pijn in rechterschouder
Moderator: RT_Patrick
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
pijn in rechterschouder
Sinds kort krijg ik last van mijn rechterschouder of beter gezegd schouderblad wanneer ik rij. Ik dacht eerst dat het aan mijn zadel lag dus heb 3 verschillende zadels geprobeerd. Maar allemaal met het zelfde resultaat. Ik heb al stuurverhogers en seatjacks. Maar toch heb ik last van mijn schouder. Ik was benieuwd of iemand hier ook last van heeft/had. Verder heb ik er nooit last van. Eigenlijk alleen als ik rijd. Zo gauw ik 5 min stil sta is de pijn alweer weg getrokken.
Iemand enig idee wat ik kan doen?
Iemand enig idee wat ik kan doen?
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Re: pijn in rechterschouder
Ik heb precies hetzelfde, heb ook stuurverhogers gemonteerd in de hoop dat het weg zou zijn, maar helaas.
Weet ook niet meer wat ik er nog aan kan doen.
Weet ook niet meer wat ik er nog aan kan doen.
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: pijn in rechterschouder
Gelukkig ben ik niet de enige. Dacht al dat er wat mis was met mijn schouder. Maar de dokter kan niks vinden. Hopelijk weet iemand hier wat we er aan kunnen doen?
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: pijn in rechterschouder
Mmmm, wellicht heeft het te maken met een iets te krampachtige (zit)houding? Een verkeerde houding kan er in de loop van de jaren insluipen, zonder dat je dat zelf echt door hebt.
Op een werkplek komt er een ARBO mederwerker langs om te kijken waar de schoen wringt.
Wellicht ken je iemand in je omgeving cq netwerk die daar verstand van heeft . . . .
Op een werkplek komt er een ARBO mederwerker langs om te kijken waar de schoen wringt.
Wellicht ken je iemand in je omgeving cq netwerk die daar verstand van heeft . . . .

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- HansD
- Berichten: 3358
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: pijn in rechterschouder
Waarom ga je niet eens naar een goede fysio-therapeut. Ik zou mijn motor dan meenemen. Kun je buiten voordoen hoe je op de motor zit.
Denk ook eens na over vragen die de fysio ook zal stellen ( denk ik):
Wat voor werk doe je? Ben je rechts? Zit je veel achter een pc? Heb je zittend werk? Hoe zit je dan? Etc.
Klinkt ook een beetje als een RSI-achtige klacht, misschien kun je daar wat mee?
Beterschap!
Denk ook eens na over vragen die de fysio ook zal stellen ( denk ik):
Wat voor werk doe je? Ben je rechts? Zit je veel achter een pc? Heb je zittend werk? Hoe zit je dan? Etc.
Klinkt ook een beetje als een RSI-achtige klacht, misschien kun je daar wat mee?
Beterschap!
Re: pijn in rechterschouder
Ik had het zelfde. Het was opgelost door de montage van een throttle rocker á € 8,--. De pijn ontstond na pakweg een uur rijden en trok ook wat door in mijn rug.
Het probleem was dus het constant moeten knijpen in de gashendel (ouderdoms verzwakking?)
Groet,
Kees Jan
Het probleem was dus het constant moeten knijpen in de gashendel (ouderdoms verzwakking?)
Groet,
Kees Jan
Re: pijn in rechterschouder
Ik rij lange stukken veel met cruise-control, dus daar ligt het m.i. niet aan.Kees Jan schreef:Ik had het zelfde. Het was opgelost door de montage van een throttle rocker á € 8,--. De pijn ontstond na pakweg een uur rijden en trok ook wat door in mijn rug.
Het probleem was dus het constant moeten knijpen in de gashendel (ouderdoms verzwakking?)
Groet,
Kees Jan
Re: pijn in rechterschouder
Stuurverhogers kunnen je zitpositie en algehele houding inderdaad flink verbeteren.
Je merkt het ook zodra je op de motor zit, het sturen voelt meer "natuurlijker".
Maar ik zou ook kijken of het stuur niet te ver van je af zit, mét stuurverhogers.
Dan kan wellicht een stuurverhoger met setbacks een uitkomst bieden.
Een ander mogelijke oplossing is de handvaten meer comfortabel te maken door handvat-verdikking of bijvoorbeeld Grip-Puppies.
Dan heb je minder de nijging te hard te knijpen.
Een ander punt waar je naar zou moeten laten kijken is de positie van je rem- en koppelingshandel;
Die moeten een soort van rechte lijn vormen met je handen.
Je kunt dit redelijk eenvoudig zelf controleren;
Ga op je motor zitten, haal de motor van de standaard af.
Plaats je handen op de handvaten en strek je arm en pols uit opdat deze 1 rechte lijn vormen.
