevingslawaai zit etc.