problemen met aangekochte R1100RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

problemen met aangekochte R1100RT

Ongelezen bericht door Lemoi »

Hallo Allemaal,

Ik had graag jullie mening. Ik zal het proberen kort en op feiten gebaseerd te houden.

In januari heb ik mijn R1100RT gekocht bij van der Heyden in Den Bosch (geen BMW dealer, geen Bovag). Ik was nieuw in de motorwereld dus ik dacht ik kan me bij een dealer geen buil vallen.

Tijdens de proefrit had ik vermeld dat ik vond dat de achterrem slecht remde, ABS werkte niet, de choke kabel wat afgesteld moest worden en hij hoogstwaarschijnlijk nog afgesteld moest worden (omdat hij trilde vanaf +/- 4500 toeren).
De aflevering was ongeveer 2 weken later door wat problemen met de ABS (jaja het bekende ABS probleem). Ik heb hem toen afgehaald, helaas was de choke niet afgesteld, ABS was ok en rem hetzelfde. Tevens was het trillen niet weg.
Toch nog maar wat rondgereden (ja net een klein kind met een nieuw speeltje) en toen maar weer een afspraak gemaakt voor het trillen en of ze toch ook even naar de achterrem konden kijken. Na de reparatie belden ze me dat het bijna helemaal over is en dat ik een keer eens wat langer hoger in de toeren moest rijden zodat de uitlaat/katalysator "schoon" zou worden (ik was net 10 dagen daarvoor in Hannover geweest en rond de 400km met 190 op de teller gereden) zodat het trillen nog minder werd.
En helaas het trilen was niet weg, gewoon hetzelfde. Toch maar weer verder gereden want ik ben er afhankelijk van voor woon/werk verkeer.

Dus nog maar eens een afspraak gemaakt. En op de dag dat ik hem weg zou brengen 's-morgens toch nog even naar Kenny geweest voor een aankoop keuring. ...Helaas had ik dit voor de koop moeten doen. Naast een waslijst met kleine dingen waarvan je ook verwacht dat ze dit bij aflevering even nalopen( schoefje bij pendaal zodat je weet wanneer je aan de grond zit, zekering trekker, rubbertjes etc.) blijkt de koppeling behoorlijk afgesleten.

Ik dus naar van der Heyden:
- ze zeggen dat de koppeling niet versleten is
- de meeste kleine dingen hebben ze opgelost maar niet alles zoals choke bijv.
- het trillen is max 20% minder maar nog steeds erg irritant (en dan zit er nog een rapid bike tussen ook. Zat erop toen ik hem kocht)

over de kleine dingen wil ik het niet hebben wat dat zijn de kosten niet.

Twee vragen:
1. koppeling hoe het beste dit aan te gaan zodat het duidelijk is dat hij versleten is of niet. Eruit halen en nameten is natuurlijk de beste optie maar ook zeer prijzig. Ik heb van der Heyden voorgesteld dat als de koppeling gemeten wordt en versleten is dat zij dan de reparatie zouden betalen en anders ik. Zijn ze niet op ingegaan. Iemand hier een idee?

2. het trillen. Dit heb ik al gemeld bij de proefrit en zij kunnen het waarschijnlijk niet repareren. Dit zullen ze ook niet toegeven. Dus is hier de enige mogelijkheid om juridische stappen te nemen ? (want zij hebben nog niet op mijn mail gereageerd en wil ze dan nog eens bellen. Normaal bellen ze terug als ze een mail krijgen.) .
Ik dacht dan aan 3 opties die ik juridisch aangaan kan:
1. Kenny het repareren laten en de rekening naar van der Heyden
2. nog naar een BMW dealer gaan en deze het nog eens laten beoordelen en hiermee terug gaan als bewijs (doet een BMW dealer dit?)
3. De koop ongedaan maken omdat zij het probleem niet kunnen oplossen.

Jullie begrijpen dat mijn vertrouwen in dealers wel gedaalt is.

Graag advies/tips/etc...

Bij voorbaat dank!

Groet,

Hans
Kees Jan

Re: problemen met aangekochte R1100RT

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Het lijkt geen frisse motor. Ik zou bij mijn rechtsbijstandverzekering informeren of het mogelijk is de koop ongedaan te maken.

Groet,
Kees Jan
Lemoi

Kees Jan,

bedankt voor de reactie.
Maar dan moet ik weer op zoek naar een andere motor en ik vind hem wel mooi en naast de probleempjes rijd hij wel lekker.

Ik zou liever dat ze hem repareren, kan ik dit verwachten via rechtbijstand? Ik denk dat ze voor de koppeling toch een soort bewijs nodig hebben.