Je (ook) gestrekte vingers moeten dan met hun toppen je rem- en koppelingshandel raken *zonder* dat jij je pols of je vingers moet buigen.
Staat je rem- of koppelingshandel te horizontaal, dan moet jij je pols te veel buigen. (vaak te veel naar boven, valt mij vaak op).
Een fysiotherapeut kan je inderdaad helpen inzichtelijk te maken of je zithouding geen overbelasting kan geven op bepaalde spieren e.d.
Je merkt het ook zodra je op de motor zit, het sturen voelt meer "natuurlijker".
Maar ik zou ook kijken of het stuur niet te ver van je af zit, mét stuurverhogers.
Dan kan wellicht een stuurverhoger met setbacks een uitkomst bieden.
Een ander mogelijke oplossing is de handvaten meer comfortabel te maken door handvat-verdikking of bijvoorbeeld Grip-Puppies.
Dan heb je minder de nijging te hard te knijpen.
Een ander punt waar je naar zou moeten laten kijken is de positie van je rem- en koppelingshandel;
Die moeten een soort van rechte lijn vormen met je handen.
Je kunt dit redelijk eenvoudig zelf controleren;
Ga op je motor zitten, haal de motor van de standaard af.
Plaats je handen op de handvaten en strek je arm en pols uit opdat deze 1 rechte lijn vormen.
Je (ook) gestrekte vingers moeten dan met hun toppen je rem- en koppelingshandel raken *zonder* dat jij je pols of je vingers moet buigen.
Staat je rem- of koppelingshandel te horizontaal, dan moet jij je pols te veel buigen. (vaak te veel naar boven, valt mij vaak op).
Een fysiotherapeut kan je inderdaad helpen inzichtelijk te maken of je zithouding geen overbelasting kan geven op bepaalde spieren e.d.
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: pijn in rechterschouder
rsi is het in ieder geval niet. Ik heb er namelijk een arts naar laten kijken. RSI is in mijn geval ook een heel ander gevoel. Heb dit namelijk in mijn handen. De houding lijkt ook goed te zijn. Ook hier heeft die arts naar gekeken. Een cruise control kan voor mij misschien wel de oplossing zijn. Ik heb namelijk op de k1200lt gereden van mijn pa en daar heb ik er geen last van. Wellicht dat ik die op mijn motor ook maar eens moet monteren. Ik heb via een ander forum de tip gekregen gripp puppy's te monteren. Nu leek mij dit een beetje onzin. Daar kan het toch niet een liggen dacht is. Echter nu het hier ook voorgesteld word zal ik dat ook eens proberen.
Betreffende de stuurverhogers. Dit zijn setbacks. Juist op advies van ddm toendertijd gekocht. Dus ook hier kan het mijn inziens niet aan liggen. Maar de cc ga ik zeker proberen en wellicht ook wel zo een throttle rocker. Voor dat geld kan ik het zeker niet laten. Als er andere nog meer ideeen hebben dan hoor ik dit graag. Op het andere forum werd ook voetsteunverlagers aangeraden. Is dit mogelijk ook een optie??
Ik ga echt alle opties proberen tot de pijn weg is. Want ik vind het echt een heerlijke motor en baal dat ik nu zo kort kan rijden door die pijn.
Betreffende de stuurverhogers. Dit zijn setbacks. Juist op advies van ddm toendertijd gekocht. Dus ook hier kan het mijn inziens niet aan liggen. Maar de cc ga ik zeker proberen en wellicht ook wel zo een throttle rocker. Voor dat geld kan ik het zeker niet laten. Als er andere nog meer ideeen hebben dan hoor ik dit graag. Op het andere forum werd ook voetsteunverlagers aangeraden. Is dit mogelijk ook een optie??
Ik ga echt alle opties proberen tot de pijn weg is. Want ik vind het echt een heerlijke motor en baal dat ik nu zo kort kan rijden door die pijn.
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: pijn in rechterschouder
Ik heb net een cruise control en een throttle meister besteld. Beetje overkill dat weet ik. Maar ik wil er gewoon zo snel mogelijk vanaf.
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Re: pijn in rechterschouder
Ik ben zeker geen expert op dit gebied, en probeer met je mee te denken;
Soms klint het logisch, soms raar, maar wellicht helpt het je.
Pijn in de schouder kan duiden op overbelasting of een te gespannen houding.
Hou je stuur ontspannen vast, en probeer niet met opgetrokken schouders te rijden, laat het wat meer "hangen".
Aangezien je het aan 1 kant hebt, kan het ook duiden op scheef zitten!
Ik zou daarom eens een vrijblijvend advies vragen, en dus langs gaan, bij Tiger Leathers in Den Haag.
Misschien is er iets mis met je zadel of je houding, zij zijn zo ervaren dat ze waarschijnlijk in 1 oogopslag kunnen zien wat er goed is en wat fout.
Zie mijn eerdere opmerking over de handels, wellicht leun je te veel op je polsen en schouders.
Probeer ook wat dichter op de tank te zitten, waardoor je armen meer geboden zijn, en je beter kunt leren ontspannen.
Een ander aandachtspunt;
Kleding (jas) die te veel knelt.
Vraag aan iemand om eens bij je schouder aan je kleding te trekken als je op de motor zitten, dan moet er nog genoeg vrijelijke ruimte zitten in je jas op die plek.
Laat ook eens een ervaren motorinstructeur achter je rijden en je houding waarnemen.
Zo zat ik zelf heel ontspannen op de motor bij een verkeerslicht, maar zodra de motor in de snelheid ging, werden de schouders opgetrokken.
Probeer je rug wat meer te strekken, en je bekken regelmatig kantelen op de langere ritten.
Probeer als een "zak aardappelen" op je motor te zitten, waarbij je de knieën tegen de tankzijkanten duwt en (ook) stuurt met je gewicht.
Draag nooit een rugzak op de motor, dat bevordert het ontspannen niet.
En als laatste, zoiets basaal als tocht;
Kleding die niet goed afsluit en "lekt" waardoor de rijwind op die plek het lichaam loopt te onderkoelen (door de rijwind)
Dat kan je weer proberen uit te sluiten door te gaan rijden met een kolletje.
Soms klint het logisch, soms raar, maar wellicht helpt het je.
Pijn in de schouder kan duiden op overbelasting of een te gespannen houding.
Hou je stuur ontspannen vast, en probeer niet met opgetrokken schouders te rijden, laat het wat meer "hangen".
Aangezien je het aan 1 kant hebt, kan het ook duiden op scheef zitten!
Ik zou daarom eens een vrijblijvend advies vragen, en dus langs gaan, bij Tiger Leathers in Den Haag.
Misschien is er iets mis met je zadel of je houding, zij zijn zo ervaren dat ze waarschijnlijk in 1 oogopslag kunnen zien wat er goed is en wat fout.
Zie mijn eerdere opmerking over de handels, wellicht leun je te veel op je polsen en schouders.
Probeer ook wat dichter op de tank te zitten, waardoor je armen meer geboden zijn, en je beter kunt leren ontspannen.
Een ander aandachtspunt;
Kleding (jas) die te veel knelt.
Vraag aan iemand om eens bij je schouder aan je kleding te trekken als je op de motor zitten, dan moet er nog genoeg vrijelijke ruimte zitten in je jas op die plek.
Laat ook eens een ervaren motorinstructeur achter je rijden en je houding waarnemen.
Zo zat ik zelf heel ontspannen op de motor bij een verkeerslicht, maar zodra de motor in de snelheid ging, werden de schouders opgetrokken.
Probeer je rug wat meer te strekken, en je bekken regelmatig kantelen op de langere ritten.
Probeer als een "zak aardappelen" op je motor te zitten, waarbij je de knieën tegen de tankzijkanten duwt en (ook) stuurt met je gewicht.
Draag nooit een rugzak op de motor, dat bevordert het ontspannen niet.
En als laatste, zoiets basaal als tocht;
Kleding die niet goed afsluit en "lekt" waardoor de rijwind op die plek het lichaam loopt te onderkoelen (door de rijwind)
Dat kan je weer proberen uit te sluiten door te gaan rijden met een kolletje.
Re: pijn in rechterschouder
Neem het advies van Rob ter harte, het is een goed advies!
Houding en kleding zijn vaak oorzaken van ongemak.
groet,
RhanRT
Houding en kleding zijn vaak oorzaken van ongemak.
groet,
RhanRT
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Re: pijn in rechterschouder
http://motorzine.nl/motor-nieuws/de-jui ... ng-kiezen/
Wellicht vind je hier iets waar he wat aan hebt.
Ronald
Wellicht vind je hier iets waar he wat aan hebt.
Ronald
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: pijn in rechterschouder
Bedankt allemaal voor jullie reacties. De tips van rob ga ik zeker ten harte nemen. Die hebben me al veel vaker geholpen. Dus zal het zeker ten harte nemen. Vooral dat gespannen zitten kan best een probleem zijn. Ik betrap me er nu regelmatig op dat ik mijn handvat zo wat fijn probeer te knijpen zonder dat ik hier erg in heb. Dit trekt natuurlijk ook door naar mijn schouder. Ga hier zeker meer op letten.
Maar weet iemand een adres waar ik mijn zithouding kan laten controleren. Nu zij rob tiger leathers al. Maar dat is me iets te ver weg en heb hier niet echt goede ervaring mee. Maar hier ga ik later nog meer over vertellen. Maar vooral dat hele eind rijden terwijl ik na een half uur al last van mijn schouder heb dat zie ik nu niet echt zitten. Ik woon namelijk in baarn en dan is den haag een hele trip. Weet misschien iemand een adres dichterbij?