Groet,

Hans
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

...tja....ik zou 'm in goed overleg met van der Heyden - en op eigen kosten - alsnog laten keuren door bv Erik van Lent / Kenny / Peter (Vioma).
Zou in mijn ogen erg vreemd zijn indien van der Heyden daar niet mee akkoord mee zou gaan. Mochten er dan zaken aan het licht komen die vóór de verkoop al niet in orde waren, mag je er op vertrouwen dat van der Heyden je tegemoet komt. Zo niet, heb je in ieder geval een goed keuringsrapport waarmee je alsnog verdere stappen kunt ondernemen.. ;)

Ik zou vooral niet meteen tegenover de verkoper beginnen met 'juridische dreigementen' of iets dergelijks...leg het probleem en je voorstel gewoon aan van der Heyden voor en wacht dan af hoe er wordt gereageerd...

Succes!
Lemoi

Dank je Berrybeer.

Ik heb al het aankoop keuringsrapport van Kenny overlegd en dat legde ze ook naast hun neer. Ze willen de koppeling niet vervangen. Ze hebben wel verschillende kleinere dingen gedaan aan de hand van Kenny's rapport.
Ik heb het al vaker proberen te bespreken maar ze gaan er niet op in. De koppeling is goed zeggen ze dan steeds. Ze willen niet tegemoet komen en het ziet er naar uit dat ze andere keuringsrapporten niet geloven.
En dat van het trillen, ik heb ze gevraagd hoe ze dit willen oplossen, of zelf nog een keer proberen, op hun kosten bij een BMW dealer, of.... Hebben ze nog niet op gereageerd.

Dus ik denk dat het toch wel juridisch zal worden.

Groet,

Hans
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Na jouw verhaal te hebben gelezen is de status van het in goed overleg al voorbij.
Maak nu niet de fout om te blijven kiezen met het "hart", terecht is hier al aangegeven dat jouw motor niet al te fris is.
De koppeling repareren is duur en tevens het bewijs.
Echter via de rechtsbijstand de koop terug draaien is rationeel het beste advies wat jou is gegeven.
Immers buiten de koppeling zijn er nog tal van kleine dingetjes die jou irriteren, daar wil je nu nog niet over vallen.
Maar wat als die irritaties blijven?
Dan maakt uiteindelijk deze motor jou niet gelukkig.
Het doet pijn maar bijt nu door en schakel jouw rechtsbijstand verzekering in.

met vriendelijke groet,

RhanRT
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Erg vervelend Hans!....en toch zou ik in persoon nog een keer naar van der Heyden gaan. Ik kijk graag mensen in hun gezicht aan als ik ze ergens op wil aanspreken.. 8) . Niets te nadele van Kenny (hij is echt een kanjer _004 ) maar ik denk dat de naam Erik van Lent bij de dealers een stuk bekender in de oren klinkt. Ik zou mijn t.o.v. van der Heyden nog één keer van mijn beste kant laten zien en hen het voorstel van de (inmiddels tweede) keuring doen..

Willen ze er dan nog niet aan, zou ik de brommert toch nog een keer door Erik laten keuren (kost je ongeveer €150,=) en dan heb je twee onafhankelijke rapporten die aantonen dat de motor bij aflevering niet in orde was. Kijk, en daarmee kun je aankomen bij je rechtsbijstand verzekering o.i.d..
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Met een koppeling kan het soms niet eenvoudig te zijn .
Kenny zegt ver afgesleten en de motorzaak zegt niet versleten.
Daar zit op zich al een verschil tussen.
Om maar een voorbeeld te geven. Ik rijd al jaren met de auto van mijn neef naar onze camping in Oostenrijk en al jaren voel ik aan de pedaaldruk dat zijn koppeling ver op is. Ik weet als ik misschien twee keer in een file kom met de caravan erachter dat de koppeling dit ineens niet zou redden en we met de auto en caraven niet meer de heuvel opkomen.
Maar zelfs nadat ik dit zeg rijd hij nog een jaar met de auto na de vakantie. En dit terwijl de koppeling bij mij al een één keer doorslipte op de weg naar huis met de caravan.
En dan gaan we de caravan ophalen en ik zeg nu zal ik het bewijs leveren dat je koppeling op is. Dus even de met de caravan erachter ineens plankgas geven in de derde versnelling. En wat krijg je dan? Juist het toerental vliegt omhoog maar de auto gaat maar heel langzaam vooruit. Conclusie versleten koppeling.
Dus auto gaat voor de grote beurt en mijn neef zegt de dealer dat ze even de koppeling moeten controleren. Die was goed volgens de dealer omdat hij niet slipte toen de monteur wegreed met de auto.
Maar toen mijn neef aangaf hoe we de auto getest hadden moest men wel toegeven dat de kopeling dan inderdaad wel versleten is.

En nu om terug te komen op de motor. Een ver afgesleten koppeling voelt anders en iemand die de ene BMW vergelijkt met de andere die wel een goede koppeling heeft voelt meteen het verschil. Iemand die weinig of nooit aan BMW's sleutelt zal meer moeite kunnen hebben om de juiste conclusie te trekken.
De dikte van de koppelingsplaat zal ongetwijfeld onder de minimum waarde liggen als Kenny dat aangeeft. Maar als ze er moelijk over doen dan zou ik het ook regelen via een rechtsbijstand verzekering. In dit geval zou ik persoonlijk kiezen voor geld terug en ik zocht naar een andere motor.
Hun houding is niet echt klantvriendelijk en dan heb ik persoonlijk wel schrik over hoe zo'n reparatie bij hun uitgevoerd zou worden.
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Eigenlijk is het eenvoudig als de koppeling niet slipt is hij goed en vervult hij zijn functie.
Hij doet wat je er van mag van verwachten punt.