Maar weet iemand een adres waar ik mijn zithouding kan laten controleren. Nu zij rob tiger leathers al. Maar dat is me iets te ver weg en heb hier niet echt goede ervaring mee. Maar hier ga ik later nog meer over vertellen. Maar vooral dat hele eind rijden terwijl ik na een half uur al last van mijn schouder heb dat zie ik nu niet echt zitten. Ik woon namelijk in baarn en dan is den haag een hele trip. Weet misschien iemand een adres dichterbij?
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Re: pijn in rechterschouder
Het te hard knijpen in de handvaten herken ik, en als dat te lang door gaat krijg je daar tintelende handen van, volgens mij.
Ik heb dat zelf opgelost door de handvaten dikker te maken.
Dat kan met de Grip Puppies tot op zekere hoogte, voor mij een nog beter resultaat haal ik met de Neoprene Grip Wraps van NJ
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=43208
Ik zou adviseren met je vroegere rijinstructeur eens een afspraak en een ritje te maken, als dat mogelijk is.
Als het goed is heeft hij nog wel herinneringen aan je, en kan hij dat staven met hoe je nu op de motor zit.
Rijinstructeurs (en examinators van het CBR) zijn echt specialisten die dingen zien, horen en merken voordat jij dat soms in de gaten hebt.
Mocht je vroegere rijinstructeur geen optie zijn, neem dan eens contact op met een rijschool bij jou in de buurt, het zal je een paar lesuren kosten, maar ook hij (of zij) kan heel goed zien hoe jij op de motor zit en omgaat met de verschillende krachten, je zithouding, balans e.d.
Mijn vroegere rijinstructeur keek daar ook naar en gaf daarin sturend advies, tips en trucs.
En het zou mij verbazen dat menig rijschoolhouder (zeker als ze ook motor rijden) daarin jou geen verder inzicht zou kunnen verschaffen.
Tiger Leathers is een autoriteit op het gebied van zadels, misschien moet je anders gewoon bij hen langs gaan in de vier-wielige om met hen van gedachte te wisselen. Of hen gewoon bellen of e-mailen.
Een andere optie is contact opnemen met de officieele importeur van Corbin, de Fa. Buddy Fashion. (in Roelofarendsveen, ca. 45 minuten bij jou vandaan
)
Zij kunnen je Corbin zadel controleren en eventueel (laten) herstellen.
Corbin maakt gebruik van zgn. Comfort Cell Foam als vulling. Deze vulling zal zich na verloop van tijd vormen naar de berijder. Alleen hoe dat gaat als je een Corbin 2e hands aanschaft en of deze Comfort Cell Foam zich dan nog "hersteld" heb ik geen idee van.
Corbin zelf geeft aan
http://www.beadrider.com/
Ik had een Corbin zadel op mijn
waar ik maar niet aan kon wennen en ontevreden over was, en een BeadRider samen met het standaard zadel was voor mij een prima (en betere) oplossing. Net als jij, samen met de seatjacks en stuurverhogers.
Een andere mogelijkheid is via je huisarts een doorverwijzing krijgen naar (bijvoorbeeld!);
http://natasjatijhuis.wordpress.com/201 ... orhouding/
Wellicht kent je huisarts houdingsexperts gerelateerd aan motor rijden.
PS: Nog een handige cruise-control;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=121945
Ik heb dat zelf opgelost door de handvaten dikker te maken.
Dat kan met de Grip Puppies tot op zekere hoogte, voor mij een nog beter resultaat haal ik met de Neoprene Grip Wraps van NJ
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=43208
Ik zou adviseren met je vroegere rijinstructeur eens een afspraak en een ritje te maken, als dat mogelijk is.
Als het goed is heeft hij nog wel herinneringen aan je, en kan hij dat staven met hoe je nu op de motor zit.
Rijinstructeurs (en examinators van het CBR) zijn echt specialisten die dingen zien, horen en merken voordat jij dat soms in de gaten hebt.
Mocht je vroegere rijinstructeur geen optie zijn, neem dan eens contact op met een rijschool bij jou in de buurt, het zal je een paar lesuren kosten, maar ook hij (of zij) kan heel goed zien hoe jij op de motor zit en omgaat met de verschillende krachten, je zithouding, balans e.d.
Mijn vroegere rijinstructeur keek daar ook naar en gaf daarin sturend advies, tips en trucs.
En het zou mij verbazen dat menig rijschoolhouder (zeker als ze ook motor rijden) daarin jou geen verder inzicht zou kunnen verschaffen.
Tiger Leathers is een autoriteit op het gebied van zadels, misschien moet je anders gewoon bij hen langs gaan in de vier-wielige om met hen van gedachte te wisselen. Of hen gewoon bellen of e-mailen.
Een andere optie is contact opnemen met de officieele importeur van Corbin, de Fa. Buddy Fashion. (in Roelofarendsveen, ca. 45 minuten bij jou vandaan

Zij kunnen je Corbin zadel controleren en eventueel (laten) herstellen.
Corbin maakt gebruik van zgn. Comfort Cell Foam als vulling. Deze vulling zal zich na verloop van tijd vormen naar de berijder. Alleen hoe dat gaat als je een Corbin 2e hands aanschaft en of deze Comfort Cell Foam zich dan nog "hersteld" heb ik geen idee van.
Corbin zelf geeft aan
Een andere oplossing waarmee je eventueel ook het comfort kunt proberen te verbeteren;Over time, Comfort Cell will break in to provide a personalized fit to your posture and even greater comfort!
http://www.beadrider.com/
Ik had een Corbin zadel op mijn

Een andere mogelijkheid is via je huisarts een doorverwijzing krijgen naar (bijvoorbeeld!);
http://natasjatijhuis.wordpress.com/201 ... orhouding/
Wellicht kent je huisarts houdingsexperts gerelateerd aan motor rijden.
PS: Nog een handige cruise-control;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=121945
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: pijn in rechterschouder
Ik vind dit een hele goede tip van Dutchmidiman. Ik 'kaap' de tip en trek 'm nog een tandje breder: overweeg eens om een dagje VRO te boeken. Eind april heb ik ' m als beginnend rijder (rijbewijs + RT sinds december 2011) zelf ook gedaan. Tijdens de eerste 3000 km had ik na een half uur rijden helse pijnen in schouders en ellebogen en twijfelde ik sterk of ik wel een goede (beginners-)motor had aangeschaft. Na deze cursus rij ik een stuk meer ontspannen en voel nauwelijks meer druk- en pijnpunten tussen de schouderbladen (schouderbladen melden zich nu pas na 3 uur continue rijden en dan in combinatie met m'n zitvlees...). Naast de zithouding waar tijdens de VRO aandacht aan besteed wordt, zul je merken dat je (weer) een wordt met de motor en zal daardoor eventuele spanning ook wegvloeien.dutchmidiman schreef:Ik zou adviseren met je vroegere rijinstructeur eens een afspraak en een ritje te maken, als dat mogelijk is.
Als het goed is heeft hij nog wel herinneringen aan je, en kan hij dat staven met hoe je nu op de motor zit.
Rijinstructeurs (en examinators van het CBR) zijn echt specialisten die dingen zien, horen en merken voordat jij dat soms in de gaten hebt.
Mocht je vroegere rijinstructeur geen optie zijn, neem dan eens contact op met een rijschool bij jou in de buurt, het zal je een paar lesuren kosten, maar ook hij (of zij) kan heel goed zien hoe jij op de motor zit en omgaat met de verschillende krachten, je zithouding, balans e.d.
Mijn vroegere rijinstructeur keek daar ook naar en gaf daarin sturend advies, tips en trucs.
En het zou mij verbazen dat menig rijschoolhouder (zeker als ze ook motor rijden) daarin jou geen verder inzicht zou kunnen verschaffen.
En daarnaast is het trouwens ook een hardstikke leuke dag!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: pijn in rechterschouder
P.S: Geheel terzijde; (!)
Kleine update omdat ik het net ff voorbij zag komen;
De eerder aangegeven cruise-control op ASCycles website (http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=121945 ) heet in Nederland "Booster Cruise Control" voor 22 mm of 25,4 mm sturen; (er zijn dus 2 verschillende modellen)
http://www.motozoom.nl/indexNieuwsbrief ... r=75504003
FF voor de volledigheid.
Kleine update omdat ik het net ff voorbij zag komen;
De eerder aangegeven cruise-control op ASCycles website (http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=121945 ) heet in Nederland "Booster Cruise Control" voor 22 mm of 25,4 mm sturen; (er zijn dus 2 verschillende modellen)
http://www.motozoom.nl/indexNieuwsbrief ... r=75504003
FF voor de volledigheid.

- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: pijn in rechterschouder
Ik heb zelf een cruise control en een throttle meister gekocht. Moet zeggen ik merk dat ik hierdoor wel een stuk ontspannender kan zitten. Maar helaas is dit niet voldoende. Ik laat nu mijn zadel aanpassen door een zadelmaker in hilversum. Die er verstand van lijkt te hebben. Dus ben benieuwd of dit werkt. Als het goed is kom ik hierdoor 2 cm dichter bij mijn tank te zitten. Hierdoor kan ik mijn armen meer ontspannen en hij zorgt er voor dat mijn zadel bij mijn zitvlak iets breder word. Zo dat ik niet steeds van links naar rechts en omgekeerd loop te schuiven.