Trillende remmen kijk dat is iets wat niet funtioneerd zoals het moet doen.
Daar heb je een punt.

De reparatie uit laten voeren bij een ander, daar kom je mee op de koffie helaas werkt dat niet zo je hebt wettelijk geen poot om op te staan.

Ik vind het erg vervelend voor je helaas blijkt dat je je huiswerk te laat hebt gedaan geen bovag daar sta je dan niets om op terug te vallen.

Je moet terug naar de dealer bellen emailen werkt niet, hier past een persoonlijk gesprek met hen waar je kan kenbaar maken wat je verwachtingen zijn omtrend de gebreken en hoe ze deze willen op lossen .
Ik denk als je hier op richt het hopelijk toch tot een happy end mag komen
JeHo
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

De koppelingsplaat kun je bij een 1100 visueel controleren als je de startmotor verwijderd. Je kunt de plaat op deze manier wel niet opmeten.
Het trillen zou idd van een versleten plaat kunnen komen , maar ik denk dat een goede en nauwkeurige afstelling en synchronisatie van beide
gaskleppen meer zoden aan de dijk zal zetten.Tevens de in en uitlaatkleppen afstellen.Dit moet voor synchroniseren gebeuren. Ik hoop dat je met de verkoper tot een deal kan komen. Succes, JeHo.
Ton1959

thooms schreef:Eigenlijk is het eenvoudig als de koppeling niet slipt is hij goed en vervult hij zijn functie.
Hij doet wat je er van mag van verwachten punt.
Zo eenvoudig is het dus niet.
Als je koppelingskabel bijna is doorgebroken en je hebt over enkele dagen een nieuwe nodig is op dat moment dus niet goed maar nog steeds versleten. Maar hij zal een paar dagen voor dat hij breekt nog wel gewoon werken.
Remschijven die onder de minimum dikte zitten remmen ook goed maar ze zijn wel versleten.
Lemoi

Bedankt allemaal voor jullie feedback.

Ik heb al een keer een persoonlijk gesprek gehad hierover (met rapport van Kenny) maar hun mening is dat de koppeling niet versleten is en dat blijft. Over het trillen van de motor heb ik ze na de laatste reparatie nog niet gesproken maar dit wil ik nog wel doen om te kijken wat ze hier voor een oplossing voor verzinnen. Ik heb ze al voorstellen gedaan dat ze hem bij een BMW dealer brengen en ze dan de reparatie betalen als ze het zelf niet kunnen. Ook dit wordt tot nu toe, in de wind geslagen.

En een extra keuring heeft alleen zin als zij het hiermee eens zijn eens, dat dit leidend wordt. Anders heeft volgens mij alleen een juridische stap zin.

Maar ben heel blij met jullie reacties!!!! Bedankt

groet,

Hans
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

een laatste optie kan zijn dat je Kenny vraagt wat de reparaties kosten die je zelf niet kunt uitvoeren, dan weet je wat je kwijt bent voor een goede motor. Het te betalen bedrag is dan waar je mogelijk heel veel moet gaan stoeien met je rechtsbijstand verzekering, dat is dan je afweging.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Lemoi

Hallo Bert,

Als ik zelf de kosten zou nemen dan vind ik het niet ok dat dealer er zo mee wegkomt en vrolijk verder gaat en er meer slachtoffers volgen.

Tja koppeling kost aan onderdelen al 400 euro. Zou ik best zelf willen doen maar:
1. geen plaats waar ik dit kan doen
2. totaal nog niet aan zo'n RT rondgeschroeft dus mij ontbreekt alle ervaring. Wel vroeger zeer veel aan brommers gesleuteld, die kon ik wel dromen, maar dat is ook alweer 28 jaar geleden

Afstellen zal Kenny moeten doen, als de garage het al niet lukt na 3 keer, dan geloof ik niet dat ik dat "zo" kan.

En dan denk ik dat ik een leuke motor heb. Kost me dan al gauw 1000 euro.

Zit net te denken, misschien moet ik ze anders een voorstel doen dat ze de garantie afkopen voor bijv 600 euro
Ton1959

Veel succes in ieder geval en hopelijk kan je alsnog met behulp van de verzekering je geld terug krijgen.

Ton
Lemoi

korte update. We zijn eruit gekomen (na nog eengesprek) en hebben kosten voor reparatie gedeelt. Dus toch nog goed gekomen.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Goed om te horen . . . . en nu lekker touren !!!!

Dit draadje wordt bij deze dan ook gesloten
Lemoi schreef:korte update. We zijn eruit gekomen (na nog eengesprek) en hebben kosten voor reparatie gedeelt. Dus toch nog goed gekomen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”