Het zadel dat ik laat aanpassen is een oud corbin zadel. De zadelmaker zorgt er voor dat de corbinvorm wel intakt blijft. Maar dat er ook een klein opstaandrandje achterop komt. Om er voor te zorgen dat ik nog net een stuk beter blijft zitten. Helemaal naar mijn wens. Ben benieuwd of dit gaat werken en of het hem lukt om het zadel zo te maken als ik wil.
Het zadel dat ik laat aanpassen is een oud corbin zadel. De zadelmaker zorgt er voor dat de corbinvorm wel intakt blijft. Maar dat er ook een klein opstaandrandje achterop komt. Om er voor te zorgen dat ik nog net een stuk beter blijft zitten. Helemaal naar mijn wens. Ben benieuwd of dit gaat werken en of het hem lukt om het zadel zo te maken als ik wil.
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Re: pijn in rechterschouder
Jammer dat het niet voldoende voor je is.
(en ook een klein beetje zonde-geld van je cruise-control’s, op de keeper beschouwt)
Wel belangrijk dat je zelf hebt bemerkt dat het iets helpt je meer ontspannene houding op de motor te geven.
Dan bevestigd dat ook, min-of-meer, in welke hoek(en) je het probleem moet zoeken.
De (standaard) motorzadels, zoals bij de BMW's, zijn vaak matig tot slecht.
Qua zithouding, comfort, etc.
Daarom bestaan de Corbin’s, TouraTech, Wunderlich’s, Sargent, etc van deze wereld.
Hoewel ik bij sommige Corbin's die ik ken (zoals op de
) qua montage niet bepaald prettig vond (understatement), zal bij een goede (!) Corbin (en ook andere niet-OEM zadels) de zit prettig en ontspannen kunnen zijn.
Een uitzondering in de reeks van BMW zadels, vindt ik zelf de BMW Comfort zadel, dat is een (flinke) verbetering versus het standaard zadel.
Helaas worden sommige Corbin zadels (bijna) letterlijk mishandelt en zien er niet (meer) uit. Echt doodzonde.
Maar een goede zadelmaker kan inderdaad heel goed bepalen wat er qua zithouding voor jou meer ontspanning kan geven.
Kortom, hopelijk is de oplossing voor jou snel nabij, daar gaat het uiteindelijk om.
(en ook een klein beetje zonde-geld van je cruise-control’s, op de keeper beschouwt)
Wel belangrijk dat je zelf hebt bemerkt dat het iets helpt je meer ontspannene houding op de motor te geven.
Dan bevestigd dat ook, min-of-meer, in welke hoek(en) je het probleem moet zoeken.
De (standaard) motorzadels, zoals bij de BMW's, zijn vaak matig tot slecht.
Qua zithouding, comfort, etc.
Daarom bestaan de Corbin’s, TouraTech, Wunderlich’s, Sargent, etc van deze wereld.
Hoewel ik bij sommige Corbin's die ik ken (zoals op de

Een uitzondering in de reeks van BMW zadels, vindt ik zelf de BMW Comfort zadel, dat is een (flinke) verbetering versus het standaard zadel.
Helaas worden sommige Corbin zadels (bijna) letterlijk mishandelt en zien er niet (meer) uit. Echt doodzonde.
Maar een goede zadelmaker kan inderdaad heel goed bepalen wat er qua zithouding voor jou meer ontspanning kan geven.
Kortom, hopelijk is de oplossing voor jou snel nabij, daar gaat het uiteindelijk om.
Re: pijn in rechterschouder
Bij mij hetzelfde euvel en hoe goed bedoeld ook al de tips over zadels cruise control e.d. ik ben bang dat je ermee zult moeten leren leven.
Natuurlijk wil ik niet zeggen dat die tips waardeloos zijn maar die zou je uit moeten voeren voordat je last krijgt, heb je eenmaal pijnklachten ben je vaak te laat.
De klachten bij mij zijn begonnen op een vorige motor een Honda Pan European, stuur wat te laag en elk hobbeltje onder het voorwiel schiet (hoe ontspannen je ook zit) door naar je schouders en daar zitten nu eenmaal geen schokbrekers in. Eerst merk je dat niet tot het te laat is en de klachten chronisch worden van 1 schouder zit het nu in twee schouders. Ook onder behandeling bij fysio-therapeut etc. geweest maar niks meer aan te doen alleen door (fitness)oefeningen is de pijn onder controle te houden.
Natuurlijk maakt je leeftijd hierbij ook verschil iemand van tegen de 60 zal veel gevoeliger voor slijtage zijn dan iemand van pakweg 20 jaar.
Het enige wat je iets verlichting kan geven is een zo hoog mogelijk stuur, ik heb eens ergens stuurverhogers voor de BMW zien staan maar weet niet meer precies waar maar dan is het geloof ik nog maar iets van maximaal 2 cm, maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk.
Willem
Natuurlijk wil ik niet zeggen dat die tips waardeloos zijn maar die zou je uit moeten voeren voordat je last krijgt, heb je eenmaal pijnklachten ben je vaak te laat.
De klachten bij mij zijn begonnen op een vorige motor een Honda Pan European, stuur wat te laag en elk hobbeltje onder het voorwiel schiet (hoe ontspannen je ook zit) door naar je schouders en daar zitten nu eenmaal geen schokbrekers in. Eerst merk je dat niet tot het te laat is en de klachten chronisch worden van 1 schouder zit het nu in twee schouders. Ook onder behandeling bij fysio-therapeut etc. geweest maar niks meer aan te doen alleen door (fitness)oefeningen is de pijn onder controle te houden.
Natuurlijk maakt je leeftijd hierbij ook verschil iemand van tegen de 60 zal veel gevoeliger voor slijtage zijn dan iemand van pakweg 20 jaar.
Het enige wat je iets verlichting kan geven is een zo hoog mogelijk stuur, ik heb eens ergens stuurverhogers voor de BMW zien staan maar weet niet meer precies waar maar dan is het geloof ik nog maar iets van maximaal 2 cm, maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk.
Willem
Re: pijn in rechterschouder
Dat klein beetje stuurverhoging van 2,5 cm ongeveer was genoeg voor mij om de motor wel te houden. Voorheen ook last van mijn schouders en nek. Stuurverhogers en Hyperpro 's en mijn zadelaanpassing bleken al snel de beste investering in comfort. Zelf heb ik een aantal versleten tussenwervelschijven waarvan één in mijn nek . Daar kunnen ze niks mee doen maar dat stuur omhoog zelfs een klein beetje doet veel.
Re: pijn in rechterschouder
Je hebt stuurverhogers en stuurverhogers-met-setback. (stuurverhoger mét “meer naar je toe”)
Qua afstand is het meestal 1 inch, oftewel 2,54 cm. Maar er zijn ook versies die 30 mm en zelfs meer zijn.
Op de
vond ik stuurverhogers een verademing, merkte direct het verbeterde comfort.
Op de
heb ik vooralsnog gekozen voor stuurverhogers mét setbacks.
Daarnaast zijn er ook stuurverhogers die instelbaar zijn, zoals de Wunderlich Lenkererhöhung VarioErgo en de MV Handlebar Adapter Plate van (Monika) Verholen.
Soms kan het handig zijn e.e.a. uit te proberen.
Ik ben het eens dat je bij langdurige klachten er vroegtijdig bij moet zijn, anders kan het al snel chronisch worden, en dan is Leiden in last.
Dan kan het heel lang duren voordat je lichaam herstelt.
HyperPro's zijn zeker ook een goede tip, dat is wat op mijn lijstje ook nog als to-do staat.
Zadel is een aandachtspunt die je zeker niet moet uitvlakken.
Maar, om het "plaatje" compleet te maken zoals ik het zie, soms moet je algehele houding, w.o. ontspanning maar ook zithouding, nader onder de loep genomen worden.
En ik denk dan aan voetsteunverlagers.
Als je te "krom" op de motor zit, belast je de spieren onjuist.
Al met al zijn bovengenoemde situaties altijd aanleiding om ze zeer serieus te nemen, en wat dat betreft
voor dit draadje.
Dan brengt het wellicht weer eens onder de aandacht dat motorrijden niet alleen plezier en ook leuk moet zijn, en zonder verdere (lichamelijke) klachten.
Want klachten zijn een signaal van het lichaam dat er iets mis is, en dat verdient m.i. de juiste aandacht.
Wat de oorzaak is en hoe dat opgelost moet worden, is voer voor de experts, waarvan ik er zeker geen van ben.
Wel ben ik een "ervaringsdeskundige", door "schade-en-schande", vaak letterlijk.
Ik hoop in ieder geval dat mveenstra snel de oplossing gevonden heeft.
Qua afstand is het meestal 1 inch, oftewel 2,54 cm. Maar er zijn ook versies die 30 mm en zelfs meer zijn.
Op de

Op de

Daarnaast zijn er ook stuurverhogers die instelbaar zijn, zoals de Wunderlich Lenkererhöhung VarioErgo en de MV Handlebar Adapter Plate van (Monika) Verholen.
Soms kan het handig zijn e.e.a. uit te proberen.
Ik ben het eens dat je bij langdurige klachten er vroegtijdig bij moet zijn, anders kan het al snel chronisch worden, en dan is Leiden in last.
Dan kan het heel lang duren voordat je lichaam herstelt.
HyperPro's zijn zeker ook een goede tip, dat is wat op mijn lijstje ook nog als to-do staat.
Zadel is een aandachtspunt die je zeker niet moet uitvlakken.
Maar, om het "plaatje" compleet te maken zoals ik het zie, soms moet je algehele houding, w.o. ontspanning maar ook zithouding, nader onder de loep genomen worden.
En ik denk dan aan voetsteunverlagers.
Als je te "krom" op de motor zit, belast je de spieren onjuist.
Al met al zijn bovengenoemde situaties altijd aanleiding om ze zeer serieus te nemen, en wat dat betreft

Dan brengt het wellicht weer eens onder de aandacht dat motorrijden niet alleen plezier en ook leuk moet zijn, en zonder verdere (lichamelijke) klachten.
Want klachten zijn een signaal van het lichaam dat er iets mis is, en dat verdient m.i. de juiste aandacht.
Wat de oorzaak is en hoe dat opgelost moet worden, is voer voor de experts, waarvan ik er zeker geen van ben.
Wel ben ik een "ervaringsdeskundige", door "schade-en-schande", vaak letterlijk.
Ik hoop in ieder geval dat mveenstra snel de oplossing gevonden heeft.
Re: pijn in rechterschouder
De setback is ook inderdaad belangrijk ik moest echt reiken naar het stuur waardoor ik tever voorover zat. Voetsteunverlagers lijken mij ook zeer prettig om te hebben omdat de kniehoek groot is bij deze BMW's.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: pijn in rechterschouder
Dat is wel een hele fatalistische insteek, zeker als je nog niet alle opties geprobeerd hebt... Ik geloof dat moed houden en experimenteren beter is dan opgeven.wadrijder schreef:......ik ben bang dat je ermee zult moeten leren leven.....
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: pijn in rechterschouder
Natuurlijk moet je doorgaan met experimenteren, ik wil alleen maar zeggen neem de klachten niet te licht op als het net zoals bij mij onomkeerbaar geworden is zul je ermee moeten leren leven.
Daarbij zijn mijn klachten op een andere motor ontstaan de BMW heeft al een heel andere zithouding wat niet wil zeggen dat het optimaal is omdat elk mens gewoonweg verschillend is.
Vrgr,
Willem
Daarbij zijn mijn klachten op een andere motor ontstaan de BMW heeft al een heel andere zithouding wat niet wil zeggen dat het optimaal is omdat elk mens gewoonweg verschillend is.
Vrgr,
Willem
- HansD
- Berichten: 3358
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: pijn in rechterschouder
Uit eigen ervaring weet ik ook dat de ene fysio de andere niet is. Ik heb lang gelopen met een schouderblessure die slecht behandelbaar was, totdat ik bij een sportarts in Vlaardingen kwam en er binnen een paar weken van af was. Ik wil niet zeggen dat dat voor jou ook geldt, alleen dat een second opinion of doorgaan naar een specialist weer nieuwe inzichten kan geven.wadrijder schreef:...Ook onder behandeling bij fysio-therapeut etc. geweest maar niks meer aan te doen alleen door (fitness)oefeningen is de pijn onder controle te houden.
...
Re: pijn in rechterschouder
Wat jij zegt Hans kan ik bevestigen de Belgische fysio's en Ostheopaten zijn behoorlijk goedHansD schreef:Uit eigen ervaring weet ik ook dat de ene fysio de andere niet is. Ik heb lang gelopen met een schouderblessure die slecht behandelbaar was, totdat ik bij een sportarts in Vlaardingen kwam en er binnen een paar weken van af was. Ik wil niet zeggen dat dat voor jou ook geldt, alleen dat een second opinion of doorgaan naar een specialist weer nieuwe inzichten kan geven.wadrijder schreef:...Ook onder behandeling bij fysio-therapeut etc. geweest maar niks meer aan te doen alleen door (fitness)oefeningen is de pijn onder controle te houden.
...
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: pijn in rechterschouder
Even een update. Ik heb mijn zadel opnieuw laten bekleden door een stoffeerder in Hilversum. Hij kwam er achter dat het het zadel dat ik had laten maken door tiger leathers scheef was. Ook deze heeft hij recht gemaakt. Het probleem lijkt hierdoor opgelost te zijn. Ik kan nu op beide zadels goed rijden. Maar die corbin vind ik toch het lekkerste rijden. Ik ga binnen kort een echt lange rit maken (langer als 2 uur) kijken of de pijn dan ook echt weg blijft.
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Re: pijn in rechterschouder
Fijn dat probleem opgelost lijkt te zijn. Maar blijf attent bij lange ritten. Je hebt je houding wel laten controleren dor een peut echter dat is de houding als je net opstapt. Na enige tijd rijden zak je meestal iets in waardoor je zit veranderd en daardoor ook de houding van je handen/polsen. En die inzakking kan dus ook het probleem veroorzaken. Dus wees alert hier op, 8)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht